Problem i slusteg!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Problem i slusteg!

Inläggav JockScott » 2004-01-11 21:44

Behöver en förklaring vad(om) som kan tänkas hänt med mitt slutsteg alt. högtalare.

Testade att koppla i ett par nya DIY högtalarkabel, då jag slog på slusteget poffade det till lite högre än det normalt gör. Sedan blev det tyst som det alltid blir för att ett par sekunder senare börja knäppa i vänster högtalare ganska ljudligt. Slog av snabbt som attan, testade igen samma grej. Lös hastigt in genom lufthålen och såg att lampan som indikerar OK var tänd samt en lampa som är märkt APD?? blinkade i takt med knäpparna. APD lampan lyser aldrig annars, på den andra sidan(kanalen) var OK lampan släckt vad jag kunde se (var stressad så kan missat detta) den lyser normalt också.

Har nu kopplat tillbaka ge ordinära kablarna och allt verkar fungera, iaf att slå på grejerna har ej lyssnat speciellt så jag har ej kunnat uttyda om det hänt något med steg alt. högtalare.

Vad tror ni har hänt? uppenbarligen är det något lurt med kabeln (jag har lödit den själv) men kan högtalare eller steg tagit skada på något sätt? Hur kolla ev. skadegörelse?

Här på forumet finns gott om teknikkunnigt folk så ni kan nog ge mig en analys.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-11 21:50

Kortis på ena kabeln? (borde iof inte låta så mycket i den högtalaren då.... men kanske i den andra... eller att det är halvkortis... :) )

Eller att kabeln är väldigt kapacitiv eller induktiv som gör att förstärkaren börjar självsvänga.

De flesta nya förstärkare brukar ju ha skyddskretsar som gör att de inte pajar. Högtalarna borde inte gått sönder om nu inte förstärkaren har börjat självsvänga, då kan diskanterna ryka rätt fort...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-11 21:57

OBS, kan tillägga slutsteget är ett LC audio Zapsolute Mk4. Vet inte hur det fungerar med skyddskretsar och sådant, men någon kanske vet.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-11 22:02

Har ingen koll på Zap-stegen... Men kanske någon annan har?

(iaf skulle jag vara lite försiktig med att koppla in det igen utan att först ha mätt lite på utgången, om det gått sönder så finns ju risk att det kanske lämnar ut matningsspänning på utgången..)

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-12 01:44

Mät resistansen mellan plus och minus på kabeln medan du fipplar omkring den så märker du lätt om det är kortis någonstans.

Återgå till Generellt om hifi