Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Så vad tycker du om dina nya grado?
Strmbrg skrev:Jag undrar om vi möjligen har ett fenomen som kan kallas just 'Upplösning'.
Det skulle - som jag tänker mig det - handla om egenskapen att inte mycket små transientförlopp "drunknar" i de större.
Jag tänker mig att det - i sin tur - handlar om ett rörligt systems förmåga att inte diffusera den rörelse som det är satt att utföra av den elektriska signalen.
Naturligtvis inte alls enbart själva membranet, utan beteendet hos hela det mekaniska system som en högtalarkonstruktion består av.
Membranets massa; membranets rigiditet; talspoleenhetens massa och rigiditet; sammanfogningsmaterialens diton; luften på båda sidor om membranet, avseende såväl kavitetsvolymer som kavitetsformer; förekomst av kåpor, dessas material osv.
Kanske både skåpmat och svammel. Men jag tänker på ovanstående kopplat till Rob Watts idéer kring mycket små transienters betydelse för ljudet. Det han sysslar med är ju att åstadkomma metoder för att inte "smeta ut" dessa i den digitala delen av kedjan. Jag tänker mig att exakt samma vikt måste läggas på bibehållandet av "mikrotransienternas" bevarande i den mekaniska delen.
Med reservation för stavfel mm, då jag just vaknat...
Fleskberget skrev:Glasögonlös lyssning brukar föredras då skalmen gör en glipa som läcker bas.
faema skrev:Grado är bra skit, köpte själv 1000 varianten. Dock är en bra hörlursförstärkare ett måste.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 32 gäster