Världens bästa!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Världens bästa!?

Inläggav Henrik36 » 2023-01-27 15:13

Harryup skrev:
Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
Allt som står på nätet är väl sant ? 8O :roll: :D


OM allt stämmer så ska det ju inte vara något problem.
Men ibland så kan "oskyldiga grejor" påverka. Minns en banan som Supra hade i tidernas begynnelse som var nån form av förgylld mässing som var en fyrkantig bit som man skruvade kabeln i och som man skruvade fast den lösa banankontakten. Dessutom så var den fjädrande delen lös och kunde snurra och såg inte särskild flott ut. Den kontakten gav ett bumligt ljud där man trodde att det fanns seriösa basresonanser.
En helt värdelös kontakt som slogs i ljudkvalité av både billigare och dyrare kontakter. Så ett random bleck som kanske inte sitter perfekt kan ju vara ett problem eller också inte. Men jag skulle inte avfärda det som att det aldrig skulle kunna vara ett problem. Men en vanlig labkabel är ju ingen dyr lösning att jämföra med.


Jag ska absolut inte avfärda det då jag själv inte provat, men jag är lite skeptisk, men det handlar mest om att jag inte gillar skarvar och i det här fallet blir det 2st samt att kontakterna ska in i kontakterna på högtalaren igen, att det skulle göra sådan stor skillnad mot ett bleck som sitter bra med bra kontaktytor så behöver jag nog höra det själv för att förstå.

Jag vet även hur mycket placebo gör, iallafall för mig, framförallt då jag sitter med det nästan dagligen och brottas och testar olika komponenter och tycker det gör sååååå stor skillnad direkt, efter 10min så spelar det många gånger egentligen sämre än innan 8O
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Världens bästa!?

Inläggav Prozac » 2023-01-27 15:59

För den som, vid detta laget, inte förstått det har användaren LeifB trollat olika hififorum lääänge. :D
Ha en fortsatt trevlig dag.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-27 16:53

Bara för att inte exempet med för tunn kabel = svag bas inte ska tolkas som faen läser bibeln.....

Bashögtalaren har oftast lägst impedans, framföralllt när basen jobbar med basreflexkonstruktioner och Helmholzresonansen ger fullt mottryck - alltså får membranet att stå nästan stilla. Detta är enkel fysik.

Har man då en kabel som har några ohm i resistans kommer givetvis en spänningsdelare bildas där en del av effekten förbrukas i kabelns motstånd. Enkel fysik.

Då vi hör ljudtrycksförändringar ganska dåligt kan man konstatera att kabeln måste vara väldigt tunn eller väldigt lång för att detta ska kunna höras.*

Så....ja, vanligtvis påverkas då basen mest då den är direkt beroende av att impedansen är lägre i basregistret.

* Egentligen måste man summera kabelns resistans och slutsteget "Ri". För moderna halvledarslutsteg är den försumbar, däremot ger ett rörslutsteg oftast rejält tillskott.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Världens bästa!?

Inläggav distad » 2023-01-27 16:57

Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
Allt som står på nätet är väl sant ? 8O :roll: :D

De där blecken är inte bra, inte på mina högtalare i alla fall. Jag hörde skillnad,men för säkerhet skull ska jag öppna högtalarna och kolla hur det ser ut på insidan.
Men jag är ju ordförande i Kabeltroendes riksförbund. en sekt...8) En del tror på Gud, jag tror på kablar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17892
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Världens bästa!?

Inläggav Almen » 2023-01-27 17:02

Prozac skrev:För den som, vid detta laget, inte förstått det har användaren LeifB trollat olika hififorum lääänge. :D

Jo, det kan ju finnas nytillkomna lyssnare. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-27 18:15

FBK skrev:
Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
Allt som står på nätet är väl sant ? 8O :roll: :D

De där blecken är inte bra, inte på mina högtalare i alla fall. Jag hörde skillnad,men för säkerhet skull ska jag öppna högtalarna och kolla hur det ser ut på insidan.
Men jag är ju ordförande i Kabeltroendes riksförbund. en sekt...8) En del tror på Gud, jag tror på kablar.

Om du måste välja, skulle du koppla in högtalarekabeln där diskanten är kopplad eller där basen är kopplad med ett bleck sammanbinder dom?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Världens bästa!?

Inläggav distad » 2023-01-27 18:58

LeifB skrev:
FBK skrev:
Henrik36 skrev:Jag läste för något halvår sedan på ett större Hifi FB grupp, det var en som tog bort blecken på bi-wire kopplingen på högtalarna och bytte mot kontakterad 1dm dyrare kabel, personen fick mycket klarare mellanregister, svärta och dynamik vill jag minnas.
Allt som står på nätet är väl sant ? 8O :roll: :D

De där blecken är inte bra, inte på mina högtalare i alla fall. Jag hörde skillnad,men för säkerhet skull ska jag öppna högtalarna och kolla hur det ser ut på insidan.
Men jag är ju ordförande i Kabeltroendes riksförbund. en sekt...8) En del tror på Gud, jag tror på kablar.

Om du måste välja, skulle du koppla in högtalarekabeln där diskanten är kopplad eller där basen är kopplad med ett bleck sammanbinder dom?

Det sägs att man ska stoppa i dem i diskanten och det gjorde jag. Men jag tyckte basen var lite återhållsam så jag testade i basen och det blev bättre. Men blev diskanten då sämre ? vet faktiskt inte. Men lösningen på min lite återhållsamma bas var att ställa dem i hallen och få ha Fredagsmys under ett täcke över helgen med CD-spelare ställt på repeat och basen på max.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-27 19:07

FBK skrev:
LeifB skrev:
FBK skrev:De där blecken är inte bra, inte på mina högtalare i alla fall. Jag hörde skillnad,men för säkerhet skull ska jag öppna högtalarna och kolla hur det ser ut på insidan.
Men jag är ju ordförande i Kabeltroendes riksförbund. en sekt...8) En del tror på Gud, jag tror på kablar.

Om du måste välja, skulle du koppla in högtalarekabeln där diskanten är kopplad eller där basen är kopplad med ett bleck sammanbinder dom?

Det sägs att man ska stoppa i dem i diskanten och det gjorde jag. Men jag tyckte basen var lite återhållsam så jag testade i basen och det blev bättre. Men blev diskanten då sämre ? vet faktiskt inte. Men lösningen på min lite återhållsamma bas var att ställa dem i hallen och få ha Fredagsmys under ett täcke över helgen med CD-spelare ställt på repeat och basen på max.

Var inte högtalarna inspelade?
Diskanten brukar jag koppla in dom.
Kanske det kan vara bra att ta bort blecket och ersätta dom med några jumpers modell kraftigare.
Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Världens bästa!?

Inläggav pLudio » 2023-01-27 19:12

LeifB skrev:Kanske det kan vara bra att ta bort blecket och ersätta dom med några jumpers modell kraftigare.

Du får putsa dina gröna bleck. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Världens bästa!?

Inläggav distad » 2023-01-27 19:34

LeifB skrev:
FBK skrev:
LeifB skrev:Om du måste välja, skulle du koppla in högtalarekabeln där diskanten är kopplad eller där basen är kopplad med ett bleck sammanbinder dom?

Det sägs att man ska stoppa i dem i diskanten och det gjorde jag. Men jag tyckte basen var lite återhållsam så jag testade i basen och det blev bättre. Men blev diskanten då sämre ? vet faktiskt inte. Men lösningen på min lite återhållsamma bas var att ställa dem i hallen och få ha Fredagsmys under ett täcke över helgen med CD-spelare ställt på repeat och basen på max.

Var inte högtalarna inspelade?
Diskanten brukar jag koppla in dom.
Kanske det kan vara bra att ta bort blecket och ersätta dom med några jumpers modell kraftigare.
Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.

Nej, jag tror att den tidigare ägaren köpt dom på Amazon för nästan halva priset (därav de låga beg priserna på dem nu) och av någon anledning inte spelat på dem nämnvärt för de har blivit bättre nu efter lite tid.
Har hört det här fenomenet på några högtalare genom åren att det kan ta tid innan de vaknar i basen.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifikg » 2023-01-27 19:49

LeifB skrev:...Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.


Testat aluminumfolie? Man kan riva loss bitar från hatten!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-27 19:53

FBK skrev:
LeifB skrev:
FBK skrev:Det sägs att man ska stoppa i dem i diskanten och det gjorde jag. Men jag tyckte basen var lite återhållsam så jag testade i basen och det blev bättre. Men blev diskanten då sämre ? vet faktiskt inte. Men lösningen på min lite återhållsamma bas var att ställa dem i hallen och få ha Fredagsmys under ett täcke över helgen med CD-spelare ställt på repeat och basen på max.

Var inte högtalarna inspelade?
Diskanten brukar jag koppla in dom.
Kanske det kan vara bra att ta bort blecket och ersätta dom med några jumpers modell kraftigare.
Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.

Nej, jag tror att den tidigare ägaren köpt dom på Amazon för nästan halva priset (därav de låga beg priserna på dem nu) och av någon anledning inte spelat på dem nämnvärt för de har blivit bättre nu efter lite tid.
Har hört det här fenomenet på några högtalare genom åren att det kan ta tid innan de vaknar i basen.

Ok. Har dom stått länge utan att man har använt dom så kan upphängning stelna till.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-27 19:54

hifikg skrev:
LeifB skrev:...Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.


Testat aluminumfolie? Man kan riva loss bitar från hatten!

Nja jag mest inne på tunna platta kablar.
Silver kanske?

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 622
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Världens bästa!?

Inläggav Hjalmar_Branting » 2023-01-27 20:24

hifikg skrev:
LeifB skrev:...Eller koppla dom till basen och några jumpers som är tunnare till diskanten.


Testat aluminumfolie? Man kan riva loss bitar från hatten!


Då tappar man ju strålningsskydd för knoppen eller vänta….det kanske inte är någon nackdel :mrgreen:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Världens bästa!?

Inläggav jonasp » 2023-01-27 20:26

Almen skrev:
Prozac skrev:För den som, vid detta laget, inte förstått det har användaren LeifB trollat olika hififorum lääänge. :D

Jo, det kan ju finnas nytillkomna lyssnare. :)


Det är nästan så att varningstext borde förekomma, liksom som på ett cigarettpaket, typ. 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17892
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Världens bästa!?

Inläggav Almen » 2023-01-27 20:28

jonasp skrev:
Almen skrev:
Prozac skrev:För den som, vid detta laget, inte förstått det har användaren LeifB trollat olika hififorum lääänge. :D

Jo, det kan ju finnas nytillkomna lyssnare. :)


Det är nästan så att varningstext borde förekomma, liksom som på ett cigarettpaket, typ. 8)

8O :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-27 20:47

:D :lol: :P
Varför blir några få så upprörda när man nämner kablar?
Dom som gillar att rulla kablar räcker upp en arm?
:wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-27 22:47

Denna kabeln verkar intressant oxo!
https://m.youtube.com/watch?v=44n1AEQO6nY

rigi
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Världens bästa!?

Inläggav rigi » 2023-01-27 22:52

LeifB skrev:Denna kabeln verkar intressant oxo!
https://m.youtube.com/watch?v=44n1AEQO6nY


Kan du förklara på vilket sätt den är intressant?
Eller vill du bara diskutera?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Världens bästa!?

Inläggav hifikg » 2023-01-27 22:58

De är så otroligt tunna, kan väl knappt släppa igenom rena toner!?
Bilagor
snoken_4731.jpg
snoken_4731.jpg (50.26 KiB) Visad 682 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-27 23:00

rigi skrev:
LeifB skrev:Denna kabeln verkar intressant oxo!
https://m.youtube.com/watch?v=44n1AEQO6nY


Kan du förklara på vilket sätt den är intressant?
Eller vill du bara diskutera?

Kablar behöver inte vara dyra. Den billigast upplevdes vara bäst.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Världens bästa!?

Inläggav jansch » 2023-01-28 02:49

LeifB skrev::D :lol: :P
Varför blir några få så upprörda när man nämner kablar?
Dom som gillar att rulla kablar räcker upp en arm?
:wink:


LeifB,
Det är naturligt att bli upprörd över lurendrejeri och vilseledande information. Visserligen inte lika allvarligt som när kvacksalvare erbjuder dyr behandling av t.ex cancer med "mediciner" som bevisligen är overksamma. Dock, det är i grunden samma sak.

Det finns massor med tragiska uttalanden om t.ex högtalarkablar där det är en fysikalisk omöjlighet att en kabel skulle kunna påverka så som sägs. Problemet ligger sannolikt att kunskapsnivån inom fysik/elektroakustik/psykoakustik är generellt för låg och då sprids anekdoter.

- Om jag t.ex hade sagt till dej "jag har ett äpple som faller 10 ggr så fort till marken som ditt äpple". Då hade du troligtvis reagerat med "det tror jag inte på för då skulle inte Newtons lag gälla".

- Eller om jag sa att "jag träffade en häxa med en flugsvamp på näsan". Då skulle du nog undrat varför jag driver med dej.

- om jag sa att "den här högtalarkabeln ger ett tydligare mellanregister". tror du mej då?

- eller "jag bytte USB-kabel till DAC:en och basen blev mycket taktfastare och torrare. Kan det vara så?

- Om jag sa till det att jag har en kabel som säger "hihi" när jag killar den på isoleringen. Tror du mej då?

Det finns en mängd problem som kan uppstå i en signalkedja och dessa låter på ett visst sätt, det finns dock en oändlig mängd ljudhändelser som absolut inte kan ske just p g a naturlagar/fysikens lagar.

Fundera på vad skillnaden är?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-28 11:17

jansch skrev:
LeifB skrev::D :lol: :P
Varför blir några få så upprörda när man nämner kablar?
Dom som gillar att rulla kablar räcker upp en arm?
:wink:


LeifB,
Det är naturligt att bli upprörd över lurendrejeri och vilseledande information. Visserligen inte lika allvarligt som när kvacksalvare erbjuder dyr behandling av t.ex cancer med "mediciner" som bevisligen är overksamma. Dock, det är i grunden samma sak.

Det finns massor med tragiska uttalanden om t.ex högtalarkablar där det är en fysikalisk omöjlighet att en kabel skulle kunna påverka så som sägs. Problemet ligger sannolikt att kunskapsnivån inom fysik/elektroakustik/psykoakustik är generellt för låg och då sprids anekdoter.

- Om jag t.ex hade sagt till dej "jag har ett äpple som faller 10 ggr så fort till marken som ditt äpple". Då hade du troligtvis reagerat med "det tror jag inte på för då skulle inte Newtons lag gälla".

- Eller om jag sa att "jag träffade en häxa med en flugsvamp på näsan". Då skulle du nog undrat varför jag driver med dej.

- om jag sa att "den här högtalarkabeln ger ett tydligare mellanregister". tror du mej då?

- eller "jag bytte USB-kabel till DAC:en och basen blev mycket taktfastare och torrare. Kan det vara så?

- Om jag sa till det att jag har en kabel som säger "hihi" när jag killar den på isoleringen. Tror du mej då?

Det finns en mängd problem som kan uppstå i en signalkedja och dessa låter på ett visst sätt, det finns dock en oändlig mängd ljudhändelser som absolut inte kan ske just p g a naturlagar/fysikens lagar.

Fundera på vad skillnaden är?

Det är väl bra att vi tar upp sådana fall om dom saknar grund till sina påstående.
Det finns många påstående som ska synas i sömmarna.
Jag har köpt en antal kablar i mina 45 år som hifiintresserad. Har provat diy några ggr.
Som audiofil vill man sträva mot förbättringar.
Liten ekonomi främjar inte att ha det lätt för sig.
Jag vill ha info om kablar och om fällorna man kan hamna i. Men då det var bevisade undantag om ljudförändrade.
Kablar är ett väldigt diffust område som många många hör förändringar av att byta. Menar du att dom bara hittar på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Världens bästa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-28 11:46

LeifB skrev:Kablar är ett väldigt diffust område som många många hör förändringar av att byta. Menar du att dom bara hittar på?


Det är märkligt att de som säger sig höra tydliga skillnader mellan kablar, sällan hör detta när det görs i blindtest.

Om det är platta kablar du är ute efter så finns det sådana, https://www.ebay.de/str/vertriebsstar24 ... 3561.l2563

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-28 12:15

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Kablar är ett väldigt diffust område som många många hör förändringar av att byta. Menar du att dom bara hittar på?


Det är märkligt att de som säger sig höra tydliga skillnader mellan kablar, sällan hör detta när det görs i blindtest.

Om det är platta kablar du är ute efter så finns det sådana, https://www.ebay.de/str/vertriebsstar24 ... 3561.l2563

Blindtester är lite luriga.
Om dom inte görs hemma hos en som har märkt skillnad så är dom intetsägande.
Alla vet att ljudminnet är kort.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Världens bästa!?

Inläggav PerStromgren » 2023-01-28 12:58

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Kablar är ett väldigt diffust område som många många hör förändringar av att byta. Menar du att dom bara hittar på?


Det är märkligt att de som säger sig höra tydliga skillnader mellan kablar, sällan hör detta när det görs i blindtest.

Om det är platta kablar du är ute efter så finns det sådana, https://www.ebay.de/str/vertriebsstar24 ... 3561.l2563

Blindtester är lite luriga.
Om dom inte görs hemma hos en som har märkt skillnad så är dom intetsägande.
Alla vet att ljudminnet är kort.


Leif, vi brukar då och då diskutera blindtester i allmänhet. Låt oss inte göra det igen, det brukar ofta bli onödigt hårda ord.

Men, om du har ett fall där du anser dig kunna höra skillnader mellan högtalarkablar, så vill jag gärna att du berättar om det, så kan vi ta det därifrån.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-28 14:22

Jag har inte tagit upp blindtester.
Vill inte göra det heller.
Tycker det är upp till var och en att dra slutsatser om kablar. Det enda som jag ville ha sagt om det påståendet att han sa att det var Världens bästa högtalarkabel.
Har tyvärr inte hört någon kommentar om det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Världens bästa!?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-01-28 14:24

Vad innebär bäst?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Världens bästa!?

Inläggav LeifB » 2023-01-28 14:38

RogerGustavsson skrev:Vad innebär bäst?

Ja det undrar jag med. Hur kan han veta det?
Han tycker nog det är jobbiga frågor.
Varför skulle den vara bäst?
Han måste höra att den är bättre än andra.
Vad tror du?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Världens bästa!?

Inläggav PerStromgren » 2023-01-28 15:12

LeifB skrev:
RogerGustavsson skrev:Vad innebär bäst?

Ja det undrar jag med. Hur kan han veta det?
Han tycker nog det är jobbiga frågor.
Varför skulle den vara bäst?
Han måste höra att den är bättre än andra.
Vad tror du?


Det är ofta precis där som vi börjar diskutera blind-tester! :D

Jag, och tydligen många med mig, tvekar om att han hör någon skillnad! Och skulle han göra det, går det säkert att mäta skillnaden med en enkel tonkurvemätning.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster