Jag är en ny användare här på Faktiskt så en liten presentation kanske kan vara på sin plats.
Jag heter Freddy och är dryga 30 år och bor i Uppsala, har ett ganska så nytt intresse för välljud och har med detta hittat till detta forum med mycket samlad kunskap.
Vi har flyttat till en lite större lägenhet och jag därmed fått ett eget lekrum där jag stoppat in datorn, projektor och stereo. Min tanke är att försöka få det till ett ganska så välljudande lyssningsrum.
Rummet ser ut som på bilden nedan. Ledsen för tråkig Paint bild men Paint verkar vara standard här på Faktiskt.
Det jag funderar på är om jag ska sätta upp två vajrar som löper över rummet och hänga draperier på dessa (röd vajer, blått draperi i bilden) för att ta hand om fösrsta reflexen från sidoväggarna samt få ned efterklangstiden i rummet. Draperierna kommer att bli ca 2m långa (ca 3m tyg) och gå från golv till tak och bestå av ett tungt tyg.
Mina frågor är:
1. Bör jag ha draperiet med ökande avstånd mot sidovägg eller bör det gå parallellt med vägg?
2. Vilket avstånd till vägg blir bäst?
3. Är det rätt väg att gå, bör jag bygga dämpskivor i stället? Vill helst slippa detta då jag enkelt vill kunna återställa rummet.
Övrigt i rummet har jag en heltäckningsmatta, dock tunn, med en tjockare ullmatta på, tunga gardiner vid fönster samt bokhyllor bakom lyssningsposition.
Pioneer samt Rotel elektronik som driver ett par pi60.
// Freddy
Edit: Fick fram bilden!