av norman » 2006-04-27 20:13
Låter som om det är talspolen som skrapar i. Har för mig att man kan skruva bort magneten med skruvar bakifrån på gamma 12" (kan dock ha fel då det var väldigt länge sen jag kollade). Får man bort magneten så kanske man kan fixa felet om man har riktigt tur, sen får man centrera talspolen i magnetgapet genom ha elementet liggande uppochner och sen flytta magneten litegrann i taget och testa att röra på konen tills det går fritt (blir lite svårare än när man byter kon och centrerar den istället).
(gjorde denna manöver på ett gammalt cerwinvega-element för många år sen, det hade gått varmt så ett par varv av talspolen lossnat. Lyckades limma dit varven och få dit magneten så det fungerade igen)
edit: gamma har ju inte direkt den bästa kvalitetskontrollen så man kan ju råka ut för att element inte fungerar fast de är helt nya, om det är nytt och du inte haft sönder det själv kanske du kan få det bytt?
edit2: nu insåg jag att det också kan vara upphängningen som är fel på om man läser din beskrivning. Har elementet legat länge så kan konens mittläge flytta sig och då kanske det ligger så nära ändläget att det bottnar?