Högtalarkablar. Olika längd eller linda ihop?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Högtalarkablar. Olika längd eller linda ihop?

Inläggav Grismannen » 2006-04-16 10:42

Kommer här med en sån där kabelfråga.
Kablarna till den ena av mina högtalare har jag lindat ihop till 8-formigt nystan av utrymmesskäl medans den andra ligger utlagd i sin fulla längd till nästa högtalare.
Min fråga är: Ska jag kapa den ena kabeln den hoprullade så att den inte ligger i ett "nystan" (får då olika längd på kablarna) eller linda ut den bakom stereobänken så gott det går eller låta den vara som den är.
Tycker mig kunna höra en liten skillnad i ljudet från högtalarna.
Man har ju hört att kablarna ska ha lika längd och inte ligga tillsammans med nätsladdar och dyligt.
Därav nystanet.

Mvh// Mats.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Högtalarkablar. Olika längd eller linda ihop?

Inläggav PerStromgren » 2006-04-16 16:32

Grismannen skrev:Man har ju hört att kablarna ska ha lika längd
Mvh// Mats.

Tro inte allt du hör, brukar man säga, och det passar utmärkt att påpeka i det här fallet. Kapa sladden om du så önskar, du lär inte höra någon skillnad.

Man kan mäta en skillnad som beror på skillnad i kapacitans, induktans och resistans, men skillnaderna är, förutom i rent bisarra fall, ohörbara.

Om du vill kan du räkna på saken. Du behöver impedanskurvan för högtalaren, förstärkarens utgångsimpedan, samt kabelns karakteristika. Det du kommer att komma fram till, är skillnader som förmodligen håller sig inom 0.1 dB, eller så, över hela audioområdet.
... tycker jag!

Per

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-04-16 16:48

Tackar för svaret Per. :D
Hur är det med att linda kabeln då är det ok?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-16 16:57

Grismannen skrev:Tackar för svaret Per. :D
Hur är det med att linda kabeln då är det ok?

Japp, det är också OK. Det du möjligen hört om att detta skulle vara tabu, är fel. Folk tänker fel ibland i den här branschen...

Det man förmodligen tänkt på är att en lindad sladd kan bli en spole som ju är en induktans, vilket skulle kunna ställa till det. Då har man glömt att man lindar bägge ledarna tillsammans, vilkas ev. extra induktans exakt tar ut varann.
... tycker jag!

Per

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-04-16 17:11

Aha.
Ja då kan jag låta allt vara som det är då.

Tack för svaren ännu en gång. :)

Återgå till Generellt om hifi