När du lyssnar på musik i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

När du lyssnar på musik i bilden, tycker du då att:

Det är jobbigt att behöva ratta på volymratten när olika låtar spelas med så olika nivå sinsemellan. Ibland är det ju jättetyst så att man knappt hör något, och sedan kan helvetet braka löst så att, om högtalarna inte sprängts, man kanske kör i diket!
12
27%
Det är mycket bättre när musiken ligger på ungefär samma nivå hela tiden, för då slipper jag ratta på volymratten.
32
73%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
Frasius

Dynamik

Inläggav Frasius » 2006-04-25 21:30

Är det någon som vet om det finns ng bilstereo som komprimerar ljudet? Jag vill lyssna på klassisk musik från CD, men det går nästan inte att hålla på och ratta upp och ner med ljudet.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-04-26 00:06

Det här med rattande är ett ett enkelt problem att lösa :D .

Pga av att det till allra största delen är rena dyngan :cry: som spelas på radio så föreslår jag P1 och slipp rattandet. Njut i stället av vetenskapsradion, vetenskapsradion tekno, vetandets värld, värt att veta, historia att minnas, radioföljetongen och om man har tur så kanske man får höra "svenska ord story" och mycket, mycket annat :D .

Jag minns särskilt radioföljetongen "Nässlorna Blomma" av Harry Martinson år 2004. Det var magiskt. Ett minne för livet :) .

Ni som lyssnar på dyngradion. Kan ni dagen efteråt i allt väsentligt rekapitulera vad det var ni hörde? Om inte.... avstå från skiten och gynna inte krämarna med er närvaro 8)

Lyssna på god musik i lugn och ro hemma med full dynamik från en riktig musikåtergivare. Avnjut en god tysk pilsner samtidigt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-26 09:07

Finns ju inga alternativ att rösta på, båda drar ju åt samma håll (jobbigt med dynamik, begränsa dynamiken), eller menar du att olika låtar spelas på olika stark nivå. Har inte jag haft några problem med i alla fall om vi pratar radiosändningar, inte på skiva heller faktiskt.

Brända MP3-mixar har jag inte pysslat med än, men där kan ju problemen tänkas dyka upp.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-26 10:16

Jag lyssnar mest på P1 eftersom bilen är en fruktansvärd plats att lyssna på musik på.

Dock röstade jag på B.

Jag tycker inte det är så allvarligt om radiostudion komprimerar eftersom jag nästan aldrig finlyssnar på radio.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dynamik

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-26 10:32

Frasius skrev:Är det någon som vet om det finns ng bilstereo som komprimerar ljudet? Jag vill lyssna på klassisk musik från CD, men det går nästan inte att hålla på och ratta upp och ner med ljudet.

Bilstero med digitalradio (DAB) har det inbyggt i systemet som en option för tillverkarna att välja eeller inte. Dynamikkomprssorn sitter i avkodaren, vilket gör att radiostationen inte behöver dynamikkomprimera för samtliga lyssnare. Då drabbas inte hemlyssnare exempelvis. Det är dock inte alla digitalradioapparater som har valbar dynamikkompression, s.k. DRC (Dynamic Range Compression).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-26 11:19

Morello skrev:Anmärkningvärt är att, ehuru implicit, 87% har röstar för kompression Skärpning! 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O :cry:

???

Är inte avsikten med en riktigt utformad enkät att ta reda på vad folk vill ha, oavsett vad Hr Morello har för ljudpolitiska åsikter?

Nu är det ganska svårt att rösta på något annat än kompression, båda alternativen säger ju samma sak... Eller hur...?

Edit: ni hade redan disuterat det ja. Det är väl fö bra att det inte går att ändra i omröstningar, så att inte de första svaren svarar på fel sak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-26 13:58

Helt apropå, jag kan tänka mig att viss kompression skulle vara bra i bärbara apparater. Jag menar, den förhållandevis sämre dynamik som fanns hos vinyl inspelat på kassettband var väl inte direkt hämmande för musikupplevelsen?

Fast man kanske skulle myppla med volymratten lika mycket ändå... Beror kanske mer på själva musiken än på tekniken typ.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-04-27 11:39

Ett bra exempel på två utvecklingar inte möttes?
Å ena sidan är våra nya bilar är generellt betydligt tystare än de som tillverkades förr. Dessutom har det blivit mycket billigt att köpa hyfsade ljudprodukter till bilen. :D

Å andra sidan verkar det som om radioutsändningarna dynamikslaktas allt mer. :?

OT1:
V4 är en ikon, men vanligare än 140 eller Amazon var den inte.
Snarast är det väl SAAB-entusiasterna som är uthålliga. :wink:
OT2:
Lexus har också använt Pioneer och Nakamichi. I min LS är originalljudet ganska bra, men är ändå inte imponerande på någon punkt i absoluta mått. (Att det sen låter ännu sämre i de flesta andra bilars originalanläggning är ju bara att beklaga...)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-27 21:52

Jag håller helt med Ingvar, jag vill ha B men bara i bilen! Faktum är att vår billiga fabriksinstallerade radio i Ford Fokus har en dynamikbegränsare, i alla fall från CD! Radion har även en automatisk volymkontroll, som så vitt jag vet regleras direkt av motorvarvet, det funkar bättre än väntat. Och en volymkontroll som sitter på ratten! Allt detta i en bil som kostar sådär 157' ny, inte dåligt!

Men, det är P1 som gäller i bilen, inget annat.
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-28 00:58

Klockrent alternativ 1....

Föregående

Återgå till Generellt om hifi