José Gonzales - konstigt ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 08:22

Miles, tror du de självgoda besserwissrarna låter sig nöjas med det? Tillåt mig småle...lägger på en skiva jag gillar och lyssnar på musiken...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-07 08:43

Miles skrev:...José ger sin syn på varför han vill ha ett distorderat ljud. Borde ju kunna räta ut en del frågetecken kanske, så jag lade ut filen på nätet.

Länk:
http://www1.zippyshare.com/v/65512950/file.html

Tack! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-07 09:12

Tack Miles! Mycket intressant intervju där intervjuaren uppenbarligen är en stor beundrare av José Gonzales´ musik. Men han hade, precis som jag, retat sig lite på distorsionen, vilket han bekände för J G.

Men efter att ha hört J G:s egna kommentarer till det står det fullständigt klart att han vet precis vad han gör och har fullständig kontroll över hur skivan låter, ingen slarvig eller illasinnad procucent har ställt till det.

Han tycker alltför rent ljud låter tråkigt och vill att det ska låta som ett rörförsteg och enkel bandspelare från rockens barndom. Så nu vet vi det, och då är det bara att ge sig för att det är artistens vilja att det ska låta som det gör. Även om jag peronligen sdkulle föredra att slippa höra disten (det distar redan tillräckligt i mina tinnitus-öron, kanske är jag extra känslig).

Han spelar in allt själv på dator (fast han har en bandspelare, sa han) hemma i sovrummet eller i ett kontorsliknande utrymme, gitarr för sig och röst för sig.

Intervjun tog också upp hans texter, och vad som sas om dem är delvis opassande för faktiskt´s stränga regler :) men tilltalade mig. Jag gillar verkligen hans texter, de är starka och poetiska samtidigt.

Sen fick vi höra en kul historia om George Martin. Hans fru förbjöd honom att ha högtalare hemma, så om han villa lyssna på sina Beatles-produktioner off studio fick han göra det i bilen!

J G hade träffat George Martin vid ett tillfälle, och intervjuaren höll på att nästan tuppa av av upphetsning av detta, men berättade sen denna lilla historia.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-05-07 09:20

Senaste skivan är inte inspelad hemma. Den är inspelad i en fin studio.
Senast redigerad av beyond 2008-05-07 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 09:22

Se där! Vad var det jag sa i början av tråden? Skriver man och frågar så får man svar...
Nu tycker jag alla besserwissrar ska skriva till JG och ge honom goda råd hur man kan få till gammal hederlig rördist utan digital överstyrning. På forumet gör de kommentarerna ingen nytta.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-07 09:25

Zzombie skrev:Se där! Vad var det jag sa i början av tråden?
---
Nu tycker jag alla besserwissrar...

8O :lol: :lol:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-07 13:40

mapem skrev:Han tycker alltför rent ljud låter tråkigt och vill att det ska låta som ett rörförsteg och enkel bandspelare från rockens barndom.
Det är helt ok. Synd bara att han inte lyssnade på till exempel Miles Davis Kind of Blue från 1958 eller Muddy Waters Folk Singer från 1964. Rör och analogbandare och i mitt tycke helt fantastiskt ljud, där musiken kryper in under skinnet och verkligen berör.

Han får nog fintrimma rörsoundet litet. :P :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-07 14:12

Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.

Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-07 14:16

mapem skrev:Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)
Håller med (även om det finstilta).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-07 14:37

Vad tycker ni om första skivan?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-05-08 10:16

mapem skrev:Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.

Skivan är hursomhelst, med eller utan dist, mycket bra! (Men den hade varit ännu bättre utan, upprepar jag med en dåres envishet)

Ursäkta, men vad menar du med digitaldist?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-08 10:41

beyond skrev:
mapem skrev:Nä inte tycker jag det låter som äkta genuin rockdist heller, nog hörs det att det är "digitaldist". Men det är okej det med, om han vill ha det så, nu när jag förstått att han verkligen vill det.

Jag är ingen tekniker, och jag vet egentligen inte vad jag menar, och det var därför jag satte ordet inom citattecken, men jag tror jag menar en effekt man lägger på i ett ljudbearbetningsprogram, i motsats till sånt som t ex uppstår i en gitarrförstärkare med rör. Vad tror du jag menar? :D

Jag vet att det finns digitala fuzzboxar också. Och pedaler.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-05-08 10:48

mapem skrev:
beyond skrev:

Jag är ingen tekniker, och jag vet egentligen inte vad jag menar, och det var därför jag satte ordet inom citattecken, men jag tror jag menar en effekt man lägger på i ett ljudbearbetningsprogram, i motsats till sånt som t ex uppstår i en gitarrförstärkare med rör. Vad tror du jag menar? :D

Jag vet att det finns digitala fuzzboxar också. Och pedaler.

Ok, jag bara undrade vad du menade... :-)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-08 11:38

låt mig få skratta lite...

hahahahahaha!!!!!!!

tack! :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-08 14:20

Det var så lite så :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-08 14:25

celef skrev:låt mig få skratta lite...

hahahahahaha!!!!!!!

Skönt att se att du är glad igen. :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-14 09:14

Hej igen, alla distorsionsälskare! :D .

Jag blev så förtjust i José Gonzales sensate skiva (trots att jag stördes av disten) att jag gick och köpte debut-CD:n också, Veneer, på Record Hunter, S:t Eriksgatan för under hundralappen, ny.

Musiken är ganska lik. Hans gitarspel är excellent. Även denna skiva har distorsion, fast inte lika mycket som den nya, och inte så mycket på gitarren. I flera låtar låter det helt rent och klart. Och den distorsion som finns på Veneer låter i mitt tycke "naturligare" än på den senare skivan, som om det uppstått vid inspelningen och inte är pålagt efteråt med nån sorts suddfilter. Det är vad jag tror alltså, har ingen aning egentligen. Men det låter så.

Veneer är därför i mitt tycke behagligare att lyssna på. Kan det vara så att Gonzales gillade det klingande resultatet av sin hemmagjorda inspelning med dist och allt (det gör jag med!) och ville att den senare, tydligen studioinspelade, skulle ha samma karaktär, och därför la han på "sudd" efteråt?

Nu får väl ni som känner JG skälla på mig igen för att jag har mage att kommentera hans skiva och ni kan återigen upprepa att han får göra som han vill. Då vill jag bara säga att det tycker jag med att han får, och jag gillar båda hans skivor, men jag förbehåller mig rätten att ha åsikter om dem.

Och på förekommen anledning så vill jag också säga att jag älskar det distade ljudet från en strata genom en fender-stärkare (eller marshall för all del) och ägnar mig till och med åt att ibland själv framkalla sådant! :D

Användarvisningsbild
pLudio

Re:

Inläggav pLudio » 2023-11-08 16:54

Alexi skrev:Första skivan Veneer, tycker jag låter riktigt bra och när jag spelade den första gången hemma hos morello tyckte både han och iö att det lät riktigt bra.

Nya tjugoårsjubiluemsutgåvan låter tyvärr sämre. Dynamiken är åter krossad. Håll hårt i er gamla CD.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ogjort

Re:

Inläggav Ogjort » 2023-11-12 16:17

subjektivisten skrev:Tidiga Ebba grön låter otroligt mycket bättre än det mesta idag.
Problemet, tror jag, är att man försöker skapa en viss råhet idag, medans förr så skapades denna råhet naturligt och därför låter den bättre.

Absolut tidigast möjliga inspelning av Ebba grön, låter sissådär.
(gjord på en Revox F36)
Fast kanske liiiiiite bättre än de senare.
Å andra sidan är det bara jag som har tillgång till den 8)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: José Gonzales - konstigt ljud?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-12 17:57

Revox F36 var väl redan då antik?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi