Dämpa basreflexrör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Dämpa basreflexrör

Inläggav JanneX » 2024-04-20 11:25

Hej alla! Leker lite med två stycken subwoofers, Proson Stratego 210 som egentligen ingår i ett system med toppar.. Stora lådor, 75 höga och en halvmeter djupa. Slutstegen i båda är fallerade men lådorna är ombyggda för passiv drift och drivs av ett iNuke och trots att jag haft en del ganska välrenommerade basar genom åren så är jag imponerad. De är rappa och tappar inte andan i första taget. Sedan är de snygga och kan agera stativ för mindre högtalare vilket i förlängningen är planen.
Problemet är basreflexen.. Lådorna storlek ger att de behöver stå tämligen nära väggen, någon decimeter eller så, och basporten (75mm aeroport) mynnar bakåt. De ger för mycket output i lågbasen och återgivningen i basen är inte helt linjär. Då det är två subbar, en på varje sida, är planen att dela dem vid 120Hz mot två högklassiga, men tämligen små, toppar och jag får det inte att lira när det kommer till basrik musik eller actionstinna filmer. Det blir för mycket i lågbasen, och sänker jag nivån blir totalen lite för anemiskt. Jag vill behålla nivån vid delningen och en liten bit ner men sänka den lite i det område där porten är verksam.
Jag har ett antal av XTZ:s basreflexpluggar och har testat att sätta dem i portarna (passar perfekt) och det låter mycket bra på det mesta i musikväg men lågbasdallret försvinner och jag vill inte förlora det helt, bara få det lite mer i nivå med den övre basen.
Frågan är då..: Kan man dämpa output i området där porten är verksam men bara med..säg hälften, utan att en massa andra egenskaper samtidigt ändras. Skulle det t.ex vara lönt att testa att skära av en plugg (skumgummi) i 3st lika djupa delar och sätta i en av dem. Sedan en till om det fortfarande skulle vara för mycket osv..
Det känns görbart i mitt huvud, men jag kan ingenting om teorin bakom uträkning av basportar så jag är rädd att jag kanske ändrar avstämningen eller andra egenskaper av vikt.
Andra tips som kan sänka output under kanske 45 Hz men behålla den intakt ovanför är såklart intressanta men det finns små möjligheter att jobba med placering och som ni säkert förstått har jag ingen möjlighet att ekvalisera. Vad det lider är jag nyfiken på daytons mirakellåda för ekvalisering av subwoofers men det är i så fall ett projekt för framtiden.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dämpa basreflexrör

Inläggav Calleberg » 2024-04-20 11:37

Allt du behöver göra är att förlänga rören lite, det blir liknande effekt som att plugga ett, med fördelen att blåsljuden blir mkt. mindre. Du får prova dig fram alternativt leka lite med ett simuleringsprogram.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Dämpa basreflexrör

Inläggav JanneX » 2024-04-20 17:00

Calleberg skrev:Allt du behöver göra är att förlänga rören lite, det blir liknande effekt som att plugga ett, med fördelen att blåsljuden blir mkt. mindre. Du får prova dig fram alternativt leka lite med ett simuleringsprogram.

Tack för svar. Leka med simuleringsprogram är skitkul. Problemet i detta fall är att jag inte har några parametrar på baselementen.. Förlänga rören blir lite knöligt men är såklart görbart. Jag vill minnas att hifi-kit (eller om det var ljudia) hade ett justerbart rör en gång i tiden men en snabbtitt lyckades jag inte se ett dylikt i sortimentet nu.
Pluggarna är ganska täta i.o.m längden på dem, mer än en decimeter. Om man kortade ner en plugg till 5cm, eller kanske 3, skulle det inte vara helt tätt utan mer fungera som ett strömningsmotstånd. Skulle det dämpa output ifrån porten enbart eller skulle det ge andra, negativa, effekter?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3294
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Dämpa basreflexrör

Inläggav Calleberg » 2024-04-20 17:27

JanneX skrev: Om man kortade ner en plugg till 5cm, eller kanske 3, skulle det inte vara helt tätt utan mer fungera som ett strömningsmotstånd. Skulle det dämpa output ifrån porten enbart eller skulle det ge andra, negativa, effekter?


Glöm det, blir bara som en BR låda med en port och otät låda.
(Jag förutsätter att det finns två portar?)
Finns det bara en port så biir det i bästa fall ungefär som en stor sluten låda.

Du kan börja med att lista ut avstämningsfrekvensen på befintlig låda. Använd pekfingermetoden och en tongeneratorapp
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dämpa basreflexrör

Inläggav paa » 2024-04-20 18:58

Om du ställer lådorna lite närmare väggen, kanske 75 mm ifrån så bildas en spalt mellan lådan och väggen som sänker resonansfrekvensen. Närmare väggen ger lägre resonansfrekvens fram till att det blir för nära, så att det stryper för mycket. Bara att prova sig fram.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Dämpa basreflexrör

Inläggav JanneX » 2024-04-21 10:15

Calleberg skrev:
JanneX skrev: Om man kortade ner en plugg till 5cm, eller kanske 3, skulle det inte vara helt tätt utan mer fungera som ett strömningsmotstånd. Skulle det dämpa output ifrån porten enbart eller skulle det ge andra, negativa, effekter?


Glöm det, blir bara som en BR låda med en port och otät låda.
(Jag förutsätter att det finns två portar?)
Finns det bara en port så biir det i bästa fall ungefär som en stor sluten låda.

Du kan börja med att lista ut avstämningsfrekvensen på befintlig låda. Använd pekfingermetoden och en tongeneratorapp


Det är faktiskt bara en port. Har dock inte upplevt några problem med blåsljud.

JanneX
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Dämpa basreflexrör

Inläggav JanneX » 2024-04-21 10:18

paa skrev:Om du ställer lådorna lite närmare väggen, kanske 75 mm ifrån så bildas en spalt mellan lådan och väggen som sänker resonansfrekvensen. Närmare väggen ger lägre resonansfrekvens fram till att det blir för nära, så att det stryper för mycket. Bara att prova sig fram.

Intressant. Jag har fått lära mig att med en bakåtriktad port måste man lämna gott om plats bakom högtalaren för att det inte basen ska bli alltför bumlig..så jag tänkte snarare testa att ställa lådorna lite längre ifrån min (breda) bänk så att det finns utrymme att vinkla dem inåt..och på så vis få lite längre avstånd mellan portmynning och väggen bakom.

jansch
 
Inlägg: 3698
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Dämpa basreflexrör

Inläggav jansch » 2024-04-21 23:48

JanneX skrev:
paa skrev:Om du ställer lådorna lite närmare väggen, kanske 75 mm ifrån så bildas en spalt mellan lådan och väggen som sänker resonansfrekvensen. Närmare väggen ger lägre resonansfrekvens fram till att det blir för nära, så att det stryper för mycket. Bara att prova sig fram.

Intressant. Jag har fått lära mig att med en bakåtriktad port måste man lämna gott om plats bakom högtalaren för att det inte basen ska bli alltför bumlig..så jag tänkte snarare testa att ställa lådorna lite längre ifrån min (breda) bänk så att det finns utrymme att vinkla dem inåt..och på så vis få lite längre avstånd mellan portmynning och väggen bakom.


Det finns en fördel i att ha basreflexporten bakåtriktad. Då minskar hörbart blåsljud.
Avståndet till bakre vägg får inte vara så kort att väggen/högtalarlådan bildar en förlängnining av porten. Detta handlar oftast om väldigt korta avstånd (under sådär 5 -6 centimeter).
Långa avstånd bör undvikas om inte högtalaren är konstruerad för det. Vid långa avstånd sker superposition (frekvensberoende utsläckning av basen) oavsett bakport eller ej.

T.ex sådär 5 till 25 cm är oftast "riskfritt".

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Dämpa basreflexrör

Inläggav I-or » 2024-04-22 12:13

Det är förvisso ett mycket vanligt förekommande påstående att en bakåtriktad port minskar turbulensljud, men detta sker bara i mycket låg grad. Turbulensljuden domineras subjektivt av den första pipmoden som typiskt uppstår runt 400-700 Hz. Eftersom hörseln i detta frekvensområde har svårt att skilja direktljud från reflekterat dito är den totala ljudtrycksnivån i lyssningspositionen avgörande och denna blir i stort sett lika hög oavsett riktning för porten.

Vad gäller avståndet mellan portmynning och motstående begränsningsyta så bör detta inte vara alltför kort för undvikande av onödig turbulens. Avståndet bör uppgå till minst två mynningsdiametrar. Man kan akustiskt sett förlänga porten något med ett kortare avstånd, men detta är givet turbulensproblemen ej att rekommendera.

Typiskt är porten avstämd till en så låg frekvens att avståndet till de närmaste begränsningsytorna har en låg inverkan på frekvensgången i lyssningspositionen. Vid avstämningsfrekvenser under ca 50 Hz kan porten akustiskt sett anses vara placerad vid begränsningsytan även när det faktiska avståndet handlar om 0,5 m eller så.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 6 gäster