Står ni ut med knastret från LP?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28098
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-27 16:44

Som jag skrev i ett annat inlägg, hade jag mina funderingar om jag skulle köpa en ny pickup, eller bara en ny nål. Det blev en ny nål, Ortofon OM10. DÅ tänkte jag att nu skulle det låta så fint. I h-e heller! Hur står ni ut med knastret? Eller är min skivspelare/arm/pickup/LP:ar usla? Jag är åtminstone glad att CD:n och alla dess uppföljare kom! Lyssningen blir mycket lugnare.

Jag kan ge er smakprov på hur det låter.

En testskiva från JVC och Dag Achatzs Våroffer får agera exempel.

1 kHz 5 cm/s utsyrt till -6dB under 0dbFS
Piano (tyvärr överstyrde jag digitalt i några sampel)
Outstyrt spår ("tystnad")

Alle tre spåren inspelade med samma inspelningsnivå till digitalt.

Jag uppskattar att jag har kanske 45 dB S/N. Har ni bättre? Eller står ni ut ändå?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35518
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav paa » 2024-04-27 17:29

Jag störs mer på det rumble som finns på inspelningen, än av knastret. Utom för enkilohertztonen, där det var svårt att höra något rumble.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28098
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-27 17:38

paa skrev:Jag störs mer på det rumble som finns på inspelningen, än av knastret. Utom för enkilohertztonen, där det var svårt att höra något rumble.


Hörde du rumble på det tysta spåret, så har jag problem. Då behövs en ny skivspelare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav dewpo » 2024-04-27 17:39

LP.png
LP.png (99.76 KiB) Visad 774 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3426
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav eljulio » 2024-04-27 17:40

LP-skivor är kort sagt rätt uselt jämfört strömmat eller CD. Men jag lyssnar ibland ändå på dem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22737
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-04-27 18:18

PerStromgren skrev:
paa skrev:Jag störs mer på det rumble som finns på inspelningen, än av knastret. Utom för enkilohertztonen, där det var svårt att höra något rumble.


Hörde du rumble på det tysta spåret, så har jag problem. Då behövs en ny skivspelare.


Tog ett mellanspår från en av mina digitaliseringar från LP (Beogram med dess inbyggda RIAA), lite tystare:
https://www.dropbox.com/scl/fi/f2ony0fv ... le053&dl=0

Skivan i sig kan ha rumble, det är tyvärr mycket hög störnivå på vinyl överlag tycker jag. Tidigare var man inte lika känslig....

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28098
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-27 18:22

dewpo skrev:
LP.png


Är det min 1 kHz-inspelning? I så fall går min TD150 för långsamt! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav dewpo » 2024-04-27 19:04

PerStromgren skrev:
dewpo skrev:
LP.png


Är det min 1 kHz-inspelning? I så fall går min TD150 för långsamt! :)


Ja det är din inspelning. Tar man med hela frekvensbandet ser man att det är mycket lågfrekvent muller mellan 10-20 Hz. SNR verkar vara dåligt även för LP. Enligt källor på nätet bör man kunna nå 60-70 dB men det är kanske glädje siffror?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1243
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-27 20:35

Ja hade endel knaster tidigare men efter byte från standard nål t Shiabata nål så försvann nästan allt knaster.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28098
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-27 20:48

Imperial-Blomman skrev:Ja hade endel knaster tidigare men efter byte från standard nål t Shiabata nål så försvann nästan allt knaster.


Spela in en platta. så jag får höra! Gärna något med litet dynamik.
... tycker jag!

Per

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1243
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-27 20:58

De skulle ja kunna göra när ja grävt fram vinylriggen 8O
De har fått lite väl lite kärlek sista månaderna.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28098
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-27 21:00

dewpo skrev:
PerStromgren skrev:
dewpo skrev:
LP.png


Är det min 1 kHz-inspelning? I så fall går min TD150 för långsamt! :)


Ja det är din inspelning. Tar man med hela frekvensbandet ser man att det är mycket lågfrekvent muller mellan 10-20 Hz. SNR verkar vara dåligt även för LP. Enligt källor på nätet bör man kunna nå 60-70 dB men det är kanske glädje siffror?


Har du själv någon skivspelare i drift? Hur låter den med avseende på störningar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19070
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Max_Headroom » 2024-04-27 22:34

Inga problem med knaster här.
Spelar mest maxi-singlar, men också någon LP ibland.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav dewpo » 2024-04-27 23:02

PerStromgren skrev:
dewpo skrev:
PerStromgren skrev:
Är det min 1 kHz-inspelning? I så fall går min TD150 för långsamt! :)


Ja det är din inspelning. Tar man med hela frekvensbandet ser man att det är mycket lågfrekvent muller mellan 10-20 Hz. SNR verkar vara dåligt även för LP. Enligt källor på nätet bör man kunna nå 60-70 dB men det är kanske glädje siffror?


Har du själv någon skivspelare i drift? Hur låter den med avseende på störningar?

Jo, men jag saknar test-skiva :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

MoonMartin
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2023-12-02

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav MoonMartin » 2024-04-27 23:40

Skaffa en OM40. Och tvätta skivorna. Annars är inte knaster något att bry sig om, tycker jag.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1569
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav jockewe » 2024-04-28 09:45

Kan det vara glädjemätning om man tror på att 70dB s/n är möjligt?

Jag menar om man läser grafen att 110dB är 1kHz tonen och värsta oljudspeaken är 65dB = 45dB s/n så kan en bättre setup kanske ge iallafall 60dB +?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39829
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav petersteindl » 2024-04-28 11:44

Med tanke på att det heter signal/brus-förhållande, så kanske man för LP bör betrakta bruset som energi och mäta bruset under en hel låt eller kanske under ett lä gre tidsförlopp och sedan ta ett rms-värde 20 Hz - 20 kHz under ett tidsförlopp och jämföra detta värde med angivet topp-värde för möjlig utstyrning på LP.

Beroende på nålspetsens utförande så blir knaster helt olika. Även andra egenskaper hos pickup och tonarm samt skivspelare kommer in en del, framför allt resonanser och lagring av mekanisk energi i systemet.

Att mäta toppvärdet på knäppar och knaster i LP ger, som jag ser det, inte en adekvat siffra på signal-brusavstånd.

Däremot kan vissa personer vara synnerligen känsliga för knaster. Detta gäller speciellt för en repa i skivan som återkommer per varv under flera varv. Den delen av skivan hoppar jag normalt sett över.

Mastern på tape för bandspelare låg på ungefär -60 dB i brusavstånd i bra fall. Gamla jazz-inspelningar brusade en hel del.

De bästa masterbanden kunde uppnå ungefär -75 dB eller några dB till.
Direktgraveringar hade bättre siffror och de bästa graverlacken på 70-talet låg på något bättre än -90 dB.

Det kunde höras mellan låtar på LP då det blev tyst från bandbruset. Då upplevdes denna momentana tystnad som störande. Vissa graverade in bandbruset mellan låtarna för att få mer kontinuitet i musiken.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26740
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav hifikg » 2024-04-28 11:46

PerStromgren skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja hade endel knaster tidigare men efter byte från standard nål t Shiabata nål så försvann nästan allt knaster.


Spela in en platta. så jag får höra! Gärna något med litet dynamik.


Är det inte roligare med mycket dynamik? Har fler LP-skivor än spelare numera. Vill minnas att Opus 3 pressade fina skivor och Caprice var ett märke som stod för något o så finns det ett engelskt presseri eller vad det kan heta... Nimbus!! Och så jagade man direktgraveringar. Har en bunt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28098
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-28 11:48

Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?

Och, Peter, jag har också hört bandbrus på LP.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26740
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav hifikg » 2024-04-28 11:51

PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?

Och, Peter, jag har också hört bandbrus på LP.


En utmaning för Bill50x han har fina grejor för LP han. Brukar frakta mina reliker dit för att få dem digitaliserade. Sitter på fel plats nu för att kunna lägga ut ett spår eller två, men det kan komma. Ljud och hur det ska låta t ex.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26740
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav hifikg » 2024-04-28 11:54

Den här blir jag sugen på varje gång jag ser den, men den skulle stå oanvänd. Då skulle den inte orsaka knaster!
Bilagor
gyrodec.jpg
gyrodec.jpg (118.83 KiB) Visad 517 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28098
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-28 12:02

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?

Och, Peter, jag har också hört bandbrus på LP.


En utmaning för Bill50x han har fina grejor för LP han. Brukar frakta mina reliker dit för att få dem digitaliserade. Sitter på fel plats nu för att kunna lägga ut ett spår eller två, men det kan komma. Ljud och hur det ska låta t ex.


Den vore fantastiskt att få höra från en fin skivspelare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Bill50x » 2024-04-28 12:14

PerStromgren skrev:Den vore fantastiskt att få höra från en fin skivspelare!

https://www.dropbox.com/scl/fi/g6fvltvp ... byuxd&dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28098
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav PerStromgren » 2024-04-28 12:39

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Den vore fantastiskt att få höra från en fin skivspelare!

https://www.dropbox.com/scl/fi/g6fvltvp ... byuxd&dl=0

/ B


Tack, B!

Men, det var inte just den skivan, det var ett stycke kallat "Mitt liv". Fin musik; var det transkription från vinyl var det exceptionellt bra!

PS. Det VAR Eva Dahlgren, jag tyckte väl att jag kände igen rösten!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav peterh » 2024-04-28 13:54

petersteindl skrev:%%%%
Beroende på nålspetsens utförande så blir knaster helt olika. Även andra egenskaper hos pickup och tonarm samt skivspelare kommer in en del, framför allt resonanser och lagring av mekanisk energi i systemet.

%%%%.

Kan du utveckla detta med nålspetsens påverkan på knaster ?

Själv mätte jag upp knaster på 70-talet och kunde registrera toppar upp mot 0.5V från en shure pickup ( M44 vill jag minnas)
med ett 100Mhz minnesskåp. Detta förklarade att vissa transistoriserade riaa förstärkte knäpparna medan de var knappt hörbara med en quad preamp.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav hcl » 2024-04-28 21:12

Tolkningen av SNR från grafen ovan kanske är något optimistisk, då SNR är tonen jämfört med summan av alla kanalers brus. Med 128k sampel FFT åker summan upp rejält. Det blir dock ganska ungefärligt att skatta exakt hur från bilden.

F.ö. är vinyl och digitalt väldigt lika när båda avspelas med högkvalitativa apparaturer. Visst kan det bli knastrigt om man har uselt skötta skivor, men det hör till ovanligheterna enligt min erfarenhet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39829
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav petersteindl » 2024-04-28 21:26

peterh skrev:
petersteindl skrev:%%%%
Beroende på nålspetsens utförande så blir knaster helt olika. Även andra egenskaper hos pickup och tonarm samt skivspelare kommer in en del, framför allt resonanser och lagring av mekanisk energi i systemet.

%%%%.

Kan du utveckla detta med nålspetsens påverkan på knaster ?

Själv mätte jag upp knaster på 70-talet och kunde registrera toppar upp mot 0.5V från en shure pickup ( M44 vill jag minnas)
med ett 100Mhz minnesskåp. Detta förklarade att vissa transistoriserade riaa förstärkte knäpparna medan de var knappt hörbara med en quad preamp.


Det var enkelt att byta nålspets på Goldfing MM pickuper. Då kunde man lyssna på olika nålspetsar. VdH-1 var den bästa och dyraste nålspetsen. Den hade längst och smalast vertikal anliggningsyta i spåret. De flesta nålar hade sfärisk anliggningsyta och graverade ett spår längs med väggarna på skivorna då man spelade skivorna. VdH-1 nålen hade istället en avlång vertikal anliggningsyta där nålspetsen, både ovanför och under själva skivslitaget, inte registrerade slitagespåret från andra pickuper. Skivorna lät istället som nya och ospelade. Det var frapperande hur väl det fungerade i praktiken. VdHul hade fotografier på exakt hur det såg ut i LP-spåret och hur vdH-1 nålen låg an på sidorna på en LP.

Slitage i skivor låter som ett med musiken/utstyrda nivån modulerat knaster och orent. Detta var dock ett minne blott med vdH-1 nålspets. Då skall man ha i minnet att skivspåren i tvärsnitt är som ett v med +/- 45 grader sidor mot varandra och med 20 graders vertikal avspelningsvinkel, där respektive sida i skivspåret representerar respektive kanal och om ena kanalen styrs ut annorlunda än andra kanalen så kommer motsatta respektive kanal att få slitage då nålspetsen rör sig vertikalt olika i spåret.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13700
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Kronkan » 2024-04-29 08:16

Ett förslag är att pröva med att tvätta en skiva som ser ok ut. Använd Yes och någon oanvänd borste. Ha lagom med sköljvatten i diskhon. Alltså så att etiketten inte doppas. Krattiga repor går inte att åtgärda. En del vinyl är redan från början dålig.

Låt aldrig en skiva ligga kvar om skivspelaren saknar skyddande lock. Förvara skivorna korrekt. Alltid med innefodral insatt så att damm inte kan komma åt innehållet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13700
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav Kronkan » 2024-04-29 08:27

hifikg skrev:Den här blir jag sugen på varje gång jag ser den, men den skulle stå oanvänd. Då skulle den inte orsaka knaster!


Bilden föreställer en Mitchell Gyrodeck. Missen är att locket inte är monterat. Det fungerar ju som damskydd för skivor och skivspelare.
Min gamla anläggning såg så här ut. Skivspelaren finns kvar. Den byter jag aldrig.

Bild

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1859
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Står ni ut med knastret från LP?

Inläggav LeifB » 2024-04-29 09:14

Det är klart att man gör.
Nostalgi... Vi älskar vintage.
Det var inte bättre förr men vinyl ger mig en retrokänsla. Jag har aldrig haft en riktigt dyr svarv.
Kan föreställa mig att flera har haft en sådan här.
Många har sagt att den gav en bättre känsla än en bra cd spelare. Kanske någon här kan ge en bild av detta.
Mvh Leif

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skugga och 3 gäster