Distraktion som bedömningsmetod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Distraktion som bedömningsmetod

Inläggav Strmbrg » 2023-01-15 10:59

En lite "udda fågel" här, kan man nog betrakta sig som. Udda-het behöver emellertid inte ses som felaktighet.

Jag har sedan jag - för nu ganska länge sedan - började applicera filosofiska aspekter på musiklyssning i hemmiljö, fått en allteftersom förändrad syn på alltsammans.
I korthet handlar min grundläggande syn på "hobbyn" numera om att åstadkomma en hög grad av realism. Med det avser jag upplevd realism, vilket kan vara - men behöver inte vara - detsamma som objektiv ackuratess relativt originalet (oaktat om originalet avser eventet eller fonogrammet). Jag lyssnar uteslutande på "akustisk musik". Framförallt av månginstrumentell typ, men emellanåt även solopiano och kammarmusik.

Den i mitt tycke hyfsat väl fungerande metoden för att bedöma graden av måluppfyllande av realism-illusionen är att notera distraktionen vid lyssnandet.
Jag vare sig förmår eller behöver mäta detta egentligen. Det räcker med att avgöra huruvida distraktionen infinner sig eller inte. Infinner den sig litegrann eller mer än så så är det för mycket oavsett.
Självklart kan distraktion infinna sig av diverse olika orsaker. Obalans sinnesmässigt, yttre störningar, samtidiga sysslor med annat exempelvis. Men nu avser jag enbart sådana distraktioner som orsakas av ljudpresentationen.

En väsentlig sak här är i vilken grad jag som lyssnare är känslig för distraktionerna. Det handlar alltså BÅDE om avsändar- och mottagardelen av det hela.

Om en viss tonkurve-avvikelse förekommer, men om den inte framkallar någon distraktion hos mig så kan den egentligen få vara kvar.
Om något annat "fel", exempelvis en annan tonkurve-avvikelse, resonans, basåtergivningsbrist föreligger och denna framkallar en distraktion så är det dock av vikt att komma tillrätta med densamma. Åtminstone i den grad att den inte längre distraherar. Inte nödvändigtvis att mätmässigt eliminera den.

Jag kan tänka mig att ovanstående kan skapa såväl invändningar som kanske rena sågningar.
Men så länge resonemangen och kommentarerna har som syfte att resonera vidare och inte primärt har som syfte att tillrättavisa eller purt basunera ut hur "det ligger till", så de välkomna.
Fokusera gärna på att presentera era egna resonemang istället för att fokusera på att "recensera" mitt.
Men även det senare kan ju ha någon intellektuell mening om det syftar till progress.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch

Re: Distraktion som bedömningsmetod

Inläggav jansch » 2023-01-15 17:00

Perception är komplicerat.
Vi utsätts för massor av händelser varje sekund men som vi (hjärnan) väljer bort utan att dom ens når medvetandet. Vi vet helt enkelt inte om dom och ändå bearbetas händelserna.
Vi är väldigt duktiga på att hålla fokus på sådant som intresserar oss, stimulerar eller hotar oss.

Man kan ju se det som "ingenting hotar mej eller oroar mej just nu, jag kan göra ett medvetet val att t.ex lyssna på musik för att uppleva känslan".
Den känslan är ju lättstörd, något händer som inte stämmer utifrån "grundläget" och kräver någon form av aktivitet t.ex frugan ropar att maten är klar om 10 minuter. Vi reager ju då givetvis olika utifrån erfarenhet, relationen till frun, är jag hungrig, jag vet att det blir pölsa med rödbetor - inte din favorit, störd i bästa sekvensen av musiken, osv.
Helt enkelt en mängd blandade omedveta tankar och reaktioner och och distraktionen är uppenbar. Detta trots att du omedvetet också "vet" att när frugan säger 10min är det oftast 20min och du hinner utan vidare lyssna klart.
Fast "klart om 10minuter" kanske egentligen betyder "dags att duka och hämta vinflaska i förrådet" då hon lagar maten idag = resa sig upp och stänga av stereon.

Vad jag egentligen är ute efter är att det är nog så otroligt komplext hur/varför distraktion uppstår.
Och ändå kan man nog konstatera att hjärnan lever sitt eget liv och ibland väljer bort fokus på musik trots att vi tror att vi vill lyssna....men den efterlängtade, så välkända, känslan inte infinner sig.

Hur kommer det att en bra låt på bilstereon eller blåtandshögtalaren ger samma (okey då, nästan samma) känsloupplevelse som på stereon? Varför är inte 85dB bakgrundsljud i bil störande och får oss att bli distraherande. Det kan ju inte bara vara perception och att omedvetet då välja bort sådant som inte påkallar uppmärksamhet?

Jo......det blev lite fummiga och spretiga tankar/funderingar.....

JM

Inläggav JM » 2023-01-15 18:40

Blandningen av bekanta inslag i musiken i kombination med lagom mängd icke förväntade inslag samt en viss osäkerhet om vad kommer härnäst är enligt denna studie ett beprövat framgångskoncept.
Det får inte vara för stora störande inslag. För mig personligen är atonal tolvtonsmusik för distraherande men för andra är det uppenbarligen inte så.

Att lyssna på bekanta musikinslag typ på CD eller LP sker nästan aldrig idag. Spotifys förslag på liknande musik som jag gillar är ett av huvudskälen till att jag behåller Spotify. Inte så sällan kommer oförväntade positivt distraherande musikstycken.
Hoppa över de neurofysiologiska inslagen i studien - de är ospecifika o ointressanta.

https://www.perthnow.com.au/entertainme ... 881377383z

Uncertainty and Surprise Jointly Predict Musical Pleasure and Amygdala, Hippocampus, and Auditory Cortex Activit

https://www.cell.com/current-biology/pd ... 60-9822(19)31258-8

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-17 13:25

Jag tänker nog lite som Strmbrg. Jag vill eliminera fel som stör mig. Det kan vara bristande utsträckning i basen, fel klangbalans, distorsion o.s.v. Sedan kan jag ha en teoretisk önskan om så god återgivning som möjligt i alla avseenden men det är inte så viktigt. Det är mest att det känns bra att veta att en apparat t.ex. har ultralåg distorsion.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-01-17 14:40

Strmbrg skrev:Om en viss tonkurve-avvikelse förekommer, men om den inte framkallar någon distraktion hos mig så kan den egentligen få vara kvar.
Om något annat "fel", exempelvis en annan tonkurve-avvikelse, resonans, basåtergivningsbrist föreligger och denna framkallar en distraktion så är det dock av vikt att komma tillrätta med densamma. Åtminstone i den grad att den inte längre distraherar. Inte nödvändigtvis att mätmässigt eliminera den.

Jag kan tänka mig att ovanstående kan skapa såväl invändningar som kanske rena sågningar.

Nja, det är nog ett ganska vedertaget sätt att se på det, som jag tror de flesta skriver under på.

Till exempel Ingvar brukar hamna där någonstans, med formuleringar som till exempel följande:
IngOehman skrev:Man kan även se det som så, att den egenskap som är viktigast alltid är den som "märks mest".

Eller med andra ord: Ingen anläggning definieras av det som den gör bra, alla definieras av det som de gör dåligt. Det är ju det som märkts, som finns där utöver musiken.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2023-01-17 17:55

Jag lyssnande en gång på Norrköpings symfoniorkester ledda av en i fsmiljen[youtube][/youtube]Domiique. De spelade Petruskja av Stravinsky ((den kan jag utantillj Jag har ingen aning vad som hände men tolkningen var suverän Jag lyssnade då på en JVC - "stereo". Så det handlade inte om distorsion eller eller om nåt annat. Det var tolkningen som var så suverän.Till dags dato så vet jag vad som hände. Jag satte på radion av en slump och hörde en tolkning som jag inte hört tidigare. Samma sak hände när jag beställde en CD med Debussys La Mer med Singapor symfoniorkester på BIS Den kan jag också utantill Vad som hände vet jag faktiskt inte men det beror inte på distorsion eller basfundament ellr nåt. ( Det är samma sak som att lyssna på Vivaldis De fyra årstidena och stega ut ur skivaffären med den senaste DG.skivan). Det handlar inte om distorsion Eller om basfundament.Det handlar om tolkningen.

Återgå till Generellt om hifi