Årsbästa för Stereophile?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Årsbästa för Stereophile?

Inläggav I-or » 2023-09-28 15:30

Inte annat än några gånger när Martin Colloms har utfört mätningar eller någon gång i forntiden när J Gordon Holt var aktiv. John Atkinson har fått för sig att distorsionsmätningar inte tillför något, men har förstås fullständigt fel här.
Senast redigerad av I-or 2023-09-28 15:40, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-28 15:39

För övrigt snubblade jag över ett mätreportage om Bowers & Wilkins 705 S3:

723-BW705fig4-600.jpg
723-BW705fig4-600.jpg (85.86 KiB) Visad 1849 gånger

https://www.stereophile.com/content/bow ... asurements

"The 705 S3's measured behavior is enigmatic", skrev JA. "Their midrange and treble resolution is outstanding, and their bass is musically satisfying", tyckte Kalman Rubinson. Kommentarer överflödiga.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2023-09-28 16:00

Det ser hemskt ut!
Ingenting jag skulle vilja lyssna på.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-29 01:48

Prozac skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Prozac skrev:
Ok tack. Hifi News borde antingen, som minst, lägga in en kommentar eller föredragsvis avpublicera artikeln/göra om testet.

Kan admin ta bort min post ovan så att jag inte sprider felaktiga bilder och uppgifter i onödan?

Märk ut texten som ska bort så fixar jag det.
Vill inte radera fel stycke

Hela min post som avser PS Audio FR20, tack.

Post raderad

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-29 01:51

sammel skrev:För mig får du gärna ta bort min kommentar i sammanhanget också eftersom den hänger ihop,
så det blir snyggt :)

Post raderad

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-29 01:52

Gents, säg till om det inte blev rätt Post jag raderade

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-10-01 11:13

I-or skrev:Baspuckeln blir relativt jämn mellan ca 50 och 250 Hz med mät- och rumseffekter inräknade. Det som man mest störs av när man simulerar klangen är den "tjockare" övre basen och undre mellanregistret i kombination med en alldeles hemsk förhöjning av mellan- och övre diskanten förutsatt att man håller sig på referensaxeln. Vid sidan av denna blir den hemska diskantförhöjningen något mindre påträngande, men luftigheten i toppoktaven försvinner istället fullständigt.
Avsaknaden av lågbas och distinkt klang via avrullningen under 50 Hz respektive dalen kring 2,5 kHz är förvisso också tydligt märkbara, men oftast mindre problematiska.
Klangen kan nog mer beskrivas som Dantax eller andra gamla budgetmärken än HiFi. Faktum är att moderna budgetkonstruktioner oftast är långt bättre än detta.

Otroligt intressant, faktiskt! Dantax får mig att må illa, det var ju det allra sämsta hifi-skräp men kunde hitta i typ Ullared... Men det där med att simulera klangen efter Stereophiles mätning låter mer spännande. Coolt grepp för att kunna förstå/avslöja hur bra eller uselt en högtalare egentligen kan låta, utan att behöva lyssna på den.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-10-01 16:05

Prova gärna även med frekvensgången för Bowers & Wilkins 705 S3. Den är nog det absolut sämsta som jag har simuleringslyssnat på från ett etablerat företag och får Raidho TD3.8 att framstå som ganska bra i jämförelse. Den extrema diskanthöjningen förändras något om man inte vinklar in högtalarna, men knappast till det bättre och är fortfarande rent hiskelig. Klangmässigt finns stora likheter med en billig passiv hörlur av in-ear-typ. 8O
Den recensent som inte uppmärksammar detta borde kunna klassificeras som hörselskadad:

Kalman Rubinson skrev:The 705 is capable of satisfying critical ears. It offers striking clarity and detail and can generate a wide, stable, realistic soundstage. The elevated upper midrange and treble of the 705 S3 contributes to its perceived clarity and soundstage. Only at very high listening levels did it seem bright. Even then it was not a disqualifier, because it seemed to remain distortion-free.

Skälet till den "slående klarheten" är att nivån i hela diskanten utom den övre delen av toppoktaven är ca 1-8 (!) dB för hög även utan invinkling av högtalarna. 8O

Genomsnittligt handlar det om lika otroliga ca +4 dB 1,25-20 kHz (fyra oktaver). 8O

Jag har hört några av B&W:s någorlunda sentida konstruktioner i levande livet och de hade samtliga liknande problem om än inte riktigt lika extrema. Det är helt otroligt att detta aldrig uppmärksammas och att högtalarna inte totalsågas överallt. Även spridningen lämnar mycket övrigt att önska. Detta är en kalkonkonstruktion av värsta slag.

(Kom ihåg att JA:s närfältsmätningar överdriver basen och det undre mellanregistret en hel del, så frekvensgången blir i realiteten mer eller mindre konstant här. Dessutom tillkommer en del rumsstöd under ca 60 Hz. För att se frekvensgången på referensaxeln måste man titta på vattenfallsdiagrammet. Ingenting av detta är dock avgörande eftersom man egentligen bara hör den oerhört påträngande diskanten och någon dB här eller där därför inte spelar någon roll.)

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-10-01 16:19

Känns skönt att jag ”vågade” totalsåga B&W 805 D4 för ett par veckor sedan, de lät verkligen INTE alls bra!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-10-01 16:36

Ja, den är nästan lika usel:

fr_on1530 (1).png
fr_on1530 (1).png (48.37 KiB) Visad 1680 gånger

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2629:nrc-measurements-bowers-wilkins-805-d4-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153

Här blir dock intrycket något annorlunda eftersom den övre basen och det undre mellanregistret är förhöjt och dessutom är diskanthöjningen mindre. Man får därför mer intryck av "hängmatta" med diskantdominans. Illa låter det förstås hur som helst.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-19 13:38

Nu är Raidho TD3.8 med bland finalisterna till årets högtalare i Stereophile. Fantastiskt!

https://www.stereophile.com/content/ste ... eaker-year
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

HerrD

Inläggav HerrD » 2023-11-19 14:12

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg detta:

https://www.stereophile.com/content/ste ... onent-year

Det följer väl samma princip. Antar att John Atkinson funderar över vart skeppet är på väg...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-19 16:13

HerrD skrev:Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg detta:

Det följer väl samma princip. Antar att John Atkinson funderar över vart skeppet är på väg...

With our usual definition of clipping—when the THD+noise reaches 1%—and with both channels driven, I measured a clipping power of just 1Wpc from the 8 ohm tap into 8 ohms (fig.5) and from the 4 ohm tap into 4 ohms (fig.6).

Vilken förstärkare de valt som årets!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-19 16:20

Noterar, i förbifarten, att den vackraste blivit vald till den mest välljudande för sjätte året i rad

https://www.whathifi.com/chord/qutest/review

Ooops, det var visst en annan tidning det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-19 16:50

Art Dudley tyckte jag var sympatisk på Stereophile, tyvärr gick han bort i cancer 2020.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-19 22:49

Wow, 300B o 2x8W var har jag hört det någonstans!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-11-20 08:30

pLudio skrev:

With our usual definition of clipping—when the THD+noise reaches 1%—and with both channels driven, I measured a clipping power of just 1Wpc from the 8 ohm tap into 8 ohms (fig.5) and from the 4 ohm tap into 4 ohms (fig.6).

Vilken förstärkare de valt som årets!

:D Ja, en riktig distbox! Men å andra sidan har den följande sound:
smooth highs, a clear midrange that leaned toward lush, and a surprisingly taut yet rich low end.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2023-11-21 14:23

Jo, fast den är ju billig så man kan inte få allt.. 8)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi