Spridning... hur viktigt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur viktigt är spridningen på en högtalare för dig?

Låter det bra så låter det bra.
11
33%
Välljud är proportionerligt till lyssnarantal!
3
9%
Stor sweetspot är vitalt för att en högtalare ska klassas som bra.
19
58%

Antal röster : 33

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Spridning... hur viktigt?

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-19 09:41

Satt och funderade på detta igår.

Jag menar alltså spridningen främst i diskantregistret på en typisk högtalare; horisontell i främsta hand. Hur viktig är den? Man ser ju fler och fler tillverkare anstränga sig för att få till närmast felfri spridning upp till 60 grader off-axis och ytterligare, exempelvis Mike Thomas alster med Waveguide, diamantdiskanter och så. Och samtidigt sitter jag här med bredbands-element som tappar all diskant vid säg, 20 grader off-axis horisontellt. Men jag kan inte påstå att diskantspridning är något som står högt upp på "vill ha" listan. Hos mig kan man lyssna två i taget på sin höjd, och nära får man sitta (bra vid dambesök). Men låter det sämre om det bara är två som får lyssna samtidigt?

Ja... vad är er filosofi? The more the merrier? Men till vilket pris?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-19 10:11

Jag röstade av förekommen anledning på sista alternativet. Carlsson har snarare ett sweet-område, med lite diffusa gränser. Hamnar man för långt ut i kanten så riskerar man inte bara att hamna i ett annat rum eller in i väggen, utan stereoperspektivet blir ihoptryckt. Tonalt och stereoperspektivt (bra ord) kan man sitta många i bredd. Skall man ha någorlunda naturtrogenhet så är det nära mitten som gäller. Tror det kan ha med att ju längre ut mot kanterna desto märkligare fasfel får man; olika avstånd till de båda högtalarna.

Alltså, det är en mkt social högtalare; man kan vara lite var stans i rummet och ändå har bra återgivning. Men är man petig så är det fortfarande mitten som gäller.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-04-19 11:57

Spridning är mycket viktigt tycker jag.

Jag har två favoritlyssningsplatser hemma. Den ena i en grön fåtölj mittemot och ganska mittemellan högtalarna. Den andra i en mycket skön Bruno Mathson Pernilla-fåtölj med fotpall (också dessa är gröna) som står i ett av hörnen mittemot högtalarväggen. Alltså helt åt sidan.

Den första platsen ger förstås mest naturtrogen återgivning. Men också i hörnfåtöljen kan man njuta av ett bra perspektiv. Och eftersom det är skönast att sitta där blir det oftast där jag lyssnar. Basåtergivningen är jämnare där, så det har även sina ljudmässiga fördelar.

Högtalarna är små stativare med 6,5 tummare plus en emit-diskant, dvs en sorts bandtyp, fast rund. Egentligen en plastfolie med talspolen etsad på sig. Strålar väldigt brett.

Allra bäst låter det om man på Carlsson-maner dämpar närmaste reflexer med en eller två kuddar eller så.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-19 12:01

Carlsson är ju lite i en nivå för sig. Håller med om att det är en väldigt social högtalare. Men just OA-serien hänger väl på reflexer från väggarna för att få ett diffusare ljudfält... direktljudet från elementen är inte så intressant. Och som du nämner, befinner man sig för långt off-axis så stämmer inte faserna längre, dom som man spenterat åtskilliga timmar i filtret för att få till - on-axis!

Så... varför anstränga sig så pass för att få till jämn spridning av registren när ljudet ändå alltid låter bäst i mitten (om det inte är mono då).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-19 12:05

Jag tycker om sociala högtalare...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Spridning... hur viktigt?

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-19 16:22

Jag tycker frågan är ofullkomligt ställd och avböjer att svara.

Högtalares spridningsegenskaper är ju synnerligen viktiga, men det är inte alltid som man önskar så stor sprdning (liten direktivitet) som möjligt. Det beror på vilken applikation man tänker sig använda högtalaren i.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-19 16:24

jag är egoist....låter det bra så låter det bra...å om det bara är en som kan tycka det så är jag nöjd :) i köket kommer det iaf ljud oavsett hur bra spridning högtalaren har

ps: vad för fördelar har man med bra spridning egentligen? kan inte en stor riktverkan vara bra på sitt sätt? jag får för man att man får en mycket tightare ljudbild på det sättet...men som vanligt kan jag för lite för att uttala mig

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-19 16:55

Ju bättre spridning desto mer av registret får man ju från reflektionerna... torde ju bli sämre ljudbild av det. Eller inte sämre, men mindre intakt!

Johan: Ja, anledningen till att jag frågar är lite för att se vad folk förväntar sig av en högtalare i allmänhet. Projektet jag har på G till DIY-tävlingen kommer sannolikt ha usel spridning, nämligen. Om majoriteten helst vill sitta i rummet bredvid och lyssna så är det kanske inte så lyckat! 8O

mapem: Men du, kan du inte flytta den skönaste fåtöljen till sweet-spot? :wink: Låter ju bekvämt annars. Emit-diskant... har Infinity gjort stativare med såna? Eller är det DIY?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-19 17:07

Det går inte att säga att mer spridning alltid är bättre. Eller sämre. Det beror på den tänkta applikationen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-04-19 17:19

Det håller jag fullkomligt med om.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-04-19 17:20

Det är inte alltid man kan kompromissa med andra heminredningskrav, som bekant. :)

Högtalarna är varken Infinity eller DIY utan Neat. Men visst är emit en Infinity-uppfinning. Neat använder dem i sin "Classic line" och i "Ultimatum line" dvs i mellan- och högre klassen så att säga. Deras billigaste Motive-serie har vanliga kalotter.

Infinity har gjort flera stativare med emit-diskant, har själv haft ett par Kappa 5.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-04-19 17:24

Även jag håller med de två inläggen ovan mitt eget senaste som var ett svar på Nwalmaers näst sista. Det beror sig alldeles på liksom. I min "hem-applikation" passar det bra med lagom spridning.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-19 17:40

En jämn spridning (alltså utan ojämnheter) skadar ju aldrig iofs.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-19 17:51

kanske i en studio kanske man vill ha så liten spridning som möjligt utan rumsinverkan tex vid mixning?

För mig är just jämn spridning viktigare än maximal spridning...typ ;-)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-04-19 17:55

Kaffekoppen skrev:kanske i en studio kanske man vill ha så liten spridning som möjligt utan rumsinverkan tex vid mixning?

För mig är just jämn spridning viktigare än maximal spridning...typ ;-)

fast (nu yrar jag, eftersom jag har feber) men jämn spridning för dig kanske är stor spridning för Lindroos eller för lite spridning för herr Åström. HM vad pratar jag för smörja?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-19 17:59

så sant Mats, febern har inte tagit så hårt på dig.. därför jag la till min fina smile..och skrev.. typ..

Men låt mig kvantifiera lite, jag nöjjer mig nog om spridningen är honogen +/- 20 grader, iallafall så högt upp i frekvens det går...diskanten tenderar ju till att falla av lite på slutet (förutom kanske i Naqref bidrag till tävlingen då)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-04-19 19:47

Jag tycker nog det Johan säger låter vettigt, det beror väl på hur man tänker använda högtalaren.

Nwalmaer skrev:Johan: Ja, anledningen till att jag frågar är lite för att se vad folk förväntar sig av en högtalare i allmänhet. Projektet jag har på G till DIY-tävlingen kommer sannolikt ha usel spridning, nämligen. Om majoriteten helst vill sitta i rummet bredvid och lyssna så är det kanske inte så lyckat! 8O

Om man tänker sitta långt ifrån högtalarna, så borde det väl inte behövas stor spridning?

Det borde väl i så fall snarast vara en fördel att inte ha stor spridning, eller? :roll:

Usel spridning, som du skriver, är försås aldrig bra, det hörs ju på ordet. :wink:

Vh :P

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-04-19 20:09

Kul OlA-68 kommentar om det hela:

"Om man som jag har ett par 2212-or behöver man varkens dass-stereo eller köksradio, man har sk. centralstereo -det låter överallt!"
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-19 21:47

Manzarek skrev:Kul OlA-68 kommentar om det hela:

"Om man som jag har ett par 2212-or behöver man varkens dass-stereo eller köksradio, man har sk. centralstereo -det låter överallt!"

Jepp, håller med. Centralstereo it is. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Generellt om hifi