Har du satt upp en Synology NAS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Har du satt upp en Synology NAS?

Inläggav hifikg » 2023-01-02 22:21

Nu har jag satt upp en sådan. Lyckades få igång kommunikationen, installera några fonogram och spela upp dem från olika källor. Gjorde ett krasch-test och allt fungerade även efter det. Tycker ändå att Apples gränssnitt i Musik är snyggare och det medger även strömning från Apple Music, så det ska till en hel del för att jag ska byta, men kanske ändå. När nuvarande musikdator drar sin sista suck skulle en NAS kunna motiveras som ersättare. Polaren hävdar att ljudet blivit ännu ett kvarts snäpp bättre genom att streama till en dedicerad streamer istället för att spela upp via en dator, f-n tro´t. Jag hörde ingen skillnad, men så hänger jag inte framför hans rigg lika ofta som han själv. Små förbättringar är också förbättringar, även om det handlar om placebo :)

Vi använde Synologys egna program rakt igenom.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-03 12:31

hifikg skrev:Polaren hävdar att ljudet blivit ännu ett kvarts snäpp bättre genom att streama till en dedicerad streamer istället för att spela upp via en dator, f-n tro´t.

Uh-huh. En streamer är också en dator.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-03 12:34

pLudio skrev:
hifikg skrev:Polaren hävdar att ljudet blivit ännu ett kvarts snäpp bättre genom att streama till en dedicerad streamer istället för att spela upp via en dator, f-n tro´t.

Strömmat ljud lär väl gå igenom en massa databurkar av något slag på vägen till dig?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-03 13:24

RogerGustavsson skrev:
pLudio skrev:

Strömmat ljud lär väl gå igenom en massa databurkar av något slag på vägen till dig?

Jajamen, en massa data blir det. Hängde inte helt med i teorin där och jag är, som vanligt, skeptisk. Sen kanske en NAS har andra fördelar, jag är inte helt övertygad än, men en fet NAS är billigare än en ny MacBook Pro, så det kommer att övervägas. Placeras den dessutom utanför lyssningsrummet blir det färre prylar här. Inte helt fel det heller.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi