Ormoljans topplista

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-11-26 01:01

Vill du höra nya nyanser i musiken?
Bilagor
ncf.png
ncf.png (107.95 KiB) Visad 2007 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ormoljans topplista

Inläggav petersteindl » 2022-11-26 01:11

Är det Morello som säljer specialunderlägg till dessa stöd för att få lite snabbare bas?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ormoljans topplista

Inläggav distad » 2022-11-26 04:05

petersteindl skrev:Är det Morello som säljer specialunderlägg till dessa stöd för att få lite snabbare bas?

Skulle tro det. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-11-26 10:56

Fast han skulle kalla det för kabelförstärkare, inte booster...
Den är ju prisbelönt, så det är nog inte ormolja, eh?
Bilagor
goldaward.png
goldaward.png (368.32 KiB) Visad 1940 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-11-26 11:04

Företaget (?) bakom guldbelöningen kan t o m se in i framtiden och har redan delat ut priser för 2023. Respekt (?)
Bilagor
2023vinnare.png
2023vinnare.png (813.05 KiB) Visad 1941 gånger
Sitter nöjd :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1518
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Ormoljans topplista

Inläggav AlbertHall » 2022-11-26 16:15

eljulio skrev:Skulle tro att detta är en intressant produkt för topplistan...

https://shunyata.com/products/grounding/altaira/


Vilken jordkabel är bäst? Något för ängslig medelklass att fundera över.

MacBruce
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Ormoljans topplista

Inläggav MacBruce » 2022-11-27 04:26

hifikg skrev:Vill du höra nya nyanser i musiken?


Äsch! Jag har ju ingen "stömmatning" i mina grejer – är det någonting som jag har missat?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-11-27 04:28

MacBruce skrev:
hifikg skrev:Vill du höra nya nyanser i musiken?


Äsch! Jag har ju ingen "stömmatning" i mina grejer – är det någonting som jag har missat?


Ja, det är lika inne som banlon, skärpning! Du måste ha ren stöm!
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Ormoljans topplista

Inläggav MacBruce » 2022-11-27 07:54

hifikg skrev:
MacBruce skrev:
hifikg skrev:Vill du höra nya nyanser i musiken?


Äsch! Jag har ju ingen "stömmatning" i mina grejer – är det någonting som jag har missat?


Ja, det är lika inne som banlon, skärpning! Du måste ha ren stöm!


Ajfan! En banlonpolo kan jag nog rota fram från gömmorna. Får väl ikläda mig en sådan och presentera mig som "gubben mot stömmen".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5181
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Ormoljans topplista

Inläggav rqu » 2022-11-27 11:08


Kevin_Mitnick
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Västerås

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Kevin_Mitnick » 2022-11-28 00:06

Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-11-28 00:24

Kevin_Mitnick skrev:https://www.hembioconsult.se/hifi-hemmabio-nyheter/furutech-asb-2-ion

Kan denna ta sig in på topplistan tro?


Äntligen, jag tycker att version ett har tjänat ut nu

https://www.hembioconsult.se/stereo/furutech-asb-1

Någon som lyckas hitta något om "CORBRID" förutom i det här sammanhanget?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ormoljans topplista

Inläggav distad » 2022-11-28 01:13

hifikg skrev:
Kevin_Mitnick skrev:https://www.hembioconsult.se/hifi-hemmabio-nyheter/furutech-asb-2-ion

Kan denna ta sig in på topplistan tro?


Äntligen, jag tycker att version ett har tjänat ut nu

https://www.hembioconsult.se/stereo/furutech-asb-1

Någon som lyckas hitta något om "CORBRID" förutom i det här sammanhanget?

Den där måste jag spara till och ha stående på CD-spelaren. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2067
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hcl » 2022-12-03 14:25

Conan skrev:Jag vet inte vad som är värst egentligen:

- Det som för alla normalt fungerande människor uppenbart är dårskap (Peter Belt, Coconut Audio, Entreq mm)

- Det som ändå även för rimligt fungerande människor ger ett skimmer av att kunna fungera (dyrsladdar, nätrenare, mystiska omsamplare, HDCD, MQA osv...)

Den första kategorin behöver man ju inte bry sig om helt enkelt. Det kan t.o.m. vara lite underhållande att se vad dårarna hittar på. Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.

Kategori två ovan hör kanske oftare till gruppen ”gillar påverkad återgivning”, snarare än ren ”ormolja”? En viss krydda (samens) som man gillar. Att en switch kan påverka på något sätt,ser jag som självklart. Om det är hörbart är en annan sak. Förhoppningsvis inte värt att nämna. Alla som tänker digitalt är digitalt och alltid lika är tekniskt insnöade och illa utbildade! Tänker inte gå in mer på det. Det har avhandlats åtskilliga gånger och leder aldrig någon vart. Hur och om det är är hörbart är givetvis det viktiga och med goda konstruktioner, f.f.a. idag är det möjligen mindre relevant än tidigare. Har inte brytt mig på länge dock så kan inte uttala mig om några aktuella exempel. Idag finns det dock även billiga prylar som mäter riktigt bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3532
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ormoljans topplista

Inläggav peterh » 2022-12-03 16:30

hcl skrev:
Conan skrev:Jag vet inte vad som är värst egentligen:

- Det som för alla normalt fungerande människor uppenbart är dårskap (Peter Belt, Coconut Audio, Entreq mm)

- Det som ändå även för rimligt fungerande människor ger ett skimmer av att kunna fungera (dyrsladdar, nätrenare, mystiska omsamplare, HDCD, MQA osv...)

Den första kategorin behöver man ju inte bry sig om helt enkelt. Det kan t.o.m. vara lite underhållande att se vad dårarna hittar på. Men den andra gruppen produkter & tweaks är mycket mera lömsk.

Kategori två ovan hör kanske oftare till gruppen ”gillar påverkad återgivning”, snarare än ren ”ormolja”? En viss krydda (samens) som man gillar. Att en switch kan påverka på något sätt,ser jag som självklart. Om det är hörbart är en annan sak. Förhoppningsvis inte värt att nämna. Alla som tänker digitalt är digitalt och alltid lika är tekniskt insnöade och illa utbildade! Tänker inte gå in mer på det. Det har avhandlats åtskilliga gånger och leder aldrig någon vart. Hur och om det är är hörbart är givetvis det viktiga och med goda konstruktioner, f.f.a. idag är det möjligen mindre relevant än tidigare. Har inte brytt mig på länge dock så kan inte uttala mig om några aktuella exempel. Idag finns det dock även billiga prylar som mäter riktigt bra.


En switch ( mekanisk strömbrytare) i signalkedjan kan ge dist pga varierande kontaktresistans vid små signaler. Kvicksilvervätade
kontakter är numera förbjudna var bäst, guldpläterade påstås vara bra).
Talara man om nätverksutrustning är det sannolikt en brygga eller router man avser, den påverkar inte ljudet .
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-12-03 17:31

peterh skrev:...Talar man om nätverksutrustning är det sannolikt en brygga eller router man avser, den påverkar inte ljudet .


Jodå, det påstod en man på HEM.

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natverksspelarestreamer/english-electric-8switch-2/?attribute_pa_farg=svart&gclid=EAIaIQobChMI1tGCzeHd-wIVFLLVCh339AsaEAQYAiABEgIbD_D_BwE

Det gäller att skilja på The Chord Company (ormolja) och Chord Electronics, som levererar rejäla dacar mm ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3532
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ormoljans topplista

Inläggav peterh » 2022-12-03 19:20

hifikg skrev:
peterh skrev:...Talar man om nätverksutrustning är det sannolikt en brygga eller router man avser, den påverkar inte ljudet .


Jodå, det påstod en man på HEM.

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natverksspelarestreamer/english-electric-8switch-2/?attribute_pa_farg=svart&gclid=EAIaIQobChMI1tGCzeHd-wIVFLLVCh339AsaEAQYAiABEgIbD_D_BwE

Det gäller att skilja på The Chord Company (ormolja) och Chord Electronics, som levererar rejäla dacar mm ;)


Typisk ormolja på gränsen till bedrägeri. Man skall nog undvika hifiexperience över huvud taget ljuger de om en produkt kan man inte
lita på något.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-12-03 22:07

peterh skrev:
hifikg skrev:
peterh skrev:...Talar man om nätverksutrustning är det sannolikt en brygga eller router man avser, den påverkar inte ljudet .


Jodå, det påstod en man på HEM.

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natverksspelarestreamer/english-electric-8switch-2/?attribute_pa_farg=svart&gclid=EAIaIQobChMI1tGCzeHd-wIVFLLVCh339AsaEAQYAiABEgIbD_D_BwE

Det gäller att skilja på The Chord Company (ormolja) och Chord Electronics, som levererar rejäla dacar mm ;)


Typisk ormolja på gränsen till bedrägeri. Man skall nog undvika hifiexperience över huvud taget ljuger de om en produkt kan man inte
lita på något.


Tipsa om vem vi kan lita på då :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3532
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ormoljans topplista

Inläggav peterh » 2022-12-03 22:20

hifikg skrev:
peterh skrev:
hifikg skrev:
Jodå, det påstod en man på HEM.

https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natverksspelarestreamer/english-electric-8switch-2/?attribute_pa_farg=svart&gclid=EAIaIQobChMI1tGCzeHd-wIVFLLVCh339AsaEAQYAiABEgIbD_D_BwE

Det gäller att skilja på The Chord Company (ormolja) och Chord Electronics, som levererar rejäla dacar mm ;)


Typisk ormolja på gränsen till bedrägeri. Man skall nog undvika hifiexperience över huvud taget ljuger de om en produkt kan man inte
lita på något.


Tipsa om vem vi kan lita på då :)

rehifi har ju nämnts nyss ... Annars gäller kritiskt tänkande, eget förstånd och vanlig logik.
En lögn bör placera vederbörande lååångt ner på trovärdighetsskalan oavsettt ämne. Tilltro är något som förtjänas genom
långvarig sanning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2022-12-03 22:49

peterh skrev:
hifikg skrev:
peterh skrev:
Typisk ormolja på gränsen till bedrägeri. Man skall nog undvika hifiexperience över huvud taget ljuger de om en produkt kan man inte
lita på något.


Tipsa om vem vi kan lita på då :)

rehifi har ju nämnts nyss ... Annars gäller kritiskt tänkande, eget förstånd och vanlig logik.
En lögn bör placera vederbörande lååångt ner på trovärdighetsskalan oavsettt ämne. Tilltro är något som förtjänas genom
långvarig sanning.


Jo, på loppisar brukar man sällan hitta värsta ormoljan. Tänkte mer på någon "riktig" butik. Tänker på dem jag besökt på sistone och alla har väl något ställ med dyra kablar eller något annat skumt. Kanske behövs det för att få det att gå ihop, eller så efterfrågar kunderna det på riktigt. I viss mån kan jag förstå att man inte knyter ihop en tvåmiljonersanläggning med lampsladd.

Fast... https://www.rehifi.se/tillbehor-och-kablage/hogtalarkablar/ansuz-speakz-a
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2024-05-24 23:00

Äntligen!
Bilagor
Skärmavbild 2024-05-24 kl. 22.57.05.png
Skärmavbild 2024-05-24 kl. 22.57.05.png (284.59 KiB) Visad 724 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ormoljans topplista

Inläggav distad » 2024-05-25 00:09

Jag ska ha kabellyftare i mitt nästa hem. Har funderat ut en design som jag ska bygga. Ska visst finns någon "tung kabel" liggande som det är kabelbrott på som jag inte sett ännu, men som jag visst äger. Och den måste ju bara få "kabellyftare" Allt annat vore ju barockt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Nattlorden » 2024-05-25 11:00

distad skrev:Jag ska ha kabellyftare i mitt nästa hem. Har funderat ut en design som jag ska bygga. Ska visst finns någon "tung kabel" liggande som det är kabelbrott på som jag inte sett ännu, men som jag visst äger. Och den måste ju bara få "kabellyftare" Allt annat vore ju barockt.


Dimensionera dem stort då, så du kan ha vattenskärmade kablar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57402
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Nattlorden » 2024-05-25 11:01

distad skrev:Jag ska ha kabellyftare i mitt nästa hem. Har funderat ut en design som jag ska bygga.


Dimensionera dem stort då, så du kan ha vattenskärmade kablar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15204
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Harryup » 2024-05-25 11:21

Mina erfarenheter är att jag faktiskt inte stött på någon som jag verkligen kan tänka mig enbart säljer produkter för att luras.
Tvärtom så är jag övertygad om att folk tror på det som dom säljer. Dessutom så känner jag inte till någon butik som inte lånar ut grejor för test.
Det jag kan tänka mig är att suggestionen när man testar tar överhanden när något blivit uppmärksammat utomlands så att man hjälper kunder att kunna köpa grejen dom vill ha. Att alla grejer oavsett anläggning alltid kommer att låta bättre tror jag ingen tror på.
Tänket på kombinationseffekter är utbrett bland butiker så att man inte hör en förbättring av något inser nog alla.
Men att det för någon någonstans som kanske gjort sig ett namn som influencer kan vara svårt att övertyga en kund att dom inte skall köpa.
Dessutom är mycket dåligt tillverkat och om man ersätter ett billig switch så är det ju möjligt att man får ett bättre nätverk och att man då kanske tycker att det låter ju bättre också. Och ibland kan det säkert räcka med att dra ut en kontakt och sätta i den igen för att saker skall fungera bättre, så förbättringar kan ju uppstå bara folk meckar med sina grejor och så tror man att det var den nya grunkans förtjänst att det blev så.
Är ju få handlare som blir rika på att inte leverera det kunderna beställer. Allt skit som säljs är ju inte så att det demas eller ens rekommenderas i butiker.
Så faktisktandan att butiker och leverantörer är bedragare har jag faktiskt inte mött någonstans i övrigt. Att ge dåliga råd eller representera dåliga produkter är ju inte ovanligt oavsett bransch. Men det är för lite pengar i HiFi för att någon medvetet skall hålla på med bedrägeri.

/Harry

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ormoljans topplista

Inläggav hifikg » 2024-05-25 15:00

Fast kan man sälja någonting som nästan kostar ingenting för en massa pengar (ommärkta switchar t ex) så kan det väl fresta en och annan för att förstärka sin marginal.
Tror du verkligen att Entreq-folket hör det de påstår sig höra?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Ormoljans topplista

Inläggav distad » 2024-05-25 21:22

Jag håller med Harryup.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

jansch
 
Inlägg: 3732
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ormoljans topplista

Inläggav jansch » 2024-05-26 13:33

Man bör nog dela upp ormoljeprodukter i:
- produkter som inte förbättrar ljudet
- produkter som försämrar ljudet

Sedan kan man fundera på om design och "okulär imponatoreffekt" ingår i en audiofils sammanlagda bedömning och om det även ingår i begreppt "high end".
Det kan ju vara så att en audiofil prioriterar design och "ögongodis".

Lurendrejeri
Om en leverantör/tillverkare "luras" handlar ju bara om HUR produkterna marknadsförs*. Det finns ju inga regler/lagar för hur mycket man får tjäna som tillverkare (om det inte handlar om trångmål).
Man kan sälja havsluft i flaska för 100.000kr/litern under förutsättning att det är luft insamlad vid/på havet. Det handlar ju bara om vad köparen tycker den är värd och vill betala.

*Det bästa sättet att "komma undan" är att kunder/journalister/produkttestare framför budskapet. Då har leverantören inget legalt ansvar hur galet det än är. T.ex kund skriver: "Jag andades in havsluften i 3 dagar och sedan var liktorna borta".

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5194
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Ormoljans topplista

Inläggav Conan » 2024-05-26 13:58

jansch skrev:Man bör nog dela upp ormoljeprodukter i:
- produkter som inte förbättrar ljudet
- produkter som försämrar ljudet

Sedan kan man fundera på om design och "okulär imponatoreffekt" ingår i en audiofils sammanlagda bedömning och om det även ingår i begreppt "high end".
Det kan ju vara så att en audiofil prioriterar design och "ögongodis".

Lurendrejeri
Om en leverantör/tillverkare "luras" handlar ju bara om HUR produkterna marknadsförs*. Det finns ju inga regler/lagar för hur mycket man får tjäna som tillverkare (om det inte handlar om trångmål).
Man kan sälja havsluft i flaska för 100.000kr/litern under förutsättning att det är luft insamlad vid/på havet. Det handlar ju bara om vad köparen tycker den är värd och vill betala.

*Det bästa sättet att "komma undan" är att kunder/journalister/produkttestare framför budskapet. Då har leverantören inget legalt ansvar hur galet det än är. T.ex kund skriver: "Jag andades in havsluften i 3 dagar och sedan var liktorna borta".


Fast grejen med ormoljan är att tillverkaren (och oftast även säljaren) faktiskt hävdar att prylen har ljudliga fördelar. Ett dyrt och exklusivt armbandsur t.ex. säljs ju vanligen inte för att den håller tiden extra bra utan just för exklusivitet, design och allmän "känsla". Men Ingen ormoljepryl har väl nånsin marknadsförts som att den bara är snygg eller ger köparen status?

Nä det är alltid påstått nån ljudlig fördel med ormoljeprylen, och ifall man sen inte lyckas höra denna ljudliga överlägsenhet i nån form av kontrollerat test, kan ju tillverkaren/säljaren alltid hävda bero på din taskiga hörsel/anläggning eller tråkiga inställning i allmänhet :wink: .

jansch
 
Inlägg: 3732
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ormoljans topplista

Inläggav jansch » 2024-05-26 14:23

Conan skrev:
jansch skrev:Man bör nog dela upp ormoljeprodukter i:
- produkter som inte förbättrar ljudet
- produkter som försämrar ljudet

Sedan kan man fundera på om design och "okulär imponatoreffekt" ingår i en audiofils sammanlagda bedömning och om det även ingår i begreppt "high end".
Det kan ju vara så att en audiofil prioriterar design och "ögongodis".

Lurendrejeri
Om en leverantör/tillverkare "luras" handlar ju bara om HUR produkterna marknadsförs*. Det finns ju inga regler/lagar för hur mycket man får tjäna som tillverkare (om det inte handlar om trångmål).
Man kan sälja havsluft i flaska för 100.000kr/litern under förutsättning att det är luft insamlad vid/på havet. Det handlar ju bara om vad köparen tycker den är värd och vill betala.

*Det bästa sättet att "komma undan" är att kunder/journalister/produkttestare framför budskapet. Då har leverantören inget legalt ansvar hur galet det än är. T.ex kund skriver: "Jag andades in havsluften i 3 dagar och sedan var liktorna borta".


Fast grejen med ormoljan är att tillverkaren (och oftast även säljaren) faktiskt hävdar att prylen har ljudliga fördelar. Ett dyrt och exklusivt armbandsur t.ex. säljs ju vanligen inte för att den håller tiden extra bra utan just för exklusivitet, design och allmän "känsla". Men Ingen ormoljepryl har väl nånsin marknadsförts som att den bara är snygg eller ger köparen status?

Nä det är alltid påstått nån ljudlig fördel med ormoljeprylen, och ifall man sen inte lyckas höra denna ljudliga överlägsenhet i nån form av kontrollerat test, kan ju tillverkaren/säljaren alltid hävda bero på din taskiga hörsel/anläggning eller tråkiga inställning i allmänhet :wink: .


Jo, du har rätt.
Jag ögnade igenom Entreq:s hemsida och blev förvånad över vad dom vågar skriva.
Det skulle förvåna mej om dom tror på alla produkter själva som dom har marknadsfört.
Jag menar, när man t.ex fyller en låda med jord!..... Då har man våldtagit sig på begreppet jord ur ett elektriskt perspektiv.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster