Hur mycket kostar din anläggning, inklusive rumsåtgärder?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket kostar din anläggning, inklusive rumsåtgärder?

Under 10 000:-
28
8%
10 000:- till 30 000:-
79
22%
30 000:- till 100 000:-
147
40%
100 000:- till 300 000:-
84
23%
300 000:- till 1 000 000:-
26
7%
1 000 000:- till 3 000 000:-
2
1%
 
Antal röster : 366

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur mycket kostar din anläggning, inklusive rumsåtgärder

Inläggav Calleberg » 2024-05-04 15:06

JM skrev:Det finns ingen relation mellan pris o prestanda.
JM


Mja, det där bör nog nyanseras lite på ett forum med så många odiagnostiserade aspisar :D.
Men jag förstår hur du menar, och håller med i stort.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Tell
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur mycket kostar din anläggning, inklusive rumsåtgärder

Inläggav Tell » 2024-05-04 20:38

JM skrev:Tvärtom är det en sport att få bra ljud till lägsta kostnad.

JM skrev:Det finns ingen relation mellan pris o prestanda.

Medhåll på båda två! Som jag skrev tidigare så har jag lagt under 10kkr för det jag lyssnar på just nu o det låter bättre än det mesta annat jag hört. Sen finns det folk som lägger oändliga summor på prylar men som t ex fortfarande har massa rumsproblem dom inte ens petat i.
Det går iaf för ganska små summor att komma väldigt långt, men sista biten till den perfekta ljudnirvana kan kräva lite mer. Man brukar väl säga att man kan komma 90% på 10% av tiden, medans den sista 10% tar resterande 90% av tiden.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur mycket kostar din anläggning, inklusive rumsåtgärder

Inläggav Calleberg » 2024-05-04 21:39

Mycket av mitt musiklyssnande på senare tid har antingen varit genom en egensnickrad bilstereo i en cheva pickup från 1990 :D eller genom ett par vid det här laget mycket slitna knegarlurar av märket Peltor :D

Stereon i vardagsrummet är för det mesta i viloläge.
Trots detta och trots den lite läskiga texten lyckades jag få ståpäls idag när Alex & Sigge spelade den här i sin podd.
(Jag är lite oklädsamt nöjd över min förmåga att njuta av musik även med enkel men ändå skapligt välljudande utrustning :wink: )
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket kostar din anläggning, inklusive rumsåtgärder

Inläggav matssvensson » 2024-05-05 10:16

Ser att jag inte svarat i denna tråd utan i andra vad kostar trådar.

Hmm :?. Nypris på elektroniken plus materialkostnad för mina hemkörda högtalare summerar till runda slängar över 900 tkr :oops:. Vilket så långt minnet räcker reduceras till cirka hälften av det, genom begagnatköp och diverse rabatter. Timmarna på högtalarna oräknade.

Hade på känn att det skulle landa som en prestigebil, men glädjen jag får ut av musiklyssningen värderar jag ofantligt mycket högre än så - rent livsviktig faktiskt :). Och jag håller minst jämna steg med investeringar i mjukvaran - musiken.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 775
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Hur mycket kostar din anläggning, inklusive rumsåtgärder

Inläggav Chopha » 2024-05-05 14:02

Saxad från en annan tråd men uppdaterad efter dagsläget. Missade dock att bildvisare samt egen nedlagd tid skulle räknas med så jag tryckte "30 000:- till 100 000:-" utan att ha läst reglerna fullt ut. :oops:
Skulle tryckt på "100 000 till 300 000:-" i stället då jag hamnar på lite över 160 000:-.

Högtalare
pi60, BS60 och sju stycken portade Mupps = ca 56 000:-

Bildvisare
LG E9 - 25 000:-

Elektronik
Onkyo hembioreceiver, NAD 208, Topping E30 = ca 9 500:-

Dator
Mac mini + stor extern SSD - ca 10 000:-

Rum
Konsultationer av Ingvar, materialkostnader för akustikreglering, gardiner, mattor = ca 31 000:-

Egen nedlagd tid
Kanske motsvarande tre arbetsveckor (120 h) - 30 000:-

Kablar och övrigt bös = Kanske 3 000:- (?)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket kostar din anläggning, inklusive rumsåtgärder

Inläggav matssvensson » 2024-05-05 21:08

matssvensson skrev:Ser att jag inte svarat i denna tråd utan i andra vad kostar trådar.

Hmm :?. Nypris på elektroniken plus materialkostnad för mina hemkörda högtalare summerar till runda slängar över 900 tkr :oops:. Vilket så långt minnet räcker reduceras till cirka hälften av det, genom begagnatköp och diverse rabatter. Timmarna på högtalarna oräknade.

Hade på känn att det skulle landa som en prestigebil, men glädjen jag får ut av musiklyssningen värderar jag ofantligt mycket högre än så - rent livsviktig faktiskt :). Och jag håller minst jämna steg med investeringar i mjukvaran - musiken.

/mats

Oj, missade att läsa spelreglerna i förstainlägget. Hamnar ändå i samma kategori. Får lägga till cirka 100 tkr för nedlagd tid på högtalarna. Men det gällde ju betalat pris på övriga prylar, inte nypris.

Förvaringsmöbel - 5 000 kr. Akustikfix - 0 kr (sitter i högtalarna).

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster