Har ni känt er lurade när ni har köpt begagnat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Har ni känt er lurade när ni har köpt begagnat?

Inläggav LeifB » 2023-01-17 11:42

Har läst om diverse defekta begagnat som har inköpts i god tro och säljaren har förnekat att den var helt ok när han skickade varan. Lögner.
Har också hört att en del som har betalat varan i förskott inte har fått varan hemskickad. Rent bedrägeri.
Har ni råkat ut för detta?
Kanske lite skämmigt att erkänna men det är bra info för dom som köper varor på distans.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Har ni känt er lurade när ni har köpt begagnat?

Inläggav steveo1234 » 2023-01-17 11:52

LeifB skrev:Har läst om diverse defekta begagnat som har inköpts i god tro och säljaren har förnekat att den var helt ok när han skickade varan. Lögner.
Har också hört att en del som har betalat varan i förskott inte har fått varan hemskickad. Rent bedrägeri.
Har ni råkat ut för detta?
Kanske lite skämmigt att erkänna men det är bra info för dom som köper varor på distans.

Nästan.
Köpte två stycken slutsteg som skickades med bussgods. När jag packade upp dem insåg jag att de bara skickats i kartong. Så, plåtarna var duktigt krossade..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-01-17 12:19

Jag kände mig lurad när jag beställde två telefunken rör. Efter någon timme när dom hade blivit varma så började färgen på röret att lösas upp.
Telefunken märkningen försvann.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2023-01-17 13:36

Jag betalade i förskott för en LTS-centerhögtalare som låg ute på FB marketplace. Säljaren kom från Skåne och har tydligen blåst fler här från forumet. Han lovade ta med den upp till Göteborg nästa gång han kom upp, och jag stämde till och med möte med honom och åkte 14 mil med bil (enkel resa) och satt och väntade i timmar på att han skulle komma. Detta hände mitt i sorgeprocessen efter min mors bortgång medan jag och mina bröder höll på med bouppteckning mm - exakt vad jag inte behövde just då rent känslomässigt. Pengarna spelar mig ingen roll, men den satans människans likgiltighet inför andras lidande - DEN gör mig illa.

Men möjligen förde den här blåsningen någonting gott med sig. Det handlade om ganska små pengar den här gången och jag lärde mig att aldrig swisha i förskott och att alltid köpa med en säker betalningsmetod som erbjuder köparskydd.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-17 17:44

Jag köpte en Tandborste 15 på Tradera som såg snygg ut. Det var den absolut inte, mycket sliten i plåten. Kanske borde jag sett det om jag tittat ordentligt. Lurad? Nja, det var ju auktion.

Fungerade bra gjorde den dock. Jag är mest sur på mig själv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2023-01-17 17:52

Begagnad tandborste?
Ja. då skulle jag också känna mig lurad.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-01-17 18:02

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-01-17 18:30

En tandborste med bara 15 strån skulle jag aldrig buda på. Minst 6 x 15 strån behövs tycker jag.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-01-17 18:31

Köper mycket lite begagnade varor, oftast upplever jag att dessa kan klassas i en av följande tre kategorier =>

1: Var inte en bra sak redan som ny. "skräp in skräp ut"
2: Var bra från början men har blivit ovarsamt behandlad. "fint från början numera utslitet skräp"
3: Fin vara i fint skick men köparen tror att det är en antikvitet inte en begagnad vara han säljer, nytt kan köpas lika billigt. "fint på alla vis men inte så fint"

Med det sagt så älskar jag att fynda begagnat, några av de saker jag äger som jag gillar mest är köpta begagnade!
Jag skulle stortrivas i ett samhälle där människor köpte fina varor som de sedan vårdade och värdesatte istället för skräp som slits och slängs.
I ett sådant samhälle skulle man kunna fynda begagnat mera regelbundet :D Men i vårt samhälle är det tyvärr som att leta efter en nål i en höstack att leta begagnat värt att ha!

Lurad tycker jag man känner sig med var och varannan vara man köper ny som begagnad :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-01-17 20:19

Tyvärr tycker jag att det för det mesta blir helt fel och självbedrägeriet vacklar.

Jag har tyvärr väldigt svårt att hålla mig borta från diverse försäljningsställen för begagnade prylar, inte allt för sällan så ser jag saker som jag faktiskt inte alls visste att jag behövde, men färgglada bilder och lockpriser som får mitt goda omdöme att vackla.
Inte sällan leder dessa lockande bilder och beskrivningar till att jag plötsligt sitter och väntar på ett paket, när paketet väl är hemma kan de stå oöppnat i flera dagar ibland kanske till och med någon vecka, så redan här är jag lurad, det var ju inte alls så att jag behövde denna pryl så väl som jag nyss trodde.

När jag sen öppnar paketen så ligger det aldrig den där begagnade prylen som jag trodde att jag köpt, utan där ligger en pryl som är helt ny för mig.
Det är nu dilemma nr 2 uppstår, jag sitter där med en ny sak som jag inte behöver men ändå har en dragningskraft uppstått som gör att jag plötsligt verkligen inte vill göra mig av med min nya fina leksak.

Så jag är lurad varje gång i stort sett, jag blir med nya fina saker som jag inte kan göra mig av med trots att jag trodde att jag köpt något gammalt mög som vore enkelt att sälja vidare eftersom jag nästan aldrig behövde prylen från början.

