Hur kombinerar man bäst stereo musik och film surround?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Hur kombinerar man bäst stereo musik och film surround?

Inläggav dewpo » 2023-11-21 18:58

Hej jag undrar hur ni andra lyckas med att kombinera film och musik ljud i en anläggning? Jag har för tillfället ett musik ljud som jag är nöjd med men inget surround på filmer. Eftersom jag delar aktivt till 6 kanaler vid musik lyssning ockuperar jag surround kanalerna vilket omöjliggör ett användande av dessa till deras egentliga användningsändamål. Hemmabioreceivern jag har tillgång till har 7.1 ingång och 11.2 Pre-ut men bara 9 förstärkarkanaler. SUB-kanalerna hanteras ej i stereo. Finns det något bra sätt att få både okej ljud vid musik lyssning och filmer? Alltså utan att behöva koppla om mellan sysslorna eller ha två separata anläggningar? Jag har inte alla högtalare som behövs för surround. Men jag vill inte köpa något nytt innan jag har en handfast plan för hur det färdiga systemet skall vara konfigurerat.

Krav lista
Audiofil ljud vid musik lyssning, okej surround ljud till filmer (helst 11.2)
En anläggning i ett rum.
Rimliga kostnader.

Vore roligt om man fick på köpet.
Stereo på basarna för att kunna dela dessa högre.

Fråga till faktiskt expertisen.
-Hur hade ni kopplat?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Hur kombinerar man bäst stereo musik och film surround?

Inläggav Calleberg » 2023-11-21 19:19

Enkelt, man anvjuter sina filmer på så kallad biograf... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-11-21 19:23

Calleberg skrev:Enkelt, man anvjuter sina filmer på så kallad biograf... :D

8O Hur ska man kunna njuta av en film i en lokal där ett flertal andra snaskar popcorn och filmer rullar på om man vill ha kaffe paus eller behöver slå en drill?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-21 19:49

En Marantz eller Denon surroundreciever har väldigt bra ljud. Köper du en mackapär för ca 15000 kr får du dessutom Dirac vilket är ytterligare ett lyft.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-11-21 23:02

Jag har kopplat så här och tycker det funkar bra:

Spindeln i nätet är en Naim NAC-N 272 förförstärkare/streamer. Kopplas till ett slutsteg (HA AMP Sixteen) med en Ino bs60 emellan. Högtalarna är Ino pi60s + BS60 + es2. Så spelar det musik; 2.0, inga konstigheter.

För film-surround har jag en Yamaha A-1030 med pre-out på alla kanaler men jag tar bara ut lågnivå för front L + R. Dessa går in i en av analogingångarna i NAC-N 272 och här har jag ställt den ingången som "pass-through" dvs förstärkning 1,0 X. När jag ska kika på en film/streamad serie så går signalen i praktiken bara genom försteget, till slutsteget och sen fronthögtalarna. Tidigare hade jag en HA Pre 25 som försteg och då hade jag fått den med en prick för volymratten som var 1,0 x förstärkning dvs den skickar bara genom signalen.

Surroundhögtalarna (center + sida och bak surround) drivs sen av Yamahan vilken ger ett helt OK ljud för film & TV. För musik-lyssning är det 2.0 och för film 7.0.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-11-22 00:36

Det behövs mer information.

Delar du aktivt med hemmabioreceivern och använder sex av dess kanaler för framhögtalarna eller delar du aktivt med någon extern enhet och använder sex av slutstegen i receivern för framkanalerna?

Det bör göra stor skillnad på hur många lediga pre-out du har på den.

Hur noga är det med bioljudet? Duger det med en trave kinesiska klass D förstärkare för att ersätta förstärkarkanalerna som du redan använt i framsystemet?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-22 00:55

Min lösning för att kombinera en tvåkanalskedja och en surroundljudskedja är väl i pricip likadan som din, Conan. :)

En Linn Akurate DSM används som tvåkanalsförsteg och streamer är "spindeln" i systemet och denna är kopplad till HT-ingången i min integrerade stereoförstärkare, en Musical Fidelity M6i som i det här fallet endast agerar slutsteg.

Surroundförstärkaren (Marantz) driver endast centerhögtalaren och surroundhögtalarna med den inbyggda förstärkaren, samt att den naturligtvis skickar LFE-signalen till subwoofers. Pre-out för frontkanalerna går från Marantzen till Linn Akurate DSM som i sin tur skickar vidare signalen opåverkad "pass through" till slutsteget (som tidigare nämndes vid tvåkanalslyssning).

Jag behöver med andra ord bara skifta ingång i Linn Akurate för att byta mellan tvåkanaligt musiklyssnande genom Linn försteget och den inbyggda musik-streamern, eller lyssna via Marantzens försteg för filmljud med samma fronthögtalare.

Frågan är väl hur du Dewpo skulle kunna lösa det på ett liknande sätt, det blir ju svårlöst då dina fronthögtalare kräver den nuvarande receiverns försteg för att driva dem med alla dessa 6 kanaler.
Hur fan ska man få ihop den soppan, det blir ju inte särskilt lyckat med två volymkontroller där den ena styr center-och surroundhögtalarna medans den andra styr volymen för fronthögtalarna separat? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-22 09:54

Går inte. Lade ner surround för länge sedan och har nu en gedigen anläggning dedikerad för musik utan störande TV framför mig.
TV på annan plats med två mindre Pioneer högtalare som drivs optiskt från TV till Lavry da 10 och Brikförstärkare. Ett par piPs hade suttit fint.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-22 10:36

Jag undrar hur många som i blindtest skulle höra skillnad på en surroundreciever av bra slag och en dedikerar tvåkanalslösning.
Jag kan förstå att man inte gillar tanken med surroundreciever på emotionellt plan men på det tekniska undrar jag..
Vissa brister har ju identifierats vad gäller D/A omvandling i många recievers så det kan man ju tänka att man behöver lägga till. Likaså RIAA om man nu spelar LP (vilket i sig inte är förenligt med bästa ljudkvaliten).
Äldre Denon surroundrecivers finns ju tex med på LTS lista över apparater som klarar F/E-testet. Så att kategoriskt avskriva apparaterna är inte rimligt.
Separata slutsteg är väl dock mer eller mindre ett måste förstås.

Sen kan man ju komplicera saker hur mycket man vill förstås och det ska ju kännas rätt det man håller på med. :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-11-22 12:49

Aningen äldre bioreceivers är hanteringsmässigt usla, saknar codecar, dålig HDMI kompatibilitet etc etc.
Har fullständigt tröttnat på dessa oavsett hur dom låter.
Körde som Goat76 tidigare med en receiver först men eftersom försteget hanterar AV med aktuella codecar upp till 7.2 tog jag bort den felkällan och livet är så mycket enklare för alla i familjen. Vill man titta TV med "alla" kanaler så klarar man att navigera anläggningen med bara fjärren till AppleTv.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2023-11-22 14:08

Har en Yamaha RX-A3070 bioreceiver med ett par Emotiva slutsteg till frontarna, inbyggda slutsteg i subbarna och Yamahans 9 slutsteg till surroundhögtalarna. Detta fungerar och låter alldeles utmärkt. Jag har dock tidigare haft enklare bioreceivrar (från Onkyo och Denon) som inte låtit optimalt. Jag spekulerar i att de ljudmässiga skillnaderna mellan enkla och avancerade bioreceivrar är större än mellan enkla och avancerade integrerade förstärkare, eller separata för-/slutsteg. Om man kan undvara de senaste årens teknik i form av exempelvis HDMI 2.1 och ATMOS, så finner man ibland lite äldre bioreceivrar från övre kvalitetsskiktet för en relativt liten peng. Det kan handla om några tusenlappar för 11.2 förstegskanaler och 9x150 W inbyggda slutsteg från någon av de "stora". Själv har jag mycket goda erfarenheter från just Yamaha såväl vad gäller välljud som byggkvalitet och funktionalitet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2023-11-22 14:25

Vet inte om de behandlas i den här tråden. Lider av tillfällig hjärntrötthet :? men en stereostärkare med en sk bioingång kanske kan funka?

Stereostärkaren funkar då som slutsteg till bion vid film-kollande och som vanlig stereo vid musik-lyssning utan att hålla på att fippla med volym-rattarna eller omkopplingar.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2023-11-22 20:33

Har en DVD/BL spelare med 7-1 utgång som är direktkopplad till slutstegen. Har två QSC GX3 som driver höger, vänster, mitt och den bakre bashögtalaren. Till subbarna har jag en QSC GX 5. Surroundhögtalarna har jag kopplat till två Behringer A500. Kändes lite onödigt att köpa två QSC GX 3 till surroundljudet eftersom jag hade 5 Behringe A500 från gamla bion.
Har inte hittat några tester på hur det låter och om man verkligen behöver ett försteg. Enda nackdelen som jag lagt märke till är att det kanske behövs en förstärkare på DVD spelarens basutgång eftersom jag tycker att basen bli lite matt när den driver tre slutstegskanaler.
Bashögtalarna har jag byggt efter den här ritningen men valde 22 mm golvspånskivor och så har jag vridit lådorna å den delen som ska ligga under soffan står på högkant.
Har flera golvspånskivor i garaget och funderade på om man skulle kunna modifiera lådorna för att få lägre gränsfrekvens. Kanske någon som har förslag på hur jag ska modifiera lådorna? Har två gamla transmissions lådor som jag byggde efter ritningar i Radio och television. Var visst en som togs fram av två studenter i Göteborg som examensarbete. Vet inte om namnen Stridbeck, Uppsala och IMF transmissionline kan vara ett spår om man vill bygga stora TKL lådor. https://www.ljudochbild.se/guide/satte- ... r-djupbas/ Misstänker att dessa lådor i en mindre biograf kan ge upphov till yrsel, huvudvärk och illamående, kanske för att man får en lättare form av hjärnskakning om man kör med tiotumare med metallkon och 500 watt per kanal. Har för mig att det var fel på måtten som fanns i tidningen. Var visst hornets mått som inte stämde

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2023-11-22 23:47

Helmut skrev:... Har två gamla transmissions lådor som jag byggde efter ritningar i Radio och television. Var visst en som togs fram av två studenter i Göteborg som examensarbete. Vet inte om namnen Stridbeck, Uppsala och IMF transmissionline kan vara ett spår om man vill bygga stora TKL lådor. https://www.ljudochbild.se/guide/satte- ... r-djupbas/ Misstänker att dessa lådor i en mindre biograf kan ge upphov till yrsel, huvudvärk och illamående, kanske för att man får en lättare form av hjärnskakning om man kör med tiotumare med metallkon och 500 watt per kanal. Har för mig att det var fel på måtten som fanns i tidningen. Var visst hornets mått som inte stämde

Möjligen missförstår jag en del men IMF transmissionline högtalare som jag har förstått det kopierades och vidareutvecklades i ett exjobb på CTH av Sven Tyrland (som sen fortsatte som akustikkonsult på Ingemansson - mycket trevlig person som gick bort alldeles för tidigt). Stridbeck d.ä. på Gibraltargatan tog upp detta som en byggsats och sålde. Jag byggde själv en variant av endast basdelen när jag ville få lite mer bas än vad mina Magnepan MGII kunde leverera (försökte nyligen skänka bort lådan utan att lyckas). Baskapaciteten var dock inte så imponerande, gick kanske ner till 40 Hz som bäst och tämligen trögdriven. Så biorummet måste vara extremt litet om det skall bli några större basexcesser med en sådan. En liten Sunfire HRS12 slår den med hästlängder och tar bara upp en bråkdel av volymen.
Att kombinera Stereo och Bio hänger väl bara på om man kan få in alla högtalare i samma rum - med bra fronthögtalare så är det ju bara att slå över till Stereo-läget på sin Reciever eller ännu hellre Bioprocessor med separata slutsteg.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2023-11-23 12:33

ottovonkopp skrev:En stereostärkare med en sk bioingång kanske kan funka?

Stereostärkaren funkar då som slutsteg till bion vid film-kollande och som vanlig stereo vid musik-lyssning utan att hålla på att fippla med volym-rattarna eller omkopplingar.

Precis,
jag körde länge med en Classé tvåkanal för "ren" stereo med bio som gick till en Pioneer AX10i - Strålande lösning.

Nu har jag sen några år (eftersom pioneeren plötsligt tappade två surroundkanaler och står i ett skåp) en Classé SSP-800 som sköter allt.

Två "problem", den är ju gammal så ingen Atmos t.ex.
Jag lyssnar gärna på flerkanal SACD och enstaka DVD-A och då kommer man inte hela vägen med högtalarplacering, så jag kör med samma placering för bioljudet och är hyfsat nöjd.

Classén är finurlig som så många andra SSP och låter mig ha ett direktläge för t.ex. LP men jag kan också välja att låta processorn dela till Sub, eller sprida till flerkanal om det skulle tarvas.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-11-23 19:21

Jag har tidigare haft en förförstärkare med pasthrue koppling. Nu har jag istället en omkopplare efter surroundrecivern som jag kopplar mellan stereo och hembio.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2023-11-27 22:28

Jag kör samma upplägg som flera nämnt.
Har en gammal Denon AVR-2105 som driver center och 8 surrounder. Pre-out för frontarna går till HA Pre 25 som då sätts till pass-through-volym. Pre-out för sub går direkt till Ino cr80s. Så när jag lyssnar på musik är surroundreceivern inte igång. I mitt fall har jag separat DAC och de digitala källorna kopplade till den.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Återgå till Generellt om hifi