Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Det är ju en bra fråga...
Vad visar de olika kurvorna, saknas lite data, och jag vägrar googla själv.
Morello skrev:Du hör det som intermodulation, vilket ger en grusig/smutsig återgivning.
Calleberg skrev:Jaha, då skulle jag säga att med 8 Ohmshögtalare kommer det låta finfint.
Med 4 Ohm eller mindre kommer det nog låta lite rörmysigt vid modesta nivåer för att möjligen övergå i lyssningströtthet efter lite längre perioder med högre nivå.
Jag tror som Morello att det är Intermodulationsdistorsionen som gör det hörbart. Nu har den där förstärkaren förhållandevis lite distorsion av högre ordning, vilket nog tar ner hörbarheten betydligt.
Man skulle med lite god vilja kunna säga att den nog låter bättre än den mäter I vart fall så länge man inte drar på för mycket. Och ofta räcker det ju med ensiffriga watt i medeltal.
Hur bra stämmer min gissning med din upplevelse?
Calleberg skrev:Vassjego
Ämnet är intressant, och vid det här laget får man väl anse det mer eller mindre bevisat att många "high end" produkter har ett medvetet "designsound" som oftast uppfattas positivt av slutanvändaren.
En väl tilltagen prislapp brukar höra till som ett sorts kvitto på att det dom hörs är bra och inte bara annorlunda.
En sorts "prestandabaserad" prissättning kan man kanske kalla det, om man med prestanda menar upplevd prestanda. Vilket ju såklart är den enda prestanda som är viktig i sammanhanget.
sprudel skrev:Calleberg skrev:Vassjego
Ämnet är intressant, och vid det här laget får man väl anse det mer eller mindre bevisat att många "high end" produkter har ett medvetet "designsound" som oftast uppfattas positivt av slutanvändaren.
En väl tilltagen prislapp brukar höra till som ett sorts kvitto på att det dom hörs är bra och inte bara annorlunda.
En sorts "prestandabaserad" prissättning kan man kanske kalla det, om man med prestanda menar upplevd prestanda. Vilket ju såklart är den enda prestanda som är viktig i sammanhanget.
Så är det helt klart och Nelson Pass hycklar inte med det heller. Kolla min signatur.
Morello skrev:Pass-citatet är klart lustigt - det skapar så att säga en per definition helt kravlös tillvaro på jobbet. Inga krav, ingen validering - bara att testa och leka. Den inställningen gör audiobranschen helt unik - inte i någon del av elektronikbranschen jag varit i kontakt med under mitt yrkesliv har denna inställning förekommit.
sprudel skrev:Calleberg skrev:Det är ju en bra fråga...
Vad visar de olika kurvorna, saknas lite data, och jag vägrar googla själv.
Ja, det är klart att det saknas lite, här:
https://www.stereophile.com/content/pas ... asurements
sprudel skrev:OK
I alla fall några som lyckades hantera min fråga, delvis, andra kör i diket som vanligt så fort det gäller pengar.
Man kan höra grusigt, vasst i diskanten. Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
JM skrev:sprudel skrev:OK
I alla fall några som lyckades hantera min fråga, delvis, andra kör i diket som vanligt så fort det gäller pengar.
Man kan höra grusigt, vasst i diskanten. Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
Med åldern minskar precedence effekten. Dvs en yngre lyssnare torde inte höra ett eko. Möjligen är det den vassa här prominenta tredjetonsdistorsionen du hör som ett eko.
Testa.
JM
jansch skrev:JM skrev:sprudel skrev:OK
I alla fall några som lyckades hantera min fråga, delvis, andra kör i diket som vanligt så fort det gäller pengar.
Man kan höra grusigt, vasst i diskanten. Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
Med åldern minskar precedence effekten. Dvs en yngre lyssnare torde inte höra ett eko. Möjligen är det den vassa här prominenta tredjetonsdistorsionen du hör som ett eko.
Testa.
JM
Det finns ingen rimligt/logisk förklaring till att man/du uppfattar någon form av eko.
Man kan i sig tänka sig ringningar men att dessa skulla vara så långa att "eko" skulle uppfattas är inte rimligt.
Om man är medelålders för man upptill sådär 14kHz vilket resulterar i att grundtonerna ligger under ca 4,5kHz.
Visserligen undre diskant men 3;e övertonen ligger så högt att phonkurvan dämpar resultatet.
Som bl.a Morello skriver är det nog inte då 3:e tonsdisten som stör utan intermodulationsdistorsionen som då hamnar lägre ner i registret.
sprudel skrev:Bra där, och imd skulle uppfattas som grusigt, vasst?
Lustigt för det är just precis så jag uppfattar tråkiga transistorsteg, mekaniskt och hårt, vasst och grusigt!
sprudel skrev:Bra där, och imd skulle uppfattas som grusigt, vasst?
Lustigt för det är just precis så jag uppfattar tråkiga transistorsteg, mekaniskt och hårt, vasst och grusigt!
hifikg skrev:Som vindrinkare och whiskypimplare eller varför inte klocksamlare och penn-nördar.
I-or skrev:Den omtalade designerdisten har för övrigt ingen som helst korrelation med lyssningsintrycken. Vissa pryttlar distar si och andra distar så, men på något magiskt sätt anses alla vara "musikaliska" när prislappen är tillräckligt hög.
Låt oss tillämpa den gode Occams rakkniv ännu en gång och konstatera att den rimligaste förklaringen är att det är prislappen som ger lyssningsintrycken och att alldeles för många HiFi-konstruktörer, även en hel del legendariska sådana, helt enkelt inte förmår eller inte väljer att använda tekniskt adekvata lösningar, vilka är välkända sedan decennier.
I just detta fall är högfrekvensdistorsionen redan vid måttliga strömstyrkor mycket hög. Detta ger ganska tydligt hörbara artefakter som yttrar sig i grusighet eller i värsta fall t.o.m. en viss vasshet i ljudet. JA:s mätningar är dock inte tillräckligt omfattande för en mer detaljerad analys här, även om man kan konstatera att ynkliga 10 Wp (5 Wrms) är vad förstärkaren klämmer ur sig i 4 ohm vid 19+20 kHz innan disten skenar.
Noteras bör även att förstärkaren i Stereophile avlyssnades med DeVore Orangutan O/93 som har en hyggligt hög känslighet och dessutom en ovanligt hög impedans om ca 10 ohm i toppoktaven. I det fallet lär högfrekvensdistorsionen sällan vara störande, men med en mer normalkänslig högtalare och en ganska typisk impedans om ca 4-5 ohm i toppoktaven kommer problemen att yttra sig vid runt 10 dB lägre ljudtrycksnivåer.
Conan skrev:Morello skrev:Pass-citatet är klart lustigt - det skapar så att säga en per definition helt kravlös tillvaro på jobbet. Inga krav, ingen validering - bara att testa och leka. Den inställningen gör audiobranschen helt unik - inte i någon del av elektronikbranschen jag varit i kontakt med under mitt yrkesliv har denna inställning förekommit.
Och inom audio-svängen är det heller inte alltid OK att kalla en spade för en spade (eller som i det här fallet en överprissatt distbox för en överprissatt distbox).
I-or skrev:sprudel skrev:Bra där, och imd skulle uppfattas som grusigt, vasst?
Lustigt för det är just precis så jag uppfattar tråkiga transistorsteg, mekaniskt och hårt, vasst och grusigt!
Rörförstärkare har generellt sett betydligt fler konstigheter för sig än transistordito (som det ursprungligen handlade om här). Om vi undantar inverkan på frekvensgången via spänningsdelning från utgångsimpedansen (som för vissa konstruktioner kan handla om åtskilliga dB med typiska högtalare), så handlar det ofta om en hel del andratonsdistorsion. Denna låter framförallt orent eller grusigt, vilket för många kanske mer framstår som disigt, och detta är nog en av anledningarna till varför du föredrar denna teknik. Till detta kommer ett vanligtvis snällare klippningsförlopp som också ger ett mindre skarpt intryck. En hygglig rörförstärkare låter därför ofta lätt "avrundad" överlag.
När det gäller övriga intryck så bör man vara medveten om att audiofiler ofta är väldigt fantasifulla när de ska beskriva vad de hör. Någon halv dB skillnad i frekvensgången för toppoktaven anses ge inverkan på djupet eller bredden i inspelningarna, speciellt andratonsdistorsion anses ge musiken mer värme och ett snällt klippningsförlopp anses låta mer musikaliskt o.s.v.
jansch skrev:JM skrev:sprudel skrev:OK
I alla fall några som lyckades hantera min fråga, delvis, andra kör i diket som vanligt så fort det gäller pengar.
Man kan höra grusigt, vasst i diskanten. Men det här jag uppfattar som förstärkt ekoeffekt, hur förklarar man det?
Med åldern minskar precedence effekten. Dvs en yngre lyssnare torde inte höra ett eko. Möjligen är det den vassa här prominenta tredjetonsdistorsionen du hör som ett eko.
Testa.
JM
Det finns ingen rimligt/logisk förklaring till att man/du uppfattar någon form av eko.
Man kan i sig tänka sig ringningar men att dessa skulla vara så långa att "eko" skulle uppfattas är inte rimligt.
Om man är medelålders för man upptill sådär 14kHz vilket resulterar i att grundtonerna ligger under ca 4,5kHz.
Visserligen undre diskant men 3;e övertonen ligger så högt att phonkurvan dämpar resultatet.
Som bl.a Morello skriver är det nog inte då 3:e tonsdisten som stör utan intermodulationsdistorsionen som då hamnar lägre ner i registret.
sprudel skrev:Conan skrev:Morello skrev:Pass-citatet är klart lustigt - det skapar så att säga en per definition helt kravlös tillvaro på jobbet. Inga krav, ingen validering - bara att testa och leka. Den inställningen gör audiobranschen helt unik - inte i någon del av elektronikbranschen jag varit i kontakt med under mitt yrkesliv har denna inställning förekommit.
Och inom audio-svängen är det heller inte alltid OK att kalla en spade för en spade (eller som i det här fallet en överprissatt distbox för en överprissatt distbox).
Jag gör ett seriöst försök att reda ut hur den distgrafen ger sig tillkänna ljudmässigt och så kommer detta!
Jag funderar lite på varför du uttrycker dig som du gör. Är detta det bästa du kan åstadkomma i att besvara frågeställningen?
Det är ju ett lågvattenmärke av rang. Hur tänker du om hur forumet ska vara?
Tror du att den typen av kommentarer bidrar till lusten att göra inlägg eller locka nya medlemmar till forumet?
jansch skrev:Det finns ingen rimligt/logisk förklaring till att man/du uppfattar någon form av eko.
Man kan i sig tänka sig ringningar men att dessa skulle vara så långa att "eko" skulle uppfattas är inte rimligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster