FBK skrev:sprudel skrev:jansch skrev:Överväldigande del av Youtubeklippen är personer som verkar ha väldigt dålig kunskap.
För min del väljer jag bort de som tycker och hör om något är bra eller dåligt. (Hörseln är bevisligen lättlurad Däremot kan man ha en viss "smak" för viss förvränging, t.ex bastung återgivning).
Även "pellejönsar" som "mäter" utan att veta vad dom mäter, eller tror sig veta hur saker fungerar undviker jag.
De mest tragiska är människor som demar högtalare via mikrofonupptagning..... eller att en högtalarkabel är bättre för att den har några milli-ohm lägre resistans.
Amir är väl den som är mest seriös trots allt skit han får. Han utgår från att visa fakta där mätmetoderna är korrekta och man kan själv bedömma, genom mätresultat, om man tycker produkten är ok.
Hans mest kritiserade mätningar är bl.a på kablar där jag tycker han gör det enda rätta. Han mäter en hel kedja d v s från input till analog output och konstaterar ev. avvikelser.
Sedan håller jag inte med om vissa kommentarer såsom t,ex att vi behöver uppnå över 115dB Sinad.
Så bra är inte vår hörsel i praktiken.
Håller helt med. Tycker också att man inte ska lyssna på sin anläggning, den ska mätas på.

Exakt sprudel

Jag låter de här pellejönserna som jansch kallade dem som inte "mäter på rätt sätt" fortsätta och sitta och mäta på sina riggar och alla andra som sitter och mäter ihjäl sig göra det, så lyssnar jag istället. (när jag väl har en igen) För mig är musik, "känslor" och får jag inte en bra känsla så njuter jag inte som tex när jag lyssnat på NHT högtalare som är hypade på forumet. Så enkelt är det, så jag kommer fortsätta använda mina öron oavsett vad siffror säger. Njuter jag "mer" av något som skulle mäta sämre än något annat som mätmässigt är perfekt så skiter jag fullständigt i det. Det har blivit ett helt tokeri med mätningar av allt på forumet nuförtiden och jag är en sådan där gubbe som i detta fallet är "totalt mot strömmen". Man ska njuta av musiken, det måste ju vara det primära

Inte hur allt mäter

Alltså......
Vad man normalt mäter är ett sätt att "sålla agnarna från vetet". Få mätningar/tester är så genomgripande att man får reda på allt. T.ex en av de stora bristerna i "vanliga" tester är att man bara mäter förstärkare med resistiv , fast last (ett motstånd), framförallt när det gäller klass D slutsteg.
Det man trots allt mäter gäller..... om man mäter rätt och är då mycket mer finkänsligt än höseln, oftast 10-potenser bättre.
Det man inte mäter får man ta med hörseln som ibland "luras" rejält, som du (FBK) som blev lurad av Hifikg. Dessutom måste man ha insikten om att personliga smaken och absolut perfekt återgivning går oftast isär, vi vill att det ska vara en viss "färgning" exempelvis överdriven bas, överdrivet stereoerspektiv, presenshöjt, lite dist, osv.
Jag t.ex , som "nerdar" med mätmikofoner insåg redan för 40år sedan att en flygel inspelad "rakt" med mätmikrofon låter trist, t o m burkigt. Endast en mätmikrofon helt värdelöst, 2 -3 mikrofoner ok med definitivt inte bra. Man behöver lite mer "presenskrisp" och mer tyngd i basen samt liter kompressor. Man provar med en SM57 mikrofon, eller flera, och visst låter det bättre (en SM57 har sämre frekvensgång än en bokhyllehögtalare i budgetklass). Dessutom undvika allt diffusljud och lägga på reverb efteråt. Dessutom lägga ut ljudet i stereo, fejka stereobredden så ldet låter "maffigt". Allt för att tillfredställa hörselupplevelsen så att man slipper "trista verkligheten".
Så visst kan man bara försöka lita på hörseln, även under konstrutionsskedet av t.ex en förstärkare. Det blir dock väldigt riskfyllt. Det är dock hopplöst att försöka detektera vissa riktigt stora problem, såsom när en föstärkare sälvsvänger vid högre frekvenser. Då får visserligen hörseln hjälp av luktsinnet när det börjar stinka het talspole från diskanthögtalaren.
Det är som med allt annat, mätningar ger grundförutsättningar och hörseln (i detta fall) kompletterar. Vi "luras" dock av samverkande sinnen, "fördomar" och dagsform.
Om vi t.ex inte hade mätt upp accelerationen på en MC (Superbike) och en Tesla elbil hade vi trott att Teslan accelererar nästan dubbelt så fort, känsan säger oss det men verkligheten är att dom accelererar ungefär lika fort.