Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Jag har inte testat Ifi.
Bra att veta dock.
Ifi är ju billig också.
FBK skrev:LeifB skrev:Jag har inte testat Ifi.
Bra att veta dock.
Ifi är ju billig också.
Men de kostar alltid över tusenlappen och de är inte intressanta för mina öron. Jag vet att det finns Dacar med några år på nacken med hörlursutgång, men inga dyker upp begagnade. Får väl till slut sätta ut en köpes annons.
Den jag köpte av juanth TOPPING D50S är en ren Dac och den låter bra och den kommer användas i stereon.
FBK skrev:Jag tittar efter en billig Dac med hörlursutgång på beg marknaden, även äldre men inget finns förutom IFi och de låter ljust i mina öron.
gflar skrev:FBK skrev:Jag tittar efter en billig Dac med hörlursutgång på beg marknaden, även äldre men inget finns förutom IFi och de låter ljust i mina öron.
Jag har en Oehlbach XXL: Den kan du få gratis. Den har utgång för lurar. Enda problemet med den är att den inte funkar med usb längre. De slutade uppdatera drivrutiner.
En sån här är det..
https://www.amazon.se/Oehlbach-XXL-DAC- ... B00MIZR198
gflar skrev:FBK skrev:Jag tittar efter en billig Dac med hörlursutgång på beg marknaden, även äldre men inget finns förutom IFi och de låter ljust i mina öron.
Jag har en Oehlbach XXL: Den kan du få gratis. Den har utgång för lurar. Enda problemet med den är att den inte funkar med usb längre. De slutade uppdatera drivrutiner.
En sån här är det..
LeifB skrev:Målar upp en stor ljudbild.
pLudio skrev:LeifB skrev:Målar upp en stor ljudbild.
Är den musikalisk?
LeifB skrev:Införskaffat en SU-1.
Har bara lyssnat på denna i någon timme.
Kör Optiskt in från CD.
Känns som den är helt utan distorsion.
Målar upp en stor ljudbild.
€92 endast. Pytteliten som går att hålla i en handflata.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 17619.html
En sån här är det..
FBK skrev:Jag tittar efter en billig Dac med hörlursutgång på beg marknaden, även äldre men inget finns förutom IFi och de låter ljust i mina öron.
petersteindl skrev:Finns det ingen mer på forumet som införskaffat en SMSL-SU-1?
jansch skrev:Det man kanske missar är hur känslig DAC:en är för "analoga" störningar - bara en fundering. Det är mycket viktigare än att DAC:en har 22 bits upplösning i verkligheten.
distad skrev:petersteindl skrev:Finns det ingen mer på forumet som införskaffat en SMSL-SU-1?
Är det inte en sådan som grodan har liggande ?
Kermit116 skrev:distad skrev:petersteindl skrev:Finns det ingen mer på forumet som införskaffat en SMSL-SU-1?
Är det inte en sådan som grodan har liggande ?
Nej, de jag har är SU-6 (182euro m svensk moms hos Audiophonics), D-6s (207euro) och SU-9n (416euro).
Om vi lägger bort kinafrågan så gissar jag att SU-1 m sina 89euro och en SINAD hos ASR på närmare 117 är en extremt prisvärd manick.
Som framgår av min gamla budget-Dactråd så skulle jag idag dock köpa D-6s (SINAD på 121,9 o balanserade utgångar) som kostar lite drygt det dubbla, frakten är ju lika dyr för bägge.
Jag vet att dom där sista stegen i SINAD kan ses som endast av akademiskt intresse, men som också alla vet så har vi fenomenet Audiophilia Neurosa. Sen har jag ju fått för mig att något positivt hände med återgivningen i den anläggning där jag petade in D-6s i stället för SU-6 och som bekant så är ju detta med vad vi tror oss höra inte alltid möjligt att förklara med siffror. Eller hur KG o distad!?
gflar skrev:gflar skrev:FBK skrev:Jag tittar efter en billig Dac med hörlursutgång på beg marknaden, även äldre men inget finns förutom IFi och de låter ljust i mina öron.
En sån här är det..
Kanske skulle den funka med en Mac-dator? Det har jag inte provat, men kan göra det om intresse finns.
pLudio skrev:jansch skrev:Det man kanske missar är hur känslig DAC:en är för "analoga" störningar - bara en fundering. Det är mycket viktigare än att DAC:en har 22 bits upplösning i verkligheten.
Fast använder man digital ljudvolymkontroll så kan man få användning för en SINAD på 116 dB.
distad skrev:gflar skrev:gflar skrev:
En sån här är det..
Kanske skulle den funka med en Mac-dator? Det har jag inte provat, men kan göra det om intresse finns.
Såg att det var i denna tråd som du erbjöd Oehlbach:en och jag kan tala om att den låter bra med mina lurar. Har kört den ganska länge nu efter en match mot en äldre Topping hörlursförstärkare som den vann. Har inte orkat testa mer ännu utan den har fått spela på och jag tycker att den gör det bra.
jansch skrev:pLudio skrev:jansch skrev:Det man kanske missar är hur känslig DAC:en är för "analoga" störningar - bara en fundering. Det är mycket viktigare än att DAC:en har 22 bits upplösning i verkligheten.
Fast använder man digital ljudvolymkontroll så kan man få användning för en SINAD på 116 dB.
Hur menar du då?
Jag menar såhär:
1. Det finns inga vanliga inpelningar med 116dB dynamik.
Ett exempel: Om t.ex inspelningen innehåller sång eller annat som kräver mikrofon och man har använt kondensatormic har man inte mer än 100 dB "SINAD" tillgängligt teoretiskt, vid sång kanske 80-90 dB i verkligheten. En Neumann U87 mikrofon har ca 71dB dynamik (CCIR) men man kan "pressa ut" ca 100dB om ljudkällan, t.ex sångrösten lyckas att prestera 115 dBSPL.
Bra digitala inspelningar kan kanske förvalta sådär drygt 80 dB. Lyssnar man på vinyl skall man nog vara glad om man når 65 dB "SINAD"*
2. Det finns ingen "hörsel" med 116 dB dynamik. Att vi kan höra i området 0 till drygt 120dBSPL är inte samma sak. Det kräver vila från ljud under ganska lång tid att höra ner till 0 dBSPL och dessutom en lyssningsmiljö som är väsentligt tystare än vanliga hem och lokaler. Vi kan vara glada om vi kan dra nytta av sådär 90dB "dynamik" ur hörselns perspektiv.
*SINAD, S/NR och dynamik är inte riktigt samma sak men jämförelsen går ändå att göra anser jag.
Användare som besöker denna kategori: jonasz och 47 gäster