Skillnader mellan vinylrip och CD i MasVis

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Skillnader mellan vinylrip och CD i MasVis

Inläggav matssvensson » 2023-07-06 15:22

Här kommer ett gäng nya jämförelser och mönstret håller i sig. Ostympade digitala filer jämför sig väl med vinylippar och även om vinylrippen ser bättre ut i MasVis så ser signalen lika stympad ut när man tittar noga i Audicity. Rickie Lee Jones "Flying Cowboys" har till och med högre Crest på CD.

Väl värt att jaga rätt på ostympade originalfiler då, men det visste vi väl redan. Och vinyl är affektionsvärde mer än ljudkvalitet om man hittar ostympad överföring till digitalt mediaformat. Fantastiskt praktiskt att jag nu kan provanalysera filer genom strömningstjänst och Songcorder, så jag slipper köpa grisen i säcken mer.

Mosad: First Aid Kit - My Silver Lining
Bild Bild

Sannolikt samma toppklippning på CD och vinyl:
Bild Bild

Inte lika mosad: First Aid Kit - A Long Time Ago
Bild Bild

Högre Crest på CD: Rickie Lee Jones - Ghetto of My Mind
Bild Bild

Ostympat original plus remix/remaster på vinyl: Kraftwerk - Computerwelt, Computerworld (remix/remaster på vinyl)
Bild Bild Bild

Ostympat original plus mosad remaster på CD: Talkning Heads - Life During Wartime
Bild Bild Bild
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-07-06 21:50

matssvensson skrev:Mosad: First Aid Kit - My Silver Lining

Sannolikt samma toppklippning på CD och vinyl:

Är det stereospåren av låten "My Silver Lining" man ser även i bilden från Audacity?

Ifall det är så att vinyl-utgåvan härstammar från samma söndertrasade master som CD-utgåvan, vilket det ser ut att vara, så är det isåfall häpnandsväckande att vinylen har fått en tillsynes "falsk" ökning av Crestfaktorn på hela 6 dB! :roll:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-06 22:12

Det handlar nog inte om samma master i det här fallet eftersom klangbalansen är helt olika över ca 5 kHz. Skillnaden är upp till ca 13 dB (med högre nivå för vinylrippen), något som knappast beror på pickupens frekvensgång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-07-06 22:45

I-or skrev:Det handlar nog inte om samma master i det här fallet eftersom klangbalansen är helt olika över ca 5 kHz. Skillnaden är upp till ca 13 dB (med högre nivå för vinylrippen), något som knappast beror på pickupens frekvensgång.

Det har naturligtvis gjorts vissa justeringar av mastern för att anpassa den till vinylen, men det matssvensson visar med sina dragna linjer i rött tycker jag tyder på att CD-versionen och Vinyl-versonen härstammar från samma toppklippta digitala grundmaster, vilken i sin tur sannolikt såg snarlik ut eller kanske t.o.m såg helt identisk ut med CD-versionen innan vissa vinyl-anpassningar gjordes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-07-06 23:13

Ja, det är stereospåren som syns i Audacity. Det ser i stort likadant ut i fler exempel där den digitala filen är mosad, då får vinylrippen ungefär samma Crest som det högsta värdet i diagrammet Allpassed Crest Factor. Jag kan lägga upp några sådana exempel också.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-06 23:41

goat76 skrev:
I-or skrev:Det handlar nog inte om samma master i det här fallet eftersom klangbalansen är helt olika över ca 5 kHz. Skillnaden är upp till ca 13 dB (med högre nivå för vinylrippen), något som knappast beror på pickupens frekvensgång.

Det har naturligtvis gjorts vissa justeringar av mastern för att anpassa den till vinylen, men det matssvensson visar med sina dragna linjer i rött tycker jag tyder på att CD-versionen och Vinyl-versonen härstammar från samma toppklippta digitala grundmaster, vilken i sin tur sannolikt såg snarlik ut eller kanske t.o.m såg helt identisk ut med CD-versionen innan vissa vinyl-anpassningar gjordes.

Det är inte så som en typisk anpassning utförs. Tvärtom LP-filtrerar man vanligen högfrekvensen vid gravering runt 16-18 kHz. Här har vi enorma +13 dB för vinylrippen vid ca 19 kHz.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-07-06 23:46

Här är några fler exempel med mosade digitala filer. Gil Scott-Heron spåret innehåller ett kraftigt tonsvep på slutet som slutar på drygt 20 Hz. Jag gissar att det inte är återgivningsbart med full styrka på vinyl så det ser ut som den nivån är sänkt med cirka 10 dB på vinylen.

New Order - Vanishing Point:
Bild Bild

Gil Scott-Heron & Jamie xx - I'm New Here:
Bild Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-07-06 23:57

Vinylrippen av My Silver Lining kommer från guldfärgad första release och Flac-filen är 24/44 från samma tidpunkt. Det är samma system/pick-up i alla vinylrippar och eftersom vissa överensstämmer väl med motsvarande digitala fil gissar jag att klangbalansen är rimligt neutral i vinylsystemet självt.

/m

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-07-07 08:52

Flera av vinylripparna visar en höjning eller någon form av ojämnhet i nivåerna mellan kanalerna i jämförelse med de digitala formaten, kan detta månne bero på RIAA EQ-kompensationen där den inspelade informationen på vinylen är sänkt för basområdet och förhöjd i diskantområdet? Jag vet att en motsatt kompensation sedan görs i phono-steget vilken rimligtvis borde göra att dessa EQ-justeringar ”ta ut” varandra helt, men att döma av flera av vinylripparna så kan en möjlig förklaring kanske vara att dessa kompenseringar inte riktigt fungerar ”1-1” mot varandra.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-07-07 09:38

En ytterligare fundering är om den visuella obalansen i de högre frekvenserna mellan vänster och höger kanal kan ha att göra med att nålen drar lite ”snett” i Mats vinylspelare?

Det verkar dock skifta mellan kanalerna vilken som är starkare än den andra, detta kanske har att göra med var låtspåret ligger på vinylen, om det är ett innerspår eller närmare ytterspår och att nålen drar lite olika p.g.a det?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-07 13:22

Ja, men höger kanal ligger upp till ca 7 dB lägre i toppoktaven (med kanalbalansen i CD-versionen som referens) i alla rippar utom en, där skillnaden bara är ett par dB. Variationen är även stor, vilket mycket riktigt kan bero på spårets läge på skivan. Det tycks alltså som att höger kanal, d.v.s. den del av spåret som ligger längst ut på skivan, inte har den nålanliggning som krävs.

Pickupen uppträder alltså inte optimalt. Det finns ett flertal tänkbara förklaringar till obalansen som slitage, för låg antiskatingkraft och/eller att nålen är vriden i pickuphuset (även kablagekapacitans kan inverka, men detta är förstås inte spårberoende).

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-07-07 17:02

Intressanta teorier. Jag ska försöka undersöka lite närmare och se om jag hittar några anomalier.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-07-07 23:47

Om det finns obalans i min skivspelare, omkullkastar det grundläggande resonemang kring att mosat digital material kan få högre Crest på vinylripp från liknande mosad digital master samt att omosad digital fil blir inte bättre på vinyl?

Från Analogue Productions Test LP.

Lateral Pink Noise:
Bild

Vertical Pink Noise:
Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-07-08 10:41

matssvensson skrev:Om det finns obalans i min skivspelare, omkullkastar det grundläggande resonemang kring att mosat digital material kan få högre Crest på vinylripp från liknande mosad digital master samt att omosad digital fil blir inte bättre på vinyl?

Det förstärker väl snarare resonemanget att vinylrippar är väldigt opålitliga när det kommer till att analysera kvaliten för inspelningar.

Det finns så många potentiella felkällor i alla de olika analoga stegen hela vägen från själva framställandet av vinylen till de efterföljande analoga stegen som behövs vid uppspelningen av vinylen, så innan man ens har framställt den "analyseringsbara" digitala filen som vi kallar för vinylripp så har "signalen" gått igenom så många potentiella fallgropar att den slutgiltiga filen är helt obrukbar som analys-material.

Det vi iallafall har kunnat se är att tillsynes samma grundmaterial kan se väldigt mycket mindre förstört ut efter att det passerat en drös analoga manicker i både skapandet av vinylen och återgivningen av densamma, men de analoga manickerna har nog knappast återskapat något som redan var förstört i grundmaterialet. Men allt ser dock inte bättre ut ifall vi bortser från siffrorna, och istället tittar på graferna där vi kan se den tydliga obalans som sker mellan kanalerna i det känsliga högre frekvensområdet vilket möjligtvis uppstått i återgivnings-apparaturen.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-07-08 12:28

Visst går det att skönja något mer energi i vänster kanal i toppoktaven även med rosa brus, men inte i så stor utsträckning som syns i andra rippar tycker jag. Jag har ju inte så många inställningsmöjligheter i min LP12a, men pick-upen spårade i alla fall rimligt jämt i båda kanalerna över skivan.

Det jag tar med mig från detta förutom alla möjliga felkällor som finns i den analoga återgivningskedjan är:
- vinylrippar som till synes får ökade Crest och DRM värden jämfört med motsvarande dynamikmosade digitala filer kan mycket väl vara skapade från samma usla tvåspårs master.
- omosade digitala filer får inte högre Crest som vinylripp - de borde således ha förutsättningar att låta minst lika bra.
- vinyl är trevligt av nostalgiska och taktila skäl, samt för musik som inte går att hitta med motsvarande kvalitet på digitalt format. Och nu har jag fått möjlighet att överföra mina älsklingskivor till digitala biblioteket. 8)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-07-08 14:16

Jag har ingenting emot vinyl och tycker faktiskt det är det klart vackraste formatet som existerar för ljudåtergivning, jag har många gånger funderat på att införskaffa mig en vinylspelare och då självklart en Linn LP12:a då en sådan skulle höja det romantiska värdet för just mig personligen.

Men… samtidigt är jag nog aningen för slö för att hålla på med ett såpass krävande format som vinyl ändå är, det ska korrigeras och underhållas. Då är det helt klart mycket enklare handhavande att använda min Akurate DSM och bara klicka mig fram till det jag vill lyssna på, och det är väldigt utrymmessparande att slippa fysiska format. :)

Och som du nämner så finns det ju faktiskt mycket musik som aldrig kommit ut på andra format än vinyl, eller att bara har släppts i förstörda versioner. Det har dock visat sig rätt svårt att säkerställa om vinylutgåvorna verkligen är bättre, det går ju tyvärr inte att avgöra genom att titta på vinylrippar iallafall.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-07-08 17:27

goat76 skrev:Jag har ingenting emot vinyl och tycker faktiskt det är det klart vackraste formatet som existerar för ljudåtergivning, jag har många gånger funderat på att införskaffa mig en vinylspelare och då självklart en Linn LP12:a då en sådan skulle höja det romantiska värdet för just mig personligen.

Men… samtidigt är jag nog aningen för slö för att hålla på med ett såpass krävande format som vinyl ändå är, det ska korrigeras och underhållas. Då är det helt klart mycket enklare handhavande att använda min Akurate DSM och bara klicka mig fram till det jag vill lyssna på, och det är väldigt utrymmessparande att slippa fysiska format. :)

Och som du nämner så finns det ju faktiskt mycket musik som aldrig kommit ut på andra format än vinyl, eller att bara har släppts i förstörda versioner. Det har dock visat sig rätt svårt att säkerställa om vinylutgåvorna verkligen är bättre, det går ju tyvärr inte att avgöra genom att titta på vinylrippar iallafall.

Man får lyssna på dem !

Skaffa du en vinylspelare det är aldrig för sent. Och det behöver inte vara en LP12 det finsn annat ( thorens t.ex.)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-08 17:35

Först och främst behöver man ta fram frekvensgången för testkedjan ovan genom att lägga till en nivå om 10*log(f) för att kompensera för smalbandsanalysen i MasVis (notera att det är svårt att se exakt hur kurvorna ligger i det förhållandevis lågupplösta bilderna så kurvorna nedan är bara en hygglig uppskattning och på något ställe är det uppenbart att jag missade med ca 1 dB):

vinylchainfr.png
vinylchainfr.png (24.36 KiB) Visad 1783 gånger

Frekvensgången ser rimlig ut över ca 400 Hz, men stämmer knappast för låga frekvenser. Vinyltestskivor är ett stort problem och är ofta av undermålig kvalitet. Vi ser också att höger kanal uppvisar ca 2 dB lägre känslighet i toppoktaven, men högre känslighet för övrigt. Utan frekvensgångsmätningar för olika spår vet vi tyvärr inte om det föreligger några problem här, men vinylripparna tyder förstås på detta. Det tycks dock inte som om frekvensgången i toppoktaven påverkar toppfaktorn i annat än försumbar grad för musikexemplen, även om det handlar om ca 2,5 dB för lateralt rosa brus.

Man måste alltid hålla i minnet att vinylavspelning är knepigt med massor av inneboende problem och fallgropar. Undertecknad har alltid förvånats över att vinyl inte låter värre än vad det gör.

I vissa av fallen ovan uppvisar vinylkedjan extremt mycket högre diskantnivåer än CD-versionen (för A Long Time Ago handlar det om runt +16 dB vid 19 kHz 8O). Även om vi bör dra av ca 6 dB enligt frekvensgångsmätningen ovan så kvarstår +10 dB. Detta ligger knappast i mastern, utan handlar möjligen om något problem med graverutrustningen.

Toppoktaven faller för övrigt kraftigt i nivå i innerspår - så pass mycket att undertecknad fullständigt gav upp detta medium för snart 40 år sedan. Distorsion, brus och knäppar är irriterande men går att leva med, något som inte gäller en klangbalans som är totalt olika för första och sista spår på plattan.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-07-09 12:27

I-or skrev:Toppoktaven faller för övrigt kraftigt i nivå i innerspår - så pass mycket att undertecknad fullständigt gav upp detta medium för snart 40 år sedan. Distorsion, brus och knäppar är irriterande men går att leva med, något som inte gäller en klangbalans som är totalt olika för första och sista spår på plattan.

Jag tycker det var spännande att se hur artisterna/producenterna lyckades med låtordningen på skivorna för att bristerna i mediet inte skulle bli alltför uppenbara. En del av vinylcharmen.:)

Spåret ”A Long Time Ago” är för övrigt sista spåret på sid 2 på vinylen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-10 18:44

Ja, det vill till att man inte försöker pressa in mycket hi-hats och cymbaler, t.ex. Anledningen till diskantfallet är att distorsionen blir skyhög i innerspår om man försöker att gravera höga nivåer. Låten A Long Time Ago uppvisar låga nivåer i toppoktaven, varför man av någon anledning har lyckats att höja nivåerna betydligt relativt CD-versionen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-03 13:28

Hej Mats, jag lånade några av dina analyser till en diskussion på ASR, jag hoppas det är okej. :)

Det som är intressant med dina exempel är att man kan se artifakterna från att själva mastern var limiterad från början och troligtvis densamma för både den digitala utgåvan och vinylen, men att de avklippta transient-topparna man ser i vinylrippen av olika anledningar blivit "tiltade" vilket gett en tydlig ökning av crest-värdet.

Här är en länk till mitt inlägg i den diskussionen på ASR där jag använde bilderna från dina analyser: https://audiosciencereview.com/forum/in ... st-1700759

Det är även intressant att se hur mycket bättre analysen av en ljudfil kan se ut efter att de typiska vinylanpassningarna har gjorts, så som att djupaste basen har gjorts om till mono, s-ljuden har reglerats och högpass- och lågpass-filtrering har lagts till för att motverka vinyl-mediets tekniska tillkortakommanden.

Så här ser analysen ut av den digitala orginal ljudfilen av en låt.

masvis-online Going Home.png
masvis-online Going Home.png (759.65 KiB) Visad 1460 gånger

Och så här pass mycket snyggare ser analysen ut efter att de ovannämnda typiska vinylanpassningarna gjort på samma ljudfil. Detta är ju fortfarande bara vad som skett i den digitala domänen, så frågan är om inte ytterligare förändringar sedan sker ifall denna fil hade använts som master för framställandet av den slutgiltiga vinylutgåvan.

masvis-online Going Home Mono Bass HP LP De-ess -3.2 dB.png
masvis-online Going Home Mono Bass HP LP De-ess -3.2 dB.png (794.56 KiB) Visad 1460 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-03 14:13

Ja, det är huvudsakligen fasavvikelser från diverse filtrering i vinylversionen som höjer toppfaktorn. Detta framgår tydligt i diagrammen för allpassfiltrerad (d.v.s. fasvarierad) toppfaktor, vilka blir nästan identiska, trots upp till ca 3,5 dB skillnad i ofiltrerad toppfaktor.

Naturligtvis låter ändå inte vinylversionen mer dynamiskt utan bara mer återhållet och uddlöst p.g.a. avrullningen i botten- och toppoktaven. Till detta kommer i praktiken förstås den allestädes närvarande vinyldistorsionen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-09-04 16:49

Ska man testa frekvensgång är det JVCs testskiva eller Clearaudios som gäller.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1643774
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-09-04 19:18

Den enda användbara testskiva jag känner till (AP:s liksom Hifi News är helt undermåliga) är JVC TRS-1007 (pressas numer av Clearaudio med samma artikelnummer). Observera att frekvenssvepet är graverat utan 2122 Hz-nollstället för att medge högre SNR. Jag köpte samtliga tre skivor när jag skulle optimera min spelare. Utöver TRS-1007 behöver man kunna mäta amplitud och THD; ett oscilloskop är nästan nödvändigt så att man ser båda kanalerna samtidigt. THD-analysatorn kan vara medioker då vinyl sällan kommer under 0,5%. De flesta nålmikrofoner - oaktat pris - är inte i närheten av 0,5%. Audio Technica OC9 Mk3 (obsolet) samt Denon DL 103 är något av THD-mästare. Den på forumet omtalade OM40 når cirka 1% THD vid optimala omständigheter vid 1 kHz och en modulation om 5 cm/s. OC9 har såväl lägre THD som lägre brus och vinner dessa grenar med hela 6 dB jämfört med OM40.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-09-04 21:31

Jag har ett 10-tal testkivor varav ett par äldre (Denon samt B&K). Ingen av dem är perfekt dock inkl Clearaudios CA-TRS1007. Ett utmärkt litet program som ritar upp frekvensgång, distorsion och kanalöverhörning finns att ladda ner på ASR och fungerar för de flesta testskivor. Tyvärr inte för Denon ännu.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi