Lämplig delningsfrekvens på sub för LTS 3v-f1?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Diavolo

Lämplig delningsfrekvens på sub för LTS 3v-f1?

Inläggav Diavolo » 2023-11-19 11:33

Hej,

Får inte riktig ordning på basen i mitt jätterum så jag gick o köpte en SVS sub för att få nåt annat än mellanbas.
Vad är lämplig frekvens att sätta på den? 70-80 cirka? Eller det finns kanske nåt smart sätt att komma fram t det, tex m REW eller Dirac Live?
Senast redigerad av Diavolo 2023-11-21 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Lämplig delningsfrekvens på sub för LTS 3v.1?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-19 15:56

Jag trodde LTS 3v.1 hade rätt duktigt med bas... Har för mig att basarna i dem går upp till 160 Hz. Om det är så verkar det lite galet att dela vid 70-80 Hz.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-19 16:36

Det är nog bra att mäta för att se hur det ser ut. Jag har i ett rum en sub den jobbar från ca 50Hz.
Den hörs så att säga inte så mycket, men det märks att det saknas nått i botten när den är avstängd.
Högtalarna i detta rum är stora golvhögtalare som går i fullregister, så den hjälper bara till lite längst ner.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2023-11-20 22:47

Roger, rummet är på 55kvm o 3,6m i tak. LTS’erna låter som ett par stativare.

Vintage, ja det är så här med. Jag bara satte SVS’en på 70 för jsg tänkte att även om LTS’erna går lägre så ville jag ge dem stöd därifrån och ner. Det låter ganska fint redan här. Utan stöd för subben så låter det bara mellanbas. Men med låter det finfint.

Jag ska mäta uppsättningen men ville få igång nåt fort. REW orkar jag inte sätta mig in i och Dirac Lve har jsg redan haft 14dgr men jag får väl spara ihop 3500…
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-21 11:02

Men om du har dirac live borde du ju kunna få till en mätning?
Borde även kunna justera upp basnivån i dirac.

3V.1 är det den med ensamt baselement?

Oavsett så om du har en möjlighet att köra dirac live så kan du enkelt justera in systemet så det blir bra resultat.
Men du behöver förstås en Umik för att få bra mätningar.
https://www.brl.se/sv/artiklar/minidsp- ... rofon.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-21 11:13

Diavolo skrev:Roger, rummet är på 55kvm o 3,6m i tak. LTS’erna låter som ett par stativare.

Ja, då lär det väl inte räcka med en SVS subba? Den har väl egentligen inte mycket mera luftförflyttningskapacitet än två LTS 3v.1? Kör du dem parallellt får du förstås mera nivå.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-11-21 12:33

Diavolo skrev:Hej,

Får inte riktig ordning på basen i mitt jätterum så jag gick o köpte en SVS sub för att få nåt annat än mellanbas.
Vad är lämplig frekvens att sätta på den? 70-80 cirka? Eller det finns kanske nåt smart sätt att komma fram t det, tex m REW eller Dirac Live?

Först och främst bör du placera högtalarna och lyssningsplats där det låter bra. Lyssningsplats i mitten av rummet eller därikring är t.ex. en dålig idé, och det skulle inte direkt hjälpa med en subb (skulle dock kunna placeras bakom lyssningsplats om du har mittplacerad lyssningsplats.

Annars brukar det inte vara bra att bara addera en subb till ett par frontar som spelar fullregister då de distar mer i basregistret då*. Bäst är att högpassfiltrera frontarna. Men helheten beror på hur du bygger upp systemet och var du placerar det var lyssningsplatsen är.

*) Kan frekvensgångsmässigt lösas hyggligt med att EQ:a, men disten i frontarna blir du inte av med.

Med ovanstående vill jag säga att det inte är endast lågpassfrekvens på din subb som är väsentligt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-21 12:41

Låter som det är läge att kolla över hur basarna är kopplade i dina lts högtalare, sitter det två åttor per sida eller hur var det nu?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-11-21 12:47

RogerGustavsson skrev:
Diavolo skrev:Roger, rummet är på 55kvm o 3,6m i tak. LTS’erna låter som ett par stativare.

Ja, då lär det väl inte räcka med en SVS subba? Den har väl egentligen inte mycket mera luftförflyttningskapacitet än två LTS 3v.1? Kör du dem parallellt får du förstås mera nivå.

Fast det måste ju ändå göra skillnad med subbasstöd om man delar rätt lågt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-21 13:29

eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ja SVS PB1000 PRO är ju en hyffsat stadig tolvtummare i basreflex så nog ska det göra skillnad. :)

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-21 13:49

eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jo, det klart men de två 8 tummarna i LTS 3v.1 motsvarar kanske tolvtummaren i SVS-basen? Det blir förstås ett plus i basen när de jobbar parallellt. Sedan är det ett stort utrymme ca 200 kubikmeter mot ett vanligt vardagsrum som ofta ligger på 60 kubik.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-21 14:52

Knappast ens i närheten, då xmax för SVS-elementen brukar bara ganska väl tilltaget.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-21 15:22

I-or skrev:Knappast ens i närheten, då xmax för SVS-elementen brukar bara ganska väl tilltaget.

Någonstans nämndes 13 mm...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2023-11-21 16:55

Calleberg skrev:Låter som det är läge att kolla över hur basarna är kopplade i dina lts högtalare, sitter det två åttor per sida eller hur var det nu?

Njae. I rubriken står LTS 3v.1. Fanns det några som hette exakt så?

1997 kom LTS 2v. Här finns att läsa om den: https://user.faktiskt.io/Zeeall/LTS%20F1%20MoLT%201997%20Nr2.pdf . Det var en tvåvägare.

2000 kom LTS-3v-f1 som var ett trevägssystem med en bas per högtalare.
Ville man kunde den istället byggas med 4 basar per högtalare och hette då LTS-3v-f4.
Dessa två kan man läsa om här: https://www.lts.a.se/explorer/files/Teknikartiklar/lts_kompendium_100.pdf .

Senare uppdaterades dessa till LTS-3v-f2 som hade två basar per högtalare. Denna version var den mest kraftfulla.

I en byggtråd har jag beskrivit ett NOS-bygge för några år sedan av LT-S3v-f1. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=69933#p2085220

Är det någon av dessa ovan som denna tråd handlar om eller är det någon annan variant?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-11-21 18:12

Det är versionen med en bas i respektive högtalare. Jag har haft detta par hemma och de är synnerligen potenta i mitt rum, men mitt rum är ju puttelitet jämfört detta. Jag kan förstå att det behövs mer...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Lämplig delningsfrekvens på sub för LTS-3v-f1?

Inläggav STDI » 2023-11-21 18:23

eljulio skrev:Det är versionen med en bas i respektive högtalare. Jag har haft detta par hemma och de är synnerligen potenta i mitt rum, men mitt rum är ju puttelitet jämfört detta. Jag kan förstå att det behövs mer...

Då borde alltså rubriken ändras till "Lämplig delningsfrekvens på sub för LTS-3v-f1?" Och det kan alltså du Diavolo göra genom att gå in i första inlägget och redigera.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-21 18:59

eljulio skrev:Det är versionen med en bas i respektive högtalare. Jag har haft detta par hemma och de är synnerligen potenta i mitt rum, men mitt rum är ju puttelitet jämfört detta. Jag kan förstå att det behövs mer...

Stäng av subwoofern.
Spela nåt bastungt.
Kasta om plus och minus på ena högtalaren
Spela det där tunga igen.
Återkom med resultat :)

Diavolo

Re: Lämplig delningsfrekvens på sub för LTS 3v-f1?

Inläggav Diavolo » 2023-11-21 20:44

När köpte jag högtalarna av dig eljulio (btw varför kör du fossilbil med det nicket?). 2 år sedan precis tror jag.

Calle, en av de viktigaste sakerna jag gör när jag sätter upp stereon o högtalaren är självklart att kolla plus o minus. Det är därför jag inte ens kollat dem.

Egot/”jaget” är starkt hos en del personer och de skulle aldrig erkänna att de har fel. Nu är jag inte sån så jag säger bara ”FAN VAD SKÄMMIGT!”. Jag har alltså i två år suttit i min stol (2/3 långt in i rummet, till den som snackade om mitt i rummet) och tyckt att de här LTS’erna låter rätt fint (men att rummet är skit), men skulle behöva mer än mellanbas. Eljulio har så klart inte förstått vad jag gillar om för i hans lilla rum (där inte ens min soffa går in. SKOJAR Andreas!) lät de kraftigt i basen. Jag har styvnackat hållit på ”200m3!” Och den där konstiga blindtarmsdelen av rummet snett bakom lyssningspositionen. Men nu vet jag. Det var inte 200m2. Det var 200m3 luft + 1,5liter vacuum.

Så nu sitter sladden rätt och jag inser att jag behöver nog flytta ut de från väggen. Men, det var faktiskt ett ganska najs stöd i de lägsta frekvenserna från subben.

Testade baslåtar
Triboss, Aqua Drop
Hans Zimmer Why so serious? (väsensskillnad m subben på)
James Blake, Limit to your love (också en del skillnad m subben)

Beklagar att jag tog er tid. Kryper tillbaks under stenen m svansen mellan benen o tar mitt straff att lyssna enbart på bärbara bluetoothhögtalare i två år.

Btw, Dirac Live är något jag testade och gillade i rummet pga jag har så mkt reflektioner. Kanske ska sälja subben o köpa en licens istället för det gör mer för helheten. Ha ha ha, jisses, kan inte låta bli att le åt min egen dumhet.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-11-21 21:20

:lol:

så det fanns bas i dem... moha, ha, ha, ha....... ha.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-21 21:42

eljulio skrev::lol:

Nåja, lugn och fin, det kan hända den bästa... Eljulio själv t.ex typ.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-11-22 07:47

Calleberg skrev:
eljulio skrev::lol:

Nåja, lugn och fin, det kan hända den bästa... Eljulio själv t.ex typ.... :mrgreen:

Jovars. Känner ju karln och jag skrattar för att jag själv är ett praktexempel på motsvarande. Trådskaparen är betydligt smarartare än jag, kan alltså hända den bäste. Men det är klart. Risken finns att självdistansen blir otydlig digitalt. :oops:

Hur eller hur, så är det kul att det har löst sig.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2023-11-22 11:35

"Betydligt smartare än jag" ? Ha ha ha, nä, det är en fasad jag har... ;)

Köper för övrigt argumentet med att dela frekvenserna till sub och LTS'erna så att det inte blir distortion (eller vad det kan tänkas bli). Dirac Live sköter ju det men som sagt pengarna finns inte just nu till bägge. Subben fick jag så pass bra pris på att jag klänger mig fast till den som om den vore ringen i Sagan om Ringen. Funderar på att kasta ut Sonos-skiten (Arc+Sub) och inte bry mig om att jag inte får Atmos och bakkanaler, och köra denna 2.1-uppsättningen istället.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-22 11:47

Hehe. Ja så kan det va. Lätt hänt :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-22 11:54

Jag testar alltid nuförtiden med ett litet 1.5 volts batteri för att säkerställa att basen putar ut med batteriplus mot kabelplus, innan jag kopplar in kablarna i slutsteget.

Det ÄR lätt hänt att det blir fel om man håller på att flytta om och kanske byter både kablar och högtalare.
Och det är inte självklart att man direkt hör om det är fel heller.... :oops:
Jag lyssnade själv för bara någon månad sedan i säkert 5 minuter felfasat efter att jag möblerat om lite, i det fallet så saknades det inte direkt bas med den (för mig okända) musiken som spelades då, utan jag reagerade på att ljudbilden var så otroligt bred.
För bred...
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2023-11-22 13:12

Ska definitivt göra batteritestet hädanefter. Det var väldans smutt.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Återgå till Generellt om hifi