Michael skrev:I alla fall för monosteg.
För stereosteg så blir det en jordslinga.
//Michael
Nej, det blir det inte givet att signalkablagets respektive ledare ligger dikt.
Moderator: Redaktörer
Michael skrev:I alla fall för monosteg.
För stereosteg så blir det en jordslinga.
//Michael
Michael skrev:Då blir det en tight loop, typ ingen... men som jag skrev tidigare, det beror även på hur det ser ut inne i steget. Kan se ut så här:
[ Bild ]
I detta fall så kommer jordloopen innefatta kretskorten och så sitter det en trafo med magnetfält inne i loopen. Plus att jorden till förstärkarmodulerna ger spänningsfall i jordloopen. Om högtalarna i detta fall har sin jord till kretskortet (istället för till jordpunkten mellan stora kondingarna), så kommer strömmen till högtalarna gå i en del av jordloopen.
//Michael
Nej, det gör det inte i detta fall. Därav min fråga. Det är samma anslutning av jord i Brystonen för RCA och XLR. Däremot vet vi inte hur det serut i DACen.Rille skrev:Jorden bryts med XLR och därmed elimineras problemet.
Rille skrev:Tack Calleberg![]()
Jag talade med IÖ om detta då det fanns fler tankar om detta här på Faktiskt, men ingen verkade vara säker. IÖ sa just att man bryter jordslingan vid XLR och att det löser problemet. jag kan ju ha hört/förstått det hela fel, och det kan ju vara ett ännu knepigare problem än en jordslinga, vad vet jag.. Men rent generellt så brukar gode Ingvar ha koll på vad han säger.
pLudio skrev:Den här diskussionen får mig att tänka på http://pin1problem.com/ som handlar om apparater som inte är korrekt konstruerade med avseende på XLR.
Neuhausen skrev:Men jag är tveksam till om de över huvud taget avser använda jorden i den ursprungliga "rätta" kopplingen, då jag är väldigt tveksam till om den kan användas till något relaterat till signalen. Men det skall bli intressant att läsa om.
Harryup skrev:Jag tycker det är lite intressant att ibland i diskussionerna här att om saker inte fungerar som man vill är grunkorna trasiga eller helt felkonstruerade. Går att jämföra med diskussioner om att allt skall vara icke konstaterat färgande annars är det felkonstruerat.
Jag ser faktiskt inga sådana diskussioner någon annanstans.
RogerGustavsson skrev:Det där med ”låter det bra så är det bra” är väl rejält beroende på vad man väljer att lyssna på? I många subjektiva tester ser man att det refereras till vissa fonogram. Ibland är det så enkelt att ett annat fonogram ger ett helt annat resultat.
pLudio skrev:Neuhausen skrev:Men jag är tveksam till om de över huvud taget avser använda jorden i den ursprungliga "rätta" kopplingen, då jag är väldigt tveksam till om den kan användas till något relaterat till signalen. Men det skall bli intressant att läsa om.
Kompletteringsmaterial; https://www.aes.org/standards/comments/ ... 21-cfc.pdf
Harryup skrev:Jag tycker det är lite intressant att ibland i diskussionerna här att om saker inte fungerar som man vill är grunkorna trasiga eller helt felkonstruerade. Går att jämföra med diskussioner om att allt skall vara icke konstaterat färgande annars är det felkonstruerat.
Jag ser faktiskt inga sådana diskussioner någon annanstans.
Som jag ser det så är det en faktiskkultur att man lägger ett eget krav på tillverkare som om det har varit tillverkarens mål och som de då inte uppnått på grund av inkompetens. Men mycket i världen utanför faktiskt är att man vill sticka ut. Det ord som används är ofta voicing. Och man kombinerar apparater och provlyssnar och väljer den kombination som man gillar. Här är det helt ok att köpa gamla Denon för ryktet har gjort gällande att dom är testade att inte färga ( vilket senare sagts att det inte stämmer) och man är i hamn. Alla blir nöjda på olika sätt och att använda ordet felkonstruerat används lite mer sällan. Många ggr säkert befogat men ibland helt obefogat. Kopplar man pin-1 på ett speciellt sätt och går ut med informationen är det ju inte fel, men väl ett udda val kanske om det inte finns något skäl. I övrigt kan man ju säga att nästan hela europa är felkopplat då man inte kan vända på stickproppen i väggen. Hyfsat vanligt att leverantörer kopplar olika i chassiehonan på apparaten och elektrikern inte heller håller sig till någon standard.
Johan_Lindroos skrev:Jag kan berätta lite om mina egna påhitt hemma vid tillfället. Jag håller på att byta till en annan centerhögtalare bakom filmduken. I samband med det behövde jag flytta de två slutstegen som driver basarna till en annan plats. Kablaget är exakt samma som innan flytten. Se på f-n så uppstod det brum från basarna när man lyssnar nära vid elementen. I och för sig hade jag föregående uppställning sedan bara några månader så kanske var det brum ändå redan, men det märktes inte riktigt på lyssningsplats. I somras hade jag en annan koppling med basslutsgen invid apparatriggen till höger om lyssningsplats och det var nog egentligen bättre avseende brum. Kanske.
Hursomhelst tog jag tjuren vid hornen och har bestämt mig för att prova att köra semibalanserat. Det ska alltså bli en koppling med obalanserat ut från det elektroniska delningsfiltret (Ino Audio) och sedan in på två stereoslutsteg på respektive balanserad ingång.
Fortsättning följer...
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 26 gäster