Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Här kan man lyssna själv via exempel med en lite mer avancerad reverb-mjukvara: https://www.denise.io/store/denise/PerfectRoom.
JM skrev:Enligt bla Lokki ger reflexer parallellt med direktljudet en suboptimering av direktljudet relativt om reflexerna kommer 60 grader lateralt och inga reflexer från direktljudets lokalisation.
Vid slutmixningen av en ljudproduktion i stereo adderas ofta artificiella reflexer till direktljudet för att skapa en spatial upplevelse.
Känner någon till vilken relativ ljudstyrka i dB och fördröjning i ms som vanligen används. För dominerande pålägg kommer att försämra ljudet. Finns det gränser?
JM
JM skrev:Många häftiga klart syntetiska effekter påvisades men ingen var i närheten av den mer naturtrogna spatiala upplevelsen mina dipolhögtalare kan ge.
Att mixningsingenjören har kraftfulla verktyg att optimera stereo ljudet i lådhögtalare i slutmixningssituationen räcker inte till för att skapa en ljudupplevelse mer likt verkligheten map spatialupplevelse.
Alla fysikaliska variabler går att simulera med de digitala verktygen utom infallsvinkeln och undvikandet av interferenser skapade av mixningen av direktljudet och reflexljudet som jag ser det.
JM skrev:Klart intressant länk. "Tail" funktionen är intressant inte bara för simulering av stora lokaler. Griesinger omnämner ofta sena (>200 ms) relativt svaga ffa lågfrekventa reflexers betydelse för en extra spatial upplevelse.
Testade programmet i ett par lådhögtalare, Yamaha NS-1000.
Många häftiga klart syntetiska effekter påvisades men ingen var i närheten av den mer naturtrogna spatiala upplevelsen mina dipolhögtalare kan ge.
Att mixningsingenjören har kraftfulla verktyg att optimera stereo ljudet i lådhögtalare i slutmixningssituationen räcker inte till för att skapa en ljudupplevelse mer likt verkligheten map spatialupplevelse.
Alla fysikaliska variabler går att simulera med de digitala verktygen utom infallsvinkeln och undvikandet av interferenser skapade av mixningen av direktljudet och reflexljudet som jag ser det.
Så gott som alla musikalster med pålagda artificiella reflexer går avnjuta att med en extra spatial upplevelse med mina dipolhögtalare.
Mina dipolhögtalare ger reflexer ffa lateralt ca 60 grader och är försenade ca 20 ms, dämpade ca 8 dB samt har en frekvenskurva nära direktljudets. Dessa variabler ligger nära konsensusforskningens optimum för bästa spatiala upplevelse i lyssningsrum.
Konsensusforskningens resultat, med Lokki i spetsen, bekräftades återigen att bästa spatiala upplevelsen av reflexer skapas vid ca 60 graders vinkel och sämsta vid 0 graders vinkel med alla andra variabler konstanta. Reflexer från alla andra vinklar än 60 grader ger en sämre ljudupplevelse enligt Lokki.
https://users.aalto.fi/~ktlokki/publica ... tml#intart
JM
JM skrev:Enligt bla Lokki ger reflexer parallellt med direktljudet en suboptimering av direktljudet relativt om reflexerna kommer 60 grader lateralt och inga reflexer från direktljudets lokalisation.
Vid slutmixningen av en ljudproduktion i stereo adderas ofta artificiella reflexer till direktljudet för att skapa en spatial upplevelse.
Känner någon till vilken relativ ljudstyrka i dB och fördröjning i ms som vanligen används. För dominerande pålägg kommer att försämra ljudet. Finns det gränser?
JM
Ogjort skrev:JM skrev:Enligt bla Lokki ger reflexer parallellt med direktljudet en suboptimering av direktljudet relativt om reflexerna kommer 60 grader lateralt och inga reflexer från direktljudets lokalisation.
JM
Användning av diverse manicker i dominerande musikproduktion har knappast som syfte att skapa något "naturligt".
Snarare tvärtom.
Särskilt då det sällan finns något "naturligt" att förhålla sig till.
Sen kan det göras subjektivt bra eller dåligt, förstås...
JM skrev:I-or vilken/vilka studier av S Olive hänvisar du till?
Var och hur visas att "Olive score" mäter vad den anses mäta?
Anser du att det går att påvisa att högtalare A upplevs som 4 gånger bättre än högtalare B?
JM
JM skrev:Ogjort skrev:JM skrev:Enligt bla Lokki ger reflexer parallellt med direktljudet en suboptimering av direktljudet relativt om reflexerna kommer 60 grader lateralt och inga reflexer från direktljudets lokalisation.
JM
Användning av diverse manicker i dominerande musikproduktion har knappast som syfte att skapa något "naturligt".
Snarare tvärtom.
Särskilt då det sällan finns något "naturligt" att förhålla sig till.
Sen kan det göras subjektivt bra eller dåligt, förstås...
Finns det några trix och eller tillfällen när mixen görs optimal relativt verkligheten.
Hur mycket reverb (map fördröjning, ljudstyrka, frekvens, mm) brukar du lägga på vid olika typiska inspelningar?
Hur skulle du egentligen vilja mixa ljudet map olika trix bla reverb och varför?
JM
JM skrev:Ser du dig mer som en konstnär där du skall skapa ditt bästa personliga avtryck i given kontext oberoende av verkligheten? Med given kontext menar jag att det är din uppdragsgivare som styr mer än du personligen skulle vilja? Konstnären vill aldrig göra en identisk kopia, typ ett foto, utan gör sin egen "verklighet" utifrån verkligheten.
JM
I-or skrev:JM skrev:I-or vilken/vilka studier av S Olive hänvisar du till?
Var och hur visas att "Olive score" mäter vad den anses mäta?
Anser du att det går att påvisa att högtalare A upplevs som 4 gånger bättre än högtalare B?
JM
goat76 skrev:Jag skulle vilja veta om någon av er har provat att lyssna på 4-kanalsspåret jag la upp?
Det vore intressant att få ta del av lite intryck av hur det låter i era surroundsystem. I mitt surroundsystem har jag inte varit särskilt noga med att nivåanpassa de bakre kanalerna efter någon viss standard utan bara valt en nivå jag subjektivt föredrar , så tycker ni det var det för lite eller för mycket reverb från de bakre högtalarna i era system, och tycker ni att det blev en förhöjd känsla och kanske en mer omsvepande upplevelse, eller tycker ni det blev sämre?
Det kanske inte var någon av er alls som laddade hem ljudfilen?
Johan_Lindroos skrev:Goat, jag har laddat ned filerna men hinner tyvärr inte lyssna än. Jag återkommer.
Användare som besöker denna kategori: blekfet och 55 gäster