Har ett Realtek ALC S1220A chip på moderkortet. Alla Realtek chip har inte stöd för 88,2 kHz över S/PDIF och jag tror inget har stöd för 172,4 kHz (88,2 är relevant för SACD/DSD64).
Jag har inte brytt mig om att installera Realteks egna drivrutiner. Det fungerar bra ändå och jag saknar inget.
Från och med fb2k 1.6.7 behöver man inte installera en separat komponent för WASAPI Exclusive Mode (Shared Mode går via Windows mixer).
Jag använder Event style i WASAPI men klicka ur den för Push style om ljudet krånglar.
Notera -8 dB för filer som saknar ReplayGain tag. Kan vara lämplig att återställa till 0 dB när man spelar upp mätsvep om man som jag använder försteget i DAC:en för att sätta max ljudstyrka för att inte råka skrämma grannar (eller mig själv).
Installera och lägg till i DSP-listan:
- MathAudio Room EQ (nedladdning) för att justera basen.
- Graphic Equalizer kan man använda för att justera diskanten lite om man vill.
- Secret Rabbit Code resampler behövs inte heller men omsamplaren har ett brantare filter än min DAC.
Klicka på ellipsligaturen (...) för att konfigurera en DSP-komponent.
Lägg eventuella filer för mikrofonkalibrering (.cal) och målkurva (.targetcurve) i katalogen "%USERPROFILE%\Documents\MathAudio Room EQ" (katalogen skapas av programmet).
I mitt fall heter kalibreringsfilen ECM8000-CS.cal och syns som i bilden när den är laddad. Några extra målkurvor.
Mätningen har gjorts med mikrofonen riktad mot taket men jag har ingen 90° kalibreringsfil så den vita kurvan faller av brant för diskanten men det spelar ingen roll för justering av basen.
De grå topparna är dämpade av den gröna målkurvan medan dalarna inte påverkas. Den gröna kurvan går att dra upp och ned för att justera var den skär den uppmätta kurvan. Lutningen är inspirerad av Harman trained listeners målkurva och höjningen sedan är för att inte råka dämpa högre frekvenser. Månadens kurva kan variera men flat målkurva är lite trist för basen.
pLudio.targetcurve (går inte att bifoga filen):
- Kod: Markera allt
20.0 5.0
28.284 4.5
40.0 4.0
56.568 3.5
80.0 3.0
113.137 2.5
160.0 2.0
226.274 1.5
320.0 1.0
452.548 0.5
625.0 2.5
20000.0 2.5
Varianter på inställningar för uppsampling. Min AK4499 DACs branta filter dämpar fullt först vid ca 24 kHz för fs 44,1 kHz.
Eller en Goldilocks-aktig uppsampling med SoX?
Mät upp rummet. Jag tog tjugotalet mätpunkter i och runt soffan. Spara mätningen i Room EQ och DSP-kedjan i fb2k.
Vad gäller andra komponenter så kan jag rekommendera:
- ABX Comparator för blindtestning.
- Binary Comparator som jämför den uppackade bitströmmen av ljudfiler. Packar du en ljudfil med både FLAC -6 och FLAC -8 så är filerna inte identiska men de jämförda bitströmmarna är det.
- HDCD-avkodare.
- UPnP MediaRenderer Output som spelar upp ljudet på en TV/receiver/streamer/etc på lokala nätverket.
Håll inte på med trams som minimala buffrar och att spela filer från en RAM-disk.
Jag kommer få anledning att uppdatera inlägget efterhand samt komplettera med bilder från REW för mätning av rumsjusteringen. Inläggen är tyvärr begränsade till tio bifogade filer och jag får bara uppdatera det första.

fb2k fungerar även bra under Wine i Linux men man får inte samma kontroll över ljudenheterna. Har inte provat rumsekvaliseringen i Linux.