Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Ja, med en Chord DAC
3
6%
Nej, men är nyfiken
19
37%
Ja, med en DAC av annat fabrikat
0
Inga röster
Ja, men vet inte vad det var för DAC ansluten
0
Inga röster
Nej, och är inte intresserad av att göra det
23
44%
Nej, är bara intresserad av blindtestlyssning i detta fall
7
13%
 
Antal röster : 52

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 17:59

De fanns fina skåp. Som detta. En bit över tvåhundra papp.
Men praktiska när man ska dammsuga.

11991873_fullsize.jpg
11991873_fullsize.jpg (1009.44 KiB) Visad 1614 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2023-12-10 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5399
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Belker » 2023-12-10 18:05

goat76 skrev:
Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.


Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.

Jag använder inte SOX, men som jag förstått det är det inte en kommersiell produkt. Den används väl som plugin till andra mediespelare och som fristående, programmerbar omsamplare. Det ställer en del krav på användaren och att man vet vad man gör, men det är ju open source, så dokumentationen är ju omfattande.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6563
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav I-or » 2023-12-10 18:17

Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.


Naturligtvis kan man ställa in vilken dämpning som man vill i mjukvara, men goat76 tycks mena att detta ska ske helt utan handpåläggning från användaren precis som i en DAC. Nu är förstås uppsamplingsmjukvara för entusiaster, så handpåläggningen blir halva nöjet så att alla kan tro att de är experter inom området.

Vad gäller uppsamplingsapparater hänvisar jag till Benchmarks påståenden:

Benchmark skrev:Every D/A chip and SRC chip that we have tested here at Benchmark has an intersample clipping problem! To the best of our knowledge, no chip manufacturer has adequately addressed this problem. For this reason, virtually every audio device on the market has an intersample overload problem. This problem is most noticeable when playing 44.1 kHz sample rates.

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings


Nu överdriver förstås Benchmark, då åtminstone de utvärderingar som jag har sett för CD-spelare och DAC:ar oftast visar på sådär 1-2 dB överstyrningsmarginal, där åtminstone den högre nivån är fullt tillräcklig för i det närmaste alla vettiga fonogram. För dessa fonogram produceras dessutom bara s.k. intersample overs vid några enstaka tillfällen - för dagens sönderlimiterade fonogram med konstant och komplicerad klippning förbättras inte ljudkvaliteten märkbart av en maximal överstyrningsmarginal. Man måste hålla i minnet att överstyrningen alltid uppstår p.g.a. felhantering vid fonogramproduktionen och att man bara i undantagsfall kan reducera problemen via en hög överstyrningsmarginal.

Nu skiljer sig knappast problematiken i grunden för uppsamplingsapparater relativt DAC:ar, men den som inhandlar en uppsamplingsapparat för dyra pengar borde rimligtvis även få någon dB extra överstyrningsmarginal på köpet eftersom kunden alltid är en riktig audiofil med svåra fixeringar. :mrgreen:

Det vettigaste med dagens oerhört välpresterande kretsar vore dock att öka överstyrningsmarginalen till 3 dB överallt bara för att slippa diskussioner som denna. Reduktionen av signalbrusförhållandet är i praktiken försumbar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 18:21

Lite mysko egentligen, att såpass få har lyssnat, men såpass många är nyfikna.

Är man nyfiken bör man väl stilla det tillståndet.

Daska up en hunka på disken och ta hem burkarna på öppet köp vettja!
Fliset i retur efter ett par dagar. Vad är problemet?
:)
Då slipper man ju åtminstone fortsätta spekulara i hur det låter.
Då återstår bara spekulationerna kring varför.

Fast det kanske inte är samma personer som är nyfikna som de som spekulerar...
-Tänkte'nte på de'...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6563
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav I-or » 2023-12-10 18:26

Apropå spekulationer: har du jämfört ljudfilerna än? Det krävs vare sig en resa till nasaren eller en "hunka".
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2466
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav pLudio » 2023-12-10 18:27

goat76 skrev:
Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.

Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.

Jag demonstrerar effekten av otillräcklig överstyrningsmarginal vid uppsampling av defekta fonogram. Vet inte vilka mjukvaror som gör det automatiskt utöver CAudioLimit i Windows (vilket man kan ha åsikter om då det är en kompressor om jag minns rätt). "Prevent clipping according to peak" i foobar2000 kräver att musiken är ReplayGain scannad AFAIK. Jag har för mig att Lyngdorfs apparater gör det men så har de RoomPerfect också så tänket finns väl där. miniDSP omsamplar dock innan volymjusteringen.

Själv volymjusterar jag digitalt i flera led så jag har en stor marginal i DAC:en.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6563
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav I-or » 2023-12-10 18:30

CAudioLimiter i Windows är en osedvanligt hemsk limiter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 18:33

I-or skrev:Apropå spekulationer: har du jämfört ljudfilerna än? Det krävs vare sig en resa till nasaren eller en "hunka".


Nej det har jag inte. På den frågan väljer jag omröstningsalternativet "Inte intresserad".
Fråga mig inte varför bara. Kan inte svara på det. Spekulerar emellertid inte alls i vad jag skulle komma fram till om jag lyssnade på dem.
Ormoljan här hemma ger mig den musiklyssningsfrämjande och lyssningströtthetshämmande verkan som jag önskade mig under decennier.
Trevlig kväll!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2466
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav pLudio » 2023-12-10 18:38

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.

Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.

Jag använder inte SOX, men som jag förstått det är det inte en kommersiell produkt. Den används väl som plugin till andra mediespelare och som fristående, programmerbar omsamplare. Det ställer en del krav på användaren och att man vet vad man gör, men det är ju open source, så dokumentationen är ju omfattande.

SoX Resampler library (libsoxr) används av många andra mjukvaror, t ex Audacity och plugins till fb2k, men SoX är så mycket mer än det. Det är en ljudmanipuleringsverktygslåda.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5399
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Belker » 2023-12-10 18:41

I-or skrev:
Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.


Naturligtvis kan man ställa in vilken dämpning som man vill i mjukvara, men goat76 tycks mena att detta ska ske helt utan handpåläggning från användaren precis som i en DAC. Nu är förstås uppsamplingsmjukvara för entusiaster, så handpåläggningen blir halva nöjet så att alla kan tro att de är experter inom området.

Vad gäller uppsamplingsapparater hänvisar jag till Benchmarks påståenden:

Benchmark skrev:Every D/A chip and SRC chip that we have tested here at Benchmark has an intersample clipping problem! To the best of our knowledge, no chip manufacturer has adequately addressed this problem. For this reason, virtually every audio device on the market has an intersample overload problem. This problem is most noticeable when playing 44.1 kHz sample rates.

https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings


Nu överdriver förstås Benchmark, då åtminstone de utvärderingar som jag har sett för CD-spelare och DAC:ar oftast visar på sådär 1-2 dB överstyrningsmarginal, där åtminstone den högre nivån är fullt tillräcklig för i det närmaste alla vettiga fonogram. För dessa fonogram produceras dessutom bara s.k. intersample overs vid några enstaka tillfällen - för dagens sönderlimiterade fonogram med konstant och komplicerad klippning förbättras inte ljudkvaliteten märkbart av en maximal överstyrningsmarginal. Man måste hålla i minnet att överstyrningen alltid uppstår p.g.a. felhantering vid fonogramproduktionen och att man bara i undantagsfall kan reducera problemen via en hög överstyrningsmarginal.

Nu skiljer sig knappast problematiken i grunden för uppsamplingsapparater relativt DAC:ar, men den som inhandlar en uppsamplingsapparat för dyra pengar borde rimligtvis även få någon dB extra överstyrningsmarginal på köpet eftersom kunden alltid är en riktig audiofil med svåra fixeringar. :mrgreen:

Det vettigaste med dagens oerhört välpresterande kretsar vore dock att öka överstyrningsmarginalen till 3 dB överallt bara för att slippa diskussioner som denna. Reduktionen av signalbrusförhållandet är i praktiken försumbar.


Då sammanfattar vi!
- Vanliga DACar är dåliga på att hantera digital överstyrning (vilket är väldigt vanligt, kan tilläggas, utom kanske på klassisk musik).
- Köp m-scaler (eller annan hårdvara) eller bra mjukvara så slipper du detta!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5399
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Belker » 2023-12-10 18:44

pLudio skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.

Jag använder inte SOX, men som jag förstått det är det inte en kommersiell produkt. Den används väl som plugin till andra mediespelare och som fristående, programmerbar omsamplare. Det ställer en del krav på användaren och att man vet vad man gör, men det är ju open source, så dokumentationen är ju omfattande.

SoX Resampler library (libsoxr) används av många andra mjukvaror, t ex Audacity och plugins till fb2k, men SoX är så mycket mer än det. Det är en ljudmanipuleringsverktygslåda.

Bra, då har jag förstått rimligt rätt. Men det ställer som sagt lite krav på implementationen och den som styr skutan för att det ska bli rätt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6563
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav I-or » 2023-12-10 18:53

Belker skrev:
Då sammanfattar vi!
- Vanliga DACar är dåliga på att hantera digital överstyrning (vilket är väldigt vanligt, kan tilläggas, utom kanske på klassisk musik).
- Köp m-scaler (eller annan hårdvara) eller bra mjukvara så slipper du detta!


Alls icke. Typiska DAC:ar hanterar i princip all överstyrning utan problem. Vettiga fonogram producerar sällan intersample overs över 1 dBFS eller så. I alla avseenden utmärkta fonogram producerar inga intersample overs alls. Detta gäller oavsett genre.

Man bör inte förväxla de små problem som orsakas av intersample overs med de gigantiska och oåtkomliga problem som vi lider av i dagens sönderrattade inspelningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 19:36

Beklagar er som gillar sådan musik som - till besvärande stor del - tydligen inte får vara ifred från klåfingriga rattare.

Hade jag gillat sådan musik, så skulle jag nog ge mig, och fokusera på helt andra hobbys istället. Vem vill ägna sig åt sådant som innebär frustration, irritation och bortselektering?
Inte jag i alla fall.

Någon gång, ibland, händer det att jag streamar något pop- eller rockvax som jag får ett ryck att vilja lyssna på. I stort sett alltid - så låter det så jobbigt att jag inte orkar lyssna, även om låten och framförandet är väldigt bra. Minnet säger mig att det lät avsevärt mycket mer tillfredsställande om just det vaxet när jag hade det själv på CD.
Detta helt utan att den mesta sådan musik inte skapar något behov av en illusion av realism. Det låter istället självklart jobbigt av helt andra anledningar, än av brist på realism-illusions-underlättande kvaliteter. (CD-samlingen är i sin helhet inlämnad till välgörenhetsförsäljning.)

Om jag satt i den sitsen, att frustreras av "vax-kvaliteten", så skulle jag ha fullt nog med att på något vis komma tillrätta med just det basala problemet, istället för att som nu, nörda ner mig rejält i rymd, klarhet, djup, äkthetskänsla mm i de nästan alltid kvalitets-acceptabla klassiska vaxen på streamingtjänsten.
Jaga svåråtkomloga CD- eller LP-utgåvor kanske. Eller, pja, det är väl precis vad som återstår, som alternativ till att ge upp. Eller nöta om och om igen det begränsade vax-utbud som redan står i hyllan eller ligger och hukar sig i någon digital lagringsapparat hemmavid.

:(
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5399
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Belker » 2023-12-10 19:48

I-or skrev:
Belker skrev:
Då sammanfattar vi!
- Vanliga DACar är dåliga på att hantera digital överstyrning (vilket är väldigt vanligt, kan tilläggas, utom kanske på klassisk musik).
- Köp m-scaler (eller annan hårdvara) eller bra mjukvara så slipper du detta!


Alls icke. Typiska DAC:ar hanterar i princip all överstyrning utan problem. Vettiga fonogram producerar sällan intersample overs över 1 dBFS eller så. I alla avseenden utmärkta fonogram producerar inga intersample overs alls. Detta gäller oavsett genre.

Man bör inte förväxla de små problem som orsakas av intersample overs med de gigantiska och oåtkomliga problem som vi lider av i dagens sönderrattade inspelningar.

Jag vill gärna lyssna på allt som jag tycker är bra, med så lite fel som möjligt i den del av kedjan jag kan påverka, och inte begränsa mig till det som enligt någon annans definition är vettigt. Men jag håller med om att det är ett minimalt problem i det stora hela. Tur att Atmos kommer på bred front!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22835
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-10 20:13

Herr Ekvalisator har alltså inte hört det som Strmbrg säger sig höra via sina Chord-grunkor? Själv hör jag ingen skillnad på de filer som har lagts upp. Har förmodligen för dålig återgivning och/eller för dålig hörsel...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-10 20:44

Det kanske inte spelar så stor roll.
För egen del är det ungefär sålunda:

Viktigast:
Odistraherad lyssning med god illusion av realism och obefintlig lyssningströtthet.

Långt längre ner:
Vad beror det på - när det viktigaste väl åstadkommits?

Jättelångt ner:
Lyssna efter skillnader.

Såpass långt ner att det borde likställas med obefintligt:
Bevisa saker för de som aldrig kommer att ge sig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav goat76 » 2023-12-10 20:49

Strmbrg skrev:Beklagar er som gillar sådan musik som - till besvärande stor del - tydligen inte får vara ifred från klåfingriga rattare.

Hade jag gillat sådan musik, så skulle jag nog ge mig, och fokusera på helt andra hobbys istället. Vem vill ägna sig åt sådant som innebär frustration, irritation och bortselektering?
Inte jag i alla fall.

Någon gång, ibland, händer det att jag streamar något pop- eller rockvax som jag får ett ryck att vilja lyssna på. I stort sett alltid - så låter det så jobbigt att jag inte orkar lyssna, även om låten och framförandet är väldigt bra. Minnet säger mig att det lät avsevärt mycket mer tillfredsställande om just det vaxet när jag hade det själv på CD.
Detta helt utan att den mesta sådan musik inte skapar något behov av en illusion av realism. Det låter istället självklart jobbigt av helt andra anledningar, än av brist på realism-illusions-underlättande kvaliteter. (CD-samlingen är i sin helhet inlämnad till välgörenhetsförsäljning.)

Om jag satt i den sitsen, att frustreras av "vax-kvaliteten", så skulle jag ha fullt nog med att på något vis komma tillrätta med just det basala problemet, istället för att som nu, nörda ner mig rejält i rymd, klarhet, djup, äkthetskänsla mm i de nästan alltid kvalitets-acceptabla klassiska vaxen på streamingtjänsten.
Jaga svåråtkomloga CD- eller LP-utgåvor kanske. Eller, pja, det är väl precis vad som återstår, som alternativ till att ge upp. Eller nöta om och om igen det begränsade vax-utbud som redan står i hyllan eller ligger och hukar sig i någon digital lagringsapparat hemmavid.

:(


En stor del av den musik jag lyssnar på är inte heller söndermastrad, och detsamma gäller nog en rätt stor del av icke kommersiell musik i många olika genrer.

Sen är det ju skillnad på klippning och klippning också, en kontrollerad så kallad ”soft clipping” som simulerar analog klippning behöver nödvändigtvis (om den görs försiktigt) inte låta lika illa som digital ”hard clipping”. En kontrollerad klippning läggs som regel med en viss marginal under det digitala nollvärdet och så länge uppspelningshårdvaran inte har alltför små marginaler i form av headroom så behöver en sådan typ av klippning inte alltid låta direkt trasigt.

Många äldre inspelningar gjorda under den analoga inspelnings-eran innehåller med stor sannolikhet många enskilda ljudspår som klipper i den analoga domänen, dessa kan i många fall till skillnad från digital klippning ge en ganska behaglig avrundning och ett upplevt ”varmt” ljud. Kort sagt en form av rätt behaglig ljudande distorsion. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6563
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav I-or » 2023-12-11 13:05

Simulerad analog klippning kräver bara måttlig överstyrningsmarginal eftersom vågformen är avrundad. Den klart övervägande majoriteten av dagens massakrerade fonogram är dock svårt fullimiterade/hårdklippta.

Det "behagliga" i analog överstyrning kan förstås diskuteras också. För egen del tycker jag bara att det låter komprimerat/distorderat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-11 18:51

Kan förklara varför jag inte har lyssnat på filerna som lagts upp i tråden.
Jag har redan förstått att det är hart när omöjligt att finna några ljudmässiga skillander dem emellan.
Syftet med dem var att visa just det.
Då är det - som jag ser det - onödigt att lyssna på dem.

Då lyssnar jag istället vidare på musik.

Slutsatser av det får var och en dra själv, det lägger jag mig inte i.

Tråden är - som en del andra trådar - meningslös. Åtminstone för mig. Och åtminstone så som jag ser på dess innehåll för närvarande.
Har inget "grabbigt behov" av att hävda mig, så att ändra mig i synen på tråden, kan mycket väl hända framöver.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-11 23:21

makesrain skrev:
hifikg skrev:
I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.


Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra :)

Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.

Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.

Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd :mrgreen:


Trams!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35057
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Morello » 2023-12-11 23:27

"Fanboy" kan översättas till devot tillskyndare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

makesrain
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav makesrain » 2023-12-11 23:37

Strmbrg skrev:
makesrain skrev:
hifikg skrev:
Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra :)

Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.

Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.

Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd :mrgreen:


Trams!

Moget.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-11 23:53

makesrain skrev:
Strmbrg skrev:
makesrain skrev:Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.

Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.

Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd :mrgreen:


Trams!

Moget.

Tack detsamma.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26935
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav hifikg » 2023-12-12 01:38

Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-12 07:27

hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.


Menar du mellan "by-pass" och upsampling? (Det trodde jag att du redan hade gjort.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26935
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav hifikg » 2023-12-12 08:27

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.


Menar du mellan "by-pass" och upsampling? (Det trodde jag att du redan hade gjort.)


Jo, fast nu ska jag lyssna mer koncentrerat o jaga detaljer på allvar o höra om jag hör det lika tydligt som ni gör, ni som lyssnar dagligdags på kombon. Kanske utsätter jag ägaren för en medveten eller omedveten blindtest också ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-12 08:52

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.


Menar du mellan "by-pass" och upsampling? (Det trodde jag att du redan hade gjort.)


Jo, fast nu ska jag lyssna mer koncentrerat o jaga detaljer på allvar o höra om jag hör det lika tydligt som ni gör, ni som lyssnar dagligdags på kombon. Kanske utsätter jag ägaren för en medveten eller omedveten blindtest också ;)


Tips:
Om du måste koncentrera dig och jaga detaljer, så skulle jag säga att övningen är onödig.
Om du inte förnimmer en hel del UTAN koncentration och detaljjagande, så är det som jag ser på saken en meningslös sak.

Men! Det beror naturligtvis på vad ens egna SYFTE med övningen är. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26935
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav hifikg » 2023-12-13 00:35

Jag har inte uppfattat någon skillnad tidigare när enheten "demats" för mig, men kanske skulle jag, precis som du, notera att den saknades om den var avstängd. Eller så krävs det en lite mer sammanhängande lyssning för att uppskatta den, så som det var med min Qutest. Vid en snabb A/B jämförelse uppfattade jag den som likvärdig med kinesen. Efter några timmars ostörd lyssning har den aldrig kopplats ur igen. Det går säkert inte att, matematiskt, "bevisa" att Qutest låter trivsammare än kinesen, men det gör den!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16433
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-12-13 08:44

hifikg skrev:Jag har inte uppfattat någon skillnad tidigare när enheten "demats" för mig, men kanske skulle jag, precis som du, notera att den saknades om den var avstängd. Eller så krävs det en lite mer sammanhängande lyssning för att uppskatta den, så som det var med min Qutest. Vid en snabb A/B jämförelse uppfattade jag den som likvärdig med kinesen. Efter några timmars ostörd lyssning har den aldrig kopplats ur igen. Det går säkert inte att, matematiskt, "bevisa" att Qutest låter trivsammare än kinesen, men det gör den!


Ja, olika personer må lyssna olika. I diverse bemärkelser. Utöver det så lyssnar vi på olika typer av musik.
I någon (stor eller liten) mån lär de omständigheterna inverka på vad vi hör och på våra sammanfattningar av vad vi hör. Dels på den oformulerade upplevelsen av det hörda, dels på den formulerade (muntligt/skriftligt) beskrivna diton.

Så om vi enbart fokuserar på själva lyssnandet*) - dvs låter all teknisk analys av signalen samt alla tekniska förklaringar och resonemang läggas åt sidan - så är det det påtagliga som är det väsentliga. Åtminstone för min del.
Med påtagligt menar jag (andra må mena annorlunda, det är valfritt) sådant jag uppfattar UTAN att koncentrera mig. Då menar jag ungefär att jag inte sysslar med annat än att lyssna på musikstycket. Jag sitter på lyssningsplatsen, i lugn och ro.
Jag lyssnar på musik jag gillar.

Mitt enkla resonemang eller tillvägagångssätt lyder ungefär:
Hör jag en skillnad? Ja/Nej
Är skillnaden påtaglig? Ja/Nej
Är den påtagliga skillnaden till det bättre? Ja/Nej
Är den påtagliga skillnaden till det bättre väsentlig? Ja/Nej
Är den väsentligt påtagliga skillnaden till det bättre värd kostnaden? Det kan vara gratis, innebära en arbetsinsats, en inrednings/bostadsfunktions-kompromiss, en investering. Ja/Nej

Naturligtvis kommer aspekten på placebo in i alltsammans.
Ett första steg är att ha placebo-möjligheten i åtanke under lyssningen.
Ett andra steg är att utreda om placebo föreligger.
Den utredningen görs då med en fungerande metod.

Skulle för egen del aldrig "grotta ner mig" i tokkoncentrerat lyssnande för att försöka höra eventuella skillnader. Oavsett vad det handlar om för objekt.
Det är naturligtvis valfritt vilken hållning man har till skillnader, och inget som ligger under kategorierna "rätt" eller "fel".

*) Om jag från början är skeptisk eller entusiastisk, så kan det möjligen påverka på min perception.
Just för egen del var jag skeptisk till just M-Scalaren, men lånade hem den av nyfikenhet. Kunde inte heller i förväg föreställa mig vad i ljudet som skulle förändras.
Ren nyfikenhet, utan förväntningar eller vetskap/instruktion om vad jag skulle lyssna efter. Visst jag visste ju om produkten (minns inte alls från var), men begrep inte mycket av vad de beskrivande texterna betydde översatt till konkreta lyssningsupplevelser.

PS
Angav tidigare i tråden att mitt engagemang i den framöver skulle hållas i kort koppel. Jag har för tillfället ändrat mig.
Främst på grund av att jag ser några nya möjligheter att bidra med något - som jag själv tycker är - väsentligt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9693
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav sprudel » 2023-12-13 11:30

Håller med om detta med små skillnader som man verkligen måste fokusera på för att eventuellt höra. De kan kvitta. Då är dagsformen mer avgörande.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster