DAC till streamer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

swedin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2024-04-07

DAC till streamer

Inläggav swedin » 2024-05-06 20:37

Jag har en WiiM pro plus (3000 kr) som nätverksstreamer samt även kopplad med optisk kabel för TV ljudet.
Det blev en fantastiskt förbättring av TV ljudet och även bättre då jag testat köra CD skiva i en gammal LG Blue ray spelare som också är kopplad till WiiM
Jag har försteg o slutsteg Vincent
Skulle jag få ett lyft i ljudet om jag kopplade WiiM (med den optiska utgången) till en bättre DAC? någonstans mellan 7-10 tkr är min tanke för DAC
Är det värt pengarna?

steven33
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2024-01-31

Re: DAC till streamer

Inläggav steven33 » 2024-05-06 21:08

Enligt mig och min åsikt så blir svaret Nej. Du kan få en fullvärdig DAC som mäter bra för 500 kr. Mäter det bra så låter det bra, åtminstone enligt mig.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... t_Reviews/

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: DAC till streamer

Inläggav guldfisk » 2024-05-06 22:18

För att vara ännu tydligare är digital-analogomvandlaren i WiiM Pro Plus mer än bra:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.50254/

Optimera annat istället eller var helt enkelt nöjd :-)

Om du inte har börjat använda den parametriska equalizern i din WiiM är det antagligen där du ska börja.

viewtopic.php?f=9&t=72882
viewtopic.php?f=10&t=73271
...perspektiv...

Kermit116
 
Inlägg: 1315
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: DAC till streamer

Inläggav Kermit116 » 2024-05-06 22:54

Är enig med guldfisk, Wiimen är mycket kompetent, t o m så att om Du inte har en massa andra ljudkällor kopplade till förförstärkaren att du skulle testa om Du hör någon skillnad till det bättre genom att koppla Wiimen direkt till effektförstärkaren och använda Wiimen som försteg.

Men sen är det klart det finns ju dom som påstår sig kunna detektera s k audiofila switchar från sådant som säljs hos Kjell&Co. Innan dess så har man nog i så fall då kunnat identifiera den hypotetiska dist som finns i Wiimens dac. Det löser Du dock för 2 500sek fritt hem till Sverige:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.48813/

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 18318.html

Smsl D-6s gissar jag för stunden är svårslagen vad avser pris/prestanda, om Du sen hör någon större skillnad till det bättre är en annan fråga.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9667
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: DAC till streamer

Inläggav sprudel » 2024-05-10 14:15

swedin skrev:Jag har en WiiM pro plus (3000 kr) som nätverksstreamer samt även kopplad med optisk kabel för TV ljudet.
Det blev en fantastiskt förbättring av TV ljudet och även bättre då jag testat köra CD skiva i en gammal LG Blue ray spelare som också är kopplad till WiiM
Jag har försteg o slutsteg Vincent
Skulle jag få ett lyft i ljudet om jag kopplade WiiM (med den optiska utgången) till en bättre DAC? någonstans mellan 7-10 tkr är min tanke för DAC
Är det värt pengarna?


Du kan få en begagnad Chord Qutest för de pengarna om du har tur. Därefter är dacfrågan löst.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell
 
Inlägg: 2131
Blev medlem: 2015-10-27

Re: DAC till streamer

Inläggav Tell » 2024-05-12 00:44

sprudel skrev:
swedin skrev:Jag har en WiiM pro plus (3000 kr) som nätverksstreamer samt även kopplad med optisk kabel för TV ljudet.
Det blev en fantastiskt förbättring av TV ljudet och även bättre då jag testat köra CD skiva i en gammal LG Blue ray spelare som också är kopplad till WiiM
Jag har försteg o slutsteg Vincent
Skulle jag få ett lyft i ljudet om jag kopplade WiiM (med den optiska utgången) till en bättre DAC? någonstans mellan 7-10 tkr är min tanke för DAC
Är det värt pengarna?


Du kan få en begagnad Chord Qutest för de pengarna om du har tur. Därefter är dacfrågan löst.

Verkar dumt att slösa pengarna på nåt sånt när man kan komma undan så mycket billigare. Topping eller SMLS finns för runt tusenlappen om man verkligen vill lyxa till det, men annars kommer så gott som vilken billigare DAC låta precis lika bra för dom allra flestas öron.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster