Emotional Beauty is in the Ear (brain) of the Listener.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Emotional Beauty is in the Ear (brain) of the Listener.

Inläggav JM » 2024-05-06 21:06

Perceptuella (men inte akustiska) egenskaper förutsäger preferenser av sångröst.
Perceptual (but not acoustic) features predict singing voice preferences.
https://www.nature.com/articles/s41598-024-58924-9

Betydande likheter finns med hur högtalare bedöms. Är lyssnaren inkörd på en krokig tonkurva kommer högtalare men rak tonkurva inte uppskattas. Hjärnan adapterar över lång tid till den krokga kurvan. Även om lyssnaren förstår att raka tonkurvan är rätt kommer den hårdinprogrammerade krokiga kurvan upplevas som korrekt.
Detta speglar att vi har svårt att känslomässigt ändra hårdkodade erfarenheter även om vi intelektuellt förstår att det är fel. Gäller alla subjektiva bedömningar.
Våra unika erfarenheter styr nästan autonomt våra subjektiva reaktioner. Någon egentlig fri vilja finns inte.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

jansch

Re: Emotional Beauty is in the Ear (brain) of the Listener.

Inläggav jansch » 2024-05-08 23:07

Att föredra ett ljud/ljudspektra även om återgivningen är "fel" är ju en helt normal reaktion.
Att vi tycker något låter vackert/häftigt/intressant/bra har ju egentligen ingenting att göra med naturtrogen återgivning.

Min cello t.ex låter klart bäst med en rejäl boost i området 65 - 100 Hz och i lägre diskanten - tycker jag! "Neutralt" inspelad blir det ganska tunt och trist.

T o m om vi har generell möjlighet att jämföra "live" med "felaktigt" återgiven musik kan vi föredra den inspelade ljudmässigt.
En helt annan sak är ju att vi väljer "live" ändå då vi tillfredsställer fler sinnen.

Att det låter bra är ofta inte = naturtrogen återgivning. Dock finns det sådant som vi störs av mer än annat, t.ex intermodulationsdistorsion till skillnad från harmonisk sådan. Brus behöver inte vara störande och vissa gillar vinylskivans brister.
Få störs av överdriven bas så länge den inte är bumllg, vissa t o m föredrar det.

Det finns dock en brist i ovanstående resonemang. Är anläggningens tonkurva generellt krokig påverkas ju alla instrument/röster, inte t.ex bara cellon. Cymbaler låter i mina öron fel med överdriven undre diskant.

Ock jo, vi är vanemänniskor och vi vänjer oss fort, bara vi inte börjar reta oss på något ljud oavsett om det är autentiskt eller ej.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Emotional Beauty is in the Ear (brain) of the Listener.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-09 11:07

Att föredra ett ljud/ljudspektra även om återgivningen är "fel" är ju en helt normal reaktion.
Att vi tycker något låter vackert/häftigt/intressant/bra har ju egentligen ingenting att göra med naturtrogen återgivning.[/quote]

Medhåll!

jansch skrev:Min cello t.ex låter klart bäst med en rejäl boost i området 65 - 100 Hz och i lägre diskanten - tycker jag! "Neutralt" inspelad blir det ganska tunt och trist.

Du hör cellon från ditt håll som utövare, känner dess vibrationer och så. Vi andra upplever den annorlunda.

jansch skrev:T o m om vi har generell möjlighet att jämföra "live" med "felaktigt" återgiven musik kan vi föredra den inspelade ljudmässigt.
En helt annan sak är ju att vi väljer "live" ändå då vi tillfredsställer fler sinnen.

Så kan det vara!

Återgå till Generellt om hifi