Medelålder på Faktiskt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur gammal är du?

1: Född före 60
45
22%
2: Född på 60 talet
63
30%
3: Född på 70 talet
56
27%
4: Född på 80 talet
37
18%
5: Född på 90 talet
8
4%
6 Född efter 2000
0
Inga röster

Antal röster : 209

48IDA

Re: Medelålder på Faktiskt?

Inläggav 48IDA » 2020-01-02 11:25

AndersP skrev:Weber IDA är stående förgasare som passar många olika motorer. Speciellt boxer- och v-motorer.

De togs fram som en ren tävlingsförgasare och har använts i F1. Carroll Shelby började använda dem på sina motorer till Cobra och han var god vän med Dean Lowry som var först med dem på VW.
Känner mig inte så femenin :D
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-01-02 13:11

1951, en fin årgång.

Jag kom ihåg någon utställning på hotell Gillet vid Brunkebergstorg och jag vet att jag och en klasskompis var enormt fascinerade av jag tror det var Aga:s stereosystem, teaklådor och rökfärgad plexiglashuv för skivspelaren. Jag tror det var något som hette Svenska HiFi.institutet eller så på Upplandsgatan där man kunde gå in och förundras över glödtrådarna i rören.

Byggde ihop en Dynakit SCA-35 och köpte ett trevägskit från Peerless med 12" bas och fixade ihop lådor i väldigt "smulig" 22 mm spånskiva och fyllde, till min mors förtvivlan, dem med väldigt lös Rockwool. Och litet på den vägen är det. Exjobb KTH/Elakustik på dåvarande Riksradion med en del följdprojekt. Mycket ljudprojekt, bl a kontrollbord och styrningen för den helautomatiska programavvecklingen för utlandsprogrammet samt det fjärrstyrda mikrofonförförstärkarsystenet till Studio 4 i Radiohuset. De var utan ingångstransfomator och ingångssteget var uppbyggt av en krets (från NS?) med 100 + 100 paralllellkopplade PNP-transistorer med brusmässigt källimpedansoptimerad ström i ingånssteget (som blir högre än man först tänker sig) och i övrigt med HA2525 och alltihop matat med 48 V DC. Tror inte det idag finns något som låter bättre, undrar var de blev av? Jag har frågat Mossan.

Idag Zoom F8n och Line Audio-mikrofoner för inspelning och pi60s för lyssning, annars inget konstigt. Jag köper gärna exklusiv kabel om någon övertygar mig, men det har inte inträffat. Än. För mig är det fullständigt uppenbart att de kritiska omvandlingarna är från ljud till spänning och tvärtom. Fast kanske ännu mer intressant, men svårgreppbart egentligen från känsla till musik och tillbaks igen. Fullständigt obegripligt att man kan plöja ned massor med resurser och sedan använda dem till att spela dunka-dunka!

Amatörmusiker, fagottist, folkmusik på fiol och, givetvis, med i kyrkokören (som får förhållandevis ambitiösa inspelningar gjorda i 96 kHz/24 bit).

Senaste ljuddesignprojekt delningsfilterkretskortet till OA-61.

För övrigt amatörfårfarmare med 14 dräktiga tackor.

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2020-01-02 18:10

Ang får.Kan man tjinga lite fårull till blivande högtalarbygge :)
helst tvättat o kardat

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-01-02 18:41

Antagligen så går der rent akustiskt bra med ull som är svår att spinna, annars försöker man ju låta bli att tvätta bort för mycket av ullfettet!

Antagligen spelar ju färgen heller ingen större roll?

Men behöver den vara kardad, det räcker väl att det inte är för mycket fårskit i den, typiskt läge för vårklippning kanske?

Men hör av dig!

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2020-01-02 20:17

petersteindl skrev:Vad jag minns så är talibankocken en tjej :)

Det var som alldeles, det visste jag inte. Hifikocken däremot...

:wink:

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-02 21:15

Dartman skrev:
petersteindl skrev:Vad jag minns så är talibankocken en tjej :)

Det var som alldeles, det visste jag inte. Hifikocken däremot...

:wink:

//Jonas

:) Just det, så var det. :oops: :D Bra där Dartman. Sorry, jag mindes alltså fel på taliban kontra hifi.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2020-01-02 21:19

Född -80. 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-02 21:29

Då blir det 40-årskalas i år. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-01-03 10:42

Lägger mig I majoritetslägret. Född 62, med ett musik och ljudintresse som följt med sedan början på 70-talet. Även jobbat på upptagningssidan, som ljudtekniker, under ett antal år. Detta dock inte som helproffs, men onekligen lärde man sig en del.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-01-03 16:35

Jag är född 63 :)
Ljudintresserad sedan början av 70-talet:)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2020-01-03 21:36

Född 1951. I min ungdom lyssnade jag på Fridolf Rudin och den ensamma hunden " jag är hund i familjen. Husse och matte har gått på Oskars" https://www.youtube.com/watch?v=NzSG65rMX5A
Vid ett skollov när jag var ca 14 år åkte jag ensam till Stockholm och passade på att titta in på Oskarsteatern bara för att jag var nyfiken. Tjejen i kassan frågade om jag ville köpa en biljett. Frågade henne om jag som var så ung fick gå på Oskarsteatern. Var efter den föreställningen som mitt intresse vaknade för levade musik, teater och HiFi. Har sedan dess byggt både förstärkare och högtalare. Brukar gå på konserter och teatrar ca 45 ggr om året och så blir det ca 20 musikkryssningar i Stockholms skärgård med S/S Blidösund.
Njuter fortfarande av bra ljud eftersom jag har både bra syn och hörsel. Tycker att det är synd att så få gifta och singelpensionärer vågar sig ut i kulturlivet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-04 01:22

1956.
Hörde stereo hos min kusin 1961 första gången. Hörde Limbo Rock med Herb Alpert 1962 och bestämde mig för att det här skall jag jobba med någon gång. Jobbade i branschen 75 till 77. Efter studier så jobbade jag i branschen igen mellan 80-89. Min första stereo som jag jobbat ihop när jag var 14 var en Beomaster 1000, Lenco L75 och ett par ScanDyna högtalare.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2020-01-05 23:00

Som jag misstänkte är det stendött med detta intresse efter 80talet, faller ganska väl samman med datorernas inträde :( .
Själv är jag ganska så ointresserad av datorer (mer än att surfa med).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-01-06 00:35

RMA skrev:Som jag misstänkte är det stendött med detta intresse efter 80talet, faller ganska väl samman med datorernas inträde :( .

Min dotter är född 85 o hon har belagt OA52 med säljförbud (som om det skulle behövas) och barnbarnet är född 08 o sitter som ett tänt ljus relativt långa stunder mellan högtalarna, hon föredrar ESL63, så en viss "skada" kan man åstadkomma på sina ättelägg :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2020-01-06 11:18

Är 53, inne på sjuttonde Faktiskt-året.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-06 12:40

RMA skrev:Som jag misstänkte är det stendött med detta intresse efter 80talet, faller ganska väl samman med datorernas inträde :( .

Eh, märklig koppling. Jag är väldigt intresserad av datorer och ljud, o det finns garanterat fler dom är likadana. Anledningen att det inte finns fler 90-talister o yngre är väl för att det ändå tar några år innan man kommer upp i den här "nivån" av hifi-intresse.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2020-01-06 13:45

Tell skrev:

Eh, märklig koppling. Jag är väldigt intresserad av datorer och ljud, o det finns garanterat fler dom är likadana. Anledningen att det inte finns fler 90-talister o yngre är väl för att det ändå tar några år innan man kommer upp i den här "nivån" av hifi-intresse.

Nja, så märklig tycker jag inte den är. Dom flesta ungdomar är ju nästan missbrukare av data spel och sociala medier, finns nog varken tid eller intresse för något som inte ger en omedelbar kick.
Lägga ner massor av tid för att vaska fram olika stereo apparater för bästa ljud när man har allt i mobilen typ.
Har nog inte så mycket med priset på hifi prylarna att göra. Själv hade man ju absolut inte råd med grejorna man dreglade efter när man var ung utan man köpte det man hade råd med. Dessutom fanns helt enkelt inte datorer och mobiler som alternativ.
Nu ska man inte dra alla över en kam men majoriteten av dagens ungdomar gäller det nog.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-01-06 15:31

Dessutom saknas nog många yngre här eftersom de helt enkelt inte hänger på forum på samma sätt som vi lite älde gör.
The World's Mine Oyster

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-07 14:08

Bara för dom inte hänger på faktiskt så betyder det inte att dom inte hänger på andra forum. Som sagt, surfa in på reddit.com så ska ni se att ni hittar betydligt fler ungdomar som pysslar med hifi.
Sen är ju det här med hörlurs-hifi rätt populärt bland ungdommar också. Jag menar, koppla in ett par hörlurar för kanske en tusenlapp i kidsens smartphone o dom har ljudkvalitet som kan vara i klass (eller kanske tillomed bättre) än vad hifigubbarna på 80-talet hade.
Men visst, det finns få 90-talister o yngre som är på samma nördighets-nivå som folk på det här forumet, men det är antagligen bara för dom inte riktigt hunnit samla på sig alla dom kunskaper än. Så vänta några år o det här forumet kommer krylla med 90-talister :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-23 17:12

Tycker det var lite kul att få mer info om forummedlemmar så jag sparkar till denna halvgamla tråd.

Född 69

Elektronikintresserad sedan 2-årsåldern (mina föräldrar fick lyfta upp mig till alla lampströmbrytare på väggarna så jag kunde "tänna".
Byggde en "hackare" (DC till AC-omvandlare) ur eget huvud med reläer när jag var 10 år, fick en mycket imponerad pappa :D !
Skulle vara kul att se hur resultatet såg ut på ett oscilloskop, men det är tanken som räknas.

Musik- och HiFi-intresserad sedan kanske 10 årsåldern om inte tidigare, jag skruvade isär gamla trasiga tv- och radioapparater och byggde egna alster, framför allt högtalare, av delarna.

Har gått igenom de flesta av de existerande HiFi-falangerna (flera gånger till och med); rörprylar, pa-grejer, dipoler, horn, orthoacoustiskt, elektrostater, envägare, skala ner på allt och gå över till hörlurar, ångrade mig och gick tillbaka, div. hembyggen, etc. .......

Stora till riktigt stora högtalarsystem är väl det som mest kännetecknat min HiFi-karriär, då jag redan som trångbodd student omväxlande hade Magnepan och Altechorn som system.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-23 23:50

Kontrasten mellan Magnepan och Altec-horn måste ha varit ganska intressant.

Sonen är född innevarande millennium och skulle aldrig besöka ett forum som detta, men klagade för några veckor sedan storligen på frekvensgångsavvikelser om ca +/- 1 dB för sina ekvaliserade Apple-hörlurar relativt mina finjusterade referenslurar. 8O

(Det handlar om AirPods Max - dyra och med usel frekvensgång, köp ej om omfattande ekvalisering inte planeras.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-24 02:11

Jag lade upp den här tråden och det är mycket gubbar på forumet...... :o
viewtopic.php?f=9&t=73424
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-24 10:57

I-or skrev:Kontrasten mellan Magnepan och Altec-horn måste ha varit ganska intressant.

Ja det var det, sökandets tid!
Men båda låter "stort", i synnerhet i ett studentrum.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi