DAC SMSL SU-1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

DAC SMSL SU-1

Inläggav LeifB » 2023-05-10 15:38

Införskaffat en SU-1.
Har bara lyssnat på denna i någon timme.
Kör Optiskt in från CD.
Känns som den är helt utan distorsion.
Målar upp en stor ljudbild.
€92 endast. Pytteliten som går att hålla i en handflata.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 17619.html
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
distad

Re: DAC SMSL SU-1

Inläggav distad » 2023-05-10 17:22

Jag tittar efter en billig Dac med hörlursutgång på beg marknaden, även äldre men inget finns förutom IFi och de låter ljust i mina öron.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-05-10 17:48

Jag har inte testat Ifi.
Bra att veta dock.
Ifi är ju billig också.
SMSL känns neutral.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-05-10 17:56

LeifB skrev:Jag har inte testat Ifi.
Bra att veta dock.
Ifi är ju billig också.

Men de kostar alltid över tusenlappen och de är inte intressanta för mina öron. Jag vet att det finns Dacar med några år på nacken med hörlursutgång, men inga dyker upp begagnade. Får väl till slut sätta ut en köpes annons.
Den jag köpte av juanth TOPPING D50S är en ren Dac och den låter bra och den kommer användas i stereon.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-05-10 18:15

FBK skrev:
LeifB skrev:Jag har inte testat Ifi.
Bra att veta dock.
Ifi är ju billig också.

Men de kostar alltid över tusenlappen och de är inte intressanta för mina öron. Jag vet att det finns Dacar med några år på nacken med hörlursutgång, men inga dyker upp begagnade. Får väl till slut sätta ut en köpes annons.
Den jag köpte av juanth TOPPING D50S är en ren Dac och den låter bra och den kommer användas i stereon.

Ja det är otroligt vad de billigare dacarna kan prestera.
Finns väl flera dacar med hörlursutag.
Men de blir väl dyrare.
Den billigaste jag kunde hitta :
https://www.soundimports.eu/en/smsl-ho100.html

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-05-10 20:46

FBK skrev:Jag tittar efter en billig Dac med hörlursutgång på beg marknaden, även äldre men inget finns förutom IFi och de låter ljust i mina öron.

Jag har en Oehlbach XXL: Den kan du få gratis. Den har utgång för lurar. Enda problemet med den är att den inte funkar med usb längre. De slutade uppdatera drivrutiner.

En sån här är det..

https://www.amazon.se/Oehlbach-XXL-DAC- ... B00MIZR198

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-05-10 22:21

gflar skrev:
FBK skrev:Jag tittar efter en billig Dac med hörlursutgång på beg marknaden, även äldre men inget finns förutom IFi och de låter ljust i mina öron.

Jag har en Oehlbach XXL: Den kan du få gratis. Den har utgång för lurar. Enda problemet med den är att den inte funkar med usb längre. De slutade uppdatera drivrutiner.

En sån här är det..

+1

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-05-10 23:15

gflar skrev:

En sån här är det..

Kanske skulle den funka med en Mac-dator? Det har jag inte provat, men kan göra det om intresse finns.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-11 08:56

LeifB skrev:Målar upp en stor ljudbild.

Är den musikalisk?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-05-11 10:18

pLudio skrev:
LeifB skrev:Målar upp en stor ljudbild.

Är den musikalisk?

Musikalisk??
Svårt att svara på.
Vad innebär musikalisk för dig?
Den är tydlig i att plocka fram röster.
Placerar allt exakt i ljudbilden.
Jag blir inte trött av att lyssna på varken dacen eller förstärkaren. Gott tecken.
Ville ha en dac med en AK chip. Vackert ljud.
Senast redigerad av LeifB 2023-05-11 11:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2023-05-11 10:56

LeifB skrev:Införskaffat en SU-1.
Har bara lyssnat på denna i någon timme.
Kör Optiskt in från CD.
Känns som den är helt utan distorsion.
Målar upp en stor ljudbild.
€92 endast. Pytteliten som går att hålla i en handflata.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 17619.html

Helt galet hur billigt det går att bygga, om vi bara skulle betala 10% av det som vi betalar för delar till våra så skulle vi ändå knappt kunna bygga en så billigt :roll:
Kul att den fungerar och verkar spela bra :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2023-05-11 20:18

gflar skrev:

En sån här är det..

Har du testat ned asio for all? https://asio4all.org/

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-05-12 07:09

Ja, jag har testat asio for all, och allt annat.
Finns många negativa betyg här angående drivrutiner

https://www.amazon.se/Oehlbach-XXL-DAC- ... r=critical

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-05-17 18:22

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-05-17 19:49

Min erfarenhet av iFi är inte så god. Skaffade deras streamer (en liten sak med ellips-liknande form). Den strulade mest hela tiden och behövde startas om för att kunna streama, tappade signalen på nytt och behövde startas om... Spelade ingen roll om jag körde trådlöst eller med datakabel.
Sedan en pytteliten blåtandsförsedd lurförstärkare (brunaktig) den tappade signalen med datorn redan på några meters avstånd.
Otur med exemplaren, just de modellerna usla, eller en generellt svajig kvalitet - ingen aning.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-07-08 10:50

Införskaffat en Primare cd31.
Döm om min förvåning när jag jämförde den med och utan SMSL SU-1.
Denna ca 1000kr dacen körde över Primare cd31.
Utvecklingen har gått framåt.
Har ni en cd spelare som inte är purfärsk så kan det bli en uppgradering med SMSL-SU-1.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-07-08 21:08

Finns det ingen mer på forumet som införskaffat en SMSL-SU-1?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-08 23:12

petersteindl skrev:Finns det ingen mer på forumet som införskaffat en SMSL-SU-1?

Är det inte en sådan som grodan har liggande ?

jansch

Inläggav jansch » 2024-07-08 23:26

En ovanligt "sansad" recension även om den är väldigt subjektiv.

Men kan ju i sig räkna ut med rumpan att det är totalt omöjligt att hitta en DAC med prestanda hörbart bättre än SMSL-SU-1 i normalfall. Vår hörsel behöver vara sådär 100 till 1000 ggr bättre om vi skall uppleva någon skillnad.

Det man kanske missar är hur känslig DAC:en är för "analoga" störningar - bara en fundering. Det är mycket viktigare än att DAC:en har 22 bits upplösning i verkligheten.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-07-08 23:50

Kinesen är en SMSL av något slag, den är riktigt bra, men i jämförelse med Qutest föll den platt... Å andra sidan kostade den väl inte ens 2000 att få hem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-07-09 07:10

jansch skrev:Det man kanske missar är hur känslig DAC:en är för "analoga" störningar - bara en fundering. Det är mycket viktigare än att DAC:en har 22 bits upplösning i verkligheten.

Fast använder man digital ljudvolymkontroll så kan man få användning för en SINAD på 116 dB.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-07-09 08:20

distad skrev:
petersteindl skrev:Finns det ingen mer på forumet som införskaffat en SMSL-SU-1?

Nej, de jag har är SU-6 (182euro m svensk moms hos Audiophonics), D-6s (207euro) och SU-9n (416euro).

Om vi lägger bort kinafrågan så gissar jag att SU-1 m sina 89euro och en SINAD hos ASR på närmare 117 är en extremt prisvärd manick.

Som framgår av min gamla budget-Dactråd så skulle jag idag dock köpa D-6s (SINAD på 121,9 o balanserade utgångar) som kostar lite drygt det dubbla, frakten är ju lika dyr för bägge.

Jag vet att dom där sista stegen i SINAD kan ses som endast av akademiskt intresse, men som också alla vet så har vi fenomenet Audiophilia Neurosa. Sen har jag ju fått för mig att något positivt hände med återgivningen i den anläggning där jag petade in D-6s i stället för SU-6 och som bekant så är ju detta med vad vi tror oss höra inte alltid möjligt att förklara med siffror. Eller hur KG o distad!? :mrgreen:
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-09 16:44

Kermit116 skrev:
distad skrev:

Nej, de jag har är SU-6 (182euro m svensk moms hos Audiophonics), D-6s (207euro) och SU-9n (416euro).

Om vi lägger bort kinafrågan så gissar jag att SU-1 m sina 89euro och en SINAD hos ASR på närmare 117 är en extremt prisvärd manick.

Som framgår av min gamla budget-Dactråd så skulle jag idag dock köpa D-6s (SINAD på 121,9 o balanserade utgångar) som kostar lite drygt det dubbla, frakten är ju lika dyr för bägge.

Jag vet att dom där sista stegen i SINAD kan ses som endast av akademiskt intresse, men som också alla vet så har vi fenomenet Audiophilia Neurosa. Sen har jag ju fått för mig att något positivt hände med återgivningen i den anläggning där jag petade in D-6s i stället för SU-6 och som bekant så är ju detta med vad vi tror oss höra inte alltid möjligt att förklara med siffror. Eller hur KG o distad!? :mrgreen:

Är det så... :o

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-07-09 18:01

42

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-07-10 02:04

gflar skrev:
gflar skrev:

En sån här är det..

Kanske skulle den funka med en Mac-dator? Det har jag inte provat, men kan göra det om intresse finns.

Såg att det var i denna tråd som du erbjöd Oehlbach:en och jag kan tala om att den låter bra med mina lurar. Har kört den ganska länge nu efter en match mot en äldre Topping hörlursförstärkare som den vann. Har inte orkat testa mer ännu utan den har fått spela på och jag tycker att den gör det bra.

jansch

Inläggav jansch » 2024-07-10 02:32

pLudio skrev:
jansch skrev:Det man kanske missar är hur känslig DAC:en är för "analoga" störningar - bara en fundering. Det är mycket viktigare än att DAC:en har 22 bits upplösning i verkligheten.

Fast använder man digital ljudvolymkontroll så kan man få användning för en SINAD på 116 dB.

Hur menar du då?

Jag menar såhär:

1. Det finns inga vanliga inpelningar med 116dB dynamik.
Ett exempel: Om t.ex inspelningen innehåller sång eller annat som kräver mikrofon och man har använt kondensatormic har man inte mer än 100 dB "SINAD" tillgängligt teoretiskt, vid sång kanske 80-90 dB i verkligheten. En Neumann U87 mikrofon har ca 71dB dynamik (CCIR) men man kan "pressa ut" ca 100dB om ljudkällan, t.ex sångrösten lyckas att prestera 115 dBSPL.

Bra digitala inspelningar kan kanske förvalta sådär drygt 80 dB. Lyssnar man på vinyl skall man nog vara glad om man når 65 dB "SINAD"*

2. Det finns ingen "hörsel" med 116 dB dynamik. Att vi kan höra i området 0 till drygt 120dBSPL är inte samma sak. Det kräver vila från ljud under ganska lång tid att höra ner till 0 dBSPL och dessutom en lyssningsmiljö som är väsentligt tystare än valiga hem och lokaler. Vi kan vara glada om vi kan dra nytta av sådär 90dB "dynamik" ur hörselns perspektiv.

*SINAD, S/NR och dynamik är inte riktigt samma sak men jämförelsen går ändå att göra anser jag.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2024-07-10 07:48

distad skrev:
gflar skrev:
gflar skrev:

En sån här är det..

Såg att det var i denna tråd som du erbjöd Oehlbach:en och jag kan tala om att den låter bra med mina lurar. Har kört den ganska länge nu efter en match mot en äldre Topping hörlursförstärkare som den vann. Har inte orkat testa mer ännu utan den har fått spela på och jag tycker att den gör det bra.

Va bra! Kul att den kom till användning. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-07-10 10:00

jansch skrev:
pLudio skrev:

Hur menar du då?

Jag menar såhär:

1. Det finns inga vanliga inpelningar med 116dB dynamik.
Ett exempel: Om t.ex inspelningen innehåller sång eller annat som kräver mikrofon och man har använt kondensatormic har man inte mer än 100 dB "SINAD" tillgängligt teoretiskt, vid sång kanske 80-90 dB i verkligheten. En Neumann U87 mikrofon har ca 71dB dynamik (CCIR) men man kan "pressa ut" ca 100dB om ljudkällan, t.ex sångrösten lyckas att prestera 115 dBSPL.

Bra digitala inspelningar kan kanske förvalta sådär drygt 80 dB. Lyssnar man på vinyl skall man nog vara glad om man når 65 dB "SINAD"*

2. Det finns ingen "hörsel" med 116 dB dynamik. Att vi kan höra i området 0 till drygt 120dBSPL är inte samma sak. Det kräver vila från ljud under ganska lång tid att höra ner till 0 dBSPL och dessutom en lyssningsmiljö som är väsentligt tystare än vanliga hem och lokaler. Vi kan vara glada om vi kan dra nytta av sådär 90dB "dynamik" ur hörselns perspektiv.

*SINAD, S/NR och dynamik är inte riktigt samma sak men jämförelsen går ändå att göra anser jag.

Jag har t ex ställt in min DAC på -20 dB som ett tak och skydd mot odämpad populärmusik medan dynamiskt filmljud fortfarande blir tillräckligt starkt. Vid vardagslyssning är digitalkällan före DAC:en även den dämpad ca 20 dB så det blir totalt ca -40 dB digitalt dämpat vid vardagslyssning av populärmusik (inte så starkt spelat alltså).

24 bitar över Toslink till DAC, 40 dB är 6,66 bitar så 17,33 bitar över efter dämpningen vilket rymmer inspelningar på 80 dB (13,33 bitar) med god marginal.

SMSL SU-1 har en SINAD på 116 dB vilket är 19,33 bitar. 80 + 40 dB är 120 dB (20 bitar) vilket är lite mer än 116 dB men THD kommer sjunka med lägre nyttosignal medan bruset (Noise) ligger kvar på drygt -130 dB eller något sådant. Så vi kan konstatera att DAC:en räcker till för digital volymjustering men att dess SINAD utnyttjas till stor del så det finns inte någon större marginal kvar för den ängslige.

Skall vi tala om vad vi faktiskt hör med bakgrundsbruset i rummet så är marginalen större. Sedan har vi ju slutsteget med...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-07-10 10:58

Jag vet att jag borde googla, men vad betyder SINAD?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-07-10 11:10

Signal/Noise plus distorsion [dB].

Vilket är den terminologi jag föredrar användas och som är den traditionellt förekommande nomenklaturen sedan ”urminnes tider”. Men det är samma sak.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nästa

Återgå till Generellt om hifi