Moderator: Redaktörer
Miles skrev:...José ger sin syn på varför han vill ha ett distorderat ljud. Borde ju kunna räta ut en del frågetecken kanske, så jag lade ut filen på nätet.
Länk:
http://www1.zippyshare.com/v/65512950/file.html
Det är helt ok. Synd bara att han inte lyssnade på till exempel Miles Davis Kind of Blue från 1958 eller Muddy Waters Folk Singer från 1964. Rör och analogbandare och i mitt tycke helt fantastiskt ljud, där musiken kryper in under skinnet och verkligen berör.mapem skrev:Han tycker alltför rent ljud låter tråkigt och vill att det ska låta som ett rörförsteg och enkel bandspelare från rockens barndom.
Håller med (även om det finstilta).mapem skrev:Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)
mapem skrev:Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.
Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)
beyond skrev:mapem skrev:Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.
Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)
Ursäkta, men vad menar du med digitaldist?
mapem skrev:beyond skrev:mapem skrev:Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.
Ursäkta, men vad menar du med digitaldist?
Jag är ingen tekniker, och jag vet egentligen inte vad jag menar, och det var därför jag satte ordet inom citattecken, men jag tror jag menar en effekt man lägger på i ett ljudbearbetningsprogram, i motsats till sånt som t ex uppstår i en gitarrförstärkare med rör. Vad tror du jag menar?![]()
Jag vet att det finns digitala fuzzboxar också. Och pedaler.
Alexi skrev:Första skivan Veneer, tycker jag låter riktigt bra och när jag spelade den första gången hemma hos morello tyckte både han och iö att det lät riktigt bra.
subjektivisten skrev:Tidiga Ebba grön låter otroligt mycket bättre än det mesta idag.
Problemet, tror jag, är att man försöker skapa en viss råhet idag, medans förr så skapades denna råhet naturligt och därför låter den bättre.
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 28 gäster