Hur hörs det här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34994
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Morello » 2024-05-13 11:41

"Negative feedback is not inherently a bad thing; it is an
absolutely indispensable principle of electronic design,
and if used properly has the remarkable ability to make
just about every parameter better."

-D. Self
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2131
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Tell » 2024-05-13 12:40

Morello skrev:"Negative feedback is not inherently a bad thing; it is an
absolutely indispensable principle of electronic design,
and if used properly has the remarkable ability to make
just about every parameter better."

-D. Self


"MeN dEt lÅteR jU iNtE MuSikAliskT!!11"

-Subjuktivus Audiofilius

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39912
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur hörs det här?

Inläggav petersteindl » 2024-05-13 12:43

Människans Centrala Nervsystem är ett system som bygger på återkopplingar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2350
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur hörs det här?

Inläggav nuffe » 2024-05-13 13:06

Kan det vara så enkelt som så att just ordet negativ upplevs som just negativt. Människorna är ju inte riktigt kloka när det kommer till det mesta o speciellt ljud

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6372
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur hörs det här?

Inläggav I-or » 2024-05-13 13:11

Kermit116 skrev:
I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.

I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan


Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.

Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.

Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.

Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.


Nu är vi ganska långt ifrån trådens ursprungliga ämne, men en uteffekt om ynkliga 5 Wrms i 4 ohm i toppoktaven innan distorsionen skenar har mycket gemensamt med äldre tiders High End-konstruktioner. Att detta under normala omständigheter ger upphov til tydliga ljudkvalitetsproblem är självklart, men hur detta kommer att upplevas av olika lyssnare vill jag låta vara oskrivet. Jag har många gånger vid lyssningstest sett ett och samma problem beskrivas på ett dussin helt olika sätt, speciellt av otränade lyssnare.
Senast redigerad av I-or 2024-05-13 13:13, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34994
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Morello » 2024-05-13 13:12

Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.

Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57375
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Nattlorden » 2024-05-13 13:28

Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.

Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.


Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116
 
Inlägg: 1317
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Kermit116 » 2024-05-13 13:43

I-or skrev:
Kermit116 skrev:
I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.

I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan


Vad jag menar med High End-andan...

Tack då förstår jag.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3525
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Hur hörs det här?

Inläggav peterh » 2024-05-13 14:16

I-or skrev:
Kermit116 skrev:
I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.

I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan


Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.
%%%%%%%%


Jag gillar starkt i'or's uppriktiga stil, det kanske inte skaffar många vänner men det är uppfriskande och modigt !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22787
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur hörs det här?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-13 15:04

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.

Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.


Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.


Ungefär som balanserade kablage och överföringar. Behövs sällan men det låter positivt...

Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17946
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Almen » 2024-05-13 15:08

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.

Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.


Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.

Annars använder man väl mest endast "återkoppling" i HiFi-nomenklaturen? Eller "motkoppling".
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9671
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur hörs det här?

Inläggav sprudel » 2024-05-13 15:25

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:Vi kan kalla företeelsen för regulativ återkoppling.

Hur som helst är negativ återkoppling en förutsättning för att åstadkomma riktigt låg distorsion samt en förutsägbar förstärkning etcetera. Jag vet inte riktigt varför myten om återkopplingen fått sådant fotfäste i audiobranschen.


Det låter inte som en bra idé för icke-tekniker. Dels att det heter "negativ".... så regulativ var ju ett bra ord. Och dels att man får uppfattningen att senare kommande ljud skulle partiellt förstöras av det tidigare... utan att folk förstår något om vad det rör sig om för tidsrymd i ingripandet.


Ungefär som balanserade kablage och överföringar. Behövs sällan men det låter positivt...

Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.


Fast semibalanserat har hjälpt mig mot brummande kablage.
Ja, håller med om designhysterin, nästan som ljudande konstverk. Installationer för altaret på något sätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9671
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur hörs det här?

Inläggav sprudel » 2024-05-13 15:32

I-or skrev:
Kermit116 skrev:
I-or skrev:...
High End-andan är en utdöende företeelse.

I-or,
Din utsaga synes hoppingivande, utveckla gärna.
/Grodan


Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.

Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.

Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.

Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.


Nu är vi ganska långt ifrån trådens ursprungliga ämne, men en uteffekt om ynkliga 5 Wrms i 4 ohm i toppoktaven innan distorsionen skenar har mycket gemensamt med äldre tiders High End-konstruktioner. Att detta under normala omständigheter ger upphov til tydliga ljudkvalitetsproblem är självklart, men hur detta kommer att upplevas av olika lyssnare vill jag låta vara oskrivet. Jag har många gånger vid lyssningstest sett ett och samma problem beskrivas på ett dussin helt olika sätt, speciellt av otränade lyssnare.


Här skräds det inte på orden.

”Totalt verklighetsfrämmande flummande”

” fullständigt undermåliga tekniska lösningar”

”allsköns knasigheter”

”magiska lösningar”

”pajasinslagen”

” rent mög”

”dumheterna”

:mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34994
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Morello » 2024-05-13 15:37

Förvisso, men audiobranschen är i vissa avseenden en fullkomligt unik bransch.

För den som är intresserad av negativ/regulativ återkoppling rekommenderas läsning av D. Selfs bok "audio power amplifier design"; Self har dedikerat ett helt kapitel åt detta där han även går igenom de mest vanligt förekommande missuppfattningarna (som torgförs av diverse audiokonstruktörer).
Senast redigerad av Morello 2024-05-13 17:08, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2131
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Tell » 2024-05-13 16:36

I-or skrev:Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.

Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.

Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.

Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.

Starkt medhåll rakt igenom! Att det dessutom finns folk som köper dyra saker för att dom är dyra är en ganska äcklig o sjukt onödig sysselsättning imo.

RogerGustavsson skrev:Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.

Så är det ju nästan överallt, presentation är nästan viktigare än själva varan. Bara kolla på hur Apple presenterar sina mobiler, hur Arla målar upp sin mjölk som en sportdryck, diskmedelstillverkare byter från en vitblå förpackning till en brungrön o alla tror den helt plötsligt blev miljövänlig, eller vinsnubben som håller värsta talet (gärna med en exotisk fransk brytning) när han ska hälla upp det där fina vinet.
Eller egentligen bara vilken produkt som helst där det nu har blivit modern med sk unboxings, folk som filmar sig själva när dom packar upp en vara o där tillverkarna lagt ner mycket tid o pengar på hela den "upplevelsen", alltså hur produkten nånstans där i lådan presenteras för en när man packar upp den för första gången så man ska gilla den ännu lite mera.
Alltså precis som highend ljud med snubbar som Paul McGowan främst i ledet, sliskig o ful marknadsföring för att sälja dyra mediokra prylar.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2430
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Hur hörs det här?

Inläggav pLudio » 2024-05-13 16:42

Nelson har en lösning för välpresterande förstärkare. Och vinet har han druckit upp.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9671
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hur hörs det här?

Inläggav sprudel » 2024-05-14 07:28

MoonMartin skrev:Jag hajar inte diskussionen. Testet kommer fram till att INT24 är olämplig till 4-ohmshögtalare. Finns ju inget att diskutera efter det. Dumpa den eller högtalarna (om dom är 4-ohmare).


Pratade med IÖ om piPs impedanskurva och den är ”utmärkt hög i diskanten” så det är inte det som är bekymret, det är något annat.
Knepigt som f-n. :(
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34994
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Morello » 2024-05-14 09:05

Apparaten beter sig som sagt märkligt (se vad jag skrev längre upp) - mer djuplodande mätning kan ge svar på frågan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

AlbertHall
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Hur hörs det här?

Inläggav AlbertHall » 2024-05-15 01:21

Tell skrev:
I-or skrev:Vad jag menar med High End-andan är det totalt verklighetsfrånvända flummande som nådde sin maximala utbredning under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Diverse fullständigt undermåliga tekniska lösningar inom analog och digital elektronik samt högtalare kombinerades med allsköns knasigheter som audiofilkondensatorer, kabellyftare, 99,999999999999-procentig koppar, målade CD-kanter o.s.v. - allt med påstådda magiska ljudande egenskaper som endast yttrade sig vid öppen lyssning. Även om man undantar de rena pajasinslagen var många produkter med extrema prislappar rent mög inte bara prestandamässigt utan även kvalitetsmässigt.

Jag skulle uppskatta att "peak craziness" nåddes någonstans runt 1988, men som tur var gjorde vetenskapen slutligen sin tydliga återkomst bara 5-10 år senare runt mitten av 1990-talet. Den som följde framförallt JAES insåg förstås att vetenskapen egentligen aldrig var borta, men den ignorerades länge av etablissemanget.

Idag, sådär 25 år efter tillnyktringen, är läget ett helt annat och dumheterna har blivit långt mindre vanliga. Rön från teknisk och psykoakustisk forskning beaktas alltsom oftast åtminstone i hygglig mån. En klar majoritet av de dyraste produkterna både mäter och låter (vilket förstås är samma sak för den som vet hur mätningarna ska utföras och tolkas) åtminstone godkänt även om prestanda/pris-förhållandet av lätt insedda skäl fortfarande är lågt.

Naturligtvis kommer det alltid att finnas en marknad för system med prislappar på långt över en miljon kronor. Exklusivitet är viktigt för vissa personer, men numer blir ett svindyrt system åtminstone sällan överkört av ett budgetdito.

Starkt medhåll rakt igenom! Att det dessutom finns folk som köper dyra saker för att dom är dyra är en ganska äcklig o sjukt onödig sysselsättning imo.

RogerGustavsson skrev:Jag har också sett tråden på diyaudio om mässan i München. Det är mycket spektakel, mycket krut lagt på "yta" att något ska se ut mera än prestera.

Så är det ju nästan överallt, presentation är nästan viktigare än själva varan. Bara kolla på hur Apple presenterar sina mobiler, hur Arla målar upp sin mjölk som en sportdryck, diskmedelstillverkare byter från en vitblå förpackning till en brungrön o alla tror den helt plötsligt blev miljövänlig, eller vinsnubben som håller värsta talet (gärna med en exotisk fransk brytning) när han ska hälla upp det där fina vinet.
Eller egentligen bara vilken produkt som helst där det nu har blivit modern med sk unboxings, folk som filmar sig själva när dom packar upp en vara o där tillverkarna lagt ner mycket tid o pengar på hela den "upplevelsen", alltså hur produkten nånstans där i lådan presenteras för en när man packar upp den för första gången så man ska gilla den ännu lite mera.
Alltså precis som highend ljud med snubbar som Paul McGowan främst i ledet, sliskig o ful marknadsföring för att sälja dyra mediokra prylar.


Uppackning av elektronik är bland de löjligaste som drabbat YouTube.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39912
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur hörs det här?

Inläggav petersteindl » 2024-05-15 01:49

Fast, det kommer ursprungligen från Apple.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57375
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur hörs det här?

Inläggav Nattlorden » 2024-05-15 07:29

Måste dock säga att jag alltid uppskattat när det legat med ett par (vita) bomullshandskar i förpackningen till produkter som gärna får fingeravtryck på sig.... högblanka svarta NHT-högtalare t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster