Hej kära hifnördar.
Kan ni ge råd eller nackdelar kontra fördelar med basreflex kontra sluten högtalarlåda?
Vilken typ av dom är bäst?
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:LeifB skrev:Hur viktigt är det med formningen av lådan i en basreflexlåda?
Beror på hur högt den ska användas i frekvens. Subwoofrar, mindre viktigt. Mellanregister, rätt så viktigt.Hur påverkas ljudet av parallella sidor?
Som sagt, undvik kubformade lådor om du ska använda dem till mellanregister, annars sörj för bra dämpning. Låt innermåtten gärna förhålla sig i närheten av x0.8 eller x1.25 till varandra.LeifB skrev: Kan man dämpa stående vågor i lådan?
Med däpmaterial som dämpar tillräckligt lågt i frekvens. Tex mineralull eller skumplast.LeifB skrev: Jag vill i största möjliga grad få elementet att andas fritt i lådan... hur ska jag göra lådan då?
Ett tips är att inte göra lådväggarna onödigt tjocka. Särskillt baffeln kan ställa till det om den är för tjock. Tänk dig ett litet element med stor magnet som sitter i en tjock baffel så förstår du hur svårt det kan bli att "andas" fritt ut i lådan.Finns det några bra simuleringsprogram för att konstruera en högtalare?
Ja. Det går att lära sig mycket om att konstruera högtalare genom att leka med sådana program bara man förhåller sig restriktiv i sina egna slutsatser längs vägen. Spika inga sanningar innan du verkligen tycker att du förstår hur det hänger ihop och hittar stöd för slutsatserna i den fysikaliska teorin.Kanske en lösning med sluten låda är en bättre lösning?
Då får du mindre utsträckning neråt i frekvens.Är det bättre transienter i en sådan?
Ofta, men inte alltid. Det går att få fina transienter i en basreflex. Beroende på vad som gör transienterna fula så kan de bli bättre än för en sluten.Blir dynamiken bättre än en basreflex?
Nej, dynamiken blir bättre med basreflex om man får välja elementparametrar fritt och man inte gör för liten port.Enkelt... att kunna delge de små nyanserna i musiken utan att lägga till saker som grumlar till ljudet.
Det ska låta rent och nyanserat och inte grötigt och onyanserat.
Då är det viktigt att du har tillräckligt rak/kontrollerad frekvensrespons i alla riktningar. En ojämn frekvensrespons eller spridning gör att mycket av ljudet maskeras av de frekvenser som sticker ut. Ojämn spridning gör ljudbilden suddig och så att den flyger hit och dit och är desintegrerad mellan olika frekvenser. Då blir det svårare att höra ljuden som skulle kommit från samma ställe i ljudbilden. Tänk dig att du krossar en vas och sprider ut den i rummet. Blir rätt svårt att se själva vasen då, ännu svårare att se motivet på den. Blir för mycket pusslande i hjärnan och mycket information saknas för att få en komplett bild.
Frekvensgången i olika riktningar är alltså det som brukar vara mest problem med i högtalare och det är det som oftast tar bort information mest.
LeifB skrev:Kul!
Minnet börjar svikta.
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 27 gäster