goat76 skrev:FBK skrev:goat76 skrev:
Det var väl någon Ino högtalare du inte uppskattade om jag minns rätt från någon gammal tråd, vilken modell och vad var det med ljudet du inte gillade med dem, om det nu var så?
Ja det var så, pi60. Till en början så lyssnade jag som vanligt, men med tiden så märkte jag att jag lyssnade mindre och mindre och att det bara blev väl inspelade skivor då mycket annan musik lät små vasst och lite slankt med pi60. Så till slut ledsnade jag och sålde nästan allt och körde med mycket enklare högtalare för att få ut någon glädje av filmtittandet som alltid har funnits där. Något som bidrog till byte var också att jag hade stora problem med basen i det boende jag hade då. Sedan så lyssnade jag på lite olika högtalare och flyttade och sedan efter ett antal år så återvände jag till märket Dynaudio som jag hade innan pi60 och köpte studiomonitorer som jag upptäckte gav mer för pengarna. Men så fick jag råd med Adam Audio och de tyckte jag läst bäst av alla studiohögtalare som jag hade lyssnar runt på så då blev det byte.
Jag hade liknande problem med ett par högtalare av märket Elac. De lät rena och fina men de spelade liksom inte musik, så jag gled ifrån min ordininarie favorit-genre och började lyssna på musiktyper som mer passade högtalarna än mitt eget intresse. Först trodde jag att det kanske hade att göra med inspelnings-kvalitet men nu i efterhand vet jag att högtalarna helt enkelt inte klarade av att spela tät och komplex musik utan att det grötade ihop sig och lät ansträngt.
Mina nuvarande Linn Majik 140 är inte några perfekta högtalare utifrån de mätningar man sett, MEN... de spelar allt från den mest intensiva rockmusiken till klassisk musik och försiktig ensam trubadur utan att hicka med bravur, de är allätare på ett sätt som många andra hifi-högtalare helt enkelt inte klarar av.
Dessa högtalare passar vberkligen mitt rum men jag kommer dock inom en snar framtid troligtvis köpa ett par andra högtalare, men den enda orsaken till det är egentligen bara för att jag är nyfiken ifall det kanske kan bli ännu bättre. Jag kommer dock inte byta eller sälja Linn-högtalarna förrän jag är helt säker på att de nya verkligen är bättre på de viktigaste punkterna, punkterna som gör att man njuter av musiklyssning. Inga mätkurvor slår det.

Ibland KAN det vara natt och dag skillnader och då behövs inga långtidslyssningar för att avgöra om det blivit bättre eller sämre. Men om grejorna är bra så blir det ju mindre skillnader och då får man se om man står ut med ljudet efter ett tag.
Det är ju inget bra om man slutar lyssna på musik, bara för någon farbror med guldöron på ett forum sagt att det är bra grejor, man köper det och det låter mindre bra .
Intresset för ljudåtergivning håller igång viljan att testa saker och det är nog bra för att inte stagnera och missa riktiga förbättringar, sådana som tex katalyst - dacen är. Man måste lyssna och låna hem grejor själv .
Du skriver att dina Majik 140 inte är några perfekta högtalare och då undrar jag enligt vem ? Enligt Tooles/Harmans principer ?
Toole pratar inte om hur tidsaspekten i musiken upplevs , och det är möjligt att Majik 140 presterar väldigt bra på den aspekten, alltså hur musiken upplevs, och det är inte heller helt omöjligt att tex Revel presterar riktigt dåligt på den parametern. Det finns ju inte några mätningar som mäter det upplevda ljudet på ett komplett och trovärdigt sätt.
Det vet man inte föränn man lyssnat på grejor korrekt uppställda, i stereo.
Jag kan konstatera att Genelec 8330 låter bra , de råkar även mäta bra enligt Harmans principer men det finns säkert andra högtalare med bra frekvensgångsmätningar som inte spelar komplex musik lika bra som en 4- vägare som mäter sämre med ett sinussvep.