The Mind Behind the Magneplanar, Jim Winey

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

solhaga

The Mind Behind the Magneplanar, Jim Winey

Inläggav solhaga » 2023-10-09 10:39

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: The Mind Behind the Magneplanar, Jim Winey

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-09 12:21

Han har blivit gammal och lite gaggig. Tror det är 20 år sedan han lämnade över till sonen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-10 14:51

Han var verkligen självkritisk till de Maggisar han utvecklat (fram till och med .6 och 20.1) när han ger dem 2 av 10 när det gäller att återge en symfoniorkester som den låter i ett konserthus.
Han bekräftar också att de är trögdrivna; ”they take a lot of power”. Sub-basar var han inte mycket för även om han menade att de som REL gör är helt okey.

Vi får se om de äntligen släpper dipolbasen de håller på att utveckla.
Nya paneler tycks också vara på G; ”The 3.7x and 3.8 both exist as prototypes. 3.8 has a massively different driver configuration and requires a lot of durability testing” Magnepan tillhör verkligen inte de som byter modeller ofta, 3.7 kom 2011.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-10-10 16:12

Panelguy skrev:Magnepan tillhör verkligen inte de som byter modeller ofta, 3.7 kom 2011.

Vilket ju är positivt.
Jag har alltid haft ett speciellt förhållande till Magnepan, de må ha massor med brister och kan sågas jäms med fotknölarna av förståsigpåare redan utiftån deras konstruktion, men likväl så är några av mina subjektivt upplevt mest autentiska musikögonblick just med Magnepan.
De MG 3.7 jag hade under 5 år var i många avseenden fantastiska, väldigt rent ljud och även smutsiga/stökiga inspelningar lät just så men bara det, och fullt lyssningsbart, vilket är mer än man kan säga om de flesta andra high-end konstruktioner där så mycket blir näst intill olyssningsbart.
Tänk tidiga Rolling Stones, Nirvana m.fl. produktioner.

Jag är glad att Magnepan finns, som en udda figur, även om jag själv inte äger några längre.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-10 16:50

Efter mitt besök hos Magnepan i White Bear Lake förra året var jag lite förvånand över att produktionsmetoden har förändrats så lite. Det gäller även själva konstruktionen som i stort är samma som från början. Själva bafflarna ändrades för länge sedan, kanske i och med introduktionen av Tympani IV 1982 eller så. Nu är det CNC-frästa MDF-bafflar, rätt rangliga... Infästningen av själva elementen ändrades också, till de förhatliga stora häftstiften som ibland gör att elementen lossnar. Arbetsprincipen i sig gör att det behövs stora membranytor, det är endast små utslag som plastfilmen kan göra. En del tror att det går att lösa med kraftigare drivning eller starkare magneter, det är ändå plastfilmens (begränsade) elasticitet som begränsar.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-10-10 18:26

RogerGustavsson skrev:Efter mitt besök hos Magnepan i White Bear Lake förra året var jag lite förvånand över att produktionsmetoden har förändrats så lite. Det gäller även själva konstruktionen som i stort är samma som från början. Själva bafflarna ändrades för länge sedan, kanske i och med introduktionen av Tympani IV 1982 eller så. Nu är det CNC-frästa MDF-bafflar, rätt rangliga... Infästningen av själva elementen ändrades också, till de förhatliga stora häftstiften som ibland gör att elementen lossnar. Arbetsprincipen i sig gör att det behövs stora membranytor, det är endast små utslag som plastfilmen kan göra. En del tror att det går att lösa med kraftigare drivning eller starkare magneter, det är ändå plastfilmens (begränsade) elasticitet som begränsar.

Magnepan i White Bear Lake, Minnesota:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-10 18:49

Den där OCD HI-Fi Guy är en tjötröv som jag inte tål. Magnepan-folket gick förstås igån ordentligt och visar en hel del (som de även gjorde vid mitt besök). Fick ta bilder på det mesta men inte allt. Glömde förstås några frågor man velat ha svar på. I princip avslöjas inte så mycket i videon som många tror.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-10 22:22

BellsnWhistles skrev:
Panelguy skrev:Magnepan tillhör verkligen inte de som byter modeller ofta, 3.7 kom 2011.

Vilket ju är positivt.
Jag har alltid haft ett speciellt förhållande till Magnepan, de må ha massor med brister och kan sågas jäms med fotknölarna av förståsigpåare redan utiftån deras konstruktion, men likväl så är några av mina subjektivt upplevt mest autentiska musikögonblick just med Magnepan.
De MG 3.7 jag hade under 5 år var i många avseenden fantastiska, väldigt rent ljud och även smutsiga/stökiga inspelningar lät just så men bara det, och fullt lyssningsbart, vilket är mer än man kan säga om de flesta andra high-end konstruktioner där så mycket blir näst intill olyssningsbart.
Tänk tidiga Rolling Stones, Nirvana m.fl. produktioner.

Jag är glad att Magnepan finns, som en udda figur, även om jag själv inte äger några längre.

Jo det är positivt att de inte likt många andra tillverkare byter var och vartannat år.
Håller däremot inte alls med om att de skulle ha ”massor med brister”. Bortsett från den lägsta basen tycker jag de ofta står sig bra mot långt dyrare högtalare men helt klart finns det bättre saker till rock och elektronisk musik. Kräver en förstärkare som klarar av att få liv i dem.

Tittade precis på de två videorna från fabriken. Intressant, och kul att höra att Prince hade Maggisar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-11 08:20

BellsnWhistles skrev:...

Vad kom det sig att du gjorde dig av med dem? Möbleringsmässigt är de ju knappast något problem. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-11 08:39

Panelguy skrev:...Bortsett från den lägsta basen tycker jag de ofta står sig bra mot långt dyrare högtalare men helt klart finns det bättre saker till rock och elektronisk musik. Kräver en förstärkare som klarar av att få liv i dem.
...

Basen kan fås att gå ganska mycket djupare genom att placera en DWM-panel dikt an mot en av sidohögtalarna.
DWM-basen har ungefär samma "roll-off" som mina 3.7i, men uppenbarligen så går själva membranen djupare i basen än vad man kanske kan tro.
Med min uppställning så får man en lite större baffelyta, vilket leder till att lite lägre frekvenser blir hörbara även vid lyssningsplats, och alltså inte bara släcks ut.

Jag följde först diverse instruktioner som handlade om att DWM-panelen skulle stå lite hitom sidohögtalaren. Det ger bara lite mer ljudtryck, men ingenting reellt avseende lägre frekvenser. Löptidsanpassning sägs vara skälet till att DWM-panelen skall stå några decimeter närmare än sidohögtalaren, men eftersom jag sänkt högpass-punkten så spelar den aspekten förmodligen inte så jättestor roll längre. DWM hojtar på ganska högt upp i frekvens i originalutförande, och det kanske kan vara bra om den används tillsammans med de små skrivbordspanelerna.

IMG_2882.jpg
IMG_2882.jpg (155.02 KiB) Visad 1618 gånger

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-10-11 10:47

Strmbrg skrev:Vad kom det sig att du gjorde dig av med dem? Möbleringsmässigt är de ju knappast något problem. :)

Nej, dels så hade jag mina närmare bakre vägg än rekommenderat, vilket fungerade utmärkt, och dels så stog mina på små gummihjul så det var lätt att flytta dem om man ville ha mer golvyta eller längre avstånd till bakre vägg. Inga problem m.a.o.

Anledning var nog att jag ogillade att de gav så pass olika ljudbild beroende på var man var i rummet, och att jag ville ha mer "tryck" i basen, (även om de går både djupare och kan spela högre än vad de flesta verkar tro).
Notera att jag egentligen inte upplevde spridningen som så dålig, varken horisotellt eller vertikalt, men likväl så lät det fullkomligt olika beroende på var i soffan man satt, eller om man gick omkring i rummet.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-10-11 10:58

Strmbrg skrev:Basen kan fås att gå ganska mycket djupare genom att placera en DWM-panel dikt an mot en av sidohögtalarna.
DWM-basen har ungefär samma "roll-off" som mina 3.7i, men uppenbarligen så går själva membranen djupare i basen än vad man kanske kan tro.
Med min uppställning så får man en lite större baffelyta, vilket leder till att lite lägre frekvenser blir hörbara även vid lyssningsplats, och alltså inte bara släcks ut.

Även jag provade med två DWM, som jag också experimenterade med passiva spolar i serie med för att få de att jobba mer i bara basen.
Hos mig blev det bara sämre. DWM distar/skallrar tidigare än vad 3.7 gör för en viss spänning, och jag upplevde inte en speciellt stor ökning av låg- eller mellanbasen heller.
Spelade jag högt med basrik musik så upplevde jag därmed att trycket i basen minskade, då DWM började skorra.....

Tror inte det var något fel på mina DWM, svepte dem med tongenerator och de betedde sig likartad (och på samma sätt som alla Magnepan, bara det att 3.7 klarar högre inspänning innan de börjar missljuda).

Har du mätt hemma hos dig? Skulle vara intressant att se skillnaden.
Jag mätte tyvärr det inte så jag har bara mina upplevelser att dela.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-11 16:58

Stämmer det att DWM-basarna har wire istället för foil?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-11 17:09

Ja, mängder med rund tråd.

Det här med "tryck". Kan ni definiera det? Tryck från t.ex. baskaggar i rockmusik ligger ju lite högre i frekvens än tryck från extrema lågfrekvenskör från syntar eller orglar. En dipol trycksätter inte rummet i lägsta basen. Basen i en vanlig symfoniorkester brukar dock återges hyggligt av t.ex. Magnepan Tympani men inte lika bra för de mindre Magnepan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-11 17:09

RogerGustavsson skrev:Den där OCD HI-Fi Guy är en tjötröv som jag inte tål. Magnepan-folket gick förstås igån ordentligt och visar en hel del (som de även gjorde vid mitt besök). Fick ta bilder på det mesta men inte allt. Glömde förstås några frågor man velat ha svar på. I princip avslöjas inte så mycket i videon som många tror.

Kände inte till den där snubben med dammvippan i nacken. Han var emellertid inte riktigt min typ.
Mycket "Wuaouww!" och "Supercool!!" "tugga-tugga-tugga..." hela tiden. Inte så balanserat och intellektuellt kanske.
Men filmerna i övrigt var rätt trevliga och i viss mån upplysande.
:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-11 17:16

Om några av er har spelat så att det skorrar ur högtalarna... då spelar ni nog avsevärt mycket starkare än jag någonsin gör.
Har aldrig noterat något sådant.

Eller jo, det har jag visst det.
För många år sedan hade jag Audion single end-slutsteg och Magneplanar MG 1.6.
Eftersom ljudtrycket brukar stå i proportion till promillehalten (den senare är orsaken, inte tvärtom...) så blev det nog väl stora krav på effektuttag ur slutstegen.
Då skorrade det. Fast jag var väl såpass dragen att jag själv inte hörde det. Det vara andra på festen som påpekade oljudet.
:D

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-11 17:36

RogerGustavsson skrev:Ja, mängder med rund tråd.

Det här med "tryck". Kan ni definiera det? Tryck från t.ex. baskaggar i rockmusik ligger ju lite högre i frekvens än tryck från extrema lågfrekvenskör från syntar eller orglar. En dipol trycksätter inte rummet i lägsta basen. Basen i en vanlig symfoniorkester brukar dock återges hyggligt av t.ex. Magnepan Tympani men inte lika bra för de mindre Magnepan.

Så DWM har inte foil som 3.7? Man skriver ju också att DWM är en del av 20.7’s baspanel. Det borde betyda att även 20.7 har wire….eller har jag totalt missförstått?

Det där med ”tryck”? Jag kan tycka att jag har bra tryck i mina 3.7 när det gäller välinspelad ståbas men kan sakna ”trycket” från baskaggar man kan höra i exempelvis stora Wilson, vilket man heller inte kan förvänta sig då de inte flyttar luft på samma sätt.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-10-11 19:00

Ja, jag drog mig för att använda ordet "tryck" men landade där i alla fall, jag menar nog att få lite baskaggekänsla helt enkelt preci ssom någon skrev tidigare här, upplevd dynamik och lite fysisk känsla.
Vilket 3.7 kan ge.
Men hos mig blev det inte bättre med 2 x DWM också.

Och ja, jag spelar nog ganska högt och har spelat så membranen slagit i/skorrat på alla de Magnepan jag haft (5 eller 6 olika modeller), men där de enorma Tympani 1D samt 3.7 faktiskt varit tillfyllest så länge det inte är party eller impa-dags.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-11 19:01

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:Ja, mängder med rund tråd.

Så DWM har inte foil som 3.7? Man skriver ju också att DWM är en del av 20.7’s baspanel. Det borde betyda att även 20.7 har wire….eller har jag totalt missförstått?

Det där med ”tryck”? Jag kan tycka att jag har bra tryck i mina 3.7 när det gäller välinspelad ståbas men kan sakna ”trycket” från baskaggar man kan höra i exempelvis stora Wilson, vilket man heller inte kan förvänta sig då de inte flyttar luft på samma sätt.

DWM har runda trådar på membranet. 20.7 har platta trådar/folieledare. Enda likeheten dem emellan är att de har magnetlister på båda sidor om membranet.

Nu tillskrivs alltför ofta de platta ledarna ha mindre massa. Så är inte fallet och det går även att utläsa på Magnepans hemsida. Där finns reservdelar som ledarna som sitter på membranen i de olika modellerna. Där är angivet vilket tvärsnitt ledarna har för flertalet av modellerna. De allra tunnaste ledarna återfinns hos de äldre Tympani-diskanterna enligt Magneplanar-principen. Den tråden har en tvärsnittsarea om 0.0127 mm2 (fast det sitter dubbla sådan trådar i de diskanterna). De folieledare med minsta tvärsnittsarean håller 0.032 mm2. Används i mellanregistren på 20-serien. De tjockaste trådarna, runda som platta, håller 0.325 mm2.

Hur låter det här hos dig? https://www.youtube.com/watch?v=G97qg3w4y-8 eller https://www.youtube.com/watch?v=kVRlMqHauuw
Hos mig har det rätt bra tryck även om det inte är PA-nivåer. Å andra sidan vill jag ha hörseln i behåll, trummor är ljudstarka på nära håll.

Det krävs stora membran om det ska bli lite bas med Magneplanar-principen. Ett gäng Tympani-basar t.ex. Med gäng menar jag flera än fyra baspaneler.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-11 19:54

De platta ledarna har sannolikt den stora fördelen att inte släppa med åren.
Dessutom så tänker jag mig att den platta ledarens avsevärt mycket större kontaktyta mot membranet bör innebära en mer rigid fog ur ett energiöverföringsperspektiv, vilket kanske kan inverka på hur stringent membranet rör sig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-18 20:56

Nu händer det saker, 15/11 finns Magnepan’s MG__x program tillgängligt. ”The general idea is to take the existing design of a given speaker, and simply, almost one-for-one, replace all of the components leading up to the driver, with superior ones. This yields a noticeable, graphable, and customer-awing improvement” En x-uppgradering av 3.7i sägs kosta minst $4000 mer än priset för 3.7i.
Nytt är också att gamla MG2.7 kommer tillbaka som i-modell.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-18 21:07

Om det är priset för att pilla med delningsfiltrer, så är det minst sagt uppseendeväckande.... Det finns inte mycket att hämta bara genom att byta komponenterna. Det är bra kondensatorer men möjligen lite sämre spolar. Det behövs en omdimensionering av filtret för att det ska göra större skillnad. Frågan är vad som Magnepan inte tyckt varit bra om man nu bestämt sig för att ändra något? Nu finns det förstås pengar att tjäna... Vad som kan kosta $4000 genom att "replace all the components leading up to the drivers" är en gåta! Det rör sig om några kondensatorer och spolar. Möjligen byter de ut de usla anslutningspanelerna till dito guldförgylda. De borde anvädna andra anslutningsdon helt och hållet. Säkringshållarna är väl heller ingen höjdare och säkringarna erbjuder inget absolut skydd. Antar att 2.7 kan behövas nu när 3.7 och de större modellerna har fått rejäla prishöjningar.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-10-18 22:48

RogerGustavsson skrev:Om det är priset för att pilla med delningsfiltrer, så är det minst sagt uppseendeväckande.... Det finns inte mycket att hämta bara genom att byta komponenterna. Det är bra kondensatorer men möjligen lite sämre spolar. Det behövs en omdimensionering av filtret för att det ska göra större skillnad. Frågan är vad som Magnepan inte tyckt varit bra om man nu bestämt sig för att ändra något? Nu finns det förstås pengar att tjäna... Vad som kan kosta $4000 genom att "replace all the components leading up to the drivers" är en gåta! Det rör sig om några kondensatorer och spolar. Möjligen byter de ut de usla anslutningspanelerna till dito guldförgylda. De borde anvädna andra anslutningsdon helt och hållet. Säkringshållarna är väl heller ingen höjdare och säkringarna erbjuder inget absolut skydd. Antar att 2.7 kan behövas nu när 3.7 och de större modellerna har fått rejäla prishöjningar.

.7-serien har ju funnits sedan 2011 så de måste väl komma med något nytt helt enkelt.
Det handlar om ”better capacitors, coils (inductors), wire, connections and inputs”. Det är ju många som velat ha en version med bättre komponenter så de har väl lyssnat på dem. Någon .8 sägs inte vara aktuell inom överskådlig tid. 2.7i blir en 3-way med lite kortare banddiskant.
Kunde de ta $500 för en tejpremsa kan de nog ta $4000 för en x-upgrade. Vi får väl höra mer om det här när nyheten släpps officiellt nästa månad på Capital Audiofest.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-20 15:27

Så här ser delningsfiltren ut i Magnepan MG 3.7 och 3.7i. $4000 för att byta ut komponenter där låter som rena skämtet....

Magnepan 3.7 crossover 2.jpg
Magnepan 3.7 crossover 2.jpg (294.74 KiB) Visad 1321 gånger

Utgår ifrån att man behöver dimensionera om filtret för att ändra klangen åt något håll. Finns betydligt kraftfullare sätt att göra detsamma som bara kostar en bråkdel av $40000.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-10-21 01:39

Håller med och det känns lite "o-Magnepaniskt"?
Har inte de alltid spelat på att faktiskt inte vara de dyra esotoriska högtalarna, trots att de ansett sig vara i den klassen?

Hur som så har inte de Magnepan jag ägt haft de största tillkortakommanden där ett ändrat delningsfilter kan göra väsentlig skillnad, tvärtom så lät framförallt 3.7 vädigt neutralt.
Problemen (OM DET ÄR PROBLEM! vilket det inte alls behöver vara) ligger snarare i djupbas, homogen spridning och bristande maximal ljudtrycksförmåga.

Av detta så är det inget som kan förbättras med ett nytt delningfilter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-21 12:20

Skämtet kanske kan vara de som pröjsar för det där.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-21 12:50

BellsnWhistles skrev:Håller med och det känns lite "o-Magnepaniskt"?
Har inte de alltid spelat på att faktiskt inte vara de dyra esotoriska högtalarna, trots att de ansett sig vara i den klassen?

Hur som så har inte de Magnepan jag ägt haft de största tillkortakommanden där ett ändrat delningsfilter kan göra väsentlig skillnad, tvärtom så lät framförallt 3.7 vädigt neutralt.
Problemen (OM DET ÄR PROBLEM! vilket det inte alls behöver vara) ligger snarare i djupbas, homogen spridning och bristande maximal ljudtrycksförmåga.

Av detta så är det inget som kan förbättras med ett nytt delningfilter.

Magnepan är inte så bra matchade parvis, inte ens de riktigt dyra modellerna (test fanns i Hifi News för något år sedan). I princip skulle drivelement och filter behöva justeras individuellt för varje par. Lite synd att de krånglat med seriefilter som gör dem mindre flexibla, tänker på aktiv delning mellan bas och resten, något som ger lyft för en del äldre Magnepan. DSP kan också lösa en del... Det är dock inte fint nog i high end kretsar!

Återgå till Generellt om hifi