Var köper ni hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Från vilka länder handlar ni hifi?

Asien billigast
2
2%
Asien dyrhifi
2
2%
Sverige billigast
10
12%
Sverige dyrhifi
5
6%
Europa billigast
7
9%
Europa dyrhifi
2
2%
Usa billigast
1
1%
Usa dyrhifi
2
2%
Billigt begagnat
26
32%
Dyrt begagnat
24
30%

Antal röster : 81

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Var köper ni hifi?

Inläggav LeifB » 2023-06-12 08:23

Var köper ni hifi nu för tiden?
Det kommer avancerad hifi från Asien som är "billig".
Det säljs dyr hifi i Sverige.
Fantasipriser.
Finns det några klipp att göra i Sverige?
Hur tänker ni?
Senast redigerad av LeifB 2023-06-12 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Var köper ni hifi?

Inläggav Magnuz » 2023-06-12 09:13

Saknar alternativet ”begagnat” vilket i stort sett är det enda jag nyttjat på många år.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2023-06-12 09:28

Magnuz skrev:Saknar alternativet ”begagnat” vilket i stort sett är det enda jag nyttjat på många år.

+1. Plus GDS. Men prylarna hemma kommer från Europa eller Sverige.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-06-12 09:34

Mest begagnat för min del, från Sverige, Europa, USA eller Kanada.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-06-12 11:01

Det har ofta tvingats handla om att kontakta en butik som får kontakta en agent som får ta hem från tillverkaren.
Det jag har efterfrågat har inte funnits hemma.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-06-12 11:24

Jag blandar nytt o gammalt, vill helst ha vad jag tror har bra kvalite.
Blir nöjd när jag tycker jag fått nått värdefullt till bra pris :).
Bygger ju mycket högtalare själv,
Vägghögtalarna jag gjordev2017 var bestyckade med ej använda begagnade scanspeak-element
som jag köpte på tradera för halva priset, det var jag mycket nöjd med.
Nu kanske jag letar efter en begagnad förstärkare till eventuella subbar :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-06-12 14:39

Handlar till 99% begagnade prylar.
De senaste årens inköp kommer från.
-Japan
-Sverige
-Norge
-Danmark
-Tyskland
-Frankrike
-USA

-

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2023-06-13 14:15

Strmbrg skrev:Det har ofta tvingats handla om att kontakta en butik som får kontakta en agent som får ta hem från tillverkaren.

Åja, anstränger man sig lite så går det nog att hitta någonstans i Sverige. I Örebro fanns/finns Accuphase A-48 som borde låta hyfsat lika sin lillebror. I Malmö hade du nog hittat det mesta från den firman.
Om jag köper förstärkare för ett par hundra tusen är hemlån ett krav annars skulle jag välja bort märket.
Att butiken inte ligger nästgårds är inget problem.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-06-14 19:39

Mina komponenter kommer från:
USA
England
Japan
Tyskland
Österrike
Kanada

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-06-14 23:39

Å mina från:
Japan
USA
Spanien
Kina, -står inget på Oppon men är väl från Kina
Danmark (?, elemenen i pK-högtalare)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-06-15 02:21

Om jag hade möjlighet, skulle jag enbart köpa Nordiskt. Men det har jag inte, så det blir Billigt begagnat då nytt kostar för mycket för mig.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-06-15 17:23

Begagnat är inte att förakta. Det borde man köpa mycket mer.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-09 12:17

Nytt från UK (av svenska handlare) och begagnat från Norge.
Hade nyligen en Marantz-duo köpt ny i Sverige men apparaterna var från Japan och Thailand.
Märklig frågeställning...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-09-09 13:36

Mest beg.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-09-10 10:24

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Det har ofta tvingats handla om att kontakta en butik som får kontakta en agent som får ta hem från tillverkaren.

Åja, anstränger man sig lite så går det nog att hitta någonstans i Sverige. I Örebro fanns/finns Accuphase A-48 som borde låta hyfsat lika sin lillebror. I Malmö hade du nog hittat det mesta från den firman.
Om jag köper förstärkare för ett par hundra tusen är hemlån ett krav annars skulle jag välja bort märket.
Att butiken inte ligger nästgårds är inget problem.

Visst, det går nog emellanåt. Jag ids dock inte åka speciellt långt, göra mig omaket att efter överenskommelse med en handlare, låna hem en apparat och försöka bedöma den, för att kanske sedan åka tillbaks med den.
En smidig lösning erbjöds hos en handlare i hemstaden Stockholm. Jag nämner inte vilken handlare, eftersom han kanske inte vill göra på samma vis jämt.

Låna hem den utan säkerhet! Provlyssna. Betala om du vill behålla den.
Nu var det en liten lätthanterlig M Scaler förvisso.

Att provlyssna i butik ser jag som ganska meningslöst. Möjligen kan jag försöka jämföra olika alternativ på det viset, även om det är tidsödande med omkopplingar och därmed svårt.
Att utöver det bedöma vad som framstår som bra ur ett ickejämförande perspektiv ser jag som omöjligt. Saknar förmåga att kunna avgöra det utan att sjunka ner hemma i van miljö och kontemplera i lugn och ro,

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-09-10 13:34

Gissar på Reference Audio, när polaren köpte sin DAVE och de fick veta att jag hade Qutest ville de genast låna ut en Mscaler, men jag passade :)
Det är nog ett normalt modus operandi för den butiken. Schysta lirare för övrigt, som funnits på samma adress sedan Eldkvarn brann, eller nåt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-09-10 18:19

Nä, det var på ett annat ställe.

Minns även ett annat tillfälle för en himskans massa år sedan.
Veteran Hifi:
"Hej! Jag skulle få låna hem en XXX över helgen."
"Vi kan inte hålla på och låna ut en massa saker hit och dit!..//... Jaså är det du! Ja, ta hem den bara! Betala gör du om du vill behålla den."

:D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-09-10 20:43

Strmbrg skrev:Nä, det var på ett annat ställe.

Minns även ett annat tillfälle för en himskans massa år sedan.
Veteran Hifi:
"Hej! Jag skulle få låna hem en XXX över helgen."
"Vi kan inte hålla på och låna ut en massa saker hit och dit!..//... Jaså är det du! Ja, ta hem den bara! Betala gör du om du vill behålla den."

:D

He, he, på Veteran-Hifi brukar jag bli kallad "lantis" :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-09-15 09:48

Det mesta jag har i HiFi-väg har jag köpt begagnat, eller motsvarande som exempelvis demoex. Somt har varit dyrt i bemärkelsen kostat mycket pengar och annat har kostat mindre pengar. Begagnat har jag såväl köpt via Blocket och liknande digitala marknadsplatser. Men jag har även köpt från USA (när dollarn stod på c:a 5 kr för några år sedan - då var det billigt!) England och Tyskland och andra europeiska länder. De få helt nya produkter jag köpt har jag nog köpt i Sverige.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2023-10-08 18:59

Brukar ofte pssera Götgatsbacken Stockholm om jag har vägerna ner till byn. Verkar alltid finnas något man är sugen på.

https://www.referenceaudio.se/produkt/t ... ac-x-2000r
https://www.referenceaudio.se/kategori/ ... begagnat-2
Inga problem att hitta skapliga grejer till varje sovrumm i villan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-09 08:23

Något som jag gaggat om förut och som jag tar upp igen är detta med handlarnas kunskap.
Egentligen kräver jag inte att de ska kunna mycket, jag får tag i den information jag tror mig behöva ändå. Men det är emellanåt förvånande att de vet så lite om det de säljer.
Visst det är massor av produkter att hålla reda på, och det mesta av det som står dem tillbuds i informationsväg är vad som framgår på tillverkarnas hemsidor och från nätmagasin och forum.
Där har jag ju redan scrollat runt själv, och att därefter stå två personer (jag och en säljare) vid kassadisken, och titta på tillverkarens hemsida på nytt, ger inte så mycket i tillägg.

Nej, det de kan informera mig om är egentligen bara tre saker. Åtminstone har det varit de sakerna i mitt fall, många gånger:
1 Finns den i lager hos er?
2 Finns den i lager hos importören?
3 Hur lång tid tar det för importören att få hem den från fabrik?

Finns prylen i butiken kan jag provlyssna. Huruvida en provlyssning ger någon relevant upplysning eller inte är en annan fråga.
Finns flera av mig tänkbara prylar i butiken kan jag jämförelselyssna. Huruvida det ger någon relevant upplysning eller inte är en annan fråga.
Ger butiken mig möjligheten att låna hem grunkan, så kan jag möjligen få ut aningens mer av den bedömningsmetoden.

Allteftersom åren gått och jag blivit aningens mer stadd vid kassa, så har jag skaffat lite kostbarare apparater.
Allteftersom så har det - sin tur - inneburit allt mindre möjligheter att provlyssna och låna hem.
Lägga beställning utan att vare sig "klämma och känna" eller lyssna har därför varit vad som stått tillbuds, eller åtminstone är det så det ofta har blivit.

Köpt/beställt osett och olyssnat:
Accuphase A-20 slutsteg, begagnat. Privatköp på nätet från Italien.
Magneplanar 3.7i Köpt via handlare som i sin tur fick låta importör importera. Tog några månader och då saknades lådan med fötterna vilket tog ytterligare några veckor.
Accuphase A36 slutsteg. Köpt via handlare som i sin tur fick låta importör importera. Tog nästan ett halvår. Dock 10.000 i avdrag mot listpriset.
Accuphase C-2150 försteg. Köpt via handlare som i sin tur fick låta importör importera. Tog nästan ett halvår. Dock 10.000 i avdrag mot listpriset.
Accuphase PS-510 "strömtillsnyggare". Köpt begagnad på nätet från handlare i Finland.
Chord TT2 DAC. Fanns i butik, men jag köpte utan att lyssna. Det fick jag göra hemma.
Diverse kablage från Supra, som inte heller de fanns i butik, så det blev beställning där också.

Jag kommer för övrigt sällan på något att fråga handlarna om. Erfarenheten visar att de ändå inte kan svara utan att söka på nätet och att de inte kan bidra med några relevanta kommentarer kring egna lyssningsintryck mer än extremt svepande saker som "Det är en trevlig apparat... låter fint... bra grejor..."

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-10-27 15:55

Håller med Strömberg att handlare kan inte så mycket.
Deras första mål är bara att sälja så mycket de kan.
De ska försöka överleva de också. Kärva tider. Stormarknader har gett upp att försöka sälja hifi nu för tiden.
Det finns fortfarande några etablerade hifi handlare kvar som slåss om de peningstarka kunderna.
Det sägs att 10% av befolkningen i Sverige har minst en miljon på banken. En del kan förverkliga sina drömmar om ett perfekt ljud. Det är lätt att sväva i uppgraderings världen. Om man råkar hamna där är det inte säkert att man blir tillfredställd. Förr eller senare så tar pengarna slut. Då är det lätt att ge upp. Det blir inte säkert bättre oavsett hur mycket det kostar.
Annorlunda blir det, men att det blir bättre vill jag ha osagt. Ljud för med sig så mycket känslor.
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-27 18:50

LeifB skrev:Håller med Strömberg att handlare kan inte så mycket.
Deras första mål är bara att sälja så mycket de kan.
De ska försöka överleva de också. Kärva tider. Stormarknader har gett upp att försöka sälja hifi nu för tiden.
Det finns fortfarande några etablerade hifi handlare kvar som slåss om de peningstarka kunderna.
Det sägs att 10% av befolkningen i Sverige har minst en miljon på banken. En del kan förverkliga sina drömmar om ett perfekt ljud. Det är lätt att sväva i uppgraderings världen. Om man råkar hamna där är det inte säkert att man blir tillfredställd. Förr eller senare så tar pengarna slut. Då är det lätt att ge upp. Det blir inte säkert bättre oavsett hur mycket det kostar.
Annorlunda blir det, men att det blir bättre vill jag ha osagt. Ljud för med sig så mycket känslor.

Dessutom kan det såklart vara så att en del hifibutiksbesökare tycker att handlarna kan en hel del. Det beror rimligtvis då på vilken kunskapsnivå man själv har, vilka frågor man ställer och hur kritiskt man tar till sig vad handlaren säger.

Återgå till Generellt om hifi