Jag har (ta i trä) uppenbarligen ovanligt intakt hörsel trots ålder och livslångt arbete med musik och ljud.
Oerhört lyckligt lottad - minst sagt, tänker jag i stort sett dagligen.
De flesta jämngamla i min omgivning har tydligt försämrad hörsel och jag får bita mig i läppen för att inte irritera mig när de inte uppfattar normal konversation. Eller när de har tv eller radio på hejdlöst hög volym...
Klart man funderar på ev. orsaker. Men som alltid är nog genetiken huvudskälet.
Ingen i min släkt tappade hörsel påtagligt på ålderns höst.
Men kanske också en tidig medvetenhet har spelat roll.
Jag började använda transientskyddsproppar (från arbetsmiljöverket) i replokalen tidigt 80-tal.
Som jag sen också använt på i stort sett samtliga "elektriska" konserter, och ibland även under studioarbete.
Medvetna pauser i långa studiosittningar, rimlig volym vid kontinuerligt ljudarbete etc.
Men också totala ljudpauser då och då, alltså helt tyst något dygn eller så. (inte eget tal ens)
Det senare efter en intervju med en "öronforskare" på KI, där de funnit att akut "hörselskada" efter t.ex. konsert eller liknande,
(t.ex. att det piper i öronen efteråt) kan "repareras" (i alla fall mildras) genom att vistas i total tystnad i 2-3 dygn. Alltså inte ens prata.
En positiv bieffekt med transientproppar på konserter är att det oftast då låter bättre (!) pga av de toknivåer som oftast serveras,
inte sällan med påtaglig "presens-höjning" ovanpå generellt groteska ljudnivåer.
Som tidigare rätt flitig PA-tekniker, var en vanlig reaktion: "Fan så bra det låter - men är det inte lite svagt?" (jämfört då med gängse)
Att det faktiskt kunde finnas ett samband, gick de flesta förbi.
Minns en gång under en kör och musikfestival i Allahelgonakyrkan (mystisk ljudlokal f.ö.) Där jag gjorde (kanske min specialitet) "akustisk lyftning".
Typ, frekvensbalansering och klangbearbetning. Att man liksom "bara" förstärker det som lokalen grumlar eller tar bort.
Dvs - det LÅTER inte förstärkt, även om det kan vara massor med "trix" inkopplade.
Någon kom fram, och undrade vad det blir för skillnad när jag slår på ljudanläggningen. (!)
Den är på, sa jag!
????????????
Så jag drog ner reglarna och vederbörande undrade förvånad varför musiken liksom försvann...

(skulle man lyssna på just det som kommer ut ur högtalarna separat, skulle det låta goddag yxskaft)
Liknande har hänt flera gånger, vilket jag tycker är det bästa betyg jag kan få.
(alltså när folk TROR att jag inte gör något)
Svårt att "marknadsföra" som något märkvärdigt, dock.
/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---