Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6410
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2024-05-24 16:39

Jag känner inte till alla detaljer, men under en period var han t.o.m. rektor där. Han undervisar i både matematik, fysik och kemi och är säkerligen en extraordinärt bra lärare.

Synd bara att han för ett antal år sedan fick ett fullständigt omotiverat utbrott på vissa forummedlemmar och lämnade forumet i affekt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-05-24 19:05

I-or skrev:[..]
Synd bara att han för ett antal år sedan fick ett fullständigt omotiverat utbrott på vissa forummedlemmar och lämnade forumet i affekt.

Jag läste igenom tråden där han fick ett "omotiverat utbrott". Har inlägget med det omotiverade utbrottet tagits bort? Jag såg nämligen inte något omotiverade utbrott. Jag såg inget utbrott alls.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-24 20:55

Jag känner till det som fick bägaren att rinna över. Det var i en tråd angående Svantes arbetsgivare. På sätt och vis förstår jag Svante. Det blev en uppenbar konfliktsituation som eskalerade. Svante valde arbetet, vilket är förståeligt. I den vevan fick Svante en uppsjö jobb på KTH och då fick även hans engagemang i LTS läggas på is. Nog om detta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Peter Steindl?

Inläggav eljulio » 2024-05-24 20:59

Det är väl aldrig någon på faktiskt som har fått ett utbrott eller läser texter som fan läser bibeln? :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-24 21:24

Lite pausvideo, med riktning och magnitud i ett Linear Space (linjärt rum).



Bör ses.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-05-25 10:03

petersteindl skrev:Jag känner till det som fick bägaren att rinna över. Det var i en tråd angående Svantes arbetsgivare. På sätt och vis förstår jag Svante. Det blev en uppenbar konfliktsituation som eskalerade. Svante valde arbetet, vilket är förståeligt. I den vevan fick Svante en uppsjö jobb på KTH och då fick även hans engagemang i LTS läggas på is. Nog om detta.

Mvh
Peter

OK!
Jag läste den tråden och måste säga att en del var ojusta eller rent av elaka mot Svante. Svante själv höll en bra nivå trots att han visade att han var nedstämd av de svar han fick.
eljulio skrev:Det är väl aldrig någon på faktiskt som har fått ett utbrott eller läser texter som fan läser bibeln? :mrgreen:

Efter tre decennier på nätet måste jag säga att tonen på nätet bara blivit sämre och sämre. En del, från alla socialgrupper och yrken, harplar ur sig vad som helst och gjort det till en sport att missuppfatta allt och lägger till sådant som aldrig sagts. Jag har sett det här också men de är få. Rent ut sagt ett jävla omoget sätt att föra sig på!

"Nog om detta"
Ja, jag skall vara tyst om det från nu!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Peter Steindl?

Inläggav eljulio » 2024-05-25 13:26

Det är ju tyvärr en del av den "normala" samtalstonen nu för tiden. Istället för att medvetet försöka förstå varandra, så försöker man istället motsatsen. Och kan man misstolka något, jag då fan passar man på... :x Nåja, här är jag väl långt från hifi, så det får stanna där.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-05-25 13:58

eljulio skrev:Det är ju tyvärr en del av den "normala" samtalstonen nu för tiden. Istället för att medvetet försöka förstå varandra, så försöker man istället motsatsen. Och kan man misstolka något, jag då fan passar man på... :x Nåja, här är jag väl långt från hifi, så det får stanna där.

Håller med!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-25 14:34

xmag skrev:
eljulio skrev:Det är ju tyvärr en del av den "normala" samtalstonen nu för tiden. Istället för att medvetet försöka förstå varandra, så försöker man istället motsatsen. Och kan man misstolka något, jag då fan passar man på... :x Nåja, här är jag väl långt från hifi, så det får stanna där.

Håller med!


Detta spörsmål lämpar sig jättebra att diskutera i en tråd i avdelningen Kommentarer och synpunkter.

Har ni sett videon om vektorer som jag länkat till i inlägg ovan?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-05-25 18:52

petersteindl skrev:
xmag skrev:
eljulio skrev:Det är ju tyvärr en del av den "normala" samtalstonen nu för tiden. Istället för att medvetet försöka förstå varandra, så försöker man istället motsatsen. Och kan man misstolka något, jag då fan passar man på... :x Nåja, här är jag väl långt från hifi, så det får stanna där.

Håller med!


Detta spörsmål lämpar sig jättebra att diskutera i en tråd i avdelningen Kommentarer och synpunkter.

Har ni sett videon om vektorer som jag länkat till i inlägg ovan?

MvH
Peter

Ditt önskemål är mottaget och skall följas.
Nej, jag har inte sett videon, har fullt upp just nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-26 20:08

xmag skrev:
petersteindl skrev:
xmag skrev:Håller med!


Detta spörsmål lämpar sig jättebra att diskutera i en tråd i avdelningen Kommentarer och synpunkter.

Har ni sett videon om vektorer som jag länkat till i inlägg ovan?

MvH
Peter

Ditt önskemål är mottaget och skall följas.
Nej, jag har inte sett videon, har fullt upp just nu.


Videon är kring 6 minuter lång.

Här är en fin dokumentär som alla borde se. https://www.svtplay.se/video/8mo7G1D/i-georg-riedels-jiddischland

Här kan man även se högtalare som en forummedlem har tillverkat. :) Det är inte jag och inte IÖ.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2024-05-27 01:09

Vilket fint program om Georg Riedel. :)
Vilken är högtalaren?
Jag såg dem men förstod inte vilka det är.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-27 01:40

juanth skrev:Vilket fint program om Georg Riedel. :)
Vilken är högtalaren?
Jag såg dem men förstod inte vilka det är.


Det är Bo Bengtssons högtalare Audio-Tronic. Jag tror det är CM3.

https://hifigoteborg.se/pdf/Audio_tronic_cm3_test.pdf

Medans vi ändå håller på med Svensk musik så har jag börjat titta på denna dokumentär https://www.svtplay.se/video/KDvXQ9p/sveriges-musikhistoria-pa-90-minuter
Den verkar väldigt intressant.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-05-27 11:38

petersteindl skrev:
juanth skrev:Vilket fint program om Georg Riedel. :)
Vilken är högtalaren?
Jag såg dem men förstod inte vilka det är.


Det är Bo Bengtssons högtalare Audio-Tronic. Jag tror det är CM3.

https://hifigoteborg.se/pdf/Audio_tronic_cm3_test.pdf

Medans vi ändå håller på med Svensk musik så har jag börjat titta på denna dokumentär https://www.svtplay.se/video/KDvXQ9p/sveriges-musikhistoria-pa-90-minuter
Den verkar väldigt intressant.

MvH
Peter

Helt apropå:
Senast jag "talade" med Bo Bengtsson hade han en ny bashögtalare på gång, sedan hörde jag inte mer om det. Gissar att det var runt år 2010. Någon som helt kort vet mer?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17954
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Almen » 2024-05-27 11:58

petersteindl skrev:Medans vi ändå håller på med Svensk musik så har jag börjat titta på denna dokumentär https://www.svtplay.se/video/KDvXQ9p/sveriges-musikhistoria-pa-90-minuter
Den verkar väldigt intressant.

Blandad kompott, men ändå värd att se.

Jag har lite svårt för det infantila tilltalet några av de medverkande väljer att använda. Typ dagis-tonfall, uppspärrade ögon och liknande.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-27 19:38

Almen skrev:
petersteindl skrev:Medans vi ändå håller på med Svensk musik så har jag börjat titta på denna dokumentär https://www.svtplay.se/video/KDvXQ9p/sveriges-musikhistoria-pa-90-minuter
Den verkar väldigt intressant.

Blandad kompott, men ändå värd att se.

Jag har lite svårt för det infantila tilltalet några av de medverkande väljer att använda. Typ dagis-tonfall, uppspärrade ögon och liknande.

Har bara sett 20 minuter än så länge. Jag ser hela människans hörsel som ett system anpassat för tal och musik samt för att urskilja och särskilja olika ljud och för att orientera sig och andra ljudkällor runt omkring.

Vi hör inte frekvens på det sätt man kan tro. Vi hör tonhöjd. Det är inte samma sak. Jag ser tonhöjd som en speciell storhet och frekvens som en annan storhet Enheten kan beskrivas som 1/sekund = Hz.

Mycket gällande tonhöjd och musik d v s ljud med melodi, rytm och tempo ligger i DNA. Finns redan i babystadiet hos i princip samtliga bebisar på hela planeten. Det är ett intressant spörsmål att studera.

Skall se klart hela filmen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-27 19:42

xmag skrev:
petersteindl skrev:
juanth skrev:Vilket fint program om Georg Riedel. :)
Vilken är högtalaren?
Jag såg dem men förstod inte vilka det är.


Det är Bo Bengtssons högtalare Audio-Tronic. Jag tror det är CM3.

https://hifigoteborg.se/pdf/Audio_tronic_cm3_test.pdf

Medans vi ändå håller på med Svensk musik så har jag börjat titta på denna dokumentär https://www.svtplay.se/video/KDvXQ9p/sveriges-musikhistoria-pa-90-minuter
Den verkar väldigt intressant.

MvH
Peter

Helt apropå:
Senast jag "talade" med Bo Bengtsson hade han en ny bashögtalare på gång, sedan hörde jag inte mer om det. Gissar att det var runt år 2010. Någon som helt kort vet mer?


Tror inte det kommer några fler högtalare från Bo Bengtsson. Då man uppnår en viss ålder så finns möjligheten att man passerat ett visst stadium.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-27 19:49

Finns en Bo Bengtsson i Uppsala, adressen visar en vårdinrättning. Kanske är han?

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-05-28 02:00

RogerGustavsson skrev:Finns en Bo Bengtsson i Uppsala, adressen visar en vårdinrättning. Kanske är han?

Möjligen.
Hur gammal är han?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-05-28 07:45

77 år (född den 5 december 1946). Han finns på Facebook.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-05-28 10:08

RogerGustavsson skrev:77 år (född den 5 december 1946). Han finns på Facebook.

Tack!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 514
Blev medlem: 2006-12-08

Re: Peter Steindl?

Inläggav tordnilsson » 2024-05-28 14:19

Bo Bengtsson har visst drabbats av någon demenssjukdom eller liknande enligt uppgifter som cirkulerat, värt att ha i åtanke om man / någon får för sig att kontakta honom.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-28 16:03

Jag känner till allt detta gällande Bo, men jag har valt att inte skriva angående Bo i den här tråden som Handlar om Peter Steindl. Jag blev glad då jag såg Audio Tronic högtalarna hemma hos Georg Riedel i videon.
Bo:s liv är i grunden helt förändrat. Sådant är trist för var och en inblandad. Jag hoppas på det bästa för Bo.

På Ljudbutikens första tid 1980-82/83 då jag och Harryup drev Ljudbutiken i Stockholm, så sålde vi Audio Tronic högtalare och hade fortlöpande kommunikation med Bosse.
Efter 82/83 sålde vi Carlssonhögtalare, Time Window en kort tid, Snell och JPW samt Beveridge.

Men även efteråt så har vi haft kontakt med Bo, men mera sporadiskt. Vi är vänner på Facebook.

Bo jobbade under några år med Mark Levinson i nystartade bolaget Red Rose Music.

Från Stereophile år 2001:

Stereophile skrev:The R3's soundstaging was as surprising as its low-end response. This small speaker could fill the room with a really big, well-focused sonic picture—even well off the center sweet spot. I don't mean "big" for a little speaker—I mean BIG, thanks to the smooth performance of the ribbon tweeter, which appears to have remarkably wide dispersion.

Red Rose claims that this tweeter, designed by veteran Swedish ribbon designer Bo Bengtsson, "has overcome limitations of the past with new patent-applied-for technology that makes Red Rose ribbons completely practical [and] reliable." Maybe so, but I wouldn't advise vacuuming near it. Red Rose says no blowing on it either. It will be interesting to see how the R3 fares in non-audiophile homes—especially those with curious kids. Parents are advised to leave the grillecloths on when not listening.

Manufacturer's Comment
Editor: We appreciate Michael Fremer's excellent review of the R3 ribbon speaker, and thank Stereophile for its consideration.

It is curious but true that if a piano is tuned in perfect fifths, the octaves will be out of tune. This required the development of the tempered scale. So much for logic in music.

Most companies tune speakers for flat response measurements. In addition to making measurements, my associates and I fine-tune Red Rose speaker models with music.
We make recordings of classical, jazz, blues, and spoken-word artists, and optimize so the playback sounds like what the musicians just played.
This kind of fine-tuning is most successful with a complete-system approach, so all components can be matched. The R3 speaker and Model 5 integrated amplifier are cases in point.
Musicians say this system really reproduces the emotion of their music.


Man kan ha synpunkter på specifika mätkurvor och även på mätprocedurer.

Detta tillhör historien och är nu en svunnen tid.

Nu och i framtiden är det nya tag som gäller.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-05-28 19:18

Bedrövligt med dylika sjukdomar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

jansch
 
Inlägg: 3732
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Peter Steindl?

Inläggav jansch » 2024-05-29 17:45

petersteindl skrev:Jag känner till allt detta gällande Bo, men jag har valt att inte skriva angående Bo i den här tråden som Handlar om Peter Steindl. Jag blev glad då jag såg Audio Tronic högtalarna hemma hos Georg Riedel i videon.
Bo:s liv är i grunden helt förändrat. Sådant är trist för var och en inblandad. Jag hoppas på det bästa för Bo.

På Ljudbutikens första tid 1980-82/83 då jag och Harryup drev Ljudbutiken i Stockholm, så sålde vi Audio Tronic högtalare och hade fortlöpande kommunikation med Bosse.
Efter 82/83 sålde vi Carlssonhögtalare, Time Window en kort tid, Snell och JPW samt Beveridge.

Men även efteråt så har vi haft kontakt med Bo, men mera sporadiskt. Vi är vänner på Facebook.

Bo jobbade under några år med Mark Levinson i nystartade bolaget Red Rose Music.

Från Stereophile år 2001:

Stereophile skrev:The R3's soundstaging was as surprising as its low-end response. This small speaker could fill the room with a really big, well-focused sonic picture—even well off the center sweet spot. I don't mean "big" for a little speaker—I mean BIG, thanks to the smooth performance of the ribbon tweeter, which appears to have remarkably wide dispersion.

Red Rose claims that this tweeter, designed by veteran Swedish ribbon designer Bo Bengtsson, "has overcome limitations of the past with new patent-applied-for technology that makes Red Rose ribbons completely practical [and] reliable." Maybe so, but I wouldn't advise vacuuming near it. Red Rose says no blowing on it either. It will be interesting to see how the R3 fares in non-audiophile homes—especially those with curious kids. Parents are advised to leave the grillecloths on when not listening.

Manufacturer's Comment
Editor: We appreciate Michael Fremer's excellent review of the R3 ribbon speaker, and thank Stereophile for its consideration.

It is curious but true that if a piano is tuned in perfect fifths, the octaves will be out of tune. This required the development of the tempered scale. So much for logic in music.

Most companies tune speakers for flat response measurements. In addition to making measurements, my associates and I fine-tune Red Rose speaker models with music.
We make recordings of classical, jazz, blues, and spoken-word artists, and optimize so the playback sounds like what the musicians just played.
This kind of fine-tuning is most successful with a complete-system approach, so all components can be matched. The R3 speaker and Model 5 integrated amplifier are cases in point.
Musicians say this system really reproduces the emotion of their music.


Man kan ha synpunkter på specifika mätkurvor och även på mätprocedurer.

Detta tillhör historien och är nu en svunnen tid.

Nu och i framtiden är det nya tag som gäller.

MvH
Peter


Det blåmarkerade är helt korrekt men jag förstår inte varför det skulle påverka hur en högtalare/högtalarelement konstrueras.
Detta gäller för många musikinstrument med fasta notlägen, t.ex gitarr, men det är extra "tydligt" på piano/flygel och ju kortare stränglängd desto mer påverkas basregistret då 2:a ton blir dominerande vilket ytterligare påverkar resultatet av tempereringen.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1573
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Peter Steindl?

Inläggav jockewe » 2024-05-30 13:55

petersteindl skrev:
På Ljudbutikens första tid 1980-82/83 då jag och Harryup drev Ljudbutiken i Stockholm, så sålde vi Audio Tronic högtalare och hade fortlöpande kommunikation med Bosse.

MvH
Peter


Jag köpte ett underbart par CM3 av er då och grämde mig så att jag inte hade råd med elektrostatsaken man kunde ställa ovanpå.
(finansierade högtalarna med med att öva Bachsonater i tunnelbanan)
Paret gläder nu för tiden min flöjtspelande bror i Sundsvall, låter fortfarande superbra i sin lilla lilla sweetspot!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-05-30 14:36

jockewe skrev:
petersteindl skrev:
På Ljudbutikens första tid 1980-82/83 då jag och Harryup drev Ljudbutiken i Stockholm, så sålde vi Audio Tronic högtalare och hade fortlöpande kommunikation med Bosse.

MvH
Peter


Jag köpte ett underbart par CM3 av er då och grämde mig så att jag inte hade råd med elektrostatsaken man kunde ställa ovanpå.
(finansierade högtalarna med med att öva Bachsonater i tunnelbanan)
Paret gläder nu för tiden min flöjtspelande bror i Sundsvall, låter fortfarande superbra i sin lilla lilla sweetspot!
/J

:D
Ja, de var väldigt riktade i sin karaktär.
De var väldigt populära hos musiker, precis som Carlssonhögtalarna var. Detta trots att deras sweetspotområde var diametralt motsatta.

Musiker var en stor kundkrets hos Ljudbutiken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-06-01 22:32

Mycket lärorik video från AES.



Rekommenderas att se och se hela.

30 minuter in berättar han om det fenomen som även uppstår i Larsenhögtalare (även fast Larsen enbart har den lösningen i diskanten) och som alltid varit en av mina invändningar och som jag vet är skälet till varför Stig Carlsson inte byggde så.

Eftersom det i videon pratas om distance d v s avstånd och egentligen bedömning avstånd med hörseln vid återgivning i bostadsrum vilken enbart kan bli adekvat och korrekt med rätt kvot mellan direktljud och reflexer och framför allt att det inte sker något språng i denna kvot. Jag hade diskussion för ungefär 15 år sedan med Naq gällande distanshörande och korrekt kvot mellan direktljud och reflekterat ljud. Han jobbade för Bremen då. Tyvärr nappade han inte på mina argument gällande distanshörandet och dess innebörd i återgivningen, så jag avslutade den diskussionen med Naq.

Men juanth bör nog fundera på detta då 4-vägaren skall färdigställas.

Det finns mycket matnyttigt dessförinnan i videon och hela vägen igenom. Se hela!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2024-06-02 01:47

Mycket intressant och mycket att fundera på. Tack Peter. :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

JM
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2024-06-02 09:28

Mycket kompetent, kunnig o "bra säljare" av tankarna kring utvecklingen av Beolab 90. Likt en orm undvek han huvudproblemet. Fokus var på att ha så rak frekvenskurva hos direktljudet i en relativt bred spridningsvinkel. Flera gånger omnämndes att rummet kommer att påverka perceptionen i olika lyssningspositioner är till största delen utanför Beo´s kontroll. Aktiv kancellering av vissa reflexer är möjlig i tidsdomänen men fortfarande har de viktigaste reflexerna inte optimal fördröjning. Det finns en hel del kvar att fixa i tidsdomänen.

JM
Neuroscientist. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster