Behöver man Atmos?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Behöver man Atmos?

Inläggav Adhoc » 2023-08-09 02:44

T-spårsprofiler kan vara mer flexibla än rörsystemen som du länkade till. Finns tex. på Kjell & Company : https://www.kjell.com/se/sok?q=aluminiumprofil . Dom är lite klena tycker jag med ”bara” 20x20 mm tvärsnitt, själv brukar jag använda 30x30 mm (googla för andra leverantörer). Komplettera med T-spårsmuttrarna och hörnvinklar så går det att bygga ihop mycket där man kan skjuta fram och tillbaks + vinkla in olika mackapärer utefter profilen. Detaljen ”Väggfäste” i din länk skulle kunna användas direkt mot T-spårsprofilen. Tillsammans med ”Väggfäste kompakt” på baksidan av en högtalarlåda skulle du få högtalarlådan skjutbar utefter profilen samt vinklingsbar sidledes över rummet (pga gängan). Någon form att snedkapad platta /distans behövs dock på baksidan av högtalarlådan för att få lämplig ”nedåtvinkel” mot lyssningsposition om lådan är rätblocksformad (Jo, jag vet med ditt akustiktak blir det marigt att få till snyggt.)

Bilden som inte är skalenlig, visar hur mina burkar sitter. Projjen sitter någon meter bakom soffan, duken är inte ljudtransparent och hamnar emellan frontarna med lite marginal. Dom bakre "B-subbarna" är ca 1,5 m bakom bakre surroundhögtalarna. Avstånd c-c sidledes för 4 st Atmos är 152 cm (ändrat från tidigare 190 cm som i "Front View") och mellan främre-bakre 142 cm. Vinkeln upp mot tak hamnar kring 50 grader. Dom 2 st VOG-högtalarna för Auro och DTS X-Pro har flyttats så det är 1 st lite framför och 1 st lite bakom soffan. Det har även kompletterat med 2 st till bakre Atmos, med 6 st Atmos-burkar måste dock Front Wide kopplas ur.

Svarta Katten - högtalarvinklar.png
Svarta Katten - högtalarvinklar.png (994.03 KiB) Visad 1847 gånger

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-08-09 10:39

Tack så mycket för tips och skiss Adhoc! Jag har tittat en del på bilderna på ditt rum tidigare. Även du har betydligt bättre rum och placering av sittplatser för att få det här optimalt, men det är ändå intressant att se hur det ska se ut och jämföra med vad jag kan få till.

Angående hylla så var jag kanske lite otydlig här. Jag syftade på Kraniets hylla för projektorn, inte för högtalare. Mina surroundhögtalare på sidorna har jag bara tänkt flytta befintligt väggfäste, så det blir bara två skruvar i väggen på var sida.

Högtalarna som jag ska ha i taket ska sitta infällda och har inbyggd låda. Först hade jag en tanke på att ersätta skivor i taket med plyfaskivor som jag klädde med något tyg. Nu har jag istället tänkt att lägga plyfaskivor ovanpå befintliga takskivor och ta hål genom båda. Jag tänker att det räcker med en plyfa på 12-15 mm.

Den hylla som projektorn står på i dag sträcker sig nästan till hörnet på höger sida och är 38 cm djup, den kommer att skymma den högra bakre högtalaren i taket. Tanken är därför att ta bort den hyllan och göra en ny väggmonterad hylla för bara projektorn. Det är alltså ett första steg för att förbereda för högtalarmonteringen.

Idén med T-spårsprofiler är bra. Vi använder sådana till både damminbyggnader och staket runt våra maskiner på jobbet, så jag har någorlunda koll på vilka delar som finns. Det är helt klart ett alternativ och enklare att få till, men nu fastnade jag lite för designen på de här rördelarna. De obehandlade grå tror jag kan bli bra ihop med allt annat grått i mitt rum, med skiva av ek som bryter av och går i ton med bordet.
https://inredningsror.se/rordelar
https://inredningsror.se/hyllplan-i-ek

Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt att hyllan skulle kunna se ut. Tanken är att den ska kunna bära min nuvarande Sony VPL-VW95ES, men även dagens modeller från t.ex. Sony eller JVC om det blir aktuellt att byta. Ev. ska jag lägga till ett hyllplan under också.

Projektorhylla.jpg
Projektorhylla.jpg (1018.69 KiB) Visad 1827 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-08-09 11:09

Utan att behöva läsa igenom hela tråden, hur mycket av film i framtiden kommer innehålla Atmos ? Är det bara vissa dyra produktioner som kommer ha det så är det ju ingen mening att plöja ner pengar på det. :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-08-09 12:21

Finns det något tom tyder på att man kommer att minska användningen av Atmos (eller DTS:X)?

Jag har redan en hel del både film och serier på Blu-ray med Atmos-ljudspår, där jag nu bara får ut True HD 5.1. Vore roligt att höra hur de låter med Atmos.

Jag har inte någon strömmingstjänst själv, men jag har förstått att t.ex. Apple använder Atmos flitigt för både sin tjänst TV+ och för filmer man köper/hyr (iTunes).

Tidigare så var det så att Apple satsade mer på bild än ljud, man hade hög "bit rate" för bild men inte för ljud. Med Atmos har jag förstått att man får betydligt högre dataström, vilket är positivt för ljudet.

Om man sen behöver Atmos eller om det är värt pengarna får nog var och en försöka värdera själv. Jag har samlat på mig lite grejer (högtalare och slutsteg) under ett par år, men drar på den stora investeringen i nytt försteg. Jag ska göra klart allt med installation av högtalare och dra kablar först, sen ska jag bestämma mig för vilket försteg jag ska; men jag har tänkt göra klart det här under hösten.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2023-08-09 14:10

Kalejdokom skrev:Man "behöver" naturligtvis ingenting. Det går bra att se film på mobilen...

Men har man intresse och budget så tycker jag att Atmos (eller DTS:X) bidrar positivt till en större upplevelse vid biotittande - men det varierar stort från film till film hur mycket effekter man lagt ut på takkanalerna. Jag har roat mig mycket med att analysera vad som faktiskt skickas till takkanalerna genom att "lyssna" på filmer med övriga kanaler mutade. Många äldre filmer som kodats i 5.1 från början har kommit i nya versioner med Atmos/DTS:X och då finns ju naturligtvis inga dedikerade takkanaler i ursprungsljudet. Ibland har man bara pytsat lite ljud till taket som i stort bara lyfter ljudbilden (t.ex. Gladiator).

Nyare filmer med dedikerade takspår kan dock imponera ordentligt, t.ex. Ready player one eller Blade Runner 2049. Det är ju (tyvärr) främst i filmer med överdriven action eller sci-fi som takkanaler nyttjas mest. Jag hade uppskattat om man anammat tekniken mer i "normala" dramafilmer. Känslan att plötsligt höra en koltrast över axeln kan ju ge en troligt realism i upplevelsen.

Så svaret är att effekten varierar stort, men att det kan lyfta och imponera när ljudspåret är "rätt". Tycker jag...

Sen ska man inte glömma att tekniken har mycket bra förmåga att uppmixa vanliga 5.1-spår. T.ex. inledningen på Bondfilmen Spectre där man lyckas panorera helikopterscenen mycket realistiskt även i höjdled om man avkodar ljudspåret i läge Dolby Surround. Obegripligt hur det går till.

:lol: Garvar varje gång jag tänker på det initiala svaret i tråden.

Men, kan väl passa på att fråga samma fråga här som i Ino-delen. Brukar ni upmixa vanliga 5.1, 6.1 och 7.1 i era takkanaler?

Jag har själv inte provat mer än i något program på SvT och mest för att jag har som förval i receivern att 2.0 ljud mixas upp med Dolby Decoder på ingången för min Nvidia Shield. Gjorde det valet innan jag installerade Atmos och glömde helt av det. Jag har inte provat det samma på bluray filmer med sourroundljud.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-08-09 15:41

Ja, det är ett väldigt bra svar av Kalejdokom där! :D Det gäller förstås mycket med både denna och andra hobbys.

Hur mycket effekt man får beror förstås mycket vad som ligger i ljudspåren. En del recensioner av apparater i både tidningar och av privatpersoner (på forum) beskriver ibland filmer och scener där man tagit vara på möjligheterna särskilt väl.

Det här med uppmixning verkar det finns lite delade meningar om, en del tycker att det inte är någon idé och andra tycker det är jättebra. Det jag läst särskilt mycket positivt är uppmixning av DTS HD-MA till DTS Neural X.

Den högtalaruppsättning jag skissar på nu är i första hand för Atmos, men ska väl även funka med DTS:X. För det senare ska man väl helst ha några högtalare till. Jag har som sagt tänkt börja med att flytta surroundhögtalare och lägga till fyra högtalare i taket, men jag är inte främmande att lägga till ett par höjdhögtalare fram och en bak längre fram (eller vad som nu är lämpligt). Det kan också funka med Auro-3D.

Ett av de försteg jag överväger är Marantz AV 10. Till det kan man koppla upp till 17.1 kanaler och köra med upp till 15.1 för Atmos och 13.1 för Auro-3D.
Jag kommer inte att ha möjlighet för alla dessa kanaler i mitt rum, men kanske några till. Så här visar de exempel på vad som är möjligt i Marantz bruksanvisning.

Marantz AV10 högtalare.png
Marantz AV10 högtalare.png (117.62 KiB) Visad 1777 gånger

Det får dock bli en senare fråga för mig. Först ska jag få ordning på Atmos.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-08-09 15:58

Jo, jag vet att du menade stativ + hylla för projektorn. Det blir ett stabilt proj-stativ det där med sina dia 27 mm gängade rör. På bild påminner det om vanliga hydraulik/vattenrör med kopplingar, -för det är väl vad det är.

Du skulle ju eventuellt kunna använda dom som högtalarstativ också för Atmoshögtalarna. Väggfäste mot riktiga taket + L 200 mm rör + väggfäste så hamnar du några cm under akustiktaket med bara ett mindre hål i akustiktaket för själva röret. En kilformad plywoodbit på nedre väggfästet för att fästa en lådhögtalare kan ge rätt nedåtvinkel och gängan i väggfästet gör högtalaren enkelt justerbar att ”skjuta” sidledes i rummet som man vill. Om det funkar bra vinkelmässigt och separationsmässigt mellan 5.1-höjden och Atmosarna beror på hur mycket lådstorleken bygger nedåt, i kombination med tak- och lyssningshöjd.

(Själv använde jag VESA-stativ för TV/datorskärm för att kunna justera vägghögtalare sidledes och i vertikalled för vinklarna. Använde också ett par gardinstångsbeslag 8O på vardera sidan av några takmonterade högtalare. Drog upp avlånga hål i beslaget för att kunna vinkla högtalare i vertikalled med genomgående gängad skruv + vingmutter. Med (för) lågt i tak får man hitta på fungerande egna lösningar ...)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-08-09 16:07

FBK skrev:Utan att behöva läsa igenom hela tråden, hur mycket av film i framtiden kommer innehålla Atmos ? Är det bara vissa dyra produktioner som kommer ha det så är det ju ingen mening att plöja ner pengar på det. :?

I stort sett alla filmer kommer med Atmos. Alla nya produktioner på de stora streamingtjänsterna har atmos. Så jo nog har man nytta av det.

Men med det sagt så ska man ju inte förakta ett hyggligt 7.1 eller till och med 5.1.
Jag ser nog hellre på film med en väldigt bra och baskapabel stereouppställning än med ett mediokert atmos-system.
Speciellt om man räknar in bildkällan som ju också måste prioriteras. En större tv med en bra stereo-uppställning är ju mycket mer värt än en halvdassig tv med surroundljud.

Men med det sagt så uppskattade jag verkligt 5.1.2-systemet jag hade förut. Även om mitt 7.1.4 självklart är bättre.

edit: väldigt få produktioner verkar göras i dts:x och auro-3d verkar helt dött inom filmvärlden..
sen kommer det ju nu musik med atmos också på gott och ont. Nya albumet från greta van fleet låter ju helknasigt på spotify. Men jag gissar det är för att det är inspelat i atmos och konverteringen till stereo är urusel.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-08-09 16:57

Svarar på det Adhoc skrev senast utan att citera här.

Jo, det är helt vanliga vattenledningsrör och kopplingar. Så här beskriver de dem själv:

Våra stålrör är av industriell kvalité och egentligen lite överdimensionerade för inredningsbruk, men det är precis så vi vill ha det. Det är de som är charmen med industriell inredning, en blandning av hållbarhet och finess. Dessa rör & delar är av exakt samma typ som man använt i värmesystem till hus i över 100 år.

När dessa rör rullar ut från stålverken ser de dock inte alls ut som våra, de är då svarta och oljiga och i vissa fall blåmålade. Vi ytbehandlar alla våra rör i två steg innan de noggrant tvättas och levereras till er. Vattenrör med den här rustika finishen hittar ni ingen annanstans!

Jag skulle mycket väl kunna gå och handla grejer på en rörfirma, eller fynda i "rör-boa" på jobbet. En kompis har mekanisk verkstad 1 km från där jag bor, så jag kan kapa och gänga rör själv. Jag tycker dock det här verkar enkelt. Delarna är tvättade och klara att använda hemma, jag behöver bara skruva ihop.
Det kan förstås bli lite billigare om jag handlar på rörfirma och gör mer själv, men jag tror inte det blir så stor skillnad i slutänden. Tid är också pengar...
Visst blir det överdimensionerat med 27 mm (3/4"), men det är väl lite grejen med det här; det ska se lite grovhugget ut.
Jag kände att det är en stil som kan passa i mitt rum. Jag har visat för ett par kompisar och de tycker också att det skulle passa.

För mina Atmoshögtalare ser jag inte riktigt hur jag skulle kunna använda några särskilda fästen. De är gjorda för infällt montage och ser ut så här:

Bild

Bild

De ska alltså vridas 90 grader, med elementen nedåt. De har fyra krokar som man vrider ut och klämmer till mot en skiva med skruvar på undersidan, man ser en krok uppåt på första bilden och infällda på den andra.
Min tanke är alltså att lägga plyfaskivor över de akustikskivor som ska ha en högtalare och göra hål genom båda, sen är det bara att dra fast med krokarna. Högtalarna kan vridas i hålen för att rikta dem efter behov. Taket är upphängt i plåtband för ventilationssystem, ev. ska jag sätta några extra där det ska sitta högtalare. Från undersidan på akusiktaket till det ursprungliga taket så har jag 25 cm, så det finns gott om plats för mina högtalare.
Finns några bilder här från monteringen av taket: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry158254

Jag har tittat på lösningen du gjort med VESA-fästen tidigare och det ser jättesmart och bra ut hos dig med dina högtalare, men jag ser inte att det är lämpligt för mina som ska fällas in.

Tack igen för tipsen, men jag tror inte det är riktigt tillämpligt för mig.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-08-11 07:54

Ni som verkar vara helt insatta i detta med flerkanal, vad skulle ni välja 5.1 eller 7.1 eller kanske 5.1 där bakhögtalarna är 4st istället för 2st men som 5.1. Dvs två på sidorna och två i taket över soffan......
Undrar därför jag har alltid kört 5.1 och aldrig testat 7.1 eller att använda 4st bak som jag skrev ovan i 5.1 Vad sägs om det... :? :?: Hur är de flesta filmer mixade, är det stor skillnad att köra 7.1 stället för att koppla in 4st bak som återger det som egentligen skulle komma ur 2st högtalare dvs 5.1

Ps. drömmer om när jag kan få se film i en hemmabio igen, nu när man inte gjort det på över 2år....

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-08-19 08:21

1.Antingen tycker ni att jag är dum i huvudet
3. Eller så tycker ni genuint illa om mig
2 Eller så tycker ni att jag är den okunnigaste människa ni sett på forumet
3. Eller en kombi av alla 3 sakerna.
4. Eller så kan det vara någon av dessa saker som forumet lider av.likgiltighet,ointresse,uttråkning,besserwisseraktig.

Ps. Man blir verkligen sugen på att delta i trådar när man möts av en total tystnad Och jo, ni behöver inte svara, för jag läser inte mer i denna tråd utan jag får testa själv även om det blir omständigt. och dyrare för mig. :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-08-21 10:29

Jag tycker inte 7.1 tillför speciellt mycket över 5.1. Däremot gör fyra takkanaler skillnad jämfört med endast två.

Har man en begränsad budget så skulle jag satsa på 5.1 med dubbla högtalare per kanal istället för att fördela samma högtalare på 7.1.
Eller 4.1 om man skippar center, vilket ju är helt ok om man mest tittar ensam och har begränsad budget.

Men som jag skrev i inlägg ovan så måste det finnas ett bra stereosystem och en bra baslåda i grunden innan det är meningsfullt att gå på surround.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2023-08-23 18:57

kör med 7.1 ljud och tre basar två på sidorna i salongen och en längst bak i salongen. Surroundhögtalarna har jag dubblerat så jag kör med parallell kopplade 8 ohm lådor, fyra nästan uppe i taket och fyra till nästan längst ner på golvet. Surroundhögtalarna är parallell koppade men jag har lagt golv högtalarna ur fas. Har för mig att det var Kjell Stenson som i min ungdom presenterade nyheten stereo på radion och demonstrerade att nu är högtalarna ur fas och ljudet kommer från en obestämd punkt i salongen. För min del tycker jag att det är behagligare att slippa punktformat surroundljud i salongen och få surroundljud från en obestämd punkt i salongen. Men trotts det kan man avgöra från vilket håll ljudet kommer från men man slipper det punktformade ljudet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-08-24 08:51

Helmut skrev:kör med 7.1 ljud och tre basar två på sidorna i salongen och en längst bak i salongen. Surroundhögtalarna har jag dubblerat så jag kör med parallell kopplade 8 ohm lådor, fyra nästan uppe i taket och fyra till nästan längst ner på golvet. Surroundhögtalarna är parallell koppade men jag har lagt golv högtalarna ur fas. Har för mig att det var Kjell Stenson som i min ungdom presenterade nyheten stereo på radion och demonstrerade att nu är högtalarna ur fas och ljudet kommer från en obestämd punkt i salongen. För min del tycker jag att det är behagligare att slippa punktformat surroundljud i salongen och få surroundljud från en obestämd punkt i salongen. Men trotts det kan man avgöra från vilket håll ljudet kommer från men man slipper det punktformade ljudet.

Det va ju en intressant lösning. Vet inte hur bra det skulle funka med Atmos som ju förutsätter direktstrålare.
Undra hur det inbyggda mätsystemet skulle reagera på det?

Men effekten har man ju upplevt med stereouppställningen när man kopplat ena högtalaren fel. Som du säger så får ju ljudet betydligt mer rymd.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-08-24 14:52

Kraniet skrev:Jag tycker inte 7.1 tillför speciellt mycket över 5.1. Däremot gör fyra takkanaler skillnad jämfört med endast två.

Har man en begränsad budget så skulle jag satsa på 5.1 med dubbla högtalare per kanal istället för att fördela samma högtalare på 7.1.
Eller 4.1 om man skippar center, vilket ju är helt ok om man mest tittar ensam och har begränsad budget.

Men som jag skrev i inlägg ovan så måste det finnas ett bra stereosystem och en bra baslåda i grunden innan det är meningsfullt att gå på surround.

Stort tack för svaret. Jag trodde mest på den lösningen själv också och då kan jag i framtiden någon gång också köra 2 Atmos då Hemmabioklumpen är redo för det om man bara kör 5.1 och inte 7.1

Föregående

Återgå till Generellt om hifi