Vad har ni för störande egenheter i era system?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Vad har ni för störande egenheter i era system?

Inläggav JanneX » 2023-03-16 17:01

Hejsan!
Sitter och avnjuter lite James Taylor och tycker att det låter oförskämt bra..men stör mig på ett par glitchar i hårdvaran och inser att jag nog aldrig haft ett system där det inte funnits något som liksom inte funkar som man vill och som kanske är i-landsbekymmer men som ändå förtar den där sköna känslan av att saker bara funkar...
Nuvarande saker jag retar mig på:
Min receiver, Onkyo, har jag kalibrerat efter alla konstens regler och jag har funnit den inställning som representerar den bästa kompromissen mellan film och musiklyssning. Subwoofernivån ska i det läget vara inställd på -3dB. Receivern stängs av och startar via HDMI-CEC tillsammans med tv:n men varje gång den startar har den av oklar anledning ändrat subwoofernivån till "0" med resultatet att man innan lyssning påbörjas varje gång måste in i menyer och justera. Alla andra inställningar och nivåer behålls i minnet men inte just denna av någon anledning.
Den andra grejen rör också den receivern. Spotify connect finns och för att min spotify-app ska hitta receivern när jag vill casta måste jag välja ingången "NET". Inga problem, jag gör så och uppspelning fungerar felfritt men varje gång jag aktiverat NET och sedan går tillbaka till uppspelning av tv-ljud via HDMI-ARC (ingången TV) så har ljudet gått förlorat och jag måste in i menyerna i receivern, stänga av HDMI-CEC och ARC, gå ur menyerna, gå in igen och på nytt aktivera.. Då hoppar det igång igen. Utan denna lilla handpåläggning kan jag stänga av och på hur många gånger som helst utan att ljudet hoppar igång.
Grej tre gäller tv, en relativt ny 70" smart-historia från LG. Bild är kanon, den är acceptabelt rapp i menyer och appar och skickar ut dd+/Dolby Atmos via HDMI men...i princip varje gång jag startar tv:n låter den meddela att det skett förändringar i kanallistan och jag måste aktivt välja om jag vill uppdatera den eller låta bli..
Allt kan verka som smågrejer och det är det väl kanske men jag stör mig något vansinnigt..
Vore kul att höra om fler har denna typ av erfarenheter där man i det stora hela är nöjd men ändå har issues som kanske inte renderar en önskan att börja byta ut saker men ändå är ett horn i sidan, och vad de sakerna i så fall kan tänkas vara.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Vad har ni för störande egenheter i era system?

Inläggav goat76 » 2023-03-16 18:37

Det enda lite störande jag har är att TV:n ibland kan glömma bort att TV-ljudet alltid ska gå genom HDMI (ARC) till Marantz-receivern. Det sker dock väldigt sällan så jag kan inte påstå att det är ett jättebekymmer eller ett särskilt svårlöst problem.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-16 18:48

Det enda jag kan störa mig på är att startar jag slutstegen före delningsfilter så blir det ett ljudlig smäll i högtalarna.
Lika så om man stänger av delningsfiltret innan slutstegen är avstängda.
Sen får man inte starta slutstegen för tätt för då går säkringen.

Så startordningen blir.
1: Delningsfilter vänta 10 sec
2: försteg
3: slutsteg 1 vänta 10sec
4: slutsteg 2 vänta 10 sec
5: slutsteg 3

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-16 19:13

Det är så förtvivlat bra att jag inte får mycket annat gjort än att sitta och lyssna. Försöker ibland smyga förbi lyssningsrummet utan att gå in, men så kommer jag att tänka på att jag måste kasta ett öga på poolen o plötsligt finner jag mig själv i min lyssningsfåtölj o sen är det kört.

James Taylor ja... hmm...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-05 14:02

Min anläggnings största brist är idag att den påverkar mig på samma vis som hifikg erfar, det är alldeles för trevligt att sitta och lyssna.!
Så det blir ju inget gjort om man råkar av musik på, så den måste vara stängd om jag ska göra nytta hemma... :roll: :lol:

Utöver detta så upplever jag min anläggning idag som varande i det närmaste totalt perfekt, så långt som programmaterialet tillåter så hörs varje nyans in hela vägen i musikens själ.
Totalt omslutande, öppet och naturligt, mer kan jag inte önska mig :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-04-05 17:46

Hm, inte ens den mest störande egenheten i min anläggning är särskilt störande.
:)
Skulle nog drista mig till att förhäva mig och påstå, att jag inte störs av någonting som jag kan lasta anläggningen för.

Men, mer allmänt så är nog min anläggnings bristande förmåga att åstadkomma lågfrekvent bas med högt ljudtryck, samt den bristande förmågan att åstadkomma högt ljudtryck överhuvudtaget, störande.
Inte störande på mig, men gissningsvis skulle nog inte alla kunna "leva" med den bristen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-04-05 18:30

Min streamer som används mycket. Har just nu problem med att läsa in hårddisken kopplad till den vilket är störigt. :cry:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2023-04-05 19:13

Jag stör mig på digital klipnning i Najdan, på vissa filmer och Youtubeklipp…. :roll: .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-04-05 20:02

Jag vet inte var jag skall börja?

Brum, Brus, Distorsion, Ljud fördröjning, Ostabilitet i servern, Dålig finish på högtalarna, Kraftlös drivning, Temporära glapp, Knäppar, Ibland problem med byten av sampel rate.

Egentligen så är allt som inte kan fixas med en DSP av undermålig kvalité :evil: Tur i oturen att dessa mirakelmaskiner (Datorer) kan göra under med ljudet :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-04-05 22:12

SLAM, bas, dynamik och ljudstyrka. Ja jag kan aldrig få nog av livekänsla. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-04-06 13:33

Kan inte säga att jag störs av det längre men eftersom i princip inga anläggningar har det men möjligheten att det inte börjar låta anläggningshögt innan det låter musikhögt. I synnerhet på upplev lägre ni så att man kan känna en transient i bröstet. Nu har jag dock bara hört det 2 ggr i hornssystem med Lowther PM-4 och Siemens Klangfilmsbasar.
Och eftersom jag inte har några Siemensbasar så kanske det inte blir någon mer gång.

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2023-04-06 13:44

Har väl egentligen inga större grejor jag stör mig på, mer än tangetbordet till HTPCn tydligen har tappat 2st knappar och dom finns ingenstans :mrgreen:
Sen skulle jag önska mig bättre högtalare en dag, men det är inget jag stör mig på då jag vet hur många par jag skulle behöva spela innan jag blir nöjd
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-04-06 16:47

Rummet är uselt. Systemet har väldigt lite egenheter i sig. Det har jag sett till.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-04-06 16:56

Lite blek svärta och dålig intertransientell tystnad p.g.a. mina billiga kablar. :mrgreen:

Nej allvarligt, det skulle väl vara att jag måste slå på slutstegen ett i taget och komma ihåg att stänga av dem. Fjärren till dacen äter batterier så ofta får jag gå fram och slå på den också manuellt. Stora i-landsproblem. :)

Kralle

Inläggav Kralle » 2023-04-06 16:59

JRiver kraschar ibland.

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2023-04-06 17:02

Inget fel på systemet egentligen, men logistiken. Vinylerna är en våning ner...
Har lyckats få till ett litet lyssningrum på övervåningen så nu kan vinyl avspisas igen

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-04-06 17:15

Min ganska svåra tinnitus stör mig mest.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-04-06 17:37

gflar skrev:Min ganska svåra tinnitus stör mig mest.

Medför den att du får svårt att lyssna på musik?
Har själv ett jämnt högfrekvent sus i ena hörat och ett mer puls-modulerat i det andra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-04-06 18:06

Strmbrg skrev:
gflar skrev:Min ganska svåra tinnitus stör mig mest.

Medför den att du får svårt att lyssna på musik?
Har själv ett jämnt högfrekvent sus i ena hörat och ett mer puls-modulerat i det andra.

Ja jag får svårt att lyssna på hög volym med den musik jag gillar mest, nämligen progmetall.
Lugnare musik går bättre, tycker det är lite trist att inte kunna dra på som tidigare.
Har väl med ålder och gener att göra mina föräldrar är/var båda drabbade.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-04-07 12:49

Ja har e skiljetrafo för 230V matning å den brummar högt ibland.
För det mesta e den tyst.
Den gillar nog inte lispänning.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-04-08 09:23

Att strömbrytarna till slutstegen sitter på den svåråtkomliga baksidan och inte går att slå på alla tre på en gång. Sen är det för trångt för alla apparater i stereomöbeln så jag behöver fläktar på låg nivå för att cirkulera luften. De kan höras när jag inte spelar musik. Båda två i-lands problem.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Återgå till Generellt om hifi