Ledningsdragning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Diavolo

Ledningsdragning

Inläggav Diavolo » 2023-01-02 12:39

Hej,

utan att veta varför så tog jag beslutet att köra balanserat via XLR mellan försteg och slutsteg när jag köpte min Nuprime DAC-9 och STA-9. Nånstans hade jag en gång i tiden sett att man ställde sina monoblock intill högtalarna, för att få minimalt med högtalarkabel och istället ha långa XLR-kablar. Jag har hela tiden tänkt utöka med en STA-9 och köra de bägge som mono, en per högtalare, och då tänkt ha ovanstående setup.
Men nu när jag tänkt byta ut Nuprime DAC-9 till en miniDSP Flex, som finns i digital, obalanserad RCA och balanserad TRS, så blir jag så klart fundersam, vilken ska jag ha och varför? Egentligen är väl grundfrågan - är det bättre med långa TRS->XLR (förstärkaren har både RCA och XLR-ingångar) och korta högtalarsladdar eller långa högtalarsladdar och korta RCA-kablar, och varför? miniDSP Flex kostar 1000kr mer med balanserade TRS vs obalanserade RCA-utgångar. Mina befintliga 1.5m Jenving XLR-XLR-kablar får jag ju oavsett bara sälja...
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Ledningsdragning

Inläggav I-or » 2023-01-02 13:22

För hemmabruk är det meningslöst med balanserad signalöverföring*, så välj RCA-versionen och spara lite pengar eftersom jag förutsätter att du vill ha inbyggd ADC och DAC (det finns en heldigital version också, men denna hanterar naturligtvis bara digitala signaler in och ut).

Vanlig dubbelledarkabel med en tvärsnittsarea över ca 1,5 mm2 i normala längder är ljudmässigt helt transparent, så hur du väljer att göra med slutstegen är egentligen bara en möbleringsfråga.

*Detta är förvisso är en stor fördel i miljöer med långa kabellängder och svåra störningar, d.v.s. PA och vissa inspelningsstudior.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-02 13:32

Långa lågnivåsladdar har potentiellt större risk att plocka upp störningar än korta, Då kan XLR vara bättre eftersom det balanserande utförandet är mycket mindre känsligt för sådant.

Men det borde vara högst ovanligt att man har så mycket störningar i det genomsnittliga vardagsrummet att XLR gör någon skillnad, ännu skall väl tilläggas :roll:

I övrigt...Gör som du vill det spelar ingen roll.

Brasklapp, I väldigt många fall är den balanserade Utgången/Ingången skapad via en extra op Amp på Utgång/Ingång. Det spelar heller ingen större roll men det tar bort lite av den upplevda premiumkänslan som denna typ av överföring har förknippats med i hifisammanhang. :)

När vetskap om detta finnes brukar dessutom hifirecensenter ibland höra den där OP:n, Jag är lite skeptisk till att den verkligen gör det men har heller inte testat blindt :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2023-01-02 16:59

I-or skrev:För hemmabruk är det meningslöst med balanserad signalöverföring*, så välj RCA-versionen och spara lite pengar eftersom jag förutsätter att du vill ha inbyggd ADC och DAC

Tack. Ja jag tänkte kasta ut befintlig DAC helt, av rent ekonomiska skäl.

Calleberg skrev:Långa lågnivåsladdar har potentiellt större risk att plocka upp störningar än korta, Då kan XLR vara bättre eftersom det balanserande utförandet är mycket mindre känsligt för sådant.

Men det borde vara högst ovanligt att man har så mycket störningar i det genomsnittliga vardagsrummet att XLR gör någon skillnad, ännu skall väl tilläggas :roll:

Brasklapp, I väldigt många fall är den balanserade Utgången/Ingången skapad via en extra op Amp på Utgång/Ingång. Det spelar heller ingen större roll men det tar bort lite av den upplevda premiumkänslan som denna typ av överföring har förknippats med i hifisammanhang. :)

När vetskap om detta finnes brukar dessutom hifirecensenter ibland höra den där OP:n, Jag är lite skeptisk till att den verkligen gör det men har heller inte testat blindt :)

Tack, ytterligare bakgrund som jag gärna ville veta. Toppen.
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-02 21:05

Calleberg skrev:Långa lågnivåsladdar har potentiellt större risk att plocka upp störningar än korta, Då kan XLR vara bättre eftersom det balanserande utförandet är mycket mindre känsligt för sådant.

Tja, hur hela friden hör man skillnad på opamp:ar om dom är konstruerade för ändamålet och kretslösningen är korrekt.
Då menar jag inte att jämföra med opampar från 1970-talet (typ 709, 741 eller 748) utan dagens sortiment som marknadsförs/säljs.
Att glada hifinördar tror att man kan "tweaka" genom att byta bara opamparna är pinkompatibla och då höra skillnad är dock inte omöjligt. Vem hör inte skillnad om t.ex en opamp självsvänger?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-03 12:44

En differentiell överföring kan inte få problem med en jordslinga i signalen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-03 13:06

pLudio skrev:En differentiell överföring kan inte få problem med en jordslinga i signalen.

Den kommentaren är egentligen lite rolig......

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-03 13:20

jansch skrev:
pLudio skrev:En differentiell överföring kan inte få problem med en jordslinga i signalen.

Ja, det var väl lite dumt uttryckt.

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-03 15:48

pLudio skrev:
jansch skrev:

Ja, det var väl lite dumt uttryckt.

Förlåt, det var inte elakt menat. Min fantasi skenade iväg...

Det blev lite som: "har man ingen cykel så har man inget problem med cykeln", vilket jag tyckte var kul.

Men du har ju helt rätt egentligen om man inte läser "som faen läser bibeln".... vilket jag gjorde.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-03 16:05

jansch skrev:Men du har ju helt rätt egentligen om man inte läser "som faen läser bibeln".... vilket jag gjorde.

Men det är väl en folksport på Faktiskt? :-)

Återgå till Generellt om hifi