Jordproblem? Försvinner med XLR.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Jordproblem? Försvinner med XLR.

Inläggav Morello » 2023-12-01 11:38

Michael skrev:I alla fall för monosteg.

För stereosteg så blir det en jordslinga.
//Michael

Nej, det blir det inte givet att signalkablagets respektive ledare ligger dikt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-12-06 18:35

Då blir det en tight loop, typ ingen... men som jag skrev tidigare, det beror även på hur det ser ut inne i steget. Kan se ut så här:
Bild
I detta fall så kommer jordloopen innefatta kretskorten och så sitter det en trafo med magnetfält inne i loopen. Plus att jorden till förstärkarmodulerna ger spänningsfall i jordloopen. Om högtalarna i detta fall har sin jord till kretskortet (istället för till jordpunkten mellan stora kondingarna), så kommer strömmen till högtalarna gå i en del av jordloopen.

//Michael

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-12-09 15:35

Nu har jag hittat boven i dramat. Tidigare hade jag ett annat slutsteg i mitten/till topparna och då ploppade det inte vid av/påslag. Jag får alltså en jordloop med Brystonsteget inkopplat. Med XLR bryts den loopen och problemet minskar till ett icke problem. Skönt att hitta varför. Over and out :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-09 17:00

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-12-09 19:26

Ja det som gjorde mig osäker var att jag inte hade något brumm att tala om. Jag har ju tidigare haft brummande men utan ploppande vid på/avslag. Nåja nu har jag lärt mig detta och är glad för det. Tack atta som engagerat sig i problemet. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-12-10 01:05

Om du vill så får du gärna förklara mer detaljer. För både RCA och XLR på Brystonen ger samma jordloop. ...men det är inte viktigt, för problemet är ju löst.

PS. Hmm, jag kanske missförstog lite det du skrev. Jag trodde du hittat varför det blev bättre med xlr, men du kanske avsåg varför det började knäppa.

//Michael

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-12-10 19:34

I XLR så jobbar signalen med +&- signal inte som RCA som jobbar signal mot jord. Jorden bryts med XLR och därmed elimineras problemet. Bättre förklaring än så har jag inte.
Tidigare hade jag ett tredje Nad218 eller Emotiva och då hade jag inte problemet. Bryston har tydligen en annan jordpotential än de andra.. jag har inte brytt mig om att gräva vidare i det. Jag är nöjd med att det nu blivit tyst i anläggningen. Jag har tidigare inte brytt mig om just balanserad överföring, men nu kommer jag ha ett par uppsättningar kabel för det också i beredskap.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-10 22:37

Hursomhelst, en eloge till Rille som uppdaterade tråden med lösningen på sitt problem.

Bra gjort! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-12-10 22:39

Michael skrev:Då blir det en tight loop, typ ingen... men som jag skrev tidigare, det beror även på hur det ser ut inne i steget. Kan se ut så här:
[ Bild ]
I detta fall så kommer jordloopen innefatta kretskorten och så sitter det en trafo med magnetfält inne i loopen. Plus att jorden till förstärkarmodulerna ger spänningsfall i jordloopen. Om högtalarna i detta fall har sin jord till kretskortet (istället för till jordpunkten mellan stora kondingarna), så kommer strömmen till högtalarna gå i en del av jordloopen.

//Michael

Så kan man förstås göra om man vill skapa en brumgenerator. En slik lösning är dock pyramidalt dum och kommer aldrig att bli tyst.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-12-11 18:17

Rille skrev:Jorden bryts med XLR och därmed elimineras problemet.
Nej, det gör det inte i detta fall. Därav min fråga. Det är samma anslutning av jord i Brystonen för RCA och XLR. Däremot vet vi inte hur det serut i DACen.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-12-11 20:21

Kanske skall förtydliga att frågeställningen gäller varför NAD'en påverkades av bytet av lågnivåkabel till Brystonen.

//Michael

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-12-14 11:52

Tack Calleberg :)
Jag talade med IÖ om detta då det fanns fler tankar om detta här på Faktiskt, men ingen verkade vara säker. IÖ sa just att man bryter jordslingan vid XLR och att det löser problemet. jag kan ju ha hört/förstått det hela fel, och det kan ju vara ett ännu knepigare problem än en jordslinga, vad vet jag.. Men rent generellt så brukar gode Ingvar ha koll på vad han säger.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-14 13:56

Den här diskussionen får mig att tänka på http://pin1problem.com/ som handlar om apparater som inte är korrekt konstruerade med avseende på XLR.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2023-12-14 18:31

Och mig att tänka på att inte alla tillverkare följer AES48 standarden utan skiftar stift 2 o 3 (plus o minus - dvs fasvänder signalen) tex Emotivas slutsteg. Normalt inget problem men kan ställa till det i en multikanalanläggning med slutsteg från olika tillverkare (som jag hade ett tag).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-14 18:46

Rille skrev:Tack Calleberg :)
Jag talade med IÖ om detta då det fanns fler tankar om detta här på Faktiskt, men ingen verkade vara säker. IÖ sa just att man bryter jordslingan vid XLR och att det löser problemet. jag kan ju ha hört/förstått det hela fel, och det kan ju vara ett ännu knepigare problem än en jordslinga, vad vet jag.. Men rent generellt så brukar gode Ingvar ha koll på vad han säger.

Ingenjör IÖ har såklart Tveklöst bättre koll än genomsnittsfaktistianen. :D
Oklarheterna i tråden är nog delvis definitionsrelarerat. Men jordslingan är bruten såtillvida att den lilla ström som flöt mellan apparaterna och sannolikt fortfarande gör det inte längre går tillsammans med signalen till Brystonsteget.

Det gör ochså att eventuell påverkan som Brystonsteget haft på Nadsteget via t.ex gemensam signaljorrd i filtret ochså försvinner.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-12-15 08:58

Calleberg så tolkar jag också status i ärendet. :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-12-15 09:41

pLudio skrev:Den här diskussionen får mig att tänka på http://pin1problem.com/ som handlar om apparater som inte är korrekt konstruerade med avseende på XLR.

Det var intressant och det öppnar upp för katatstrof när det blandas.

Men jag är tveksam till om de över huvud taget avser använda jorden i den ursprungliga "rätta" kopplingen, då jag är väldigt tveksam till om den kan användas till något relaterat till signalen. Men det skall bli intressant att läsa om.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-12-15 11:51

Jag kan berätta lite om mina egna påhitt hemma vid tillfället. Jag håller på att byta till en annan centerhögtalare bakom filmduken. I samband med det behövde jag flytta de två slutstegen som driver basarna till en annan plats. Kablaget är exakt samma som innan flytten. Se på f-n så uppstod det brum från basarna när man lyssnar nära vid elementen. I och för sig hade jag föregående uppställning sedan bara några månader så kanske var det brum ändå redan, men det märktes inte riktigt på lyssningsplats. I somras hade jag en annan koppling med basslutsgen invid apparatriggen till höger om lyssningsplats och det var nog egentligen bättre avseende brum. Kanske.

Hursomhelst tog jag tjuren vid hornen och har bestämt mig för att prova att köra semibalanserat. Det ska alltså bli en koppling med obalanserat ut från det elektroniska delningsfiltret (Ino Audio) och sedan in på två stereoslutsteg på respektive balanserad ingång.

Fortsättning följer...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-15 13:43

Neuhausen skrev:Men jag är tveksam till om de över huvud taget avser använda jorden i den ursprungliga "rätta" kopplingen, då jag är väldigt tveksam till om den kan användas till något relaterat till signalen. Men det skall bli intressant att läsa om.

Kompletteringsmaterial; https://www.aes.org/standards/comments/ ... 21-cfc.pdf
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-12-15 23:55

Jo jordslingan kan brytas, men det kräver att kabeln, brystonen eller dac'en är trasig. Med reservation för att vi inte vet hur dacen är konstruerad.

Jag tyckte det skulle varit intressant att hitta en teknisk förklaring, därav alla mina frågor. Å andra sidan är det inte så viktigt. Finns ingen nackdel med lösningen, bara positivt. Förutom att få bort knäppen. Så kan det ha bidragit till lägre brusnivå från brystonen.

PS. Det som skrivits om vad iö sagt tyder mer på vad kabeln gjort för brystonen. Nu var det dock inte det som frågeställningen gäller, utan hur det kunde påverka naden.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-12-16 13:10

Jag tycker det är lite intressant att ibland i diskussionerna här att om saker inte fungerar som man vill är grunkorna trasiga eller helt felkonstruerade. Går att jämföra med diskussioner om att allt skall vara icke konstaterat färgande annars är det felkonstruerat.
Jag ser faktiskt inga sådana diskussioner någon annanstans.
Som jag ser det så är det en faktiskkultur att man lägger ett eget krav på tillverkare som om det har varit tillverkarens mål och som de då inte uppnått på grund av inkompetens. Men mycket i världen utanför faktiskt är att man vill sticka ut. Det ord som används är ofta voicing. Och man kombinerar apparater och provlyssnar och väljer den kombination som man gillar. Här är det helt ok att köpa gamla Denon för ryktet har gjort gällande att dom är testade att inte färga ( vilket senare sagts att det inte stämmer) och man är i hamn. Alla blir nöjda på olika sätt och att använda ordet felkonstruerat används lite mer sällan. Många ggr säkert befogat men ibland helt obefogat. Kopplar man pin-1 på ett speciellt sätt och går ut med informationen är det ju inte fel, men väl ett udda val kanske om det inte finns något skäl. I övrigt kan man ju säga att nästan hela europa är felkopplat då man inte kan vända på stickproppen i väggen. Hyfsat vanligt att leverantörer kopplar olika i chassiehonan på apparaten och elektrikern inte heller håller sig till någon standard.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-16 13:17

Harryup skrev:Jag tycker det är lite intressant att ibland i diskussionerna här att om saker inte fungerar som man vill är grunkorna trasiga eller helt felkonstruerade. Går att jämföra med diskussioner om att allt skall vara icke konstaterat färgande annars är det felkonstruerat.

Jodå, nog ser man sådana diskussioner. Kanske särskilt i IT-sammanhang, men även värmesystem, ventilation m.m. och bilar förstås. Fast du kanske tänkte specifikt hifi? Då är det nog mer så och det beror väl på att den gängse uppfattningen är att ”låter det bra så är det bra” och så tänker man inte så mycket mer på det. Gemene man har nog inte så mycket koll på vare sig musikinspelning och -reproduktion eller elektronikkonstruktion.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-16 18:14

Det där med ”låter det bra så är det bra” är väl rejält beroende på vad man väljer att lyssna på? I många subjektiva tester ser man att det refereras till vissa fonogram. Ibland är det så enkelt att ett annat fonogram ger ett helt annat resultat.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-12-16 18:30

RogerGustavsson skrev:Det där med ”låter det bra så är det bra” är väl rejält beroende på vad man väljer att lyssna på? I många subjektiva tester ser man att det refereras till vissa fonogram. Ibland är det så enkelt att ett annat fonogram ger ett helt annat resultat.

Precis. Det är ju bland annat därför det inte är så enkelt som att det är bra bara för att det låter bra. Man vet ju inte vad ”det” är. Dessvärre skiljer sig ju också ”bra” från person till person även om tränade lyssnare ofta har likartade preferenser.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-12-16 19:37

pLudio skrev:
Neuhausen skrev:Men jag är tveksam till om de över huvud taget avser använda jorden i den ursprungliga "rätta" kopplingen, då jag är väldigt tveksam till om den kan användas till något relaterat till signalen. Men det skall bli intressant att läsa om.

Kompletteringsmaterial; https://www.aes.org/standards/comments/ ... 21-cfc.pdf

Tack, det är tydligt att man får vara på tårna när man blandar proffs, hemmaprylar och produkterna i gråzonen.

jansch

Inläggav jansch » 2023-12-16 22:26

Harryup skrev:Jag tycker det är lite intressant att ibland i diskussionerna här att om saker inte fungerar som man vill är grunkorna trasiga eller helt felkonstruerade. Går att jämföra med diskussioner om att allt skall vara icke konstaterat färgande annars är det felkonstruerat.

Som jag ser det så är det en faktiskkultur att man lägger ett eget krav på tillverkare som om det har varit tillverkarens mål och som de då inte uppnått på grund av inkompetens. Men mycket i världen utanför faktiskt är att man vill sticka ut. Det ord som används är ofta voicing. Och man kombinerar apparater och provlyssnar och väljer den kombination som man gillar. Här är det helt ok att köpa gamla Denon för ryktet har gjort gällande att dom är testade att inte färga ( vilket senare sagts att det inte stämmer) och man är i hamn. Alla blir nöjda på olika sätt och att använda ordet felkonstruerat används lite mer sällan. Många ggr säkert befogat men ibland helt obefogat. Kopplar man pin-1 på ett speciellt sätt och går ut med informationen är det ju inte fel, men väl ett udda val kanske om det inte finns något skäl. I övrigt kan man ju säga att nästan hela europa är felkopplat då man inte kan vända på stickproppen i väggen. Hyfsat vanligt att leverantörer kopplar olika i chassiehonan på apparaten och elektrikern inte heller håller sig till någon standard.

Allt utgår väl från vad tillverkaren har "lovat" i de specifiationer som förhoppningsvis finns.
Om t.ex en produkt är ce-märkt och skall anslutas till elnätet skall ju produkten uppfylla t.ex den dynamik som utlovats. D v s normala driftsbetingelser och den kvalitet på elanslutningen som kan anses normal skall inte påverka utlovad prestanda (oavsett om man kan vända kontakten eller ej).
Uppfyller inte produkten det är den felaktig. Den är ur ett konsumentperspektiv egentligen aldrig felaktigt specad utan kort och gott felaktig.

Att utlova att en analog apparat inte färgar ljudet är i grunden helt fel då all analog elektronik, även passiva komponenter, sladdar, etc degenererar ljudsignalen. Uttryck som transparant osv är lika illa.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-12-21 23:17

Johan_Lindroos skrev:Jag kan berätta lite om mina egna påhitt hemma vid tillfället. Jag håller på att byta till en annan centerhögtalare bakom filmduken. I samband med det behövde jag flytta de två slutstegen som driver basarna till en annan plats. Kablaget är exakt samma som innan flytten. Se på f-n så uppstod det brum från basarna när man lyssnar nära vid elementen. I och för sig hade jag föregående uppställning sedan bara några månader så kanske var det brum ändå redan, men det märktes inte riktigt på lyssningsplats. I somras hade jag en annan koppling med basslutsgen invid apparatriggen till höger om lyssningsplats och det var nog egentligen bättre avseende brum. Kanske.

Hursomhelst tog jag tjuren vid hornen och har bestämt mig för att prova att köra semibalanserat. Det ska alltså bli en koppling med obalanserat ut från det elektroniska delningsfiltret (Ino Audio) och sedan in på två stereoslutsteg på respektive balanserad ingång.

Fortsättning följer...

Resultat med semibalanserat blev jättebra. Det iofs inte jättestarka brummet försvann och bara stärkarnas egenbrus kvarstod. Rekommenderas!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-12-22 20:03

Vi byggde sådana kablar i butiken på 80-talet, oftast med EMT kabel. Fungerade utmärkt. Brum är så mycket mer irriterande en brus.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi