sprudel skrev:Håller med om detta med små skillnader som man verkligen måste fokusera på för att eventuellt höra. De kan kvitta. Då är dagsformen mer avgörande.
Ja, och kanske inte bara dagsformen, men på just det temat. Lägger upp en separat tråd om mina reflexioner kring det. Så besudlas inte denna.
En av mina iakttagelser är hur olika det kan låta bara genom att jag lägger ifrån mig laptopen.
Här spelar Kavakos Brahms Violinkonsert för mig. Ett i mitt tycke fint vax sett ur ett helhetsperspektiv.
Jag tar upp laptopen där jag sitter i lyssningsfåtöljen för att jag kom på att jag skulle läsa en sak.
Medans jag läser lägger jag märke till att det fina ljudet med sin hyfsade realism "faller ihop" och minskar i braighet. Djupet, realismen, klarheten påverkas i negativ riktning.
Jag lägger ifrån mig datoreländet och återgår till att bara lyssna.
Omgående "faller bitarna åter på plats".
Ovetenskaplig tanke:
Jag som mottagare är en väsentlig del av hela kedjan. Det som levereras till mina öron är allt annat än "perfekt". Jag behöver processa den inkommande signalen. Ju mer "processorkraft" jag har kapacitet att lägga på musiklyssningen desto "bättre" låter det.
Andra kanske har såväl sämre som bättre "processorer", och får en mindre eller större förändring än jag får, vid motsvarande "multitaskande".