Koppla in gammal stereoförstärkare till hemmabioreceiver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009

Koppla in gammal stereoförstärkare till hemmabioreceiver

Inläggav doglas2009 » 2023-12-27 17:57

Hej,

Gjorde en annan tråd här på forumet om att köpa ett slutsteg till min hemmabioreceiver, jag har dock inte köpt något ännu men har tillgång till en stereoförstärkare som jag tror att det är lite mer krut i än i hemmabioreceivern så jag tänkte börja med den.

Hemmabioreceivern är en Harman Kardon AVR 350 och förstärkaren är en uråldrig Proton D540. HK:n har pre-out för frontarna så den delen antar jag löser sig, det jag funderar på är vilken ingång i stereoförstärkaren som jag ska använda. Det finns två ingångar som har "byglar" mellan sig, pre-out och main-in. Ska jag sätta en RCA-kabel mellan pre-out för frontarna på HK:n till main-in på Protonen och då alltså plocka bort dom byglarna eller har jag missförstått något?

Jag läste på något annat forum om detta och då var det någon som skrev att dom hade lyckats bränna sina högtalare på detta sätt så då blir jag lite nojjig...

Om någon har någon input på detta så är jag mycket tacksam.

God fortsättning!
Bilagor
Förstärkare 3.PNG
Förstärkare 3.PNG (1.43 MiB) Visad 1156 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Koppla in gammal stereoförstärkare till hemmabioreceiver

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-27 18:26

Pre-out torde vara volymreglerad. Från HK:ns pre-out till main-in på Proton är då rätt.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-12-27 18:52

RogerGustavsson skrev:Pre-out torde vara volymreglerad. Från HK:ns pre-out till main-in på Proton är då rätt.
Tack för svar!

"Torde vara" låter oroväckande luddigt, finns det tillfällen då pre-out från hemmabioreceivers inte är volymreglerade? För om den inte är volymreglerad så blir det väl full sprutt från protonen till högtalarna?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-12-27 19:32

doglas2009 skrev:
RogerGustavsson skrev:Pre-out torde vara volymreglerad. Från HK:ns pre-out till main-in på Proton är då rätt.
Tack för svar!

"Torde vara" låter oroväckande luddigt, finns det tillfällen då pre-out från hemmabioreceivers inte är volymreglerade? För om den inte är volymreglerad så blir det väl full sprutt från protonen till högtalarna?

"Torde" är Rogers sätt att aldrig bli påkommen att säga fel, bara. Visst sitter pre-out efter volymkontrollen, allt annat vore en felaktig konstruktion.

Pre-out till main-in är korrekt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-12-27 19:44

PerStromgren skrev:
doglas2009 skrev:
Tack för svar!

"Torde" är Rogers sätt att aldrig bli påkommen att säga fel, bara. Visst sitter pre-out efter volymkontrollen, allt annat vore en felaktig konstruktion.

Pre-out till main-in är korrekt.
Okej, taktiskt, tack!

En sista fråga på temat. Kommer jag få ställa volymen på protonen på en "lämplig volym" som kommer få agera maxvolym eller kommer volymkontrollen på protonen vara helt "bortkopplad" så den endast går på signalen från HK:n? När jag läser runt säger folk olika...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-27 21:32

Protonens volymkontroll kommer inte vara inblandad, dess försteg är inte med i kedjan, endast Protonens slutsteg. Volymen regleras i HK:n, alltså i pre-out.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-12-27 22:02

RogerGustavsson skrev:Protonens volymkontroll kommer inte vara inblandad, dess försteg är inte med i kedjan, endast Protonens slutsteg. Volymen regleras i HK:n, alltså i pre-out.
Hmm okej. När jag läser runt på andra forum så är det flera som säger att nackdelen med att koppla på detta sätt och använda en stereoförstärkare till en hemmabioreceiver är att man måste bestämma en lämplig volym på stereoförstärkaren vilket kan vara lite bökigt, men då kanske dom kopplat på något annat sätt.

Finns det någon risk att jag kommer kunna råka få full volym från Protonen på något oklart sätt? Eller är det bara koppla pre-out från HK till main in på Proton som vi talat om och sedan höja och sänka som vanligt i HK så ska det bara funka? Det brukar inte vara någon inställningsfråga i hemmabioreceivern när man använder pre-out?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-12-28 08:39

Du kan vara helt lugn. När ett försteg kopplas till ett slutsteg (som din Proton agerar i din koppling) så styrs volymen alltid på försteget.

Jämför din Proton när den används på egen hand: då går en sladd (bygeln) mellan för och slutsteg. Det är exakt samma koppling. Historierna du hört handlar säkert om att använda en integrerad förstärkare som slutsteg. Då måste man ställa in volymkontrollen i lämpligt läge på den integrerade extra förstärkaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-28 10:37

Så här hade jag gjort.

koppling.jpg
koppling.jpg (832.25 KiB) Visad 1003 gånger

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2023-12-28 19:00

Stort tack gott folk! Ännu inga explosioner och jag upplever att det är lite bättre kontroll på ljudet 2min in i lyssnandet.

Återgå till Generellt om hifi