Intressemässig slagsida?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Slagsida?

Pfh, skutan ligger alldeles plant i sjön
4
13%
Kraftig slagsida åt tekniken
4
13%
Kraftig slagsida åt musiken
13
41%
Lätt slagsida åt tekniken
5
16%
Lätt slagsida åt musiken
4
13%
Håller fanimej på att gå i kvav!
2
6%
 
Antal röster : 32

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Intressemässig slagsida?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 13:55

Hifi är ett intresse som åtminstone har två komponenter: Musik och teknik.
Hur ser balansen ut dem emellan för din del? Var ligger ditt intresse allra främst?
Det kan såklart variera över tid, men försök svara utifrån tillgängliga alternativ.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav sprudel » 2023-11-28 14:23

Jag skulle vilja ha en lite annorlunda formulerad frågeställning.
Musik som mål eller medel med en glidande skala, uttryckt som musik i ena ändan av skalan och teknik i andra.
Var är jag då? 50/50 kanske? Gillar jag både prylar o musik, men siffrorna varierar efter omständigheterna.
Men målet är musikupplevelsen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2416
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav pLudio » 2023-11-28 14:38

Jag har en sjuk slagsida då musiken och tekniken ligger på samma sida.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 778
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav idea » 2023-11-28 16:00

Jag ser inte att det skulle vara någon motsatsförhållande i de två delarna. Den ena är mål den andra är medel. Utan tekniken skulle det bli så mycket svårare att lyssna på musik eftersom jag då antingen skulle behöva skapa den själv eller ta mig till någon musikutövare varje gång jag ville lyssna. Jag kan dock förstå frågeställningen utifrån att någon kanske fokuserar enbart på tekniken för dess egen skull eller för att använda den som en statusmarkör. Sen andra sidan att man enbart fokuserar på musiken är väl egentligen det "normala" med tanke på hur de flesta "konsumerar" musik via telefonen, ibland tom direktuppspelande via högtalaren. Har svårt att tänka mig att någon ur den gruppen skulle hänga här på faktiskt.io.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 16:32

Jag råkade trycka fel... Röstade ofrivilligt på "Kraftig slagsida år tekniken" fast det skulle vara åt musiken.

Hm, men när jag tänker efter så är det nog så att jag har just den slagsida jag råkade rösta på.
Jag önskar nämligen att jag hade avsevärt mycket mindre intresse för tekniken än vad jag har.
Så, på sätt och vis blev feltryckningen ändå inte helt fel.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 16:38

pLudio skrev:Jag har en sjuk slagsida då musiken och tekniken ligger på samma sida.


Då lär du gå i kvav.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17922
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Almen » 2023-11-28 16:42

Strmbrg skrev:
pLudio skrev:Jag har en sjuk slagsida då musiken och tekniken ligger på samma sida.


Då lär du gå i kvav.
:D

Nämen då ligger man ju plant. I våg, så att säga. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28114
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav PerStromgren » 2023-11-28 17:02

Jag är en teknikmänniska som råkar tycka om jazz och 1900-talets konstmusik. Om man skulle på något sätt mäta teknik- respektive musikintresset kan man kanske kolla hur mycket jag läser i tidningar och nättexter om respektive område och då vinner tekniken klart. Betyder det att jag då är mer teknik- än musikintrsseerad? Ja, kanske. Jag skulle hellre ställa upp i en kviss om högtalarmodeller genom tiderna än en om musikteori!
... tycker jag!

Per

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-28 17:16

Ja har massor m högtalare å rör å komponenter till högtalare å rörstärkare.
Ja lyssnar på musik minst 4h / dog om inte mer.

Ja lyssnar mer på musik än ja håller på å löder så ja lär nog gå i kvav.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 17:17

Ni VET förstås redan att det är mycket fiinare att vara intresserad av musiken än av tekniken.
Mer genuint, äkta och rätt, liksom.
...Typ...
Prylarna, ska vi inte tala om hur fel det är att vara intresserad av.
Fast allra helst så ska den genuint musikintresserade vara rejält påläst om fakta om den musik vederbörande gillar.
För den musikaliskt allätande så blir det då mycket att hålla styr på i kraniet.
:)
Varför skrev Bach detta stycke i C dur?
Hur gammal var Coltrane innan han fyllde fyra?
Vilken är Kikki Danielssons favoritvinare?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JM
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav JM » 2023-11-28 17:27

Strmbrg skrev:Hifi är ett intresse som åtminstone har två komponenter: Musik och teknik.
Hur ser balansen ut dem emellan för din del? Var ligger ditt intresse allra främst?
Det kan såklart variera över tid, men försök svara utifrån tillgängliga alternativ.

Förutsatt att musiken är optimal gäller nedanstående för optimal Hifi upplevelse.
Hur musiken i sig upplevs har många komponenter. Många komponenter förbises alltför ofta.
Tekniken (inkluderar även fysikaliska akustiken) är en nödvändig men ej tillräcklig variabel. Bara fokus på tekniken eller musiken räcker ej för optimal Hifi-upplevelse.
Optimal neurofysiologisk stimulering av optimal teknik är en förutsättning för optimal upplevelse av musiken.
Som jag ser det är tekniksidan den lättaste variabeln. De svåra och oftast förbisedda är delarna är hur tekniken påverkar neurofysiologin direkt i vissa sekvenser och hur denna stimulering påverkar upplevelsen i neuropsykologin.
Tekniksidan mixas här ofta med neurofysiologin/neuropsykologin till en ovetenskaplig soppa. Här är det ett absolut krav att tydligt särskilja dessa komponenter med deras olika vetenskapliga egenskaper.

JM
Senast redigerad av JM 2023-11-28 17:50, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2307
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-28 17:49

Räknas även testsignaler & tonsvep som musik jag då kanske jag även har ett musikintresse. :mrgreen:
Teknikintresset för egen del började enligt mina föräldrar vid 3-4 år åldern, det gäller att börja i tid.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5214
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav dewpo » 2023-11-28 17:58

Har man slagsida åt tekniken om lyssnar på det mesta som är välljudande men är totalt ointresserad av artister i allmänhet och idol(-dyrkan) i synnerhet?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26779
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav hifikg » 2023-11-28 18:21

Jag var sjukt intresserad av tekniken en gång i tiden. Lusläste reklamblad och kunde ha ställt upp i tiotusenkronorsfrågan (googla ungdomar, man fick slita hund i veckor och vann tiotusen) på wow, flutter och DIN-normen. Sen blev jag "pådyvlad" ett par OD11. Jakten var över. Jag kunde lyssna på Beethoven, Bruce och Bibb om o om igen, på både vinyl o kassett.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav mn12 » 2023-11-28 18:42

Musik som intresse är ju rätt stort. Jag gillar mer att lyssna på musik än kunna fakta.

Min rangordning just nu - har varit annorlunda och kommer nog att ändra sig igen:
1 lyssna på musik
2 tekniken
3 musikfakta - typ vem spelade triangel på låten X
4 spela musik (mest för jag inte kan - i min ungdom ville jag trots det vara rockstjärna)
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39878
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav petersteindl » 2023-11-28 18:54

Förstår egentligen inte frågan.

Men, om vi först tittar lite på ordet musik, så kan man börja med att definiera entiteten ’musik’.
Vad är musik?
Hypotes 1: Musik kan beskrivas som ett fenomen.
1.) Är musik ett objektivt fysikaliskt fenomen?
2.) Är musik ett subjektivt psykologiskt fenomen?
3.) Är musik ett objektivt neurologiskt fenomen?
4.) är musik ett immateriellt andligt fenomen?
5.) Är musik ett subjektivt neurologiskt fenomen?
6.) Är musik ett akustiskt fenomen?
7.) Är musik ett icke-akustiskt fenomen?
8.) Är musik ett emergent/framväxande/eruptivt fenomen?
9.) Är musik något annat fenomen?
10.) Är musik en kombination av olika fenomen?
11.) Om man ser musik som en mängd, bestående av delmängder, och ovanstående punkter/fenomen kan betraktas som delmängder, innehåller entiteten musik som mängd betraktat flera av ovanstående delmängder?

Då man svarat Ja eller Nej på dessa 11 frågor, så behövs entydiga, omfattande och adekvata förklaringsmodeller på varje enskilt svar. Kan inte detta göras, så blir ju ordet ’musik’ ett tämligen meningslöst ord. Det betyder i så fall ingenting eller allting.

Hypotes 2: Musik är en entitet som kan beskrivas som en företeelse.

Nu kan man ställa upp en mängd följdfrågor.
Den initiala frågan är om fenomen och företeelse är synonyma med varandra?

Om svaret är Nej, så uppstår en mängd följdfrågor.

Så, vad är musik?

Sedan har vi ordet ’teknik’. Vad innefattar entiteten ’teknik’?
Som jag ser det innefattar teknik alla akustiska musikinstrument och även röster. Då kan man tekniskt beskriva alla olika musikinstrument samt alla röster.
Teknik innefattar även alla elektriska musikinstrument som då också tekniskt kan beskrivas.

Än har vi varken kommit till entiteten ’ljud’ eller entiteten ’ljudteknik’ eller entiteten ’ljudåtergivning’.
Om dessa entiteter skall inkluderas i ordet ’teknik’, så bör allt först entydigt definieras och beskrivas.
När allt detta är gjort så har den totala förståelsen för dessa entiteter fullbordats.
Vill påpeka att man på akademisk högre utbildningsnivå på tekniska högskolor ser teknik i ämnet musik som forskning och förståelse av akustiska musikinstrument och röstteknik. Det är det som lilltroll sysslade med på KTH.

Då allt till fullo är utrett, så kan man därefter återgå till frågeställningen.
Förresten, vad var frågeställningen?
Warum alles einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen könnte.

Själv är jag intresserad av den totala förståelsens fullbordande.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 19:29

VintageHiFi skrev:Räknas även testsignaler & tonsvep som musik jag då kanske jag även har ett musikintresse. :mrgreen:
Teknikintresset för egen del började enligt mina föräldrar vid 3-4 år åldern, det gäller att börja i tid.


Tonsvep är väl för sjutton lika mycket musik som det svajande brus och rumble som hörs på gamla stenkakor med Jompa Cages gamla megahit "4:33".
Här hör man låten inte liras på en Steinway.
https://youtu.be/JTEFKFiXSx4
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 19:45

petersteindl skrev:Förstår egentligen inte frågan.

Men, om vi först tittar lite på ordet musik, så kan man börja med att definiera entiteten ’musik’.
Vad är musik?
Hypotes 1: Musik kan beskrivas som ett fenomen.
1.) Är musik ett objektivt fysikaliskt fenomen?
2.) Är musik ett subjektivt psykologiskt fenomen?
3.) Är musik ett objektivt neurologiskt fenomen?

/....../

Själv är jag intresserad av den totala förståelsens fullbordande.


Okay...

Då fär jag försöka omformulera frågeställningen. Allt i syfte att ernå universell klarhet. Med eller utan dyra hokus-pokus-apparater, ymnigt läckandes simsalabim-olja:

Såhär då:
Är du intresserad?
Har du slagsida?
Redan dukat under?

JA, NEJ eller VA?

Strmbrg har återigen nödgats att fabriksbeställa de hifi-prylar han behöver och som ta-honom-fan aldrig finns i lager hos de förbaskade handlarna.
_107100417_ship_craigduhamel.jpg
_107100417_ship_craigduhamel.jpg (98.67 KiB) Visad 913 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-28 20:03

Handlarna kanske har samma problem 8O :(
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-28 20:30

Imperial-Blomman skrev:Handlarna kanske har samma problem 8O :(


Ja särskilt med såna som mig. Som aldrig vill ha det som finns i lager. :D
Du som jobbar på Hifi-kit: Är det mycket kunder som frågar efter en massa annat än det ni har hemma?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2416
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav pLudio » 2023-11-28 21:07

Strmbrg skrev:Strmbrg har återigen nödgats att fabriksbeställa de hifi-prylar han behöver och som ta-honom-fan aldrig finns i lager hos de förbaskade handlarna.
_107100417_ship_craigduhamel.jpg

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-28 21:16

Strmbrg skrev:
Imperial-Blomman skrev:Handlarna kanske har samma problem 8O :(


Ja särskilt med såna som mig. Som aldrig vill ha det som finns i lager. :D
Du som jobbar på Hifi-kit: Är det mycket kunder som frågar efter en massa annat än det ni har hemma?


Ja e mest i verkstaden men vi har samma problem.
Hifikit har/håller på å updaterar Jantzens sortiment.
Där ere många artiklar som inte ens Jantzen har i lager.

Å framför allt när det gäller kinatillverkade grejjer så har vi leverans problem.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116
 
Inlägg: 1312
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Kermit116 » 2023-11-28 22:45

Intressant fråga. För mig går teknikintresset i "skov", i grunden finns ett musikintresse som funnits med sedan kyrkans barnkör och upp genom åren. Efter universitetsåren blev det ett vägval vilket gjorde att det egna organiserade sjungandet lades ned medans konsumtionen fortsatte.

Lyssnandet kan delas in i tre kategorier; slö- eller sociallyssnande (scanning av ny musik, bakgrundsmusik, stämningshöjande, party etc), koncentrerat lyssnande på musik som jag verkligen tycker om eller vill "närma mig" och slutligen "tekniskt lyssnande" (låtförslag från forumvänner eller egna idéer för att lyssna på hur hifiutrustning, främst högtalare, hanterar viss musik, men även för att njuta av väl inspelad och efterbehandlad musik som jag också tycker om).

Under perioder när teknikintresset är stort är det mycket "tekniskt lyssnande", periodvis så tröttnar jag dock på de tekniska frågorna och "bara lyssnar", "scoutar" ny musik och optimerar mina spellistor (nu är det knappt en månad kvar till nyår och då gäller det att ha ett ännu bättre "dansband" vilket även innefattar att byta ut en inspelning från en söndermastrad "Greatest Hits" till en nyinköpt orginal-CD).

Sammanfattningsvis; tekniken är aldrig mer än ett medel för att uppleva musiken. Samtidigt... "det finns inga genvägar..." :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

AlbertHall
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav AlbertHall » 2023-11-30 23:44

Musiksamlandet/lyssnandet är ju intresset.
Köper ogärna ny elektronik/högtalare. Nästan all utrustning får som regel hänga med i 15-20 år, eller mer. Undantaget om det skulle dyka upp något påtagligt bättre, vilket det ju nästan aldrig gör.
Dock följer jag den tekniska utvecklingen med intresse.

Man kunde kanske säga att jag är intresserad av bra musikåtergivning i hemmet.

Jag tillhör de som kan betecknas som köptröga.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12355
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Intressemässig slagsida?

Inläggav Magnuz » 2023-12-02 20:13

Jag är nog mest intresserad av att spela musik. Lyssnar gör jag väldigt olika mycket i olika perioder men det har nog fått ett lyft sedan jag flyttade till villa för några år sedan. Teknik är jag också intresserad av men jag ser det inte som särskilt kopplat till musiken.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster