Begränsar bluetooth aptX Tidal?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Begränsar bluetooth aptX Tidal?

Inläggav JanneX » 2023-07-27 20:12

Fundering.. Streamar idag Spotify med bluetooth aptX och tycker det låter helt ok..men har såklart funderat på att gå över till Tidal där jag får cd-kvalitet för samma pengar och utbudet tycks vara likvärdigt.
Grejen är att bluetooth är, såvitt jag förstår, ett ganska dåligt sätt att streama musik om man eftersträvar kvalitet.
Frågan är alltså: Är det bortkastat att gå över till Tidal när man streamar över bluetooth? Är redan Spotify bra nog för att bluetooth ska vara flaskhalsen?
Jag kan installera Tidal-appen i tv och köra pcm via den optiska utgången till förstärkaren men ofta är det rätt skönt att kunna lyssna till musik utan att behöva dra igång tv:n…

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Begränsar bluetooth aptX Tidal?

Inläggav Calleberg » 2023-07-27 22:45

För vanlig AptX är spotify tillräckligt bra.
BT LDAC däremot är "bättre" än spotify.

Generellt är transcodning av komprimerade format obra. Så att köra lossless Tidal via LDAC är teoretiskt bättre än Ogg via AptX.
Och isåfall kan det nog bli hörbar skillnad, Jag kan i vart fall höra skillnad på Ren spotify, och Spotify blåtandat med AptX, den är inte jättestor, men jag undviker blåtand vid "finlyssning".
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-07-27 23:54

aptX är halvkasst.

LDAC är inte lossless och den bandbredd du i praktiken får, vilket bl a beror på hur nära telefonen är mottagaren och om du poppar popcorn i mikrovågsugnen, varierar men kort sagt är LDAC bra. aptX HD konkurrerar med LDAC.

Android kan sända i de flesta format så mottagaren är avgörande. Apple envisas väl fortfarande med AAC.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-07-28 08:46

Tackar för svaren! Bluetooth via aptX ger alltså att det är bortkastat, ur ett kvalitetspetspektiv, att byta till Tidal. Jag kan som sagt få pcm från tv och det är väl ett fullgott alternativ rent ljudmässigt men det känns inte bra att behöva ha igång tv:n när jag ska lyssna på musik.
Jag får försöka hitta en chromecast audio eller liknande.
Bra pryl den där. Kan inte fatta att man slutade tillverka den..

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-07-28 11:28

JanneX skrev:Kan inte fatta att man slutade tillverka den..

Den var lite för bra, spotify t.ex har fulkodat så att det inte går att få full upplösning om man streamar via en Chromecast, trots att kromkastaren med lätthet skulle klarat det.

https://community.spotify.com/t5/Androi ... -p/5075239

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-07-29 18:52

Calleberg skrev:

Den var lite för bra, spotify t.ex har fulkodat så att det inte går att få full upplösning om man streamar via en Chromecast, trots att kromkastaren med lätthet skulle klarat det.

Det där är ju helt galet…
Bara det är väl anledning nog särart skifta till Tidal..

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-07-29 18:52

Calleberg skrev:

Det där är ju helt galet…
Bara det är väl anledning nog särart skifta till Tidal..

nopalfda

Inläggav nopalfda » 2023-07-31 10:46

Ja det finns flera anledningar att välja Tidal före Spotify. Bara det faktum att Spotify betalar artisterna uselt jämfört med TIdal är skäl nog
för mig. Förövrigt äger ju de 4 stora skivbolagen andelar av Spotify (Sony BMG 6%, Universal Music Group 5%, Warner Music Group 4%, och EMI Music 2%)
Jag har svårt att tro att dessa inte vill promota deras artiser på bekostnad av mindre och oberoende.

Hur mycket varje stream betalar artisterna finns att läsa här https://producerhive.com/music-marketing-tips/streaming-royalties-breakdown/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-07-31 10:52

nopalfda skrev:Hur mycket varje stream betalar artisterna finns att läsa här https://producerhive.com/music-marketing-tips/streaming-royalties-breakdown/

Ser att Qobuz inte är med där. De har tidigare gett mest till artisterna.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-07-31 11:13

nopalfda skrev:Hur mycket varje stream betalar artisterna finns att läsa här https://producerhive.com/music-marketing-tips/streaming-royalties-breakdown/

Siffrorna skiljer mycket från tidigare uppgifter så jag undrar om datat stämmer.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-07-31 11:30

nopalfda skrev:Ja det finns flera anledningar att välja Tidal före Spotify. Bara det faktum att Spotify betalar artisterna uselt jämfört med TIdal är skäl nog...

Mmm, det där tänker jag nog strunta högaktningsfullt i... :D
Det är artisternas problem att lösa inte mitt, och det går ändå ingen nöd på de allra flesta av dem.

Den enkla lösningen är väl att de ger sig ut på turne och jobbar lite som vanligt fölk.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-07-31 12:22

Calleberg skrev:Det är artisternas problem att lösa inte mitt, och det går ändå ingen nöd på de allra flesta av dem.

Jo, det gör det.

Calleberg skrev:Den enkla lösningen är väl att de ger sig ut på turne och jobbar lite som vanligt fölk.

Skivbolagen som är en stor del av problemet har lagt beslag på många av scenerna.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-08-08 15:48

Ytterligare en fundering... Om man lyssnar via en bärbar dator eller surfplatta.. Alltså direkt ur hörlursutgången? Håller sådana så pass bra kvalitet idag att man kan höra en skillnad mellan Spotify och Tidal? Hur bra är idag, generellt, en utgång från en telefon, surfplatta eller laptop?

Återgå till Generellt om hifi