Sen har det hänt någon enstaka gång att nån ohederlig typ har sålt något annat än det som annonserats dock är en grov skattning att det hänt färre än 1% av gångerna vilket jag anser vara en acceptabel risk jämfört med hur lurad man kan bli om man köper nytt eftersom de som gör så verkar ha hur mycket felaktiga saker som helst att sälja till mig.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-01-17 21:52

Nej
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2023-01-17 21:54

Nej.
Bara när jag köpt nytt.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-17 22:21

Det har hänt, men hifiprylar är ganska problemfritt, och de gånger det varit problem så har det gått att lösa, även den gången då det var jag som var säljaren.

Att köpa Mopeddelar på Tradera däremot har varit riktig "intressant" Det verkar gå 13 Rövhattar på dussinet i den branschen :D
Men även där har det gått att lösa. Några gånger har saker justerats till dett rätta värdet i efterhand och vid något enstaka tillfälle har saker returnerats. Nuförtiden så har jag nästan helt övergett Tradera när jag behöver grejor till gamla moppar, men det är för att det har blivit helt vansinniga priser på det mesta.

De få gånger det varit problem på riktigt ( gällde varken hifi eller moppeprylar) har jag skickat Kronodogden på dem, eller i det ena fallet räckte det med att jag berättade för dem hur det fungerade med fogden :) Ja det och att jag lämnade ett omdöme innehållande fullständigt personnummer på bedragaren ifråga :lol: Men i det andra fallet sket det sig och jag fick inga pengar tillbaka. Den killen skalar förhoppningsvis fortfarande bananer i Norge... :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-17 22:38

Har handlat mycket begagnat och aldrig blivit lurad. Tror att hifi-folk är ett ärligt släkte och lurar du någon då sprids det väldigt fort. Har gjort enorma fynd där jag betalat en tredjedel av nypriset både på högtalare och slutsteg. Då har sakerna enbart var något år gamla och jag har inte prutat utan det var vad säljarna begärde. Man får köpa säljaren som det heter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-17 22:53

hifi_nirvana skrev:Har handlat mycket begagnat och aldrig blivit lurad. Tror att hifi-folk är ett ärligt släkte och lurar du någon då sprids det väldigt fort. Har gjort enorma fynd där jag betalat en tredjedel av nypriset både på högtalare och slutsteg. Då har sakerna enbart var något år gamla och jag har inte prutat utan det var vad säljarna begärde. Man får köpa säljaren som det heter.

Du har aldrig läst https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige Och ha uppfattningen att Hifisläktet är ett ärligt släkte kan bli dyrt, bara så du vet. Jag skulle ALDRIG köpa något över tusenlappen och lita på säljaren och bara skicka pengar och tro att det med 100% säkerhet kommer det som man köpt och i helt skick. Inte 2022. Det var annorlunda när man var ung. På grannforumet har de varnat för någon som försöker bluffa Hifi köpare hela tiden.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2023-01-17 22:57

FBK skrev:
hifi_nirvana skrev:Har handlat mycket begagnat och aldrig blivit lurad. Tror att hifi-folk är ett ärligt släkte och lurar du någon då sprids det väldigt fort. Har gjort enorma fynd där jag betalat en tredjedel av nypriset både på högtalare och slutsteg. Då har sakerna enbart var något år gamla och jag har inte prutat utan det var vad säljarna begärde. Man får köpa säljaren som det heter.

Du har aldrig läst https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige Och ha uppfattningen att Hifisläktet är ett ärligt släkte kan bli dyrt, bara så du vet. Jag skulle ALDRIG köpa något över tusenlappen och lita på säljaren och bara skicka pengar och tro att det med 100% säkerhet kommer det som man köpt och i helt skick. Inte 2022. Det var annorlunda när man var ung. På grannforumet har de varnat för någon som försöker bluffa Hifi köpare hela tiden.

Är det verkligen så illa. Det hade jag aldrig trott.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-17 23:07

Inte jag heller, just hifi-nissar känns synnerligen pålitliga, skickade slantar för mitt Andersson slutsteg innan jag sett det i verkligheten och då hämtade jag det ändå inte hos säljaren utan hos vederbörandes brorsa. Hade det handlat om en bil hade jag hört varningsklockorna, men så icke nu och några klockor behövdes inte heller, det blev en klockren affär och jag har fortfarande inte träffat säljaren.

Sålde min gamla DAC. Köparen blev lite missnöjd för att fjärren inte fungerade. Jag lät köpet gå tillbaka. När jag kom hem vände jag på ena batteriet i fjärren (köparen hade bytt) och plötsligt fungerade allting som nytt igen. Vem vet när jag får ändan ur och annonserar ut den igen!? Kanske kände jag mig lite lurad på "popboxarna" men det var nog säljaren också och det handlade om nästan inga pengar alls, så det är okej, bara någon vill befria mig från dem. Gick ut med priset fem kronor på Torget, men det kanske var för lågt. I nästa annons lägger jag mig på tusen gånger mer, men lovar att pruta hårt även om en spekulant inte skulle ha förstånd att göra det :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-17 23:07

Ted_B skrev:Begagnad tandborste?

Note to self: skriv aldrig på an surfplatta! Tandberg, Tandberg, Tandberg! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-18 11:59

Har klarat mig bra genom åren. Ett krux är transportskador och det har jag drabbats av vid två tillfällen. Har handlat från olika länder som Kroatien, Frankrike, Nederländerna, Österrike, Tyskland, Danmark, USA och Kanada.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-01-18 12:17

PerStromgren skrev:
Ted_B skrev:Begagnad tandborste?

Note to self: skriv aldrig på an surfplatta! Tandberg, Tandberg, Tandberg! :oops:

Haha, bäst hittills. Jag funderade ett tag på om det fanns någon djupare mening som jag inte fattade i ditt ”skämtinlägg”. :D

Återgå till Generellt om hifi