Hjälp med draperi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Waste

Hjälp med draperi

Inläggav Waste » 2006-04-23 11:54

Hej alla glada här på Faktiskt. :)

Jag är en ny användare här på Faktiskt så en liten presentation kanske kan vara på sin plats.

Jag heter Freddy och är dryga 30 år och bor i Uppsala, har ett ganska så nytt intresse för välljud och har med detta hittat till detta forum med mycket samlad kunskap.

Vi har flyttat till en lite större lägenhet och jag därmed fått ett eget lekrum där jag stoppat in datorn, projektor och stereo. Min tanke är att försöka få det till ett ganska så välljudande lyssningsrum.

Rummet ser ut som på bilden nedan. Ledsen för tråkig Paint bild men Paint verkar vara standard här på Faktiskt. :wink:

Bild

Det jag funderar på är om jag ska sätta upp två vajrar som löper över rummet och hänga draperier på dessa (röd vajer, blått draperi i bilden) för att ta hand om fösrsta reflexen från sidoväggarna samt få ned efterklangstiden i rummet. Draperierna kommer att bli ca 2m långa (ca 3m tyg) och gå från golv till tak och bestå av ett tungt tyg.

Mina frågor är:

1. Bör jag ha draperiet med ökande avstånd mot sidovägg eller bör det gå parallellt med vägg?

2. Vilket avstånd till vägg blir bäst?

3. Är det rätt väg att gå, bör jag bygga dämpskivor i stället? Vill helst slippa detta då jag enkelt vill kunna återställa rummet.

Övrigt i rummet har jag en heltäckningsmatta, dock tunn, med en tjockare ullmatta på, tunga gardiner vid fönster samt bokhyllor bakom lyssningsposition.

Pioneer samt Rotel elektronik som driver ett par pi60.

// Freddy

Edit: Fick fram bilden! :)
Senast redigerad av Waste 2006-04-23 15:44, redigerad totalt 1 gång.

Waste

Bilden?

Inläggav Waste » 2006-04-23 11:56

Nu funkar det, det var .bmp formatet som strulade! :)

Tackar!

// Freddy
Senast redigerad av Waste 2006-04-23 15:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Re: Bilden?

Inläggav The_Man » 2006-04-23 13:32

Waste skrev:Får inte till det med bilden på lyssningsrummet, klipp och klistra så ser ni det! :wink:

// Freddy

Tror att problemet är att det är ett .bmp format.....ändrar du formatet till .jpg fungerar det
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Bilden?

Inläggav Naqref » 2006-04-23 13:34

The_Man skrev:
Waste skrev:Får inte till det med bilden på lyssningsrummet, klipp och klistra så ser ni det! :wink:

// Freddy

Tror att problemet är att det är ett .bmp format.....ändrar du formatet till .jpg fungerar det

Eller om det vara är få färger så är gif ett bra format. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-23 16:56

Hjärtligt välkommen till Faktiskt, Waste! :)

Roligt med frågor som tar upp de så viktiga ämnena akustik och
högtalarplacering, utan allt för stora krav på möblering ur andra aspekter
än den ljudmässiga.

Jag ska inte komma med några säkra tips, ty jag är alltför okunnig och
dessutom är det nog inte helt lätt ändå att göra utifrån en skiss...

Men du skriver inget om hur det låter nu! Hur låter det nu?

Spontant kan man gissa att det låter lite basigt, enär högtalare och
lyssnare ser ut att vara lite utomelliptiskt placerade? Kanske dra ihop
högtalarna lite, så kan du också sitta lite längre från bakväggen? (Är inte
det ett problem nu att du sitter så nära den?) >80 cm brukar
rekommenderas, men rummet är ju rätt litet så du får nog kompromissa.

Är säker på att andra kan hjälpa dig med bra tips, särskilt om du kan
berätta lite om hur det låter.

Jo, min första tanke var faktiskt.se: Har du inte vinklat in högtalarna alls,
eller var det bara för jobbigt att rita? :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Waste

Inläggav Waste » 2006-04-23 19:01

E skrev:Men du skriver inget om hur det låter nu! Hur låter det nu?

Hej och tack för visat intresse E!

Jo det låter mycket bra tycker jag, lite kalt på väggarna än men jag har lite provisoriska dämpare placerade så att de tar hand om förstareflexerna från sidoväggarna (bla en gästsäng :oops: ).

Då rummet är relativt litet och har nästan samma mått på längden och bredden har jag som du säger lite, eller rättare sagt mycket problem med basen. Har en enorm resonans vd ca 44Hz som är lite jobbig. Jag använder mestadels datorn som källa och tänker/försöker hantera problemen där. Har lekt en del med DRC (rumskorrigering) men tycker att det ställer till det lite för mycket i de övre registren, basen blir dock torr och fin. I stället använder jag en parametrisk EQ (i datorn) för att ta ned de värsta resonanserna.

Som du säger E, så får jag mindre basresonanser om jag flyttar in lyssningsplatsen in i rummet, men snart blir det inte mycket kvar till högtalarna!

Bilden är missvisande, Paint har sina begränsningar, högtalarna är invinklade mot lyssningspositionen.

Min tanke med ett draperi är att det är lätt att få upp, lätt att dra åt sidan om man (min sambo) tycker att det är för fult samt att det inte blir så stor påverkan på rummet då jag inte vet hur länga jag får ha det kvar! (vi ska få vårt första barn i höst :D ). Annars var planen att bygga dämpskivor/dämpväggar.

// Freddy

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-04-23 22:09

Hej och välkommen Freddy :) . Kan du inte pilla in ett par dämppaneler bakom gardinerna? Tjockare matta gör troligen också susen. Sidoreflexer upplever jag mindre störande, men har också lite längre till mina sidoväggar.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-23 23:25

Kanske kan sådana däringa kvartsvågsabsorbenter vara behjälpliga vid de
jobbiga basresonanserna? Det måste bli en rejäl förstärkning med så pass
lika mått i horisontalplanet. :(

Ett alternativ – eller komplement? – till att åtgärda sidoreflexerna med
vanlig dämpning (eller gälabsorbenter) är att låta bli att möblera så
jäkla symmetriskt! ;) Kanske har du redan lite asymmetri?

Vad gäller önskan att göra så lite åverkan på rummet som möjligt, så är
jag fast benägen att tro att man kan göra även ganska avancerade saker
utan att det blir särskilt svårt att återställa rummet vid eventuellt framtida
behov. Månne kan man även dämpa högtalarväggen ordentligt utan att
det blir svårt att återställa? Förresten är jag säker på att även barn trivs
bäst i akustiskt behagliga rum! :)

Och vad gäller krav på visuell estetik så är jag lika fast benägen att tro att
det är en myt att man inte kan ge rummet finfina akustiska egenskaper (#)
utan att det blir visuellt estetiskt motbjudande. Möjligen beror det på hur
nyskapande man vågar vara, eller hur känslig man är för att allt ska se
"normalt" ut. :? :P

#) Akustiskt funktionella egenskaper med avseende på musikåtergivning
och akustiskt estetiskt tilltalande! (Mejkar det sens att tala om visuell
respektive akustisk estetik, tro...? :? )

Mvh E*

Waste

Inläggav Waste » 2006-04-24 08:13

Mr_Ekan skrev:Hej och välkommen Freddy :) . Kan du inte pilla in ett par dämppaneler bakom gardinerna? Tjockare matta gör troligen också susen. Sidoreflexer upplever jag mindre störande, men har också lite längre till mina sidoväggar.

Vh

Tunn heltäckningsmatta samt tjockare ullmatta på den finns redan.

Gardinerna är av ett tjockt tyg, mollskinn, och gjorde stor skillnad i rummet, de tar hand om första reflexen från högtalarväggen (kan säkert bli bättre med mer dämpning dock).

E skrev:Kanske kan sådana däringa kvartsvågsabsorbenter vara behjälpliga vid de
jobbiga basresonanserna? Det måste bli en rejäl förstärkning med så pass
lika mått i horisontalplanet.

Det är gjutrören det va? Jo det har jag nog tänkt att titta på sen, men som sagt så tar jag tillsvidare hand om mina basproblem med EQ.

E skrev:Ett alternativ – eller komplement? – till att åtgärda sidoreflexerna med
vanlig dämpning (eller gälabsorbenter) är att låta bli att möblera så
jäkla symmetriskt! Kanske har du redan lite asymmetri?

Då rummet är relativt litet samt det även är en hemmabio har jag svårt att möblera annorlunda, lite kan jag nog göra i djupled.

Min tanke med draperi är att det ska ersätta dämppaneler och ska gå längs sidoväggarna, men kanske inte är en så bra ide?

När jag var på demo hos Öhman har jag för mig att han sa att hans draperi gjorde en stor del av däpmningen i rummet, även i basregionen (dock inte det primära för mig just nu).

// Freddy

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-04-24 11:17

Tyg kan används för att sänka rummet efterklangstid, (högre ordningens reflexer - många studsar genom tyget), bredbandig absorption kan uppnås om tyget hängs upp en bit ut från väggen 10-15% av rummets mått och draperas något. Lågfrekvensabsorption (dämpning av rumsresonanser) kan åstadkommas om tyget hängs upp på avståndet 1/4- eller åtminstone 1/8-våglängd av önskad frekvens från väggen. Att använda draperier för att dämpa tidiga reflexer (1:a ordningens reflexer - endast 2 studsar genom den tunna tyget) är inte särskillt effektivt.

/DeadPony

Waste

Inläggav Waste » 2006-04-24 11:53

DeadPony skrev:Tyg kan används för att sänka rummet efterklangstid, (högre ordningens reflexer - många studsar genom tyget), bredbandig absorption kan uppnås om tyget hängs upp en bit ut från väggen 10-15% av rummets mått och draperas något. Lågfrekvensabsorption (dämpning av rumsresonanser) kan åstadkommas om tyget hängs upp på avståndet 1/4- eller åtminstone 1/8-våglängd av önskad frekvens från väggen. Att använda draperier för att dämpa tidiga reflexer (1:a ordningens reflexer - endast 2 studsar genom den tunna tyget) är inte särskillt effektivt.

/DeadPony

Tackar för svaret DeadPony, med andra ord är det ingen bra ide med enbart draperier utan de bör i så fall kompletteras med dämppaneler för att ta hand om förstareflexerna.

Hmm, mycket att tänka på, som det ser ut måste jag bygga dämppaneler hur som helst. :(

Trodde jag kommit på en smidig och enkel lösning, men det ska väl inte vara enkelt! :wink:

// Freddy

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-24 19:05

Jag vill bara säga att mina inlägg inte får tolkas som att jag tycker eller tror
att din draperi-idé är dålig. Inte motsatsen heller, för den delen. Det
lämnar jag till bättre vetande att avgöra!

Deadponys inlägg verkar vettigt (så vitt jag kan förstå :oops: ).

Ja förresten, visst var det rören (vilka nyligen varit på tapeten) jag menade
med kvartsvågsabsorbenter.

Waste skrev:Då rummet är relativt litet samt det även är en hemmabio har jag svårt att
möblera annorlunda, lite kan jag nog göra i djupled.

Jag menade alltså lite asymmetri i sidled, men det kanske du förstod? Det
var ju sidoväggsreflexer vi talade om (just då).

Mvh E*

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2006-04-25 09:42

Hej.

Om jag vore du så skulle jag förlänga gardinerna på fönsterväggen så att hela väggen täcks, vilket enligt min ringa åsikt är både estetiskt och akustiskt lämpligt. Eftersom du hade tunga gardiner så kan du utan vidare sätta dämpplattor i sånt där profilerat skum bakom, utan att du behöver göra några ingrepp alls. Bara sätt plattorna på golvet och låt tyget hålla in dem. Det gör verkligen en fantastisk skillnad! Här ska jag kanske tillägga att mina är typ 150 * 100 cm så de är rätt stora. Kommer man inte över så stora får man kanske montera flera mindre i en lättare ram, men jag tror likväl att ett så tungt tyg kan hålla in dem utan besvärliga fastbultningar i väggen.

Vad gäller draperier så tycker jag att du ska vara försiktig med att låta dem täcka väggarna allt för långt bak (=för nära lyssningsplats). Sidoreflexer från den bakre delen av rummet är knappast skadliga vid 2-kanalslyssning, tvärtom så kan det vara bra med reflexer (fast diffusa) i bakre delen av rummet för att hjälpa till med att skapa lite efterklang. Jag skulle bara låta draperierna gå så långt bak att de precis täcker första väggreflexen sett från lyssningsplats.
Det är f.ö. knappast skadligt med odämpad bakre halva av lyssningsrummet även om man har en bunke runtikringljudshögtalare heller, eftersom det inte är meningen att man ska höra riktning till de ljud som är mixade i surroundkanalerna.

I övrigt så gäller generella riktlinjer, häng upp konst, hemtrevliga bonader, simdiplom etc. på väggarna för att i möjligaste mån diffusera ljudet och skaffa stora gröna växter. Förutom att det ser ut som om där bor riktiga människor :-) så är det bra ur akustisk synpunkt också.
Du kanske också har något snyggt konstglas eller någon keramik att ställa ovanpå bokhyllan. Kan se rätt snyggt ut med strykande belysning underifrån och diffuserar också lite granna.

mvh

Magnus
Life is hard and then you die.

Waste

Inläggav Waste » 2006-04-25 12:04

E:
Jag förstod vad du menade men tror inte jag kan/vill göra så mycket där pga. det lilla formatet på rummet.

Magnus:
Bilden är lite missvisande, gardinerna är extra breda just för att täcka en stor del av väggen. Lite extra dämskivor bakom var inte alls en dålig ide, ska kollas upp. Min plan är just att inte dämpa något i den bakre delen av rummet förutom någon/några kvartsvågsabsorbenter mot basresonanser kanske.

Som det ser ut idag kommer jag att bygga några damppaneler för att ta hand om förstareflexerna och sen se om jag tycker jag behöver draperi för sänka efterklangstiden. Kanske skulle titta på gälabsorbenter som diskuteras i en annan tråd.

// Freddy

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-25 14:30

Waste skrev:E:
Jag förstod vad du menade men tror inte jag kan/vill göra så mycket där
pga. det lilla formatet på rummet.

Mjaha... Jag tror inte att det behövs mycket heller! Att flytta hela paketet
ett par decimeter ur symmetrin kan eventuellt räcka.

Det där 50 cm – är det vänster högtalares avstånd till sidovägg?

Låter det bättre när du har högtalarna så där brett isär än när du drar ihop
dem några decimeter?

Mvh E*

Waste

Inläggav Waste » 2006-04-25 14:55

E skrev:
Det där 50 cm – är det vänster högtalares avstånd till sidovägg?

Låter det bättre när du har högtalarna så där brett isär än när du drar ihop
dem några decimeter?

50cm till vägg stämmer bra, detta gäller det hörn som är närmast väggen.

Högtalarna står så brett isär för att få till den gyllene 46-gradersvinkeln vid lyssningsplatsen.

Jag tycker att det låter bra såhär men det är klart det lät bättre hos Öhman 8O . Kanske skulle laborera lite mer med placeringen, har lite ont om tid på kvällarna nu bara.

// Freddy

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-25 15:01

Waste skrev:Högtalarna står så brett isär för att få till den gyllene 46-gradersvinkeln
vid lyssningsplatsen.

Jag förstår, men upplever du inga problem med att ha bokhyllan så nära
nacken?

På bilden ser det ut som att du redan har lite asymmetri. Höger högtalares
sidoväggsnärmaste hörn på... 65 cm från sidovägg? Ledsen om jag drar för
stora växlar på din Paint-skiss. :)

Mvh E*

PS. Om man tänker sig att fönstret ger lite rumsellipsdist (alltså att ellipsen
närmar sig fönstret) så kanske inte högtalarna står så värst utomelliptiskt?

Återgå till Generellt om hifi