Moderator: Redaktörer
Morello skrev:"Negative feedback is not inherently a bad thing; it is an
absolutely indispensable principle of electronic design,
and if used properly has the remarkable ability to make
just about every parameter better."
-D. Self
Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.
Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
I-or skrev:Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Vad jag menar med High End-andan...
I-or skrev:Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
%%%%%%%%
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.
Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.
Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.
Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.
Ungefär som balanserade kablage och överföringar. Behövs sällan men det låter positivt...
Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.
I-or skrev:Kermit116 skrev:I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.
I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan
Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.
Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.
Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.
Nu är vi ganska långt ifrån trådens ursprungliga ämne, men en uteffekt om ynkliga 5 Wrms i 4 ohm i toppoktaven innan distorsionen skenar har mycket gemensamt med äldre tiders High End-konstruktioner. Att detta under normala omständigheter ger upphov til tydliga ljudkvalitetsproblem är självklart, men hur detta kommer att upplevas av olika lyssnare vill jag låta vara oskrivet. Jag har många gånger vid lyssningstest sett ett och samma problem beskrivas på ett dussin helt olika sätt, speciellt av otränade lyssnare.
I-or skrev:Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.
Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.
Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.
RogerGustavsson skrev:Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.
MoonMartin skrev:Jag hajar inte diskussionen. Testet kommer fram till att INT24 är olämplig till 4-ohmshögtalare. Finns ju inget att diskutera efter det. Dumpa den eller högtalarna (om dom är 4-ohmare).
Tell skrev:I-or skrev:Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.
Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.
Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.
Starkt medhåll rakt igenom! Att det dessutom finns folk som köper dyra saker för att dom är dyra är en ganska äcklig o sjukt onödig sysselsättning imo.RogerGustavsson skrev:Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.
Så är det ju nästan överallt, presentation är nästan viktigare än själva varan. Bara kolla på hur Apple presenterar sina mobiler, hur Arla målar upp sin mjölk som en sportdryck, diskmedelstillverkare byter från en vitblå förpackning till en brungrön o alla tror den helt plötsligt blev miljövänlig, eller vinsnubben som håller värsta talet (gärna med en exotisk fransk brytning) när han ska hälla upp det där fina vinet.
Eller egentligen bara vilken produkt som helst där det nu har blivit modern med sk unboxings, folk som filmar sig själva när dom packar upp en vara o där tillverkarna lagt ner mycket tid o pengar på hela den "upplevelsen", alltså hur produkten nånstans där i lådan presenteras för en när man packar upp den för första gången så man ska gilla den ännu lite mera.
Alltså precis som highend ljud med snubbar som Paul McGowan främst i ledet, sliskig o ful marknadsföring för att sälja dyra mediokra prylar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster