En teknisk ordlista för oss som inte kan.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-23 17:11

Mnja, det är ett av alla adhocaxiom... så att säga...

Enheter förkortas ofta med en versal, volt som V, ampere som A (men sekund som s). Så bel blev B. deci- är ett prefix som visar en tiondel av ursprungsstorhet, liter blir L men deciliter blir dl av någon sjuk anledning. Däremot skrivs decibel som dB, så även mV för millivolt osv.

Inbillar jag mig :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-23 17:20

lät ju mycket rimligare :oops:
Jag vill faktiskt minnas att jag läst nåt sånt där under alla mina 17 år i skolan? men jag tror all gammal kunskap försvann när jag började med datavetenskap. Usch vad lite jag begriper nuförtiden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-23 17:32

The_Man skrev:om det heter bel(eller bell) och inte Bell, varför skriver man förkortningen dB då?(stort B)

Mja, helt enkelt för att enheters förkortningar per konvention är lite hipp som happ.

Se bara på hertz och Hz. Eller newton och N.

Edit: Äh Jax hade ju redan skrivit det. Typ... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-23 17:35

Jax skrev:liter blir L men deciliter blir dl av någon sjuk anledning.

Nä, liter förkortas väl mer litet l? 2 l mjölk.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-23 17:41

Svante skrev:
Jax skrev:liter blir L men deciliter blir dl av någon sjuk anledning.

Nä, liter förkortas väl mer litet l? 2 l mjölk.

Ja det gör det ju ja... äsch... :oops:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-23 17:50

mats skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:Jag läste på wikipedia om transistorn och måste säga det var en bra redogörelse. :)

Jo, men i vissa läge skulle "förstärkande halvledarkomponent" kanske vara ännu bättre... beror på vem det skrivs för och vad man skall använda kunskapen till.

precis det skall var en ordlista för mindre tekniskkunniga och inte en ordlista för tekniker. Förstår ni skillnaden?

Ett exempel: Jag satt häromdan och skummade i MTM-tråden och undrade vad fasen det nu betydde. Använde till slut sökfunktionen och hittade nån annan tråd där det framgick.

För oss som inte är så bekanta med de uttryck som används till vardags här så vore det bra med en mera lokal "jargong"-ordlista. Eller en teknisk ordlista med sån karaktär. Jag menar, det är mycket "trissor" och "kondingar" etc. vilket man nog får svårt att hitta i en tekniskt korrekt ordlista. Mindre viktigt för mig som "ickeproffs" att veta exakta definitioner och logaritmskalor hit o dit. Man vill först och främst kunna hänga med hjälpligt i konversationen :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi