Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Mjukvaror gör detta automagiskt.
Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.
Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Benchmark skrev:Every D/A chip and SRC chip that we have tested here at Benchmark has an intersample clipping problem! To the best of our knowledge, no chip manufacturer has adequately addressed this problem. For this reason, virtually every audio device on the market has an intersample overload problem. This problem is most noticeable when playing 44.1 kHz sample rates.
goat76 skrev:Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.
I-or skrev:Apropå spekulationer: har du jämfört ljudfilerna än? Det krävs vare sig en resa till nasaren eller en "hunka".
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Jag använder inte SOX, men som jag förstått det är det inte en kommersiell produkt. Den används väl som plugin till andra mediespelare och som fristående, programmerbar omsamplare. Det ställer en del krav på användaren och att man vet vad man gör, men det är ju open source, så dokumentationen är ju omfattande.
I-or skrev:Belker skrev:Vilken apparat gör inte det?
Naturligtvis kan man ställa in vilken dämpning som man vill i mjukvara, men goat76 tycks mena att detta ska ske helt utan handpåläggning från användaren precis som i en DAC. Nu är förstås uppsamplingsmjukvara för entusiaster, så handpåläggningen blir halva nöjet så att alla kan tro att de är experter inom området.
Vad gäller uppsamplingsapparater hänvisar jag till Benchmarks påståenden:Benchmark skrev:Every D/A chip and SRC chip that we have tested here at Benchmark has an intersample clipping problem! To the best of our knowledge, no chip manufacturer has adequately addressed this problem. For this reason, virtually every audio device on the market has an intersample overload problem. This problem is most noticeable when playing 44.1 kHz sample rates.
https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings
Nu överdriver förstås Benchmark, då åtminstone de utvärderingar som jag har sett för CD-spelare och DAC:ar oftast visar på sådär 1-2 dB överstyrningsmarginal, där åtminstone den högre nivån är fullt tillräcklig för i det närmaste alla vettiga fonogram. För dessa fonogram produceras dessutom bara s.k. intersample overs vid några enstaka tillfällen - för dagens sönderlimiterade fonogram med konstant och komplicerad klippning förbättras inte ljudkvaliteten märkbart av en maximal överstyrningsmarginal. Man måste hålla i minnet att överstyrningen alltid uppstår p.g.a. felhantering vid fonogramproduktionen och att man bara i undantagsfall kan reducera problemen via en hög överstyrningsmarginal.
Nu skiljer sig knappast problematiken i grunden för uppsamplingsapparater relativt DAC:ar, men den som inhandlar en uppsamplingsapparat för dyra pengar borde rimligtvis även få någon dB extra överstyrningsmarginal på köpet eftersom kunden alltid är en riktig audiofil med svåra fixeringar.
Det vettigaste med dagens oerhört välpresterande kretsar vore dock att öka överstyrningsmarginalen till 3 dB överallt bara för att slippa diskussioner som denna. Reduktionen av signalbrusförhållandet är i praktiken försumbar.
pLudio skrev:Belker skrev:goat76 skrev:Det är väl det jag förväntar mig att de ska göra, men det verkar inte vara fallet med den översampling pLudio leker med.
Jag använder inte SOX, men som jag förstått det är det inte en kommersiell produkt. Den används väl som plugin till andra mediespelare och som fristående, programmerbar omsamplare. Det ställer en del krav på användaren och att man vet vad man gör, men det är ju open source, så dokumentationen är ju omfattande.
SoX Resampler library (libsoxr) används av många andra mjukvaror, t ex Audacity och plugins till fb2k, men SoX är så mycket mer än det. Det är en ljudmanipuleringsverktygslåda.
Belker skrev:
Då sammanfattar vi!
- Vanliga DACar är dåliga på att hantera digital överstyrning (vilket är väldigt vanligt, kan tilläggas, utom kanske på klassisk musik).
- Köp m-scaler (eller annan hårdvara) eller bra mjukvara så slipper du detta!
I-or skrev:Belker skrev:
Då sammanfattar vi!
- Vanliga DACar är dåliga på att hantera digital överstyrning (vilket är väldigt vanligt, kan tilläggas, utom kanske på klassisk musik).
- Köp m-scaler (eller annan hårdvara) eller bra mjukvara så slipper du detta!
Alls icke. Typiska DAC:ar hanterar i princip all överstyrning utan problem. Vettiga fonogram producerar sällan intersample overs över 1 dBFS eller så. I alla avseenden utmärkta fonogram producerar inga intersample overs alls. Detta gäller oavsett genre.
Man bör inte förväxla de små problem som orsakas av intersample overs med de gigantiska och oåtkomliga problem som vi lider av i dagens sönderrattade inspelningar.
Strmbrg skrev:Beklagar er som gillar sådan musik som - till besvärande stor del - tydligen inte får vara ifred från klåfingriga rattare.
Hade jag gillat sådan musik, så skulle jag nog ge mig, och fokusera på helt andra hobbys istället. Vem vill ägna sig åt sådant som innebär frustration, irritation och bortselektering?
Inte jag i alla fall.
Någon gång, ibland, händer det att jag streamar något pop- eller rockvax som jag får ett ryck att vilja lyssna på. I stort sett alltid - så låter det så jobbigt att jag inte orkar lyssna, även om låten och framförandet är väldigt bra. Minnet säger mig att det lät avsevärt mycket mer tillfredsställande om just det vaxet när jag hade det själv på CD.
Detta helt utan att den mesta sådan musik inte skapar något behov av en illusion av realism. Det låter istället självklart jobbigt av helt andra anledningar, än av brist på realism-illusions-underlättande kvaliteter. (CD-samlingen är i sin helhet inlämnad till välgörenhetsförsäljning.)
Om jag satt i den sitsen, att frustreras av "vax-kvaliteten", så skulle jag ha fullt nog med att på något vis komma tillrätta med just det basala problemet, istället för att som nu, nörda ner mig rejält i rymd, klarhet, djup, äkthetskänsla mm i de nästan alltid kvalitets-acceptabla klassiska vaxen på streamingtjänsten.
Jaga svåråtkomloga CD- eller LP-utgåvor kanske. Eller, pja, det är väl precis vad som återstår, som alternativ till att ge upp. Eller nöta om och om igen det begränsade vax-utbud som redan står i hyllan eller ligger och hukar sig i någon digital lagringsapparat hemmavid.
makesrain skrev:hifikg skrev:I-or skrev:Matematisk teori fungerar utmärkt väl i det här sammanhanget, då "den konkreta verkligheten" för ovanlighets skull är just matematisk.
Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra
Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.
Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.
Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd
Strmbrg skrev:makesrain skrev:hifikg skrev:
Uppenbarligen inte då Strmbrg hör något som han, enligt matematiken, inte borde höra
Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.
Spekulationer i stil med att man går från perfekt till perfektare ljud är svåra för mig att ta till mig. Om det verkligen finns en förbättring håller jag det för troligare, som jag tidigare nämnt, att M Scaler kompenserar för, eller löser, fel som finns i vissa DAC’ar.
Jag beklagar om jag gjort Chord fanboys upprörda genom att säga att det kanske finns någonting icke optimalt i en DAC från Chord. Jag kom inte på något bra svenskt uttryck för fanboy och beklagar om jag därför även gjort Morello upprörd
Trams!
makesrain skrev:Strmbrg skrev:makesrain skrev:Nja, det man (I-or, Morello med flera) visat är väl att en eventuell förbättring inte beror på de orsaker som vissa föreslagit.
Trams!
Moget.
hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.
Menar du mellan "by-pass" och upsampling? (Det trodde jag att du redan hade gjort.)
hifikg skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:Nästa gång jag lyssnar på M-scaler och DAVE ska jag be ägaren växla mellan av o på. Återkommer med rapport. Kan bli nu i helgen.
Menar du mellan "by-pass" och upsampling? (Det trodde jag att du redan hade gjort.)
Jo, fast nu ska jag lyssna mer koncentrerat o jaga detaljer på allvar o höra om jag hör det lika tydligt som ni gör, ni som lyssnar dagligdags på kombon. Kanske utsätter jag ägaren för en medveten eller omedveten blindtest också
hifikg skrev:Jag har inte uppfattat någon skillnad tidigare när enheten "demats" för mig, men kanske skulle jag, precis som du, notera att den saknades om den var avstängd. Eller så krävs det en lite mer sammanhängande lyssning för att uppskatta den, så som det var med min Qutest. Vid en snabb A/B jämförelse uppfattade jag den som likvärdig med kinesen. Efter några timmars ostörd lyssning har den aldrig kopplats ur igen. Det går säkert inte att, matematiskt, "bevisa" att Qutest låter trivsammare än kinesen, men det gör den!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster