Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Det spelar faktiskt ingen roll om det funkar eller inte.
Produkten och den ursprungligs artikeln i SP verkar vara från ca 1983.
Det var ett tag sedan.
Idag finns mycket bättre sätt att bevara sina skivor som dessutom har fler fördelar än just själva bevarandet.
olaume skrev:Calleberg skrev:Det spelar faktiskt ingen roll om det funkar eller inte.
Produkten och den ursprungligs artikeln i SP verkar vara från ca 1983.
Det var ett tag sedan.
Idag finns mycket bättre sätt att bevara sina skivor som dessutom har fler fördelar än just själva bevarandet.
Vilka sätt tänker du på då? (inte digitalisering hoppas jag)
olaume skrev:Calleberg skrev:Idag finns mycket bättre sätt att bevara sina skivor som dessutom har fler fördelar än just själva bevarandet.
Vilka sätt tänker du på då? (inte digitalisering hoppas jag)
RJohan skrev:En dålig skivspelare är det bästa sättet att slita ut sina LP-skivor.
dewpo skrev:Vad är det för musik som ni måste digitalisera för att den inte står att finna i digital-format? Jag förstår mig faktiskt inte på det här med att digitalisera vinylRullar vinyl gör man ju för att man vill åt ritualen och få den genuina tidstypiska känslan i kroppen
Och att spela rippad vinyl ger ju bara nackdelarna med vinyl utan att man får behålla någon av fördelarna
dewpo skrev:Och att spela rippad vinyl ger ju bara nackdelarna med vinyl utan att man får behålla någon av fördelarna
hifi_nirvana skrev:Att då digitalisera vinyl är ett helgerån enligt mig.
Bill50x skrev:hifi_nirvana skrev:Att då digitalisera vinyl är ett helgerån enligt mig.
Mjae. Har man värdefulla vinyler kanske man inte har lust att slita på dem för slölyssning. Vinylen sprarar man till mysiga kvällar med en findryck i handen och koncentrerad lyssning.
Det gäller även fodralet/omslaget som ju även det ska hållas i skick.
/ B
pLudio skrev:Alltid en champagne i kylen och en vinyl på tallriken?
olaume skrev:Jag är ingen riktig vinylnörd. Visst är det en viss känsla i att lägga på en vinyl, men den känslan motverkas oftast av den motsatta känslan av att reta sig på knaster trots noggrann rengöring med två dyra maskiner. Jag ser istället mer praktiskt på det hela. Jag har cirka 2000 vinylskivor. Vet inte det exakta antalet eftersom jag köpte en stor samling på hyllmeter! Att ge sig på att rengöra och digitalisera alla skulle ta åratal. Förmodligen skulle jag då dessutom drabbas av perfektionism och rengöra dem in absurdum timvis före digitalisering, men sedan ändå svära över kvarvarande knaster i form av repor och pressfel. Det skulle kosta massor med svett och tårar, men mest av allt tid. Troligast kommer jag ändå aldrig hinna lyssna på alla. Tjusningen med vinylsamlingen för mig är att jag kan stoppa in handen i hyllan och dra fram en skiva som jag inte visste att jag hade och uppleva något nytt. Kanske blir det en som jag vill spela igen, oftast inte, men det är i vilket fall en ny upplevelse. Visst skulle jag kunna digitalisera just favoriterna, men sannolikheten är i så fall stor att samma inspelning redan är digitaliserad och kan skaffas på annat sätt (utan knaster), och jag är i vilket fall inte sugen på att hålla reda på olika system, räcker gott med vinyl och CD för mig.
Calleberg skrev:RJohan skrev:En dålig skivspelare är det bästa sättet att slita ut sina LP-skivor.
Såklart, men det klientel som kontemplerar ormoljekonservering av sina vinyler har säkert skapliga don.
RJohan skrev:Calleberg skrev:RJohan skrev:En dålig skivspelare är det bästa sättet att slita ut sina LP-skivor.
Såklart, men det klientel som kontemplerar ormoljekonservering av sina vinyler har säkert skapliga don.
Vad jag menade var att om man har en hyggligt stor skivsamling kostar det inte mer att byta upp sej till en bättre skivspelare än att kleta in all fonogrammen med nåt geggigt medel med diskutabla kvaliteer. I min ungdom förstörde jag ett antal skivor med något som hette Permostat. Det var dumt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 38 gäster