Vem känner igen dessa diy-högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Vem känner igen dessa diy-högtalare?

Inläggav Fytrius » 2024-03-21 21:58

Jag byggde någon gång på 1980-talet tvåvägs diy-högtalare på ca 50 liter som var konstruerade med två lager laminerad plywood med asfaltmatta emellan. Rejält krångligt och jag fick lämna in till snickarfirma som hade ordentlig limpress. Bygginstruktionen fanns i en tidning som kan ha varit MoLt men det kan också ha varit Radio och Television eller liknande. Som konstruktör kommer namnet Lars Göran(?) Andersson upp i bakhuvudet men det kan vara helt fel.

Någon som känner igen detta och vet var/när det publicerades?
Senast redigerad av Fytrius 2024-03-28 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav paa » 2024-03-22 01:28

Jag tycker det låter som en byggbeskrivning för en högtalare med Audaxelement. Osäker på var jag såg den, men kan ha varit i LTS avdelning i Musiktidningen, innan MoLT startade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav Fytrius » 2024-03-22 02:03

Ja, känner igen detta när du säger det. Audaxelement och LTS före MoLt...

Borde ha tidningen eftersom jag byggt dem men jag hittar inte...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav RogerGustavsson » 2024-03-22 09:20

Den som är LTS-medlem kan se alla tidskrifterna på deras hemsida. Vilket år kan det ha varit?

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav Froggy » 2024-03-22 09:41

1959-2009 är öppet för alla

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 643
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav Rille » 2024-03-22 09:59

Är det inte Mosen som efterfrågas? och som det fanns en bas till Mosen under..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav paa » 2024-03-22 11:24

Mer info om Mosen, men jag tycker inte stavlimmad björk stämmer med beskrivningen av plywood?
Och fanns det verkligen byggbeskrivning till Mosen i någon tidning? Skulle kanske varit R&T i så fall?

https://www.rehifi.se/arkivet/mumma-aud ... osen-under
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

momotom
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2023-07-04

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav momotom » 2024-03-22 11:41

paa skrev:Mer info om Mosen, men jag tycker inte stavlimmad björk stämmer med beskrivningen av plywood?
Och fanns det verkligen byggbeskrivning till Mosen i någon tidning? Skulle kanske varit R&T i så fall?

https://www.rehifi.se/arkivet/mumma-aud ... osen-under

Ngn gång i början av Mosens karriär har jag för mig att man kunde köpa byggsatser av Tommy när han hade tillverkningen i Borensberg. Det är dock en ganska svag aning, men någonstans ringer den tanken. Jag tror inte den fanns publicerad som byggbeskrivning dock. Mosen kom väl runt -95.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav Fytrius » 2024-03-22 14:24

Tack för engagemanget och särskilt hänvisningen till att MoLT går att läsa på nätet! Problemet är löst! "Lars-Göran Andersson"??? Nej, det var inte många rätt där förutom ett dubbelnamn. Men Sven-Erik Lindgren däremot!

MoLt 1987-1: Sven-Erik Lindgren: Ett alternativ till att köpa färdigt.

Byggde dessa men tyckte de var för ljusa i sin karaktär. Fick "bara så där" hjälp av en viss Ingvar Öhman att modda filtret så att det lät bättre (enligt min uppfattning). (Stötte ihop med I.Ö. på Tesserakt i Hägersten 1986-87 och han undrade också om jag var intresserad av att lyssna på ett par högtalare som hette "pi60". Och ja, jag har idag kvar pi60 från 87.. :D )
Anledningen till att jag frågade om rubrikens högtalare var dock att min syster råkar ha dem kvar och ska göra sig av med dem - jag ville helt enkelt veta vad jag byggt för jag mindes inte riktigt. Tror dock att det får bli soptippen för dem, tyvärr...

EDIT: Efter att ha läst artikeln igen ser jag att konstruktören heter Sven Tyrland. Rätt ska vara rätt...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav Michael » 2024-03-24 01:13

Mosen... Måste va en sådan låda jag såg hos snickarn (istan, som jag känner lite). Jo alltså för väldigt länge sedan. Dämplimmet hjälper till att hantera rörelse skillnaden mellan trät och MDFen.

//Michael

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav Fytrius » 2024-03-24 12:56

Nu fick jag ett PM där mina antogs vara Mosen. Vill klargöra att mina högtalare som jag undrade över inte är Mosen - vilket paa också insåg. (Artikel nämnd ovan beskriver för den som är intresserad)

Över ev upprördhet över att soptippen kontempleras kan sägas att de ser väldigt amatörmässigt byggda ut samt redan för 20 år sedan utfördes någon slags räddningsaktion gällande ett diskantelement som lät extremt dämpat och det visade sig att det var helt marinerat med fett från att ha stått nära en kokvrå...

...och diskantelementen är enligt bygginstruktionen försänkta i ett "silikonbad" i baffeln. Det är är klart att man skulle kunna lägga ner tid på någon omfattande renovering men vet inte om det är värt det....

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav Prozac » 2024-03-26 11:35

En bild vore ju intressant... :)
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Fytrius
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-04-26

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav Fytrius » 2024-03-27 14:41

Har skaffat fram några bilder nu. Man undrar ju om det skulle höras någon skillnad med MDF och utan sandwichkonstruktion....och gummispringan mellan bas- och diskantbaffeln....och diskantelementet som är fäst med silikon....

Ambitiöst men inte så vackert. Den ena högtalaren är lite lätt fuktskadad på toppen. Den andra spacklad på toppen pga genomslipning. Ajajajajaj... 8O .

1.jpg
1.jpg (282.58 KiB) Visad 317 gånger


2.jpg
2.jpg (314.63 KiB) Visad 317 gånger


3.jpg
3.jpg (267.31 KiB) Visad 314 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav sprudel » 2024-03-28 07:19

Toppen med bilder. Glöm inte ändra rubriken. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vem känner igen dessa diy-högtalare? (inga bilder tyvärr

Inläggav paa » 2024-03-28 09:40

Fytrius skrev:Har skaffat fram några bilder nu. Man undrar ju om det skulle höras någon skillnad med MDF och utan sandwichkonstruktion....och gummispringan mellan bas- och diskantbaffeln....och diskantelementet som är fäst med silikon....

Ambitiöst men inte så vackert. Den ena högtalaren är lite lätt fuktskadad på toppen. Den andra spacklad på toppen pga genomslipning. Ajajajajaj... 8O .

Enklast vore väl att spraya slipgrund och rolla dom halvmatt svart.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ayrton, Google [Bot] och 11 gäster