Moderator: Redaktörer
Morello skrev:En typisk musikanläggnings förbrukning under den kalla årstiden är försumbar.
Jag utgår förstås från att folk är förnuftiga nog att stänga av utrustningen när den inte nyttjas; det skall man göra oaktat om elen är gratis eller dyr.
Morello skrev:En typisk musikanläggnings förbrukning under den kalla årstiden är försumbar.
Jag utgår förstås från att folk är förnuftiga nog att stänga av utrustningen när den inte nyttjas; det skall man göra oaktat om elen är gratis eller dyr.
Strmbrg skrev:Morello skrev:En typisk musikanläggnings förbrukning under den kalla årstiden är försumbar.
Ja, bortsett från viss tröghet och effektspillan så lär väl den värme som apparaturen radierar medföra att värmeelementens termostater stryper effektuttaget.
Om man har urgamla element utan termostat så blir det en annan femma. Åtminstone om man inte manuellt balanserar elementen, och åtminstone om man har direktverkande el-element utan termostat. (Om det nu finns sådana.)
Min anläggning drar tämligen konstanta dryga 300 Watt. Den största förbrukaren är naturligtvis slutsteget och det går på "full sula" (runt 160 Watt) oavsett om jag spelar starkt eller svagt.
E skrev:...Det där med att lyssna precis så mycket på musik som du vill tror jag
inte på...
Mvh E*
sportbilsentusiasten skrev:Spelar som vanligt.
E skrev:Och ändå glömde du berätta att ett av dina knep är att helt sonika ringa
upp elbolaget och kräva att få betala mycket mindre!
Mvh E*
thiel skrev:Ja men jag låter inget står i standby längre
RogerGustavsson skrev:thiel skrev:Ja men jag låter inget står i standby längre
Det beror på apparaternas ålder, nya följer regler om hur stor standby-förbrukningen får vara. Tror gränsen ligger vid 0.5 W och det blir inte många kWh per år. Många missar att bredbandsuppkopplingen drar en hel del.
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 9 gäster