Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-28 07:53

Svante skrev:Ja, fast det jag menar går ett steg till: man skänker bort copyrighten till en tredje part (=tidskriften). Vare sig forskaren eller finansiären har rätt att sprida artiklarna vidare.

Ahhh, men själva forskningen/forskningsresultatet måste väl kunna publiceras/göras tillgängligt även om den publicerade artikeln är låst på publikationen ifråga, eller? Känns märkligt om en tidskrift kan låsa inne resultat av forskning.

Men nu är vi väl lite OT (om än intressant)?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11895
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-29 12:40

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Läge att nu vara lite självkritisk kanske?
Ja menar, du hörde uppenbarligen ingen skillnad då du TRODDE att det inte var skillnad... :wink:
Hur var det det med tron som trumfar logik och sans :mrgreen:

Självkritisk för att jag är....självkritisk?
Vad talar du om för skillnad som inte hörs?
Logik och sans = tester under former där placebo inte kan påverka resultatet.

Jag tycker du ska läsa vad du tidigare skrivit/påstått och reflektera över vilken konsekvens det får på det du skrev - med tanke på att det faktiskt visade sig vara är en skillnad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Svante » 2015-05-29 13:05

Bill50x skrev:
Svante skrev:Ja, fast det jag menar går ett steg till: man skänker bort copyrighten till en tredje part (=tidskriften). Vare sig forskaren eller finansiären har rätt att sprida artiklarna vidare.

Ahhh, men själva forskningen/forskningsresultatet måste väl kunna publiceras/göras tillgängligt även om den publicerade artikeln är låst på publikationen ifråga, eller? Känns märkligt om en tidskrift kan låsa inne resultat av forskning.

Men nu är vi väl lite OT (om än intressant)?

/ B


Alltså, produkten av forskning ÄR i stor utsträckning de artiklar man skriver. Men givetvis får man presentera sina resultat på konferenser och man får skicka PDFer av artiklarna på direkt förfrågan, men man får typiskt inte lägga upp dem på en websida.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav music4ever » 2015-05-29 13:15

sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker du ska läsa vad du tidigare skrivit/påstått och reflektera över vilken konsekvens det får på det du skrev - med tanke på att det faktiskt visade sig vara är en skillnad.

Prata ur skägget om du har något att säga!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Bill50x » 2015-05-29 13:41

Svante skrev:Alltså, produkten av forskning ÄR i stor utsträckning de artiklar man skriver. Men givetvis får man presentera sina resultat på konferenser och man får skicka PDFer av artiklarna på direkt förfrågan, men man får typiskt inte lägga upp dem på en webbsida.

Innehållsmässigt, ja. Men frågan är om det är innehållet eller "utformningen" av artikeln som är skyddad? När vi producerade en utbildnings-cd inom statisk elektricitet var det en skola i Tyresö som stod för layout, design och produktion. Innehållet stod vi för till 100 %. Lik förbenat fick vi inte använda materialet utan tillåtelse eftersom skolan hade rätt till det hela. MEN, innehållet fick vi naturligtvis använda som vi önskade, bara inte med den utformning som skolan tagit fram.
Är det inte något liknande inom forskarvärlden?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11895
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-29 13:43

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag tycker du ska läsa vad du tidigare skrivit/påstått och reflektera över vilken konsekvens det får på det du skrev - med tanke på att det faktiskt visade sig vara är en skillnad.

Prata ur skägget om du har något att säga!

Hur vore det om du kunde försöka vara lite trevlig?


Jag har redan uppmanat dig att läsa vad du skrev, du kan börja med nedan inlägg från dig (kortat men du kan hitta allt om du går tillbaka). När det senare visade sig att det VAR en skillnad, tycker jag att du ska vara självkritisk till dina nedlåtande uttalanden (finns flera i trådan)
music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Då jag streamar Spotify mm blir musiken bara ljud för mig, trist. Men lokal lagrad egna rippade skivor av samma artist/skiva är engagerade och lyssningsvärd. Dock blir streamad musik allt bättre med åren. bra! För några år sedan var det kass, nu är det ok. Dock inte asbra...


Ursäkta, men detta låter som när någon sektföljare bara ser det positiva med sekten. I'm not buying that at all!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav music4ever » 2015-05-29 21:53

sportbilsentusiasten skrev:Jag har redan uppmanat dig att läsa vad du skrev, du kan börja med nedan inlägg från dig (kortat men du kan hitta allt om du går tillbaka). När det senare visade sig att det VAR en skillnad, tycker jag att du ska vara självkritisk till dina nedlåtande uttalanden (finns flera i trådan)


1. Så du har bara lyssnat på musik från det bolaget?
2. Vad är det som säger att det du upplevt skulle beror på denna vattenmärkning?

Eleanton
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-12-27

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Eleanton » 2024-04-17 04:29

I teknikens tidsålder, använd den på det smartaste sättet

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav Strmbrg » 2024-04-17 07:57

Nu var det länge sedan jag körde Spotify Premium (har inte ens koll på om det fortfarande existerar).
Numera är det Qobuz jag använder. Alla CD är bortskänkta till Myrorna. Saknar dem inte. Det där som några vurmar för om "fysiska fonogram" är dock inget jag själv ser någon tjusning i. Nu kan jag ju välja vilka inspelningar jag vill, utan att låta mig begränsas av den egna skivsamlingen eller det utbud som råkar stå tillbuds i begagnat-butikerna.

Beträffande aspekten på att artister och upphovspersoner hamnar i en svårare ekonomisk sits när man inte längre köper fysiska skivor:
Det där är komplext. Förr talades det väldigt mycket om att skivbolagen tjänade massor på att sälja en CD, medans artist/upphovsperson bara fick en liten bråkdel. Nu talas det om att det var bättre med CD:n eftersom en streaming-lyssning bara ger en ytterst liten ersättning till vederbörande. Det finns massor med förstå-sig-påare som lägger ut bevis för hur det ligger till med den saken. Det de möjligen INTE förstår är huruvida de verkligen förstår. Jag vet inte det.
CD:n köpte man en gång. Streaminglyssningen renderar i en ersättning varje gång. För att ta en parameter i sammanhanget.
Jag begriper inte (men många andra tycks såklart alltid begripa...) att det kommer ut nya streaming-fonogram med allsköns - på det stora hela - extremt smal musik, som exempelvis inom den så kallade "konst-" eller "klassiska musiken". Uppenbarligen funkar ju ekonomin kring detta eftersom det fortlöper. Riktigt HUR är en annan femma. Det hävdas att ekonomin hålls på svarta siffror endast med hjälp av turnerandet. Måhända det är så med bred och populär musik. Vissa "vet" säkert precis hur det förhåller sig. Jag vet det inte. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Spotify premium mot CD = CD överflödigt!..

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-17 10:01

Det brukar väl aldrig eller sällan redovisas hur stora inkomster artisterna har från försäljning av fysiska fonogram eller sådant som streamas? Misstänker att det är rätt olika gällande populärmusik och övrig musik. Utövare av klassisk musik är ju inte lika bundna av att följa trender.
Personligen har jag alltmer fjärmat mig från den musik jag växte upp med, alltså det som spelades i radions P3 under 60-talet och tidiga 70-talet. På forum ser man många som inte var med då vurma för den musiken men för mig är det mer ett passerat stadium och jag återvänder sällan dit. Det finns några undantag men det mesta är rätt mainstream utan originalitet. Numera är det mest jazz och klassikt som spelas och det via streaming. CD och vinyl när inget annat format finns. Just nu är inga sådana grunkor inkopplade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster