Cd-spelare som inte klarar brännda skivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reeltoreel

Cd-spelare som inte klarar brännda skivor

Inläggav reeltoreel » 2006-04-15 12:38

Kan någon förklara för mig varför vissa cd-spelare inte klarar att spela av brända skivor.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-15 14:53

Som jag förstått det beror det på själva drivverket som sitter i spelaren, drivverket är programmerat med ett program firmware som styr hur själva verket skall fungera.

I fimware finns angivet stöd för olika typer av skivor, saknas stöd för vissa typer av skivor så går dom inte att spela.

På dator CD-spelare kan man ofta uppgradera firmware till att klara nya typer av skivor. Den möjligen finns tyvärr inte på CD-spelar drivverk. Iaf inte i mer normala prisklasser.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-15 15:09

Man kan tillägga att det (nu känner jag inte till exakt hur/vad) finns olika slags information på skivan som läsaren (enl. ovan) inte förstår. Jag har för mig att det kan gälla vilken sorts filsystem som används (t.ex. om man har låtar i mappar på skivan som på en cd-rom/rw typ, eller kanske själva filformatet).

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-15 21:03

Är det inte fysiska orsaker då? Att brända skivor helt enkelt är svårare att läsa, eftersom de reflekterar mindre ljus?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-15 21:08

zvenzzon skrev:Är det inte fysiska orsaker då? Att brända skivor helt enkelt är svårare att läsa, eftersom de reflekterar mindre ljus?

Jopp det är en del av det hela men att modernare Sony-transporter inte tar CDr och CDrw beror nog mer på mjukvara och företagspolicy. För äldre apparater så är det mer det du säger.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi